ה-WD_BLACK P40 הוא כונן גיבוי חיצוני מבוסס SSD NVMe מהיר במיוחד, שמגיע בתור מארז מתכתי שחור עם תאורת RGB מרשימה ונפחים של 500GB או 1TB או 2TB. אך עם תג מחיר גבוה יחסית, לא ברור מי הוא קהל היעד שלו.

לאלו שכבר קראו את הביקורות הקודמות על סדרת המוצרים WD_BLACK מבית Western Digital, יודעים כי מדובר בקו מוצרים שמיועד לשוק הגיימינג. ככזה, הוא מציג עיצוב מגניב שנועד להקנות למוצרים מראה עמיד ולוחמני, מהירויות גבוהות ואיכות בנייה גבוהה במיוחד.

בדומה ל-P50 הותיק יותר, גם ה-WD_BLACK P40 הוא למעשה כונן SSD נייד, אך בניגוד לקודמו, היתרון המשמעותי של ה-P40 הוא בתחום מהירות הקריאה ובתמיכה בממשק USB 3.2 Gen2x2 שמאפשר קריאה וכתיבה במהירויות של כ-2,000MB/s (פרט לגרסת ה-500GB לה מהירות כתיבה של כ-1,950MB/s)

כונן SSD – Solid State Drive, בנוי כך שהוא אינו מכיל חלקים נעים כלשהם, דבר שהופך אותו לעמיד הרבה יותר לזעזועים, אך למרות זאת ה-WD_Black P40 אינו מגיע עם עמידה בתקני MIL-STD למיניהם.

WD_BLACK P40 – קטן זה כבר מזמן לא עלבון

העיצוב של ה-WD_BLACK P40 מעולה. בהתאם לשאר אחיו למשפחת ה-WD_BLACK, הוא מעוצב בצבעים של שחור ולבן, עם דופן פסים בולטים, שנועדה לתת לו מראה קרבי, וכמובן שני פסי RGB בצדדים.

אחד הדברים הכי חשובים בכונן איחסון נייד הוא כמובן יכולת הניידות שלו, ולכן גודלו של ה-WD_BLACK P40 לא מפתיע במימדיו הצנועים, בגודל של 107 מ"מ על 51 מ"מ, ובמשקל של 78.5 גרם, מדובר בכונן נייד קומפקטי במיוחד. המטעפת שלו נותנת תחושה של איכות בנייה גבוהה ועמידה, ו-WD גם טוענים שהוא עמיד בזעזועים ונפילה מגובה של עד ל-2 מטרים. יחד עם זאת, הוא אינו עמיד למים ואבק בתקן IP כלשהו או תקן MIL-STD לנפילות וזעזועים.

בתחתיתו של הכונן ניתן למצוא שקע USB-C ונורת חיווי על עבודתו. מעבר לכך שהחיבור נדרש על מנת לאפשר לכונן ליהנות מחיבור מהיר בתקן USB 3.2 Gen2x2. כמובן שמדובר על התקן החדש והמהיר, כך שאתם צריכים לוודא שיש לכם תמיכה בו בלוח האם שלכם, אחרת המהירויות שתקבלו יהיו נמוכות משמעותית מהמהירות המוצהרת של הכונן.

מלבד כך, בצידיו של ה-WD_BLACK P40 נמצאים שני פסי RGB שניתנים לשליטה ע"י תוכנת ה-WD Dashboard, ופועלים כאשר הכונן מחובר למחשב (או ל-PS או ל-XBOX או כל אלמנט אחר). אני לא יכול לומר שהתאורה חזקה במיוחד או אפילו מובחנת במיוחד מזוויות מסוימות, אבל אם ה-RGB חשוב לכם בשביל להראות שאתם יותר גיימרים מהסביבה שלכם – אז למה לא?

מבחני ביצועים

מערכת הבחינות:

  • מעבד Intel 12700K
  • לוח אם GIGABYTE Z690 AORUS Elite AX
  • זיכרון Corsair Vengeance RGB Pro 32GB (2×16) DDR4 3600
  • ספק כוח Corsair RM850x 850W Gold
  • כרטיס מסך Asus ROG STRIX RTX3080 V2 OC 10GB GDDR6X
  • קירור למעבד Arctic Liquid Freezer II 240
  • מערכת הפעלה Windows 11

בנוסף, הכונן נבחן על מערכה שכללה מעבד AMD 3700X על לוח X570 AORUS MASTER, בה התקבלו תוצאות של כמחצית המהירות שהתקבלה עבור הכונן עם המערכת הנ"ל (לכל אלו שאין להם חיבור USB 3.2 Gen2x2 – לידיעתכם).

ATTO Disk Benchmark

את המבחן הראשון ביצענו עם התוכנה ATTO Disk Benchmark. מדובר בתוכנה הנפוצה ביותר לבאנצ'מארקים על ידי יצרנים. ATTO מבצעת את המבחנים בעזרת מידע דחיס, מה שמאפשר תוצאות גבוהות יותר במבחן.

ה-WD_BLACK P40 מגיע למהירויות כתיבה של 1,770MB/s ומהירות ראיה של 1,880MB/s. מעט נמוך מהמהירות המוצהרת של WD של 2,000MB/s, אבל עדיין מהירויות מדהימות בכל קנה מידה.

CystalDiskMark 6

את המבחן השני ביצענו בתוכנת CrystalDiskMark. תוכנה בוחנת מהירויות קריאה וכתיבה, ומאפשרת להבין את מהירויות הכתיבה והקריאה האמיתיות של הכונן, מבלי להסתמך על הצהרת היצרן.

הפעם ה-WD_BLACK P40 כן הצליח להגיע לאזור נתוני היצרן, עם תוצאה אפילו מעט גבוהה יותר בנתוני הקריאה. מעבר לכך שאלו תוצאות מרשימות במיוחד לכונן חיצוני, המשמעות היא שהעתקת סרטים/משחקים כיום היא פעולה שתיקח לכם שניות בודדות (או מעט יותר מדקה), גם למשחקים גדולים במיוחד.

AS SSD Benchmark

התוכנה השלישית איתנו בחנו את הכונן היא AS SSD Benchmark, הבוחנת את ה-SSD במקרי קיצון בכתיבה וקריאה:

במבחן זה, ה-WD_BLACK P40 לא הצליח להגיע לנתוני היצרן, והגיע רק לאזור ה-1,650MB/s. כאמור, מדובר במבחן קיצון, וסביר להניח שכונן נייד מבוסס SSD לא ידרש למקרי קיצון אלה בשימוש שוטף. כך שמצד אחד מבאס לראות שאולי לא תמיד תקבלו את המהירויות שעליהן הצהירו ב-WD, אבל אני בספק אם תגיעו למצב שבו המהירויות האלה לא מספיקות לכם.

AS SSD Benchmark – Copy Test

המבחן השלישי הורץ גם הוא בתוכנת ה-AS SSD Benchmark, אך בחן העתקת קבצים מעשית, ולא מבחן סינתטי:

עכשיו מדברים קצת פרקטיקה. היות ומדובר על מבחן מעשי של העברת קבצים "אמיתיים" אז תוצאות המבחן אמיתיות יותר, ומשקפות מעשית את ההתמודדות של הכונן עם קבצים גדולים, תוכנות ומשחקים. איך אמרנו מקודם? שניות בודדות להעברה של קבצים גדולים, בלי בעיה בכלל. אפילו לא תספיקו לקום לעשות פיפי.

WD_BLACK P40 – מילים אחרונות

כפי שראינו, רק במבחן אחד הצלחנו להגיע למהירות היצרן המוצהרת. נכון, קיווינו להגיע למהירות הזאת בכל הבחינות, אבל גם הנתונים שהתקבלו בבחינות האחרות הן לא רעים בכלל, והמשתמש הממוצע כמעט ולא ירגיש בהבדל בינם, כיוון שהוא יתבטא בשניות בודדות בקבצי ענק.

מבחינת העיצוב, זה או שאתה מתחבר אליו או שאתה לא. אישית? אני חושב שהעיצוב של סדרת WD_BLACK הוא מרשים במיוחד. הוא נראה קשיח ועמיד, וזה בדיוק מה שהייתי רוצה להרגיש כלפי כונן נייד שהולך איתי בתיק כל היום. מעבר לרעיון הפסיכולוגי, גם איכות החומר והתחושה של ה-WD_BLACK P40 משקפת שמדובר במוצר פרימיום איכותי במיוחד.

מבחינת פסי ה-RGB ש-WD הוסיפה בצדדים – מבחינתי זה נראה מעט מיותר. במרבית היום הכונן לא מחובר לחשמל ולכן הם לא פועלים ולא תורמים כלום, וכשהכונן מחובר הוא בד"כ ליד מחשב גיימינג מרובה RGB כך שהתאורה של הכונן לא מורגשת במיוחד. לאלו מכם שיש לפטופי עבודה שחורים ומשעממים, ה-RGB של ה-WD_BLACK P40 יכול בהחלט להיות טאצ' מרענן לעמדת העבודה.

הכונן מגיע בשלושה נפחים אופציונאליים: חצי טרהבייט (120$), 1 טרהבייט (180$) ו-2 טרהבייט (330$). מחירים שמשקפים מחיר של כ-390 ש"ח, 590 ש"ח ו-1,080 ש"ח בהתאמה (בתיאוריה, MSRP), מה שממקמם אותו בתחרות ישירה אל מול כוננים מהירים אחרים כמו ה-T7 של סמסונג או ה-Extreme של סאנדיסק, אך במהירות כפולה מהמהירות שהם מציעים, כך שבמידה והתמחור השקלי אכן יתאם את התמחור הדולרי, ה-WD_BLACK P40 הוא בהחלט רכישה משתלמת במיוחד.

ה-WD_BLACK P40 סופק למערכת לצורך הבחינה ע"י Western Digital ישראל.