ה-WD BLACK D10 מבית Western Digital נועד לגיימרים שחייבים שכל ספריית המשחקים שלהם תהיה זמינה לא משנה מה הגודל שלה, בלי עיכובים, במהירות גבוהה, ובאריזה מרשימה.

ה-WD BLACK D10 הוא כונן קשיח נייד לגיימרים מבית Western Digital, וחלק מהרצון של WD להיכנס לשוק הגיימינג, עם דגמי ה-D10 וה-P10 אותם החלו לאחרונה לייבא גם לישראל באופן רשמי.

הדגם אותו נבחן היום, בשמו המלא הוא ה-WD_BLACK D10 Gaming Drive For Xbox 12TB, שכפי ששמו מרמז הוא כונן מסדרת העלית של WD הנקראת WD_BLACK, המיועד בעיקר לשחקני XBOX (אך לא רק!), ומגיע בנפח עצום של 12TB.

מי אתה D10?

ה-WD_BLACK D10 הוא בעצם כונן קשיח (HDD – Hard Drive) חיצוני, המסתובב ב-7200RPM, ומגיע ארוז בתוך קייס קשיח ונאה למראה, הכולל בתוכו מערכת קירור אקטיבית בכדי לשמור על הכונן קריר גם בעבודה מאומצת. בחלקו האחורי נוכל למצוא את חיבור החשמל וכבל הנתונים, ובנוסף שני חיבורי USB המיועדים לטעינת אביזרי גיימינג היקפיים של הקונסולה שלכם, בהספק של 7.5W.

כפי שכבר הזכרנו, הכונן אותו אנו בוחנים הגיע בנפח מוצהר של 12TB, המתורגם ל-10.9TB של נפח זמין למשתמש. כמובן, בהתאם לכך שמדובר על HDD, ולא SSD, המהירויות הן נמוכות באופן משמעותי ביחס למה שהתרגלנו לראות, כש-WD מציינת מהירויות של עד 250MB/s שאותן ה-D10 מצופה לספק.

WD_BLACK_D10

בתוך אריזת ה-WD_BLACK D10 ניתן למצוא, בנוסף לכונן עצמו, גם מעמד לכונן (לבן, קטן ואסטתי), כבל חשמל, כבל USB Type-A to Micro-B (כבל הנתונים), תעודת אחריות ומדריך הפעלה מהירה.

מבחני הביצועים

מערכת הבחינות כוללת:

  • מעבד Ryzen 3700X עם תדר בסיס של 3.6GHz
  • לוח אם Gigabyte X470 AORUS Ultra Gaming
  • זיכרון G.Skill 32GB (2x16GB) DDR4 3200MHz TridentZ RGB
  • ספק כוח Corsair RM750X
  • אמצעי אחסון Samsung 970EVO 512GB m.2 SSD
  • קירור למעבד Corsair H115i Platinum 280mm
  • מערכת הפעלה Windows 10

ATTO Disk Benchmark

את המבחן הראשון ל-WD_BLACK D10 ביצענו בתוכנת ATTO, שהיא התוכנה הנפוצה ביותר לבאנצ'מארקים על ידי יצרנים, בכדי לקבוע את נתוניהם המוצהרים. ATTO מבצעת את המבחנים בעזרת מידע דחיס, מה שמאפשר תוצאות גבוהות יותר במבחן.

ניתן לראות בשני המבחנים (השוני בינם הינו בגודל הקובץ הנכתב/נקרא) שה-WD_BLACK D10 12TB אכן מגיע לטווח נגיעה מהמהירות המוצהרת של Western Digital, עם תוצאות יפות של כ-247MB/s לקריאה ולכתיבה, כאשר להזכירכם המהירות המוצהרת היא עד 250MB/s.

CystalDiskMark 6

את המבחן השני ביצענו בתוכנת CrystalDiskMark, המתמחה בבחינת מהירויות קריאה וכתיבה, ומאפשרת להבין את מהירויות הכתיבה והקריאה האמיתיות של הכונן, מבלי להסתמך על הצהרת היצרן.

כפי שניתן לראות גם במבחן זה, ה-WD_BLACK D10 12TB שבחנו אכן מגיע למהירויות המוצהרות שלו, ואף עוקף אותן בבחינות שביצענו כאן במעט, עם תוצאות של כ-258MB/s לקריאה ולכתיבה של קובץ.

בשל התוצאות המעולות, המתעלות אפילו על הצהרת היצרן, הרצנו את המבחן כמה וכמה פעמים, הן עם 3 והן עם 5 חזרות, בכדי לוודא שהנתונים שקיבלנו אכן אמינים – בהחלט תוצאה מעודדת ומחמיאה ל-Western Digital, ול-HDD שרוצה להתחרות בשוק הגיימינג.

והרי התוצאות

ובכן, תוצאות הבחינות בהחלט מדברות בעד עצמן במקרה הזה, וה-WD_BLACK D10 12TB בהחלט מרשים עם המהירויות שאותן הוא מציג, אשר תואמות את הצהרת היצרן לגבי הכונן. כמובן שאלו אינן המהירויות אותן אנו רגילים לראות מכונני SSD חדישים, אך לגיימרים אשר צריכים נפח איחסון רב לכמות גדולה של משחקים SSD אינו פתרון ריאלי, שכן אין בנמצא SSD עם נפח עצום שכזה, או אפילו מחצית ממנו.

אספקט נוסף של הכונן שרצוי לציין הוא הרעש שהוא מייצר כאשר הוא בעבודה. לאלו מכם אשר הספיקו לשכוח, HDD (בניגוד ל-SSD) מכיל פלטות אשר מסתובבות במהירות של 7200 סיבובים לשנייה (RPM). התוצאה של כך היא רעש. נכון, לא מדובר על רעש ברמה שהיא מאוד מורגשת, אך אם תכננתם לשבת קרוב ל-D10 אז הרעש עשוי להפריע לרגישי השמיעה שביניכם.

ערך מוסף שיקבלו רוכשי ה-WD_BLACK D10 Gaming Drive For Xbox 12TB, בהתאם לשמו המלא, הוא מנוי חינם ל-3 חודשים של Game Pass Ultimate, שנותן בעצם מנוי ל-Xbox Live Gold ומנוי Game Pass הן ל-Xbox והן ל-PC.

ה-WD_BLACK D10 Gaming Drive For XBOX 12TB זמין כיום גם בארץ, במחיר של כ-1,150 ש"ח דרך Amazon.

הכונן הקשיח הנייד WD_BLACK D10 Gaming Drive For Xbox 12TB סופק על ידי נציגות Western Digital בישראל