ה-WD_BLACK SN750 NVMe SSD ממשפחת WD_BLACK הוא בהחלט SSD עם מראה מחוספס ומרשים. אך המראה הוא לא הדבר היחיד שמרשים בו – גם הביצועים.

ה-WD_BLACK SN750 NVMe SSD הוא, כפי ששמו מעיד עליו, SSD מבית Western Digital, וחלק מקו מוצרי הפרימיום של החברה, העונה לשם WD_BLACK, המתגאה במוצרי High-End ובאיכות חסרת פשרות. מדובר בריווזיה של קו מוצרי ה-Black הקודמים של החברה שאתם לבטח מכירים.

אז לקחנו את ה-WD_BLACK SN750 בנפח של 1TB לביקורת – האם מדובר רק בפרצוף יפה?

צפו בסרטון האנבוסקינג שלנו לכונן ה-NVMe ולכונן הנייד P10 מסדרת ה-WD_BLACK

אז מה בעצם אומר כל המלל הזה – WD_BLACK SN750 NVMe SSD?

למי מכם שאין ידע מוקדם בנושאי SSD – אמליץ לקרוא את כתבתנו בנושא, בה תוכלו למצוא הסברים על מונחי הבסיס בתחום.

נתחיל עם הבסיס: WD_BLACK. הבסיס הזה מציין בעצם את שם החברה, Western Digital, ואת שם סדרת העלית של החברה, שהיא הסדרה השחורה (Black), תחת ה-Trade Mark החדש שלה: WD_BLACK.

החלק הבא בשם הוא בעצם מספר הדגם הספציפי של הכונן – SN750. והוא הדגם החדש בסדרת ה-SSD של WD, ובכך בעצם מבדיל אותו מקודמיו, ה-SN720 וה-SN700.

WD_BLACK SN750 NVMe SSD

צמד המילים האחרונות מתארות הן את כך שמדובר ב-SSD (בשמו המלא – Solid State Drive), או במילים אחרות – כונן המבוסס על זיכרון פלאש. NVMe הינו תקן הנתונים בו פועל הכונן המדובר, NVM Express, אשר מאפשר מהירויות גבוהות משמעותית מהתקן אשר שלט עד כה, ה-SATA III.

ועכשיו, לעיקר – WD_BLACK SN750 NVMe SSD

הכונן עצמו, הוא SSD בחיבור M.2 (תיכף נסביר מה זה), ובעל תקן העברת נתונים NVMe. מבחינת WD, מהירות הקריאה המוצהרת הינה עד 3470MB/s, בנוסף למהירויות כתיבה של עד 3000MB/s. נתונים בהחלט מרשימים, הממקמים אותו ברשימת היפים והחזקים בשוק.

חיבור M.2 מתייחס לתצורת המוצר, או ה-Form Factor שלו. במקרה הספציפי שלנו, M.2 2280. כלומר, מדובר על חיבור M.2 כשהכרטיס ברוחב 22 מ"מ ובאורך של 80 מ"מ (ולכן נקרא 2280). ישנן צורות חיבור נוספות לכונני SSD, אחת מהן היא ע"י כבל SATA (הישן והטוב), ותצורה נוספת היא על בסיס חריץ PCIE (כמו ה-Gigabyte AORUS RGB AIC NVMe SSD שסיקרנו בעבר).

WD_BLACK SN750 NVMe SSD
מבט מקרוב על כונן ה-WD_BLACK SN750 NVMe SSD

אחת הבעיות הקיימות כיום עבור כונני SSD מבוססי Form Factor של M.2, ובמיוחד בתקן NVMe, היא פליטת החום שהם עשויים להגיע אליה תחת מאמץ. תכניסו למשוואה את העובדה שהכונן צמוד ללוח האם ובדרך כלל ממוקם באזורים עם בעיות אוורור עקב סמיכות לכרטיס המסך ולמעבד, וקיבלנו נקודת חום בעייתית מאוד.

לכן, חברת WD ציידה את ה-WD_BLACK SN750 NVMe SSD בפלטת אלומיניום עם צלעות קירור שתסייע בפיזור החום הנוצר, ושמירה על טמפרטורות עבודה תקינות, גם תחת עומס.

חשוב לציין שה-WD_BLACK SN750 NVMe SSD ניתן לרכישה גם ללא ה-Heatsink, והוא יספק את אותה רמת ביצועים, אך עם פיזור חום אפקטיבי פחות. החלופה הזו הינה כמובן זולה יותר, ומתאימה לאלו מכם אשר מיקום חיבור ה-M.2 שלהם מאוורר בצורה מספקת.

WD_BLACK SN750 NVMe SSD
הצצה לתוכנת הניהול WD_BLACK SSD Dashboard

כדי לנהל את כונן ה-WD_BLACK SN750 שלכם, חברת WD פיתחה תוכנת שליטה/מידע נוחה ופשוטה להבנה, בשם WD_Black SSD Dashboard המספקת את כלל הנתונים הדרושים למשתמש הממוצע בנושא הכונן שלו, כמו טמפרטורה, נפח זמין/תפוס והסטטוס שלו, סטטוס החיבור למחשב, מצב חיי הכונן ונתונים נוספים.

מבחני הביצועים

מערכת הבחינות כוללת:

  • מעבד Ryzen 3700X עם תדר בסיס של 3.6GHz
  • לוח אם Gigabyte X570 AORUS Elite
  • זיכרון G.Skill 32GB (2x16GB) DDR4 3200MHz TridentZ RGB
  • RM750x 80+ Gold
  • כרטיס מסך Gigabyte RTX2080 Super
  • קירור למעבד Corsair H115i PRO RGB 280mm
  • מערכת הפעלה Windows 10

CystalDiskMark 6

המבחן הראשון בוצע בתוכנת CrystalDiskMark שמתמחה בבחינת מהירויות קריאה וכתיבה של כונני SSD, ומאפשרת להבין את מהירויות הכתיבה והקריאה האמיתיות של הכונן, מבלי להסתמך על הצהרת היצרן.

לפי תוצאות המבחן אנחנו יכולים לראות שההצרה של WD לגבי הכונן הינה פחות או יותר מדויקת, והתוצאות שלנו אפילו גבוהות טיפה מהצהרת היצרן בכ-20MB/s, הן בקריאה והן בכתיבה.

AS SSD Benchmark

המבחן השני שהורץ הינו AS SSD Benchmark, שבוחן את ה-SSD במקרי קיצון בכתיבה וקריאה:

WD_BLACK SN750 NVMe SSD
תוצאות מבחן AS SSD Benchmark של הכרטיס

גם במבחן זה מקבל ה-WD_BLACK SN750 שלנו תוצאות מרשימות ביותר, שמעמידות אותו ביחד עם השורה הראשונה של כונני ה-NVMe SSD שקיימים בשוק.

AS SSD Benchmark – Copy Test

המבחן השלישי הורץ אף הוא ב-AS SSD Benchmark, אך בחן העתקת קבצים מעשית, ולא מבחן סינתטי:

WD_BLACK SN750 NVMe SSD
תוצאות מבחן Copy Test

היתרון של מבחן מעשי, בניגוד למבחנים הסינתטיים, הוא שניתן להפוך את אותם מספרים לא ברורים – למסקנות אמיתיות. כפי שניתן לראות מהמבחן, המהירויות בפועל של כונן ה-WD_BLACK SN750 הינה גבוהה מאוד, כראוי לכונני NVMe. ניתן להבין ממבחן זה שהעברת קבצים גדולים מאוד, בין אם קובץ ISO, הרצת קבצי משחק או תוכנות – מתבצעות במהירות גבוהה מאוד.

מילות סיכום

בקלות ניתן לומר שתוצאות המבחנים מדברות בעד עצמן, וה-WD_BLACK SN750 NVMe SSD הרשים אותנו בתוצאות שלו.

תוצאות אלו ממקמות אותו בטופ של כונני ה-NVMe SSD מהדור השלישי. אותן מהירויות שהוצהרו לגבי הכונן על-ידי WD הן בדיוק אותן מהירויות אשר קיבלנו במבחנים שלנו, ואפילו קצת מעבר – נקודה חיובית מאוד כלפי הכונן.

אם לוקחים בחשבון את הביקורת המוצלחת על כונן ה-WD BLACK D10 12TB החיצוני שבחנו לא מכבר, חברת Western Digital השיקה את הסדרה החדשה ברגל ימין, ולמרות תג מחיר גבוה מעט, המוצרים מספקים את מה שהחברה מתחייבת עבורו.

בקרוב תעלה לאתר גם הסקירה עבור כונן ה-P10 שתוכלו להציץ בו בסרטון האנבוקסינג שבראש הכתבה, ואנחנו מאמינים שנקבל תוצאות חיוביות מאוד.

אלמנט ה-Heatsink האופציונלי הוא בהחלט מעניין. ראשית מכיוון שהוא מאפשר לצרכן אפשרות בחירה נוספת. שנית – הוא נראה מעולה.

אבל שלישית, והכי חשוב – היות ואצל רובנו חריצי ה-M.2 בלוח האם מגיעים בצמוד לחריץ ה-PCI-E שמיועד לרוב לכרטיס המסך, הדבר הופך את ה-Heatsink לתוספת מבורכת ומשמעותית. מנגד אלו מכם שבמארז שלהם ישנה סירקולציית אוויר טובה באזור ה-M.2 ככל הנראה לא יזדקקו לו בכלל, ולכן נחמד לראות שמדובר באופציה נוספת ולא מחייבת.

ה-WD_BLACK SN750 NVMe SSD בנפח 1TB זמין באתר של WD במחיר של 180$ לגרסה עם ה-Heatsink, ו-150$ לגרסה ללא ה-Heatsink.

הכונן הקשיח הנייד WD_BLACK SN750 NVMe SSD 1TB סופק על ידי נציגות Western Digital בישראל.