Toodee and Topdee הוא פלטפורמר-פאזל כיפי ומאתגר , לפעמים אפילו יותר מדי. המכניקה המעניינת שהוא מציג מרעננת ומעוררת מחשבה, וההומור שלו מדגדג לי בדיוק בנקודה(פסיק) הנכונה.


אני אוהב משחקי חידות ופלטפורמרים, מה שאומר של-Toodee and Topdee כבר היה סיכוי גבוה להרשים אותי לטובה. האמת שמאז המשחק הנהדר Braid לא היה משחק בסגנון הזה שהצליח לאתגר אותי כל-כך, גם לא Evan's Remains שיצא לי לשחק שנה שעברה.

המשחק פותח על ידי שני אחים ישראלים (גאווה!), אורי וגונן גוטהולץ, שלעניות דעתי הגיעו יחד להישג מרשים במיוחד עם המשחק שלהם. הסתקרנתם? רוצים שאתחיל לתאר את המשחק? אז בואו נתחיל מ-א'.

בראשית ברא א'

את דמותו הנשגבת של א' (נקרא כ-Alef, האות הראשונה בעברית) מכירים בתחילת המשחק. הוא בנה הרבה עולמות וכדי לייצב אותם הוא שם במרכז היקום שלו את הנקודה-פסיק (;), שתשמור על האיזון העדין בין העולמות. שניים מהעולמות הללו הם עולמו של טודי (Toodee) ועולמו של טופדי (Topdee), גיבורי הסיפור שלנו.

כיוון שאי אפשר לכתוב קוד – סליחה, לברוא עולם, מבלי שיהיו לכם כמה גליצ'ים, א' היה צריך עזר כנגדו ולכן הוא ברא את האיש והרשימה, טודו (Todo, כן, כמו to do list). שיעזור לו בהם. טודו הוא עובד חרוץ ויעיל, ועד מהרה הוא מגיע לנקודת הסיום של עבודתו, ומתוך פחד שא' כבר לא יזדקק לו יותר, הוא גונב את הנקודה-פסיק ומערער את יציבות העולמות.

ברגע אחד העולמות הפכו מנזר הבריאה לתוהו ובוהו וחושך על פני תהום, וזה מה שהפגיש את יקירינו, טודי וטופדי. כל אחד מנקודת המבט שלו רואה כאילו השני הולך על הקיר, שכן טודי הולך מצד ימין לצד שמאל של המסך ויכול לקפוץ, ואילו את טופדי רואים מלמעלה, כמו במשחקי GTA הישנים. טובים השניים מן האחד? ללא ספק. טודי וטופדי יוצאים למסע למציאת טודו והנקודה-פסיק החסרה.

הנרטיב מלווה את המשחק מתחילתו ועד סופו, אך במהלך השלבים עצמם הוא לא מאוד מורגש. בתחילת עולם ובסופו הוא קופץ לביקור ומסביר עוד על המתרחש בעולם המשחק, אך הוא לא החלק הדומיננטי. חלק הארי של המשחק מתמקד במשחקיות המיוחדת שלו, שבאמת הופכת את הסיפור לחשוב פחות.

קפוצותי ודחופותי פתרו את השלב

ב-Toodee and Topdee תעברו משלב לשלב, מעולם לעולם, ובכל שלב תצטרכו להגיע עם טודי וטופדי לפורטל שיוביל אתכם לשלב הבא. כדי להגיע אל הפורטל, תצטרכו לעשות את הפעולות הנכונות, בסדר הנכון ובתזמון הנכון, וכל שלב מציג לנו חידה חדשה וייחודית.

טודי, כאמור, הוא יצור שיכול לקפוץ מפלטפורמה לפלטפורמה ולנוע לצידי המסך. הרבה פעמים נעזר ביכולותיו של טופדי, שיכול להזיז קוביות על גבי המסך, כדי לתמוך ביכולות הקפיצה של טודי; בלחיצת כפתור תעברו משליטה בטודי לשליטה בטופדי ולהיפך, ובעצם תקפיאו את הזמן עבור הדמות השנייה. השימוש המחוכם בשתי זוויות המצלמה מאפשרות חידות מעניינות, מאתגרות ובדרכן, יפהפיות.

אמנם, המשחק נשמע די פשוט, ובהרבה שלבים החידות אולי לא מסובכות במיוחד, אבל לא חסרים שלבים שיגרמו לכם לגרד מעט את הראש, כמוני. אומר את האמת, היו גם שלבים שגרמו לי ליותר מסתם גירוד בראש, ועד שעליתי על הפתרון הנכון לשלב לקח לי לא מעט זמן. זה אמנם תסכל אותי לפרקים, אבל זה אתגר ששמחתי לקבל. בעיני, האחים הצליחו בענק בעיצוב השלבים, והראו לכולם מי הבוס.

ואם כבר מדברים על בוסים…

מותק לא לשלוח לי קו"ח

הבוסים ב-Todee and Topdee הם חידה בפני עצמם. לכל בוס יש אישיות משלו, דפוסים משלו ודרכים חדשות ומרעננות לתסכל אותי. כמו בכל שלב, תצטרכו למצוא את דרך המלך בין יכולותיו של טודי ליכולותיו של טופדי כדי לנצח את הבוס לפני שהוא יפטר אתכם ותחזרו שוב לשוק העבודה, אבל לאותו בוס.

בגדול, לכל בוס יש שלוש נקודות חיים, וכל פעם שתצליחו להוריד לו נקודה הוא ישנה את דפוסי ההתקפות שלו. הבעיה היא שבהגדרות המשחק הכלליות יש לכם רק נקודת חיים אחת, כך שכל פספוס קטן יכריח אתכם להתחיל את כל הקרב מהתחלה (זה נכון גם לשלבים רגילים, אך קריטי במיוחד עיני בקרבות בוס).

תוכלו, כמובן, להשתמש בעזרים שמקנים לכם יותר חיים או יכולות מגניבות (טלקינזיס, מישהו?), אפילו באמצע השלב, אבל בדרך כלל אני ממש מעדיף לא להשתמש בהם, וכשהאתגרים היו ממש גדולים והזמן שלי לשחק היה ממש קצר, נאלצתי לחרוג ממנהגי כדי להתקדם בקצב מספק יותר.

אציין שמאוד התרשמתי מהבוסים, על-אף שהם הרבו לחבוט בי ולהשאיר אותי מחוץ לפורטל הבא. אני מדבר על המכלול – עיצוב הבוס עצמו, עיצוב הדפוסים ונקודות החולשה שלו וכמובן, הדו-שיח שמתקיים בינו לבין טודי וטופדי.

שעשע אותי, אבא

הטקסטים במשחק כתובים בצורה זורמת ובנוסף להעברת הסיפור הם פשוט עושים את החוויה למשעשעת ונעימה. אם תהיתם למה אני מרבה להשתמש בבדיחות אבא בביקורת הזו, ובכן, זו הסיבה – המשחק פשוט מלא בהן, וזה פנטסטי.

בדיחות שכאלה מזכירות לי בדיחות שאני עושה עם האח שלי, בדיחות נונסנס בשביל הנשמה. לאור העובדה שמי שפיתח את המשחק הם כאמור, זוג האחים לבית גוטהולץ, ברור לגמרי מאיפה ההומור הכיפי הזה הגיע למשחק. הסיבה השניה שאני משתמש בבדיחות אבא, כמובן, היא שאני, ובכן… אבא (למרות שזה התחיל אצלי הרבה לפני).

המשחק תומך בעברית מלאה – התפריטים, ההנחיות וכל הטקסט במשחק כתובים בעברית. ניתן לבחור גם בשפות אחרות (הבדיחות עובדות גם באנגלית, בדקתי), אבל אין שום סיבה, אם אתם דוברי עברית.

העולמות של Toodee and Topdee מסקרנים ומיוחדים. כל עולם מציג אתגרים שונים, מכניקות משחק חדשות ועיצובים ביזאריים למדי. המוסיקה איננה יוצאת דופן, אך היא מאוד נכונה, ומשתלבת מעולה עם השלבים, העולמות והסיטואציות בהם נמצאים טודי וטופדי.

Todee and Topdee נתן לי כמה שעות של כיף והנאה, שגם כל התסכול שבא איתן לא יכול לקחת ממני, ורק שינסה. אני ממש מצפה לראות מה עוד נקבל מהאחים גוטהולץ ומסטודיו Dietzribi אותו הם הקימו.

מפתחת: Dietzribi

מפיצה: Dietzribi

תאריך יציאה: 4 באוגוסט, 2021

ז'אנר: פאזל-פלטפורמר

זמין על: PC

בוקר על: PC

עותק הביקורת של Toodee and Topdee סופק על ידי המפתחת.