ה-PlayStation Portal פילג יותר אנשים מהפוליטיקה הישראלית. חלק יגידו שהוא מכשיר מדהים וחלק יגידו שהוא בזבוז כסף. האמת היא כנראה איפשהו באמצע, אבל איפה?


אם במקרה פספסתם על מה מדובר, בואו נתחיל בבסיס. ה-PlayStation Portal הוא מכשיר המאפשר הזרמת משחקים מקונסולת הפלייסטיישן שלכם לפורטל עצמו באמצעות חיבור רשת. המכשיר הוא בעצם מסך שמחובר אליו קונטרולר של פלייסטיישן 5 (ללא ה-Touchpad, כדי להשתמש בו תצטרכו להשתמש במסך המגע של המכשיר), שמגיע עם מסך  LCD 1080P בגודל 8 אינץ' עם קצב ריענון של 60Hz. מדובר במסך בסיסי, וכשיותר ויותר קונסולות ניידות מציגות לנו מסכי OLED עם קצב ריענון של 120Hz, טבעי לצפות ליותר ממכשיר רשמי של חברה כמו סוני. הוא לא רע, פשוט לא מדהים כפי שהייתי רוצה לראות.

המכשיר עצמו מאוד נוח ומרגיש מאוד טבעי. בגלל העובדה שהוא בסופו של דבר סטרימר, הוא לא צריך חומרה מאסיבית, וזה מתבטא בכך שהפורטל יחסית קל משקל. אולם, אם אתם מחפשים לקחת אותו ממקום למקום, הוא לא מגיע עם איזשהו קייס, בניגוד לקונסולות ניידות אחרות (כמו Steam Deck), והצורה המוזרה שלו לא מאפשרת לו להיכנס לתיקים קטנים שאולי זרוקים לכם בבית. זו נקודה ששווה לקחת בחשבון אם אתם מתכננים לטייל עם הפורטל.

שליטה מדוייקת בחוויה לא יציבה

לשחק בפורטל מרגיש לעיתים כמו חוויית פלייסטיישן טבעית, כשהכל עובד כמו שצריך, חיבור האינטרנט יציב והכוכבים הסתדרו בשורה כמו חלום (אה… סיוט ממש). הוא נוח למשחק ומספק זמן סוללה מעולה של עד 8 שעות (ככל הנראה כי הוא לא מבזבז סוללה על כח עיבוד). אבל אנחנו חיים בעולם לא מושלם, ולמרות שחיבור האינטרנט שלי הוא 1000MB בסיבים אופטיים ושהקונסולה עצמה מחוברת ישירות ולא ב-WiFi, לפעמים חוויתי ירידת פריימים או תמונה מפוקסלת לכמה שניות סתם ככה. מצד שני, מעולם לא הרגשתי לאג או דיליי כלשהו בשליטה, וכל הלחיצות שלי הרגישו מיידיות, למרות הירידה בביצועים.

כמו שציינתי, מדובר על מכשיר שעובד על רשת בלבד, ולכן לא ברור מדוע סוני החליטה להשתמש ב-Wi-Fi 5 ולא 6. כאמור, חיבור אינטרנט יציב הכרחי כדי להשתמש בפורטל, ובלעדיו הוא הופך למשקולת נייר ארגונומית. וזה עוד אם אתם מדברים על רשת ביתית. אם תיכננתם לשחק בפורטל בדרכים אז לא תוכלו לעשות זאת, אלא אם תשתמש בנקודה חמה מהטלפון שלכם, והחיבור שלכם בטלפון מספיק יציב כדי לאפשר הזרמה יציבה של המשחק אל תוך המכשיר. זה עשוי לעבוד באופן סביר עד טוב, וזה כמובן תלוי במיקום שלכם וברשת הסלולרית שלכם. לצערי, זה לא משהו שניתן לבדוק מראש או לנבא כמה טוב זה יעבוד.

המכשיר גם לא כולל דפדפן, אז במידה ותנסו להתחבר לאינטרנט אלחוטי במלון למשל, ויש לאותו מלון את דף הנחיתה המעצבן שדורש מכם לאשר את תנאי השימוש, לא תוכלו להתחבר לרשת מאחר והדף הזה לעולם לא יפתח לכם. במידה ואתם מתכננים לשחק בו רק במקומות שאתם יודעים שהאינטרנט בו טוב, כנראה שלא תחוו את כל זה. הפורטל גם יודע להדליק את הפלייסטיישן שלכם מרחוק, אבל זה בתנאי שהקונסולה בבית נמצאת על מצב Rest ולא כבויה לגמרי.

הרמקולים ב-PlayStation Portal סבירים ומשמיעים סאונד מעט מתכתי. אבל מה שהפריע לי יותר, היה שעוצמת הווליום שלהם נעה בין שקטה מדי לרועשת מאוד בלי שום דבר באמצע. עוד נקודה שלילית היא שאם תרצו להשתמש באוזניות תצטרכו להסתפק באוזניות חוטיות, או לחלופין לקנות אוזניות מקוריות של פלייסטיישן (שעולות בערך 900 ש"ח) כי סוני לא אפשרה קישוריות בלוטות' במכשיר. חבל שבמכשיר שמשדר ניידות אין אפשרות אמיתית להתנייד.

לא עוקף את המתחרים

מה שיותר מכל מפריע לי, הוא לא שהמכשיר לא מאפשר להריץ משחקים בעצמו, אלא יותר שהוא לא האופציה הטובה ביותר להזרמת משחקי פלייסטיישן מרחוק. הפורטל הוא סוג של פשרה שנמצאת באמצע בין חלופות טובות יותר או פחות לאותה החוויה. למשל, בחצי מהמחיר של פורטל, תוכלו לקנות שלט Backbone לטלפון שלכם, ואם יש לכם טלפון חדש יחסית יתכן מאוד שהמסך שלו איכותי משל הפורטל, קישוריות ה-Wi-Fi שלו טובה משל הפורטל, ותוכלו לחבר לו אוזניות בלוטות'. החיסרון הוא כמובן גודל המסך, והעובדה שתבזבזו סוללה מהטלפון שלכם.

אם נעלה בקטגוריית המחיר, קונסולות ניידות כמו הסטים דק (שעולה בערך 2000 ש"ח בארה"ב) מגיע עם מסך OLED חדש, קישוריות Wi-Fi 6 והכי חשוב, יאפשר לכם להזרים משחקי פלייסטיישן אך גם יאפשר לכם להריץ משחקים במצב אופליין והוא בעצם מחשב גיימינג נייד. החיסרון הוא כמובן המחיר הכפול, והקושי להשיג אחד במחיר המקורי, או לפחות קרוב למחיר המקורי שלו.

זה משאיר את הפורטל בדיוק באמצע, כשהיתרון המרכזי שלו הוא השלט המקורי של הפלייסטיישן ביחד עם כל הפיצ'רים המיוחדים שלו, אך בתור מכשיר רשמי, בעיני הוא לא הכי טוב במה שהוא עושה. איכות התמונה וחוויית המשחק שהחלופות מאפשרות היו פשוט טובות יותר, וזה עוד מבלי שמתחשבים בכך שהמחיר שלו לא כולל תיק או אוזניות אלחוטיות שתאלצו לקנות במיוחד עבורו.

אם כך, למי המכשיר נועד? אם יש לכם פלייסטיישן 5 בבית, ואתם לא יכולים לשחק בו בגלל שהמסך תפוס ברוב שעות היום, ובנוסף חיבור האינטרנט שלכם בבית יציב אז יתכן שבשבילכם. לחלופין, אם אתם לא נמצאים בבית הרבה, אבל כן נמצאים במקום שבו חיבור האינטרנט קיים ויציב, אז אולי גם בשבילכם. אם הקונסולה העיקרית שלכם היא הפלייסטיישן 5, ואתם לא מתכוונים לשחק ללא חיבור לרשת בשום סיטואציה, אתם כנראה קהל היעד המרכזי. המחיר שלו סביר והוא טוב במה שהוא עושה, אבל קיוויתי שבתור מכשיר רשמי, הוא יהיה הכי טוב בזה.

מכשיר PlayStation Portal לביקורת סופק על ידי ישפאר.