ה-WD_BLACK SN850 NVMe SSD הוא התוספת החדשה למשפחת WD_BLACK, וסוחף את המשפחה למהירויות האדירות של PCIe 4.0, בתוסף גוף קירור נאה ויעיל.

ה-WD_BLACK SN850 NVMe SSD הוא, כפי ששמו מעיד עליו, SSD מבית Western Digital, וחלק מקו מוצרי הפרימיום של החברה, העונה לשם WD_BLACK, המתגאה במוצרי High-End ובאיכות חסרת פשרות, כחלק משוק מוצרי הפרימיום גיימינג.

לקחנו את ה-WD_BLACK SN850 NVMe SSD לביקורת כדי להרגיש בעצמנו – האם המהירויות עם תקן ה-PCIe 4.0 באמת כל כך מהירות?

מי אתה, WD_BLACK SN850 NVMe SSD?

למי מכם שאין ידע מוקדם בנושאי SSD – אמליץ לקרוא את כתבתנו בנושא, בה תוכלו למצוא הסברים על מונחי הבסיס בתחום ה-SSD והאיחסון.

נתחיל עם הבסיס: WD_BLACK. הבסיס הזה מציין בעצם את שם החברה, Western Digital, ואת שם סדרת העלית של החברה, שהיא הסדרה השחורה, או – WD_BLACK.

העיצוב החדש של הכונן מאפשר לו מצד אחד להשתלב בלוחות אם, ומצד שני – לבלוט ולהרשים.

החלק הבא בשם הוא בעצם מספר הדגם הספציפי של הכונן – SN850. והוא הדגם החדש בסדרת ה-SSD של WD, ובכך בעצם מבדיל אותו מקודמו מהדור הקודם, ה-SN750 שהתבסס על תקן ה-PCIe 3.0.

צמד המילים האחרונות מתארות הן את כך שמדובר ב-SSD (בשמו המלא – Solid State Drive), או במילים אחרות – כונן המבוסס על זיכרון פלאש. NVMe הינו תקן הנתונים בו פועל הכונן המדובר, NVM Express, ובמקרה הזה בממשק PCIe 4.0 החדש עם קצב תעבורת נתונים כפול מהדור הקודם (ופי 10 מ-SATA III).

הפציאנט – WD_BLACK SN850 NVMe SSD

הכונן עצמו, הוא SSD בחיבור M.2 (תיכף נסביר מה זה), ובעל תקן העברת נתונים NVMe. מבחינת WD, מהירות הקריאה המוצהרת של הכונן הינה עד 7000MB/s, בנוסף למהירויות כתיבה של עד 4100MB/s. נתונים המטורפים האלו עם תקן ה-PCIe 4.0, הם שיפור ביחס ל-PCIe 3.0, ועושים לו את מה שהוא עשה ל-SATA III.

המונח "חיבור M.2" מתייחס לתצורת המוצר, או ה-Form Factor שלו. במקרה הספציפי שלנו, M.2 2280. כלומר, מדובר על חיבור M.2 כשהכרטיס ברוחב 22 מ"מ ובאורך של 80 מ"מ (ולכן נקרא 2280). ישנן צורות חיבור נוספות לכונני SSD, אחת מהן היא ע"י כבל SATA (הישן והטוב), ותצורה נוספת היא על בסיס חריץ PCIE (כמו ה-Gigabyte AORUS RGB AIC NVMe SSD שסיקרנו בעבר).

מבט מקרוב על כונן ה-WD_BLACK SN850 NVMe SSD

אחת הבעיות הקיימות כיום עבור כונני SSD מבוססי Form Factor של M.2, ובמיוחד בתקן NVMe, היא פליטת החום שהם עשויים להגיע אליה תחת מאמץ. תכניסו למשוואה את העובדה שהכונן צמוד ללוח האם ובדרך כלל ממוקם באזורים עם בעיות אוורור עקב סמיכות לכרטיס המסך ולמעבד, וקיבלנו נקודת חום בעייתית מאוד.

לכן, כפי שמצופה מכונן במהירויות גבוהות שכאלה, ה-WD_BLACK SN850 NVMe SSD מגיע עם פלטת אלומיניום העוטפת את כולו, בכדי לסייע בפיזור החום הנוצר, ושמירה על טמפרטורות עבודה תקינות, גם תחת עומס.

חשוב לציין שהכונן ניתן לרכישה גם ללא ה-Heatsink, והוא יספק את אותה רמת ביצועים, אך עם פיזור חום אפקטיבי פחות. החלופה הזו הינה כמובן זולה יותר, ומתאימה לאלו מכם אשר מיקום חיבור ה-M.2 שלהם מאוורר בצורה מספקת, או מגיע עם Heatsink מובנה בלוח האם (מה שהיום כבר הפך לנפוץ למדי).

מבחני הביצועים

מערכת הבחינות כוללת:

  • מעבד Ryzen 5950X
  • לוח אם Gigabyte X570 AORUS Elite
  • זיכרון G.Skill 32GB (2x16GB) DDR4 3000MHz TridentZ RGB
  • RM750x 80+ Gold
  • כרטיס מסך Gigabyte RTX2080 Super
  • קירור למעבד Corsair H115i PRO RGB 280mm
  • מערכת הפעלה Windows 10

CystalDiskMark 6

המבחן הראשון בוצע בתוכנת CrystalDiskMark שמתמחה בבחינת מהירויות קריאה וכתיבה של כונני SSD, ומאפשרת להבין את מהירויות הכתיבה והקריאה האמיתיות של הכונן, מבלי להסתמך על הצהרת היצרן.

לפי תוצאות המבחן אנחנו יכולים לראות שההצרה של WD לגבי מהירויות הקריאה של הכונן מדוייקות למדי, ואפילו מקבל תוצאות גבוהות במיוחד במבחני הכתיבה הרציפה של 5200MB/s, משמעותית גבוה מה-4100MB/s שעליו מצהירה החברה – מטורף!

AS SSD Benchmark

המבחן השני שהורץ הינו AS SSD Benchmark, שבוחן את ה-SSD במקרי קיצון בכתיבה וקריאה:

תוצאות מבחן AS SSD Benchmark של הכונן

גם במבחן זה מקבל ה-WD_BLACK SN850 שלנו תוצאות מרשימות ביותר, שמעמידות אותו ביחד עם השורה הראשונה של כונני ה-NVMe SSD שקיימים בשוק (ובערך פי 2 במהירויות שלו ביחס ל-WD_BLACK SN750, קודמו בפסגת הכוננים).

AS SSD Benchmark – Copy Test

המבחן השלישי הורץ אף הוא ב-AS SSD Benchmark, אך בחן העתקת קבצים מעשית, ולא מבחן סינתטי:

היתרון של מבחן מעשי, בניגוד למבחנים הסינתטיים, הוא שניתן להפוך את אותם מספרים לא ברורים – למסקנות אמיתיות. כפי שניתן לראות מהמבחן, המהירויות בפועל של כונן ה-WD_BLACK SN850 מתורגמת לכדי הבדלים קטנים למדי "בעולם האמיתי", וזאת בשל העובדה שגם תקן ה-PCIe 3.0 ה-"ישן" הוא כל כך מהיר, עד שאפילו כמעט הכפלה במהירות שמציג תקן ה-PCIe 4.0, לא מובילה להבדל מאוד מורגש (כ-0.1 שנייה בכל מבחן).

פי 2 מהיר, פי 2 עצבני

נתחיל מהמובן מאליו – ה-WD_BLACK SN850 NVMe SSD התוצאות במבחנים מראות שהוא מהיר. הוא כל כך מהיר, עד שברוב המקרים לא תספיקו לקרוא את הטיפים במסכי הטעינה במשחקים שלכם.

אלמנט ה-Heatsink האופציונלי הוא בהחלט אופציה מעניינת בשוק שבו ה-Heatsink כבר מיצב עצמו כאלמנט חובה. היכולת לבחור בכונן ללא ההיטסינק מאפשר גמישות בבחירת הכונן בהתאם ללוח אם (ולהיטסינקים המובנים בו), מלבד כמובן העובדה שהוא פשוט נראה טוב.

כמובן, תמיד טוב לראות שתוצאות המבחנים תואמות את הצהרת היצרן, בטח כשמדובר על מהירויות מדהימות שכאלה. אך חשוב לשים לב לכך שבפועל, בעולם האמיתי שמחוץ למבחנים הסינטטיים, ההבדל המורגש בין כונן PCIe 4.0 לבין כונן PCIe 3.0 הוא לא משמעותי במיוחד, אלא אם כן אתם עובדים עם קבצים גדולים באופן שגרתי ותדיר. במקרה כזה, ה-WD_BLACK SN850 NVMe SSD הוא בהחלט אופציה רלוונטית וומשמעותית עבורכם.

עבור הגיימרים, השיפור שמציע ה-WD_BLACK SN850 NVMe SSD עם תקן ה-PCIe 4.0 הסופר מהיר שלו, הוא קטן מאוד, ונמדד בין שניות בודדות במקרה הטוב, לעשיריות השנייה במקרה הרע. האם זה שווה את זה? ובכן, כן ולא. הכונן החדש לא יקר משמעותית מהדור הקודם, ועם מחשבה קדימה – הוא אכן שווה את ההפרש במחיר.

ה-WD_BLACK SN850 NVMe SSD ללא Heatsink זמין לרכישה ב-KSP בכ-950 ש"ח לנפח 1TB, כ-525 ש"ח לנפח 500GB וכ-1990 ש"ח לנפח 2TB.

הכונן הקשיח הנייד WD_BLACK SN850 NVMe SSD 1TB סופק על ידי נציגות Western Digital בישראל.