ה-WD_BLACK SN850X NVMe SSD הוא התוספת החדשה למשפחת WD_BLACK המתרחבת, ומיועד לסחוט עוד כמה אחוזי שיפור בביצועים ביחס לדגמים הקודמים בסדרה, תוך שמירה על המראה המוכר והאמינות הגבוהה של Western Digital.

ה-WD_BLACK SN850X NVMe SSD הוא כצפוי, כונן SSD מבית Western Digital, ולמעשה האחרון שהצטרף לקו מוצרי הפרימיום של החברה, העונה לשם WD_BLACK, המתגאה במוצרי High-End ובאיכות חסרת פשרות, כחלק משוק מוצרי הפרימיום גיימינג.

אחרי שלקחנו את ה-SN850 NVMe לביקורת, החלטנו לקחת גם את ה-WD_BLACK SN850X NVMe SSD לביקורת כדי להרגיש בעצמנו – האם השיפור במהירות בדגם החדש הוא מורגש עד כדי כך?

ברוך הבא לשיחה – WD_BLACK SN850X NVMe SSD

למי מכם שאין ידע מוקדם בנושאי SSD – אמליץ לקרוא את כתבתנו בנושא, בה תוכלו למצוא הסברים על מונחי הבסיס בתחום ה-SSD והאיחסון.

נתחיל עם הבסיס: WD_BLACK. הבסיס הזה מציין בעצם את שם החברה, Western Digital, ואת שם סדרת העלית של החברה, שהיא הסדרה השחורה, או – WD_BLACK.

החלק הבא בשם הוא בעצם מספר הדגם הספציפי של הכונן – SN850X. והוא הדגם החדש בסדרת ה-SSD של WD, ובכך בעצם מבדיל אותו מקודמו מהדור הקודם, ה-SN750 שהתבסס על תקן ה-PCIe 3.0, ומאחיו הותיק יותר בסדרה ה-SN850 חסר ה-X.

צמד המילים האחרונות מתארות הן את כך שמדובר ב-SSD (בשמו המלא – Solid State Drive), או במילים אחרות – כונן המבוסס על זיכרון פלאש. NVMe הינו תקן הנתונים בו פועל הכונן המדובר, NVM Express, ובמקרה הזה בממשק PCIe 4.0 החדש עם קצב תעבורת נתונים כפול מהדור הקודם (ופי 10 מ-SATA III).

נצלול קצת פנימה למספרים

הכונן עצמו, הוא SSD בחיבור M.2 (תיכף נסביר מה זה), ובעל תקן העברת נתונים NVMe. מבחינת WD, מהירות הקריאה המוצהרת של הכונן הינה עד 7300MB/s, בנוסף למהירויות כתיבה של עד 6300MB/s (שיפור תיאורתי של כ-50% ביחס לדגם הקודם) נתונים המטורפים האלו עם תקן ה-PCIe 4.0, הם שיפור ביחס ל-PCIe 3.0, ואפילו ביחס לדגם הקודם, שהיה מוצלח יחסית בביצועים.

המונח "חיבור M.2" מתייחס לתצורת המוצר, או ה-Form Factor שלו. במקרה הספציפי שלנו, M.2 2280. כלומר, מדובר על חיבור M.2 כשהכרטיס ברוחב 22 מ"מ ובאורך של 80 מ"מ (ולכן נקרא 2280). ישנן צורות חיבור נוספות לכונני SSD, אחת מהן היא ע"י כבל SATA (הישן והטוב), ותצורה נוספת היא על בסיס חריץ PCIE (כמו ה-Gigabyte AORUS RGB AIC NVMe SSD שסיקרנו בעבר).

אחת הבעיות הקיימות כיום עבור כונני SSD מבוססי Form Factor של M.2, ובמיוחד בתקן NVMe, היא פליטת החום שהם עשויים להגיע אליה תחת מאמץ. תכניסו למשוואה את העובדה שהכונן צמוד ללוח האם ובדרך כלל ממוקם באזורים עם בעיות אוורור עקב סמיכות לכרטיס המסך ולמעבד, וקיבלנו נקודת חום בעייתית מאוד.

למעשה, המשמעות היא שחשוב למקם היטסינק על הכונן, בין אם זה אומר לבחור בגרסה שלו שמגיעה עם קירור מובנה, ובין אם זה אומר לבחור בגרסה ללא הקירור, ולמקם אותו מתחת לפלטת אלומיניום שמגיעה עם לוח האם שלכם. כך או כך, חובה לעשות זאת, אחרת אתם עשויים למצוא את עצמכם עם כונן שמגיע לטמפרטורות גבוהות שיגרמו לירידה בביצועים.

חשוב לציין שהגרסה עם ההיטסינק והגרסה ללא ההיטסינק יספקו את אותה רמת ביצועים. החלופה ללא הקירור המובנה היא כמובן זולה יותר, ומתאימה לאלו מכם אשר מיקום חיבור ה-M.2 שלהם מגיע עם Heatsink מובנה בלוח האם (מה שהיום כבר הפך לנפוץ למדי).

מבחני הביצועים

מערכת הבחינות כוללת:

  • מעבד Ryzen 3700X
  • לוח אם Gigabyte X570 AORUS Master
  • זיכרון G.Skill 32GB (2x16GB) DDR4 3200MHz TridentZ RGB
  • ספק כח Antec HCG 850W
  • כרטיס מסך ASUS TUF 4070 Ti
  • קירור למעבד Corsair H115i PRO RGB 280mm
  • מערכת הפעלה Windows 11

CystalDiskMark 6

המבחן הראשון בוצע בתוכנת CrystalDiskMark שמתמחה בבחינת מהירויות קריאה וכתיבה של כונני SSD, ומאפשרת להבין את מהירויות הכתיבה והקריאה האמיתיות של הכונן, מבלי להסתמך על הצהרת היצרן.

תוצאות מבחן CrystalDiskMark של הכונן

התוצאות שקיבלנו קצת מאכזבות – בשני הצדדים. מהירות קריאה של 4700MB/s וכתיבה של 5528MB/s הן אולי בהחלט תוצאות מהירות באמת, אבל נמוכות משמעותית מהתוצאות אותן ציפינו לקבל בהתאם לנתוני החברה.

AS SSD Benchmark

המבחן השני שהורץ הינו AS SSD Benchmark, שבוחן את ה-SSD במקרי קיצון בכתיבה וקריאה:

תוצאות מבחן AS SSD Benchmark של הכונן

גם במבחן זה קיבלנו תוצאות דומות יחסית, עם שיפור משמעותי יחסית במהירות הקריאה, אך עדיין – התוצאות נמוכות משמעותית מהתוצאות אותן ציפינו לקבל מהכונן. יחד עם זאת, חשוב לציין שהתוצאות הינן תוצאות גבוהות בערך פי 2 מכל כונן SSD מדור PCIe 3.0, כך שאם עוד לא הגעתם לדור החדש – תוכלו לקבל טעימה ממנו.

AS SSD Benchmark – Copy Test

המבחן השלישי הורץ אף הוא ב-AS SSD Benchmark, אך בחן העתקת קבצים מעשית, ולא מבחן סינתטי:

תוצאות – SN850X

היתרון של מבחן מעשי, בניגוד למבחנים הסינתטיים, הוא שניתן להפוך את אותם מספרים לא ברורים – למסקנות אמיתיות. כפי שניתן לראות מהמבחן, המהירויות בפועל של כונן ה-WD_BLACK SN850X גם ביחס לקודמו וגם ביחס לכונני SSD מדור PCIe 3.0 מתבטאת בהבדלים של שניות בודדות, ואף פחות מכך. וזו למעשה השורה החשובה ביותר ביחס לכונני SSD כיום, אבל נגיע לזה בהמשך.

3DMark Storage Benchmark

המבחן הרביעי שהרצנו הינו מבחן חדש מבית 3DMark, הידועה במבחני הביצועים שלה לכל חלקי המחשבה, ומאפשרת לגיימרים להבין היכן הם עומדים עם התוצאות שלהם ביחס לכלל אוכלוסיית הגיימרים.

תוצאות מבחן 3DMark של ה–SN850X

כפי שניתן לראות, התוצאה של ה-WD_BLACK SN850X NVMe SSD היא הרבה מעל הממוצע בעולם הגיימינג. שלא תבינו אותי לא נכון, זה לא אומר שהוא נמצא מעל כלל כונני ה-PCIe 4.0, אבל המשמעות היא שגם עם התוצאות המעט מאכזבות שקיבלנו בשאר המבחנים – מדובר פה בכונן שנותן ביצועים שגבוהים מאחוז ניכר מכונני ה-SSD הקיימים בשוק.

וזאת השורה החשובה עליה דיברנו מקודם – מבחינת עולם הגיימינג, ההבדל בין SSD מדור 3 ל-SSD מדור 4 (וכיום כבר ישנן סנוניות של דור 5) הוא כמעט אפסי, ומתבטא בשניות בודדות או אפילו חלקי שניות, במסכי הטעינה וזמני ההתקנה. במשחק עצמו לא תרגישו בהבדלים כלל, כך שלמעשה אם אתם לא עובדים עם קבצי וידאו גדולים או מעתיקים כמויות גדולות של קבצים ומידע – מבחינתכם אין הבדל גדול בין כונן כזה או אחר.

מה בכלל יש לעשות עם כל המהירות הזאת?

נתחיל מהשורה התחתונה של הביקורת – ה-WD_BLACK SN850X NVMe SSD הוא כונן מאוד מהיר. מאוד. מסכי טעינה במשחקים הולכים להיות קצרים במיוחד, וזמני התקנה הולכים להתקצר לכם אם וכאשר תעברו להשתמש בכונן הזה.

אלמנט ה-Heatsink האופציונלי הוא בהחלט אופציה מעניינת בשוק שבו ה-Heatsink כבר מיצב עצמו כאלמנט חובה. היכולת לבחור בכונן ללא ההיטסינק מאפשר גמישות בבחירת הכונן בהתאם ללוח אם, במיוחד אם יש לכם (כמו לי) לוח אם מרובה היטסינקים מובנים.

מצד אחד, מאוד מאכזב לקבל תוצאות שאינן הולמות את נתוני היצרן, ומסיבוב ברחבי הרשת נדמה שישנם אתרים נוספים, אשר חלקם קיבלו תוצאות אשר הולמות את נתוני היצרן, וחלקם דומים לתוצאות אותם אנו קיבלנו, כך שקשה לומר מה האמת לגבי הכונן הזה מבחינת התאמת התוצאות לנתוני היצרן. חשוב לציין שצוות Gamerspack נמצא בקשר אל מול חברת Western Digital בכדי להבין את פשר הנתונים שהתקבלו בבדיקות, ואנו מבטיחים לעדכן במסקנות.

ה-WD_BLACK SN850X NVMe SSD ללא Heatsink זמין לרכישה ב-KSP בעלות של 539 ש"ח לנפח של 1TB, מה שממקם אותו בנקודת מחיר שהיא מצד אחד נוחה לכונן PCIe 4.0, אך מצד שני מאפשרת לכם לשקול כוננים אחרים עם ביצועים דומים בעלויות מעט נמוכות יותר.

חשוב לציין שה-WD_BLACK SN850X NVMe SSD בגרסתו חסרת ההיטסינק מתאים לשימוש בקונסולת PS5 חדשות, כך שאם תרצו לשדרג את ה-SSD המובנה – זאת אופציה נהדרת!

ה-WD_BLACK SN850X NVMe SSD 1TB סופק על ידי נציגות Western Digital בישראל.