ה-AORUS Liquid Cooler 280 הוא אחד משלושת מערכות הקירור הנוזליות מבית AORUS, וכראוי למוצר מבית AORUS, קיבלנו פה קירור שגם נראה מרשים וגם נותן ביצועים מעולים, גם תחת מאמץ.

ה-AORUS Liquid Cooler 280 הוא אחד משלושת הדגמים החדשים של מערכות ה-AIO (ביחד עם דגמי ה-360 וה-240) לקירור מעבדים מבית AORUS. הקירור מגיע כגוף עם מסך LCD מובנה לתצוגת נתונים מרשימה, ביחד עם משאבה המיועדת למעבדי High End ושני מאווררי 140 מ"מ.

לקחנו את ה-AORUS Liquid Cooler 280 לסיבוב כדי לענות על שאלה אחת – האם השחקן חדש בשוק מערכות הקירור הנוזליות עומד במבחן?

AORUS COOLER SYSTEM

קירור נוזלי למעבד? מי בכלל צריך את זה?!

קודם כל, אני בטוח שכל מי שברשותו מחשב וטרח להתעניין אפילו טיפה, יודע שה-CPU (המעבד) מייצר כמויות חום גדולות במהלך הפעולה שלו, והוא חייב גוף קירור כזה או אחר בכדי לשמור על פעולה תקינה, שכן ללא גוף קירור המעבד יגיע לטמפרטורות גבוהות מאוד, ובעצם יגיע לכשל מכאני של המעבד. או במילים אחרות – הסיליקון ימס.

עבור רוב משתמשי ה-PC בעולם, אותו גוף קירור של המעבד הוא בעצם בלוק שבנוי מצינורות נחושת, המחוברים לבלוק מניפות אלומיניום רבות, כך שהחום עובר מהמעבד לאותם צינורות נחושת, דרכם הוא מגיע אל עבר מניפות האלומיניום, ודרכן עובר אל האוויר, ומשם "נוסע" אל מחוץ למארז שלנו. כמעט תמיד אותו בלוק יגיע עם מאוורר אחד (או יותר) מחוברים אליו, כך שתחלופת האוויר תהיה יעילה יותר.

בנוסף על צורת הקירור הזאת, תמיד היו "משוגעים לדבר" אשר החליטו לבנות בלוקי קירור בהם שבמקום צינורות נחושת ואלומיניום, החום יועבר לבלוק נחושת קטן יחסית, ומשם יפוזר בעזרת מים אשר יוזרמו ע"י משאבה בצורה סירקולרית, בתוך המערכת, ויפזרו את החום, בצורת מניפות האלומיניות המוכרות לנו, אבל במקום אחר ובצורה טובה יותר למערכת מאשר במרכז העניינים של לוח האם והמארז (בו נמצא המעבד פיזית).

AORUS COOLER FULL

בשנים האחרונות, אותה נחלה של ה-"משוגעים לדבר", בוני ה-Custom Loop הפכה אט אט לנחלת הכלל, עם כניסתם לשוק של מערכות קירור נוזליות AIO, או בשמם המלא – All In One. היתרון הענק של מערכות אלו, הוא שלא נדרשת התעסקות איתן כלל וכלל.

המערכת מגיעה בקופסה כשהיא בנויה לחלוטין ומלאה בנוזל קירור, כך שהדבר היחיד שהמשתמש צריך לעשות הוא לחברה למעבד ולהחליט היכן למקם את אותה משאבה ורדיאטור קירור בהתאם למארז שברשותו.

AORUS Liquid Cooler 280 – כוכב עולה

לתוך העולם המתרחב של מערכות קירור נוזליות נכנס ה-AORUS Liquid Cooler 280, המערכת אותה קיבלנו לבחינה מהחברים ב-AORUS, מותג הגיימינג של חברת GIGABYTE.

המערכת היא מערכת AIO קלאסית, המורכבת מבלוק קירור הבנוי מגוף נחושת שקולט את החום מהמעבד, ומשאבה שתפקידה להזרים את המים בתוך המערכת. אותו בלוק קירור יושב פיזית על המעבד ומחובר ב-2 צינורות אל הרדיאטור. על הרדיאטור ממוקמים שני מאווררים שתפקידם להזרים אוויר דרך מניפות האלומיניום.

בצורה זו נוזל הקירור שמצוי במערכת קולט את החום מהמעבד, מעביר אותו אל הרדיאטור שם יועבר החום שבנוזל אל האוויר הקר שמוזרם בין מניפות הקירור מהן בנוי הרדיאטור. זיכרו – בטבע אין מעבר קור, אלא רק מעבר חום, או אובדן חום.

כראוי לשם והמותג AORUS, אם נכנסים לתחום מסוים אז עושים את זה עד הסוף ובכל הכוח – כך שה-AORUS Liquid Cooler 280 מגיע עם בלוק קירור שמלבד היותו גוף נחושת גדול ומשאבה מתקדמת, כולל גם מסך LCD עגול בקוטר 60 מ"מ, המאפשר לנו להציג עליו בערך כל מה שנרצה במראה חד ונהדר.

AORUS COOLER BLOCK

אותו בלוק קירור מחובר ב-2 צינורות באורך 380 מ"מ אל הרדיאטור. את הרדיאטור נמקם באחד משני מקומות:

  • או בחזית המארז, כך שהמאווררים מכניסים אוויר מבחוץ למארז, דרך הרדיאטור, ולתוך המערכת.
  • או בחלקו העליון של המארז, כך שהמאווררים מוציאים אוויר מהמערכת, דרך הרדיאטור, אל מחוץ למארז.

על הרדיאטור ממוקמים שני מאווררי 140 מ"מ של AORUS, שמגיעים עם מיסב כדורי כפול. מיסב זה אמור להפחית את הרעש אותו הם מפיקים. המאווררים הם מאווררי aRGB, עם נתוני יצרן של עד 2300 סיבובים בדקה (פלוס/מינוס 10%) ועוצמת רעש של עד 44.5dBA.

הערה בנושא המאווררים – המאווררים אותם קיבלנו במערכת שלנו לבדיקה היו תקולים, ולכן השתמשנו לצורך הבדיקה בשני מאווררי ML 140 PRO RGB של Corsair.

התקנה, תוכנות ושליטה

ההתקנה של ה-AORUS Liquid Cooler 280 היא פשוטה מאוד, ואינה דורשת ידע או מאמץ מיוחד. חוברת ההוראות המצורפת בקופסה כוללת הסברים קצרים ופשוטים לביצוע ההרכבה.

מבחינת תאימות, ה-AORUS Liquid Cooler 280 מאפשר התקנה על סוקטים 2066, 2011-3, 1366 ו-115X של Intel, וכן על סוקטים sTRX4, TR4 ו-AM4 של AMD.

הצד הפחות נוח של ההתקנה, הוא התקנת המאווררים של AORUS על הרדיאטור. לצערי, AORUS בחרו בעיצוב ייחודי למאווררים, כך שאין סימטריה בפלסטיק ההיקפי של המאוורר מבחינת העובי שלו, דבר היוצר בעייתיות אם ברצונכם להתקינו בתצורה המושכת אוויר מחוץ למארז ומכניסה אותו פנימה. נעיר שניתן להתקין אותם גם בתצורה שכזאת, אך הדבר גורם להם להיראות עקומים (על אף שהם לא) ולדעתי האישית – פוגע באסתטיקה הכללית של המערכת.

AORUS Liquid Cooler 280 installed

השליטה במערכת מתבצעת על ידי שימוש בשתי תוכנות שונות. האחת, RGB FUSION 2.0, שמאפשרת שליטה בכל אלמנטי התאורה של המערכת. בין אם מדובר על התאורה של 2 האווררים המחוברים, ובין אם מדובר על מסך ה-LCD ומה נרצה להציג עליו.

התוכנה השנייה היא AORUS ENGINE, שדרכה ניתן לשלוט על מהירות הסיבוב במשאבה ושל צמד המאווררים (כיחידה אחת, לא כל אחד בנפרד). בנוסף, דרך ה-AORUS ENGINE ניתן לבחור את התמונה ו/או הנתונים שיוצגו בצג ה-LCD, בהתאם לסוג התצוגה (ה-Mode) שנבחר בתוכנת ה-RGB FUSION 2.0.

אני חייב לציין – השימוש בשתי תוכנות שונות אינו נוח. למרות שכל אחת משתי התוכנות נוחה בפני עצמה, הצורך לעבור בין 2 תוכנות שונות הוא מעט מעצבן ומסורבל.

הדבר בולט לרעה במיוחד כשמשווים זאת אל מול ה-Corsair iCue שדרכה ניתן לשלוט בכל הפונקציות של קירורי ה-AIO של החברה, ואף לראות מה טמפרטורת נוזל הקירור, וזה מבלי הצורך להתעסק בתוכנה נוספת.

מבחני הביצועים – It's getting hot in here

מערכת הבחינות כוללת:

  • מעבד Ryzen 3700X עם תדר בסיס של 3.6GHz
  • לוח אם Gigabyte X470 AORUS Ultra Gaming
  • זיכרון G.Skill 32GB (2x16GB) DDR4 3200MHz TridentZ RGB
  • כרטיס מסך Sapphire Vega 56 Pulse
  • ספק כוח Corsair RM750X
  • אמצעי אחסון Samsung 970EVO 512GB m.2 SSD
  • מערכת הפעלה Windows 10

הבחינות בוצעו עם מדידת טמפרטורת החדר באופן קבוע – נמצאה קבועה על 24 מעלות צלסיוס. בנוסף, טמפרטורת המעבד נמדדה ע"י תוכנת Ryzen Master ותוכנת HWINFO64 ונלקח הממוצע ביניהן.

בשל העובדה שהמאווררים שהגיעו עם המערכת היו תקולים, לא יכולנו לבצע בדיקת עוצמת רעש לקירור (כלומר – יכולנו, אך זה היה מיותר היות והיינו בוחנים מאווררים לא רלוונטיים לקירור).

המבחן הראשון נערך ע"י תוכנת AIDA 64 Engineer Edition, המבחן השני נערך ע"י תוכנת CPU-Z, כאשר שתי הבחינות הורצו 25 דקות (ובמהלך הבדיקה נצפתה התייצבות של הטמפרטורה על ערך מסוים).
בחינת המצב השלישית בוצעה במצב Idle (כלומר – ללא עומס כלל. טמפרטורת פעולה רגילה).

את מערכת הקירור שלנו השוונו אל קירור הסטוק של ה-3700X – קירור אוויר בשם AMD Wraith Prizm RGB, ובנוסף אל מול ה-Corsair H115i Platinum, הנחשבת לאחת ממערכות ה-AIO הטובות בשוק.

AORUS Liquid Cooler 280 temp comparison

כפי שניתן לראות מהתוצאות, ה-AORUS Liquid Cooler 280 מציג ביצועים מעולים, וממקם את עצמו באותה הרמה כמו ה-H115i Platinum RGB של Corsair, ועם טמפרטורות טובות משמעותית משל הקירור הבסיסי של AMD המגיע עם המעבד, עם הפרש של כ-6 מעלות עם מאווררים בעוצמה לא אינטנסיבית, ועד כ-11 מעלות עם מאווררים על עוצמה גבוהה.

הטמפרטורות שהוצגו במהלך מצב Idle הן פחות או יותר זהות עבור שלושת מערכות הקירור, דבר שדווקא מצביע על היעילות של ה-AMD Wraith Prizm RGB כמערכת קירור למצבים "רגילים".

אך ברגע שהתחלנו להעמיס על המעבד, קירור הסטוק של AMD החל להציג טמפרטורות גבוהות יותר באופן משמעותי משתי מערכות הקירור הנוזליות שבחנו, ומבחינת הרעש – אין אפילו מה להשוות.

מילות סיכום

אחד היתרונות החשובים יותר של מערכת קירור נוזלית (AIO או לא) הוא פתיחה פיזית של אזור המעבד לסירקולציית אוויר טובה יותר.

"תוצר לוואי" ששמנו לב אליו במהלך הבדיקות הוא הפרש גדול בטמפרטורת כונן ה-M.2 במערכת, שיושב בסמוך לאזור ה-GPU וה-CPU.

לרוב, מכיוון שימוקמו לידו גם כרטיס מסך מסיבי וגם בלוק קירור ענק של ה-CPU, השטח מצטמצם וישנה פגיעה משמעותית בזרימת האוויר, והתוצאה עשויה להעלות את טמפרטורות העבודה של כונן ה-NVMe באופן משמעותי.

יצרניות התקני האחסון כבר מודעות לבעיה, וחברת Western Digital השיקה כונן NVMe חדש עם Heatsink על גביו, כדי לסייע לכונן לשמור על טמפ' עבודה תקינה שכמובן משפיעה על ביצועיו. תוכלו לקפוץ לביקורת שלנו עליו ולהתרשם.

ה-AORUS Liquid Cooler 280 היא בהחלט מערכת קירור AIO מוצלחת.

היתרון הגדול שבה נעוץ במסך ה-LCD הרב תכליתיות שלה, המאפשר לנו לקבל נתוני מערכת מעניינים וחשובים באופן קבוע, קל ויפה. או, לחילופין, לבחור איזו תמונה אנחנו רוצים להציג עליו, כך שנוכל לעשות פרסונליזציה מוחלטת של המערכת שלנו.

את ה-AORUS Liquid Cooler 280 ניתן לרכוש בארץ במחיר של 970 ש"ח. מצד אחד זהו מחיר מעט יקר למערכת AIO בגודל שכזה (280 מ"מ), וניתן למצוא אותן במחירים זולים יותר (כמו ה-Corsair H115i Platinum RGB, במחיר של 755 ש"ח), כך שאתם צריכים לשאול את עצמם – האם אני מוכן לשלם יותר עבור מסך LCD מגניב שיכול להציג כל מה שבא לי?

אז אם התשובה שלכם היא כן, אז מערכת ה-AORUS Liquid Cooler 280 היא בחירה מצוינת עבורכם.

מערכת הקירור הנוזלית AORUS Liquid Cooler 280 סופקה על ידי נציגות Gigabyte ו-Aorus בישראל.