God of War Ragnarok עושה הרבה דברים טוב יותר מהמשחק הקודם, אבל לא תמצאו הבדלים של שמיים וארץ. אל תטעו, עדיין מדובר במשחק פנטסטי, אינטנסיבי ומעולה, שיכול ללמד איך עושים נכון משחקי המשך.

לפני שנתחיל – אם אתם רוצים להגיע למשחק בלי אף ספויילר, אני ממליץ לכם פשוט לשחק אותו. הביקורת כוללת כמה ספויילרים למכניקות חדשות והפתעות שאי אפשר שלא להזכיר. תהיה אזהרה נוספת לפני שנגיע לספויילר קצת יותר רציני, אבל קחו את אזהרת הספויילרים הזו לתשומת ליבכם.

החורף מגיע

הסיפור שלנו ממשיך כמה שנים לאחר סוף המשחק הקודם, בהן פימבלווינטר – החורף שמוביל לרגנרוק – משתולל במידגארד ונותן את אותותיו גם בתשע הממלכות. אטראוס כבר לא "Boi" קטן שנתלה לקרייטוס על הכתפיים, אלא כבר נער מתבגר וכמובן, מרדן. 

קרייטוס ואטראוס הם בהחלט מאותו זן; שניהם עקשנים, שניהם נוטים להתעצבן בקלות ושניהם אובססיביים – אטראוס אובססיבי למציאת התשובות לכל השאלות שאופפות אותו (ואותנו) מסוף המשחק הקודם, וקרייטוס אובססיבי לשמור על אטראוס מכל דבר שעשוי לפגוע בו.

עם כל זה, הסיפור יוביל אותנו במבוך של מזימות ותככים, שקרים, חצאי אמיתות או במילים אחרות, מבוך של נבואות. לאט לאט המשחק יגלול בפנינו עלילה ייחודית ומרתקת שהיה שווה לחכות לה ארבע שנים.

הדינמיקה בין קרייטוס לאטראוס או בכלל, הדינמיקה בין כל הדמויות בנויה בצורה נפלאה, עם התנגשויות בין רצונות למציאות, בין חובה למרד נעורים ובין הגרזן של קרייטוס לפטיש של ת'ור. גם השיחות הקטנות שנשמעות תוך כדי הטיול בתשע הממלכות די בהן כדי למלא ספר שכיף לקרוא.

במהלך הסיפור של God of War Ragnarok נפגוש חברים ואויבים ישנים, ונכיר כמה חדשים. הרבה מהדמויות החדשות כתובות נהדר, חלקן עם אינטרפטציה מפתיעה ורעננה למיתולוגיה הנורדית, וכולן ייחודיות ועם אופי שונה ומעניין. גם הדמויות החוזרות קיבלו אופי מחוזק. לדוגמה, ברוק וסינדרי, הגמדים המוכשרים, הרבה יותר מצחיקים והרבה יותר משמעותיים הפעם.

אולם, יש גם כמה דמויות שהיה קשה להתחבר אליהן, ושמתי לב שמדובר בעיקר בדמויות הנשיות; רובן כתובות כדמויות די מעצבנות, עם אופי לא יציב וחן מזוייף, והדיאלוגים איתן היו די מייגעים בעיניי. למזלנו, לא באנו למשחק רק כדי לדבר.

לטיול יצאנו, חפצים מצאנו

ב-God of War Ragnarok נצא למסע ברחבי תשע הממלכות מהמיתולוגיה הנורדית. כל ממלכה ייחודית ומעניינת, וטומנת סודות, אוצרות וחפצים שאפשר למצוא. בעזרת מה שתמצאו תוכלו לשדרג את הציוד שלכם ואף להכין חדש. עצה שלי, אל תדאגו למשאבים, בשיטוט סטנדרטי לחלוטין כחלק מהסיפור תמצאו הרבה ממה שתצטרכו, ומעבר לכך.

הפעם, העולם גדול בהרבה ממה שראינו במשחק הקודם. כאמור, הפעם תגיעו גם לממלכות שלא יכלתם להגיע אליהם בעבר, וגם אלו שכבר ביקרנו בהם השתנו וקיבלו צורה אחרת ממה שהתרגלנו. מעבר לכך, במהלך המשחק תפתחו גישה לעוד אזורים חדשים במקומות שכבר ביקרתם בהם, ותהנו מסביבות ומשימות מיוחדות לכל אזור.

הרבה מהשיטוט בעולם לא שונה בהרבה ממה שהיה בעבר, אך כעת בעזרת להבי הכאוס תוכלו לקפוץ ממקום למקום ואף להתרסק בעזרתם לתוך קירות. בגדול, רוב החידות והפאזלים במשחק הם עניין של מאיפה לזרוק את הגרזן, וזה לא אני אמרתי, אלא ברוק. העובדה הזו די נכונה, וזה גורם לחידות להיות קצת מיותרות בעיניי, והיה אפשר לוותר עליהן ולתת דגש הרבה יותר גדול למה שקרייטוס עושה הכי טוב – להילחם.

פה מכה, שם נבוט, והאויב הלך קאפוט

גולת הכותרת של God of War Ragnarok, היא מערכת הקרב שלו. המשחק מתחיל ממצב די מנוון של יכולות, שכן חלק מהיכולות שלכם מהמשחק הקודם נעלמו להם בגלל פימבלווינטר. אל תחששו, מהר מאוד תשלימו את הפער, ופתיחת היכולות שלכם אמנם הדרגתית אך גם מאפשרת הסתגלות רציפה למהלכים החדשים.

הבסיס של מערכת הקרב נשאר אותו דבר, אך הפעם הוא מדוייק יותר, אינטנסיבי יותר לפרקים והרבה יותר חי. יש שני דברים מרכזיים שגורמים לשיפור החוויה במערכת שהייתה גם קודם מעולה.הראשון, הוא שבניגוד למשחק הקודם בו תמיד היינו באותו גובה במהלך הקרב, הפעם בהרבה קרבות קרייטוס יכול לעלות ולרדת מפלטפורמות בעזרת להבי הכאוס שלו. זה מוסיף מימד אסטרטגי נוסף בתכנון המהלכים, וגם שומר אתכם עירניים בקרב, כי גם האויבים שלכם יכולים להשתמש בזה. 

הדבר השני שהופך את הקרב לכיפי, הוא הגיוון באוייבים. בעוד במשחק הקודם היו מעט מאוד סוגים של אוייבים, עכשיו יש הרבה יותר מגוון, וניתקל באויבים חדשים ושונים שכיף לחבוט בהם. קרבות הבוס כיפיים וייחודיים, בייחוד הבוסים הראשיים של המשחק. הבוסים המשניים בדרך כלל מאתגרים, קשים ומתסכלים יותר, אך אם עברתם את הולקיריות במשחק הקודם, לא תהיה לכם בעיה מיוחדת איתם. כנראה.

הבטחנו שנזהיר אתכם כשנגיע לספויילרים רציניים יותר – אז הנה האזהרה האחרונה שלכם. אם אתם רוצים להימנע ממנו לחלוטין, תפסיקו לקרוא. עכשיו.

ילד של אבא

ב-God of War Ragnarok תשחקו לא רק כקרייטוס, אלא לעיתים תחוו את הסיפור מנקודת מבטו של אטראוס. חווית המשחק איתו מרעננת וכיפית. אטראוס נעזר בעיקר בקשת שלו במהלך קרב, וחובט באויבים שלו ללא מעצורים.

אטראוס, בניגוד לקרייטוס, נע במהירות ובאתלטיות שהגיל לקח מאל המלחמה המזדקן. הוא אמנם לא חזק כמוהו ולא מדבר במילים עם הברה אחת כמוהו, אבל הוא יודע לזוז. מסתבר שהרמיזות לכך שאטראוס יהיה מרכזי יותר בסיפור התכוונו ממש לכך שנשחק אותו, ואני חייב לציין שאין לי תלונות בנושא. הזמנים בהם שיחקתי את אטראוס היו שינוי קצב מעולה שקשה למצוא במשחקים אחרים.

משחק ההמשך האולטימטיבי

כאשר יצא God of War ב-2018, נפעמתי מהגרפיקה המעולה ומהתחושה המציאותית שהמשחק נותן. God of War Ragnarok לקח את זה אפילו יותר רחוק. הטקסטורות במשחק נראות הרבה יותר טוב, אם זה בציוד והלבוש של הדמויות, טביעות הרגל באדמה או סתם צלע של הר, הכל נראה אמיתי יותר.

כמו כן, ממש השקיעו הפעם בהשתקפויות במים, וכיוון שיש לא מעט אזורים חדשים ומלאים בשלוליות ואגמים, זה מאוד מרשים. אם תשימו לב בזהירות, גם האפקטים הויזואליים נראים הפעם ברמה או שתיים מעל המשחק הקודם. ניכר שלא הייתה אבן בתשע הממלכות שהם לא הפכו כדי להביא את המוצר הכי מוגמר שהם יכולים.

אחד הדברים שאני הכי שם לב אליהם במשחקים זה פס הקול, ולא התאכזבתי. הוא מלווה את המשחק באופן נהדר, ואם תהיו קשובים מספיק תוכלו להבין מתי הולכים לתקוף אתכם על פי שינוי המנגינה, שזה די חשוב אם קצת הורדתם את ההגנות שלכם כששמעתם את מימיר מקשקש לו על הא ועל דא.

אם יש דבר אחד שהייתי מתלונן עליו, זה שהשינויים המשמעותיים במשחק הגיעו בשלב יחסית מאוחר, ומספר רב של שעות הרגיש לי כמעט כמו לשחק ב-God of War 2018. אך בשורה התחתונה, כל הדברים האלה מקפיצים את המשחק למעלה ונותנים לו את הליטוש שלא ידענו שהוא צריך. ליטוש שמדרג את הריבוט הזה עוד יותר גבוה ברשימת הריבוטים המוצלחים, ואפשר אולי לקרוא לו "הגרסה האולטימטיבית של God of War 2018.

God of War Ragnarok לקח כל מה שהיה טוב במשחק הקודם ועשה אותו טוב יותר, במעט, אך המעט הזה מביא אותו להיות אחת מהיצירות הטובות ביותר בעולם בגיימינג. אחרי הרף הגבוה שהם הציבו, אני מאוד מסוקרן לראות מה יהיה באזור הבא שצריך לנקות מאלים.

מפתחת: Santa Monica Studio

מפיצה: Sony Computer Entertainment

תאריך יציאה: 6 בנובמבר, 2022

ז'אנר: אקשן, תפקידים, הרפתקה

זמין על: PS5, PS4

בוקר על: PS5

עותק הביקורת של God of War Ragnarok סופק על ידי ישפאר.