חברת Intel העניקה למשפחת השבבים החדשה שלה את שם הקוד Z490, כך שנדע שהוא מיועד לאותם משתמשים שמתכננים לבצע OverClock משמעותי במערכת שלהם, ורוצים את החומרה הטובה ביותר שאפשר לקבל. לוח האם GIGABYTE Z490 AORUS MASTER נכנס בדיוק למשבצת הזאת כאחד מלוחות העלית המתקדמים למשפחת ה-Z490.

ה-Gigabyte Z490 AORUS MASTER מבוסס על תושבת LAG 1200 העדכנית מבית Intel, וכמובן ערכת השבבים (מעתה – צ'יפסט) החדשה Z490. הלוח מגיע עם תמיכה בעד 128GB של זיכרון RAM, בתדרים של עד 4800MHz (עם פרופיל XMP מתאים של Intel) ביחד עם מעבדי I9 ו-I7, כשלמעבדי I5 ומטה התמיכה נעצרת ב-2666MHz.

Gigabyte Z490 AORUS MASTER

ההפתעה השלילית הגדולה נרשמת עם העדרו של תקן ה-PCIe 4.0 החדש שהוטמע בלוחות ה-X570 החדשים של המתחרה האדומה (כמו ה-Gigabyte X570 AORUS MASTER), כאשר התקן הקיים בלוחות Z490 נשאר PCIe 3.0.

Gigabyte Z490 AORUS MASTER – בנוי להרשים

כמו כל הצ'יפסטים הקודמים האחרונים מבית Intel, גם ה-Z490 מכוון לפלח השוק העליון של הגיימרים. אבל גם בתוך פלח השוק הזה, ה-Gigabyte Z490 AORUS MASTER מכוון לאחוזון העליון של משתמשי הקצה המחפשים לדחוף את המערכת שלהם הכי רחוק שאפשר עם Overclock (המרה) כבד. כראוי ללוח שמכוון לפלח השוק הזה, Gigabyte ציידה אותו באמצעי קירור רבים, וכללה בו פתרון מתקדם לאספקת החשמל ויצובו עבור חלקי המערכת.

נפתח בצ'יפסט עצמו, אשר מגיע חבוי מתחת לגוף קירור מסיבי המכסה מחצית מגודל הלוח, וללא מאוורר נוסף אשר עשוי לגרום לרעש נוסף במערכת. מתחת לאותו גוף קירור מסיבי נוכל למצוא שלושה חיבורי M.2, שיהנו מיכולתו של גוף הקירור לפזר את החום שהם יוצרים, אך עשוי להיות בעייתי לאלו מכם אשר קנו SSD NVMe עם גוף קירור מובנה כמו ה-WD_BLACK SN750 המצוין (אך נזכיר באותה נשימה כי קיימת גרסה ללא גוף קירור מובנה).

כשנעלה לאזור הצפוני של הלוח, נגיע לאותו בלוק קירור עצום המכסה את כל מערכת האספקה והיצוב החשמלית עבור המעבד (וזכרונות ה-RAM). ה-Gigabyte Z490 AORUS MASTER מגיע עם לא פחות מ-14 שלבים מלאים עבור הליבה (ה-CPU) המסוגלים להעביר מתח של 90A, בעזרת שימוש בפולימר חדש ועמיד במיוחד. בלוק הקירור הענק היושב מעל כל המערכת הזאת כולל צינורות להולכת חום (Heatpipes) בעלי מגע ישיר לכל הרכיבים המועדים לפורענות חמה, וכולל סנפירי אלומיניום בעיצוב מתקדם לפיזור החום מהמערכת.

בנוסף למערכת הקירור המפלצתית שדיברנו עליה, Gigabyte החליפה את הפאדים התרמיים הרגילים בפאדים תרמיים עבים עם הולכה תרמית גבוהה, בכדי לקדם את הולכת החום מהרכיבים אל בלוק הקירור. דבר נוסף שהוסיפו הינו Baseplate (כמו ה-Backplate של כרטיסי המסך) מתכתית, אשר מסייעת לפיזור החום, ביחד עם שכבות נחושת עבות הבנויות בתוך ה-PCB של הלוח עצמו.

Gigabyte Z490 AORUS MASTER

מילת המפתח – פיצ'רים

בחלקו האחורי של הלוח, בפאנל ה-I/O (כניסות ויציאות), אנחנו נתקלים בכמות פשוט מדהימה של חיבורים:

  • שלושה חיבורי USB3.2 מהדור השני.
  • שני חיבורי USB3.2 מהדור הראשון.
  • ארבעה חיבורי USB2.0.
  • חיבור S/PDIF אופטי.
  • חמישה מחברי קול.
  • חיבור HDMI.
  • 2 נקודות חיבור לאנטנות WIFI (המסופקות עם הלוח).
  • זוג כפתורים מיוחדים לעדכון חומרה (Q-Flash plus) וניקוי הגדרות (Clear CMOS).
  • חיבור USB Type C.
  • חיבור ETHERNET (פורט RJ-45) בתקן מהיר Intel 2.5GbE LAN chip.

חיבורי הסאונד מוזנים ע"י שבב ALC1220-VB המתקדם של Realtek. אך זה לא הכל. Gigabyte כללה בלוח גם רכיב DAC (ממיר אותות דיגיטליים לאנלוגיים, לאודיופילים מביניכם) עצמאי, ה-ESS ES9118EQ, בכדי לשפר את בהירות הצליל.

ב-Gigabyte גם לא התפשרו על חיבורים אלחוטיים, וכללו תמיכה בתקן Intel® Wi-Fi 6 AX201 החדש (לקצבי העברת נתונים מהירים פי 5.5 מתקן ac) ביחד עם 2 אנטנות AORUS חכמות, וכן רכיב BT בתקן 5.0.

Gigabyte Z490 AORUS MASTER
"בנוסף למערכת הקירור המפלצתית שדיברנו עליה, Gigabyte החליפה את הפאדים התרמיים הרגילים בפאדים תרמיים עבים עם הולכה תרמית גבוהה"

כמובן ש-Gigabyte לא יכולה להרשות לעצמה לשחרר לוח אם ברמה שכזאת ללא רכיבי RGB. ולכן, כמיטב מסורת משפחת AORUS, גם ה-Gigabyte Z490 AORUS MASTER לא נופל כאן, וכולל כמה אלמנטי RGB אשר ניתנים לתיכנות בעזרת תוכנת RGB FUSION של Gigabyte.

מה עושים עם כל היופי הזה?

אז אלו מכם ש-Intel זורם להם בדם, ומתכננים להראות לכולם איזה Overclock מפחיד אתם יכולים לעשות למערכת שלכם, ה-Gigabyte Z490 AORUS MASTER הוא אופציה מעניינת ורלוונטית ביותר עבורכם. עם יכולות OC משמעותיות, פיצ'רים מהחוף של מיקונוס ועד החוף של מוש, הלוח הזה יאפשר לכם לבנות מערכת שאיתה השמיים הם הגבול.

בעוד שמחירו של ה-Gigabyte Z490 AORUS MASTER מעט גבוה ונע סביב ה-2000 ש"ח, מחיר מעט גבוה ללוח אם. אבל על איכות, כמו תמיד, צריך לשלם, ועד כה, מכלל משפחת המוצרים של חברת GIGABYTE ומותג העל שלה AORUS, יש תמורה בעד ההוצאה.

לוח האם סופק לצורך הכתבה ע"י נציגות GIGABYTE בישראל