ערכת השבבים הבסיסית בדור ה-AM5 החדש של AMD, ה-B650, מכוונת לאותם גיימרים שכל מה שמעניין אותם זה לשחק, ולא מחפשים לעשות OverClock או לשבור שיאי ביצועים. ולאותם גיימרים ה-B650 AORUS ELITE AX מספק את כל הפיצ'רים שהם יכולים לרצות, בלוח אחד.

ה-B650 AORUS Elite AX הוא לוח אם שמבוסס על תושבת AM5 החדשה של AMD, שמגיעה עם מעבדי סדרת Ryzen 7000 החדשה של החברה, והוא הצ'יפסט הבסיסי מבין ארבעת הצ'יפסטים הקיימים של התושבת החדשה (שהם ה-B650, ה-B650E, ה-X670 וה-X670E), כשמתחתיו צפוי להצטרף בעתיד ה-A620 הבסיסי.

כמובן שבשל התושבת החדשה, ה-AM5, כל מעבדי הסדרות הקודמות של AMD לא יוכלו לעבוד עם ה-B650 AORUS Elite AX. מבחינת זיכרון RAM, הלוח מגיע עם תמיכה ב-DDR5 בלבד, ובמהירויות של עד ל-6,666MHz בעזרת פרופיל XMP, ובנפח כולל של עד 128GB (כלומר עד 32GB לכל חריץ זיכרון).

B650 AORUS Elite AX – הצ'יפסט בסיסי, הלוח עצמו ממש לא

מבין ארבעת הצ'יפסטים החדשים של תושבת ה-AM5, ה-B650 הוא הצ'יפסט הנמוך ביותר (כיום, ב-2023 צפוי להצטרף ה-A620), אבל אי אפשר לומר עליו שהוא בסיסי. חריץ ה-PCIe של כרטיס המסך מגיע עם חיבור PCIe 4.0, ומבחינת חיבורי ה-NVMe תקבלו חיבור יחיד של PCIe 5.0 מהיר במיוחד, ועוד 2 סלוטים של PCIe 4.0.

הלוח החדש מאוד דומה ללוחות מסדרת Elite של AORUS מהצ'יפסטים השונים, כשהוא ברובו בצבעי שחור-לבן, עם שראוד יחסית קטן שמכסה שני חיבורי M.2, עוד בלוק אלומיניום לקירור הגשר הדרומי, היטסינק יעודי לכונן ה-NVMe PCIe 5.0 העליון, וכמובן כמות בריאה של בלוקים וסנפירי אלומיניום לפיזור החום מאזור יצוב המתח של הלוח בצידו השמאלי העליון.

כאמור, שני חיבורי ה-M.2 התחתונים (אלו שהם PCIe 4.0) נמצאים מתחת לשראוד המוקטן שמסייע להם בפיזור החום, וה-M.2 העליון (ה-PCIe 5.0) מגיע עם Heatsink משלו בכדי לפזר את החום הרב שהרכיב מייצר. לרוב המשתמשים זה יתרון משמעותי, אך עשוי להיות בעייתי לאלו מכם אשר קנו SSD NVMe עם גוף קירור מובנה כמו ה-WD_BLACK SN850 המצוין (אך נזכיר באותה נשימה כי קיימת גרסה ללא גוף קירור מובנה).

כשמסתכלים על אזור תושבת המעבד, בצידו השמאלי והעליון נמצאת מערכת האספקה והיצוב החשמלית של המעבד והזיכרונות, וכמובן מערכת הקירור שלה. ה-B650 AORUS Elite AX מגיע עם מערך של 14+2+1 שלבים (14 לליבת ה-CPU, עוד 2 ל-GPU מובנה במעבד ו-1 לאפיקי ה-PCIe של המעבד) המסוגלים לספק עד ל-70A וזאת למרות שלוחות B650, בניגוד ל-B650E או X670E, לא מיועדים לאוברקלוקרים.

מעל כל מערכת היצוב החשמלית תמצאו את בלוק הקירור המסיבי שתפקידו לקלוט את החום שמייצרת מערכת היצוב בכך בעזרת פאדים תרמיים עבים במיוחד, ולהעביר את כל החום שנוצר כך שיתפזר ישר על ההיטסינק (Heatsink) כולו, ומוסע אל הסביבה בעזרת סנפירי האלומיניום הרבים הבנויים בו.

מה עוד יש פה?

בחלקו האחורי של הלוח, בפאנל ה-I/O (כניסות ויציאות), אנחנו נתקלים בכמות פשוט מדהימה של חיבורים:

  • שני חיבורי USB3.2 מהדור השני.
  • חמישה חיבורי USB3.2 מהדור הראשון.
  • ארבעה חיבורי USB2.0.
  • חיבור HDMI.
  • שלושה מחברי קול.
  • חיבור DisplayPort.
  • 2 נקודות חיבור לאנטנות WIFI (המסופקות עם הלוח).
  • חיבור USB Type C.
  • חיבור ETHERNET (פורט RJ-45) בתקן מהיר Realtek 2.5GbE.
  • כפתור Q-Flash Plus.

מבחינת חיבורים אלחוטיים, תוכלו למצוא ב-B650 AORUS Elite AX שבב WiFi 6E מתקדם מבית AMD הכולל תמיכה בתדרי ה-2.4GHz וה-5GHz הותיקים והמוכרים, כל זה בעזרת חיבור אנטנה מגנטית מבית AORUS. בנוסף תוכלו למצוא קישוריות Bluetooth בתקן 5.2 (אם תרכשו את גרסה 1.0 של הלוח) או תקן 5.3 (ברוויזיה 1.1 של הלוח).

כמובן שגם ה-B650 AORUS Elite AX מגיע עם תאורת RGB, אם כי מועטה יחסית, שכוללת נורות LED באזור הגשר הדרומי של הלוח. כמובן שכמו בכל מוצרי AORUS, גם בתאורת ה-RGB הזו תוכלו לשלוט בעזרת תוכנת ה-RGB FUSION 2.0 של גיגהבייט.

B650 – כן או לא?

בסופו של דבר, כשמסתכלים על ה-B650 AORUS Elite AX וחושבים האם שווה לרכוש אותו, צריך לפצל את ההחלטה לשתי תתי שאלות מרכזיות. הראשונה היא האם B650 הוא הצ'יפסט עבורכם, והשנייה היא האם ה-Elite AX מספק את כל הפיצ'רים שאתם צריכים?

מבחינת השאלה הראשונה, אם אין לכם רצון לבצע אוברקלוק (OverClock), ואין לכם צורך בחיבור PCIe 5.0 ליותר מ-SSD יחיד, אז אין לכם סיבה לקחת מעל ל-B650. הלוחות החדשים של AMD מגיעים כך שגם הצ'יפסט הבסיסי ביותר מספק פתרונות מהירים ומעולים לכל גיימר ממוצע (ומעל לכך). אין כמובן צורך להרחיב על חיבור PCIe 5.0 לכרטיס המסך, שנכון לכתיבת שורות אלו אין בו צורך לאף אחד, היות וכרטיסי המסך הקיימים בשוק לא מתקרבים אפילו לנצל את מלוא רוחב הפס של ה-PCIe 4.0.

מבחינת השאלה השנייה, אפשר לומר חד משמעית שה-B650 AORUS Elite AX מספק את כל הפיצ'רים שגיימרים צריכים. בין אם זה חיבורים מהירים לחומרה, בין אם זה קישוריות אלחוטית מהירה, ובין אם אלו חיבורי USB מהירים רבים. אין פיצ'ר חשוב שלא כלול בלוח הזה, ומהבחינה הזאת – הוא פשוט מעולה.

כך שאנחנו עוברים לשאלה האחרונה, שהיא בהחלט חשובה – איך הוא מבחינת תמחור? ובכן, עם מחיר של כ-1,300 ש"ח, בהחלט מדובר בלוח יקר. אבל כשמסתכלים על הסביבה שלו ניתן לראות שכלל לוחות ה-AM5 החדשים הם יקרים מאוד, ובין הלוחות האלו – מדובר בלוח יחסית זול (בתחתית הסקאלה של המחירים עבור לוחות AM5). אך מצד שני, בתוספת מחיר קטנה יחסית של כ-200 ש"ח ניתן למצוע לוחות X670 שעשויים לספק פתרון טוב לאורך זמן, היות ו-AMD ידועה בכך שהיא מחזיקה תושבת למשך כמה וכמה שנים קדימה.

ה-B650 AORUS ELITE AX סופק ע"י נציגות Gigabyte בישראל