ערכת השבבים המתקדמת ביותר של Intel, ה-Z590, מכוונת לגיימרים שמתכננים לבצע OverClock במערכת שלהם, ורוצים להוציא את המקסימום מהמערכת שלהם. ה-Z590 AORUS ELITE AX הוא לוח שנותן גישה ליכולות מתקדמות, אבל מצליח לשמור על מחיר עממי (יחסית).

ה-Z590 AORUS ELITE AX, בדומה לכל לוחות ה-Z590, מבוסס על תושבת ה-LGA 1200 שאיתנו כבר זמן רב ויתאים לכל מעבדי הדור העשירי של אינטל (10th Gen) ולמעבדי i5/i7/i9 של הדור החדש של אינטל – 11th Gen.

כמו רוב לוחות האם ברמות הגבוהות, גם ה-Z590 AORUS ELITE AX תומך בנפח מקסימלי של 128GB של זיכרון RAM, בתדר מקסימלי של 5,400MHz (עם פרופיל XMP מתאים של Intel) כשמעבדי דור 11 של אינטל יתמכו עד 3,200MHz ללא שום אוברקלוק מיוחד, ומעבדי דור 10 יאפשרו עבודה בתדרים נמוכים יותר (מעבדי i9/i7 עד 2,933MHz, כל השאר עד 2,666MHz).

ה-Z590 AORUS ELITE AX, כשתחברו אליו מעבד מדור 11 של אינטל, יתמוך בתקן PCIe 4.0 שכבר מזמן הוטמע בלוחות של AMD המתחרה (כמו ה-Gigabyte X570 AORUS MASTER), אך סוף סוף מתאפשרת הגישה אליו גם למשתמשי Intel. אך גם כאן ה-Z590 לא מגיע עם כאלו, ומשתמשי אינטל יקבלו אך ורק את הנתיבים של המעבד.

Z590 AORUS ELITE AX – לא פראייר בכלל

כמו כל צ'יפסט הנושא את האות Z מבית Intel, גם ה-Z590 מכוון לפלח השוק העליון של הגיימרים. כמסתכלים על משפחת ה-AORUS (מותג העלית גיימינג של גיגהבייט) ה-ELITE AX הוא לא הטופ של הטופ, אלא במקום טוב באמצע מבין לוחות ה-Z590 של החברה, מה שעדיין ממקם אותו במקום דיי גבוה, ואיכות הלוח היא בהתאם.

כשמסתכלים על הלוח, דבר ראשון שרואים אלו בלוקי אלומיניום גדולים המכסים חלק גדול משטחו של לוח האם. בחלקו הימני נוכל למצוא גוף קירור ממותג שמתחתיו חבוי הצ'יפסט עצמו. לצידו נוכל למצוא שלושה חיבורי M.2 מהירים לחיבורי כונני SSD, כשאם תחברו מעבד מדור 11 – העליון מבינם יתמוך ב-PCIe 4.0.

שניים מאותם חיבורי M.2 מקבל גוף הקירור משלו בכדי לפזר את החום הרב שהרכיב מייצר. לרוב המשתמשים זה יתרון משמעותי, אך עשוי להיות בעייתי לאלו מכם אשר קנו SSD NVMe עם גוף קירור מובנה כמו ה-WD_BLACK SN850 המצוין (אך נזכיר באותה נשימה כי קיימת גרסה ללא גוף קירור מובנה).

כשמסתכלים על אזור תושבת המעבד, העין ישר נמשכת לכיוון מערכת האספקה והיצוב החשמלית של המעבד והזיכרונות, וכמובן מערכת הקירור שלה. ה-Z590 AORUS ELITE AX מגיע עם 12+1 שלבים המסוגלים לספק 60A כל אחד, מה שאולי לא יאפשר לכם לשבור שיאי עולם באוברקלוק, אבל בהחלט יאפשר לכם לבצע Overclock שירשים את החברים שלכם.

מעל כל מערכת היצוב החשמלית יושב לו בלוק קירור ענק הבנוי כגוש אחד שלם גדול, כך שאין צורך בצינורות נחושת להולכת החום – כל החום מתפזר ישר על ההיטסינק (Heatsink) כולו, ומוסע אל הסביבה בעזרת סנפירי האלומיניום הרבים הבנויים בו.

בנוסף למערכת הקירור המסיבית שתיארנו כבר, הלוח מגיע עם מערכת פאדים תרמיים מיוחדים בעובי של 1.5 מ"מ המעבירים את החום בצורה מהירה יותר (פי 2.7) מפאדים תרמיים רגילים, מה שמסייע לחום להתפזר בצורה מהירה יותר ויעילה יותר.

מה עוד יש פה?

בחלקו האחורי של הלוח, בפאנל ה-I/O (כניסות ויציאות), אנחנו נתקלים בכמות פשוט מדהימה של חיבורים:

  • שני חיבורי USB3.2 מהדור השני.
  • שלושה חיבורי USB3.2 מהדור הראשון.
  • ארבעה חיבורי USB2.0.
  • חיבור S/PDIF אופטי.
  • חמישה מחברי קול.
  • חיבור DisplayPort.
  • 2 נקודות חיבור לאנטנות WIFI (המסופקות עם הלוח).
  • חיבור USB Type C.
  • חיבור ETHERNET (פורט RJ-45) בתקן מהיר Realtek 2.5GbE .

גם מבחינת חיבורים אלחוטיים ה-Z590 AORUS ELITE AX לא מאכזב, עם שבב ה-Intel Wi-Fi 6 AX201, הכולל תמיכה בתדרי ה-2.4GHz וה-5GHz הותיקים והמוכרים, כל זה בעזרת חיבור אנטנה מגנטית מבית AORUS. בנוסף תוכלו למצוא קישוריות Bluetooth בתקן 5.1.

כמובן שכמו כל מוצר במשפחת AORUS, גם ה-Z590 AORUS ELITE AX מגיע עם תאורת RGB, הכוללת פס תאורה בצידו השמאלי של הלוח, ובנוסף על כך את לוגו AORUS מואר באזור הקירור של הצ'יפסט. כמו בכל מוצרי AORUS, גם בתאורת ה-RGB הזו תוכלו לשלוט בעזרת תוכנת ה-RGB FUSION 2.0 של גיגהבייט.

השורה התחתונה

אז בדומה לכל לוחות ה-Z590, מדובר על שדרוג ביחס לצ'יפסט ה-Z490 הקודם, ה-Z590 החדש, וספציפית ה-Z590 AORUS ELITE AX מגיע עם פיצ'רים החדשים, החל מהטמעת תקן ה-PCIe 4.0, דרך אפשרות חיבור שלושה כונני M.2 במקביל (כשגם אחד מהם הוא PCIe 4.0), ודרך תמיכה בטכנולוגיה אלחוטית חדישה יותר (בין אם גרסת ה-BT, או ה-WiFi).

בעוד שלא מדובר על אחד מלוחות ה-Top Tier בגזרת ה-Z590, מערכת ה-VRM של הלוח תאפשר מרווח Overclock נוח במיוחד, למרות שללא מסך תקלות וללא נוריות שגיאה ניתן להבין שלא מדובר על לוח שבאמת מיועד לאוברקלוק אמיתי, אלא אולי לאוברקלוק אוטומטי תוכנתי.

אחד היתרונות הגדולים של הלוח הוא מחירו הנוח יחסית, בעלות של 1,310 ש"ח תוכלו לקבל לוח אם מתקדם, עם המון פיצ'רים נוחים ומעולים לגיימרים, וזאת בניגוד ללוחות היקרים יותר בצ'יפסט, שאלא אם אתם מחפשים לבצע אוברקלוק משמעותי, כנראה שלא שווים תוספת של כ-500 ש"ח עבורם.