ה-Steam Deck היה אחת הרכישות הכי טובות שלי אי פעם. הוא גרם לי לשנות לחלוטין את הרגלי הצריכה שלי, ולהפסיק לקנות משחקים פיזיים אותם נהגתי לאסוף. במקום זאת, במידה ולא מדובר באקסלוסיבי של סוני או נינטנדו, אני בוחר לקנות את המשחקים שלי בסטים.

למה Steam Deck?

תמיד אהבתי Handheld Gaming, גדלתי עם Gameboy Color ואחר כך Advanced, אבל בגלל אילוצי החיים חזרתי לזה רק כשהגיע ה-Switch. ה-Switch היה נהדר עבורי, אבל הוא תמיד לווה בפשרה, לקנות משחק ל-Switch ולשחק ברכבת, או לקנות אותו למחשב/פלייסטיישן ולהנות מביצועים טובים יותר. וכאן בדיוק נכנס ה-Steam Deck לתמונה, לא רק שהפשרה כבר לא קיימת, אני יכול לשחק ברכבת ואז להמשיך במחשב – חלום שמתגשם.

את ההחלטה לרכוש סטים דק קיבלתי קצת לפני טיסה ישירה לסן פרנסיסקו (15 שעות, תודה רבה). התכוננתי לטיסה כמו כולם, הכנתי פלייליסטים, הורדתי סרטים וסדרות בנטפליקס, וגם הורדתי משחקים ששמרתי לטיסה אל הסטים דק. בגדול, לא באמת הגעתי לשום דבר שהוא לא Elden Ring (וכמובן שינה) כי בואו, מה זה 15 שעות כשספריית הסטים שלכם זמינה לכם (אל דאגה, היה לי שקע חשמל בכיסא אז סוללה לא הייתה אישיו)?

steam deck witcher

קצת נתונים טכניים

הסטים דק גדול יותר מה-Switch, ובנוי בצורה הרבה יותר ארגונומית ממנו, אז למרות המשקל הכבד יותר (669 גרם לסטים דק, 422 ל-Switch OLED) הוא נוח בהרבה לאחיזה ממושכת לעומת ה-Switch (אלא אם קניתם גריפ). הנקודות שבהן הידיים מונחות הן רחוקות מאוד ממרכז המסך, מה שאומר שלא תרגישו את המכשיר מתחמם בשום שלב אלא אם תגעו באיזור המסך ישירות. גם אם אני ממש אתאמץ, אין לי מילה רעה להגיד על המכשיר. הוא נוח, מספק ביצועים נהדרים, סאונד מצוין, חיבור USB-C לטעינה, שקע אוזניות – נראה ש-Valve חשבו על הכל.

ואם בביצועים עסקינן, תשמחו לשמוע שה-Steam Deck יאפשר לכם לשחק בכמעט כל משחק מודרני ב-30-60FPS, תלוי בפרופיל וההגדרות שתבחרו, ובזמן הסוללה שיתקצר ככל שתתנו דרור לחומרה לעשות את שלה. וכן, המכשיר עצמו מאפשר לכם לשנות פרופילים והגדרות כדי למטב ביצועים או חיי סוללה לבחירתכם.

על איזה משחקים מדובר? ובכן, שיחקתי עליו משחקים כמו Cyberpunk 2077 (שאפילו מציג פרופיל שנקרא "Steam Deck" בתוך המשחק עצמו, שאיתו תוכלו להגיע לבערך שעתיים זמן סוללה על 30 FPS) ו-Hogwarts Legacy, כמו גם Elden Ring ושאר משחקים שיצאו יחסית לאחרונה.

steam deck hades

הסביבה של הסטים דק

איפה הקאצ'? ובכן, זה תלוי בנקודת המבט שלכם. הסטים דק מגיע עם מערכת SteamOS שהיא מערכת הפעלה המבוססת על Linux. זאת אומרת שאין בו Windows בצורה מובנית (אך ניתן להתקין יחסית בקלות). אז מה זה אומר עבורכם? שללא התקנות נוספות, לא תוכלו לשחק משחקים מחשבון ה-Epic שלכם או מהגיים פאס.

אבל בעיני זה חיסרון עם יתרון, משתמשי אייפון ומק יודעים מה הכח של חומרה ותוכנה שנוצרו לעבוד ביחד, זה מספק ביצועים נהדרים מה שמאפשר לסטים דק להריץ את כל המשחקים האלו בצורה כה טובה למרות תג המחיר הנמוך יחסית (נחזור לזה בהמשך).

יתרון נוסף, הוא העובדה שסטים דואגת "לאשר" משחקים לתוך ספריית ה-"Steam Deck Verified", משמע משחקים שנבדקו ועובדים נהדר בסטים דק.

steam deck menu

זה לא אומר שכל השאר לא ירוצו. לפעמים משחק יופיע כ-Untested או כ-Playable סתם בגלל שהוא עוד לא נבדק, או בגלל שיש בו טקסט מעט קטן מדי, ככה שגם משחקים לא מאומתים יכולים לעבוד נהדר.

ואם אתם ממש רוצים, ניתן להשתמש במצב ה-Desktop של לינוקס כדי להתקין תוכנות שיאפשרו לכם להתקין משחקים מלאנצ'רים אחרים, כך שאפשר לשחק את Diablo 4 החדש בסטים דק בצורה נהדרת, מבלי להתקין ווינדוס.

איזה סטים דק לקנות?

הסטים דק מגיע בשלוש גירסאות: 64 ג'יגה ($399), 256 ג'יגה ($529), שמגיעה עם זיכרון מהיר יותר, וגירסת ה-512 ג'יגה ($649), שמגיעה עם אותו הזיכרון מגירסת ה256, בנוסף למסך Anti-glare. כל הגירסאות מגיעות עם תיק נשיאה מקורי.

את כל הגירסאות ניתן להרחיב באמצעות כרטיס Micro SD, אך זה לא הכל, ניתן גם להחליף לבד את כונן ה-SSD שמגיע עם המכשיר לכונן מהיר וגדול יותר די בקלות, משמע, תוכלו לקנות את גירסת ה-64 ג'יגה ולהחליף את הכונן לאיזה כונן שתרצו ולחסוך כסף. לגבי המסך, אפשר גם לקנות מדבקת מט ולפתור גם את זה.

steam deck case

אז הסטים דק הוא מכשיר כמעט ומושלם בעיניי (לא הפעלתי את הפלייסטיישן 5 שלי מפברואר), וזו רק הגירסה הראשונה שלו.

הוא הוביל ויוביל לעוד מתחרים כמו ה-ASUS ROG Ally שהגיע לארץ ממש לאחרונה. ה-ROG ALLY, אגב, גם הוא מכשיר נהדר בעיני, אבל יקר יותר משמעותית. לדעתי הביצועים שלו לא טובים יותר ברמה שתצדיק את התוספת במחיר (אלא אם זה בכלל לא שיקול עבורכם). וכמובן, הוא מגיע עם ווינדוס, מה שיאפשר לכם להתקין כל לאנצ'ר שתרצו. מנגד, אבל לא תזכו לאופטימיזציה של Valve והסטים דק, שמנצלת חומרה ותוכנה שנוצרו אחת לשניה, בנוסף לתוכנית שמאמתת משחקים כדי לוודא שהם אכן עובדים מעולה על המכשיר.

ה-Steam Deck שינה ושדרג לי את תרבות המשחק, לגמרי. הוא מכשיר עוצמתי, אינטואיטיבי, נוח לשימוש ומאפשר להעביר זמן מת בכל מקום בו תהיו.