חברת Intel הציגה את ערכת השבבים החדשה שלה, ה-Z590, המיועדת לגיימרים שמתכננים לבצע OverClock משמעותי במערכת שלהם, ורוצים את הטוב ביותר שאינטל יכולה להציע. ה-ASUS ROG Strix Z590-E Gaming WiFi מייצג את חוד החנית שיש ל-ASUS להציע עבור הצ'יפסט החדש.

ה-ASUS ROG Strix Z590-E Gaming WiFi מבוסס על תושבת LAG 1200 ה-"ותיקה" מבית Intel, וכמובן ערכת השבבים (מעתה – צ'יפסט) החדשה Z590, שהחליפה את ה-Z490 בתור הצ'יפסט העלית של אינטל.

הלוח מגיע עם תמיכה בעד 128GB של זיכרון RAM, בתדרים של עד 5,333MHz (עם פרופיל XMP מתאים של Intel) כשמעבדי דור 11 של אינטל יתמכו עד 3,200MHz ללא שום אוברקלוק מיוחד, ומעבדי דור 10 יאפשרו עבודה בתדרים נמוכים יותר (מעבדי i9/i7 עד 2,933MHz, כל השאר עד 2,666MHz).

החידוש המהותי ביותר הוא ללא ספק הופעתו המצופה של תקן ה-PCIe 4.0 הלא-כל-כך-חדש שהוטמע בלוחות ה-X570 הותיקים של המתחרה האדומה (כמו ה-Gigabyte X570 AORUS MASTER). אך גם במקרה הזה אינטל עדיין לא הדביקה את AMD, ובעוד שצ'יפסט ה-X570 מספק נתיבי PCIe 4.0 משלו, ה-Z590 לא מגיע עם כאלו, ומשתמשי אינטל יקבלו אך ורק את הנתיבים של המעבד.

ASUS ROG Strix Z590-E Gaming WiFi – הכל, ועוד קצת

כמו כל צ'יפסט הנושא את האות Z מבית Intel, גם ה-Z590 מכוון לפלח השוק העליון של הגיימרים. אבל כפי שכבר ציינו, גם כשמסתכלים על העשירון העליון – ה-ASUS ROG Strix Z590-E Gaming WiFi הוא ללא ספק באלפיון העליון, כשקהל היעד הוא משתמשי הקצה המחפשים לדחוף את המערכת שלהם הכי רחוק שאפשר עם Overclock (המהרה) קיצוני במיוחד. כראוי ללוח שמכוון לפלח השוק הזה, ASUS ציידה אותו באמצעי קירור רבים, וכללה בו פתרון מתקדם לאספקת החשמל ויצובו עבור חלקי המערכת.

נפתח בצ'יפסט עצמו, אשר מגיע חבוי מתחת לגוף קירור מסיבי וממותג עם הלוגו של ASUS, וללא מאוורר נוסף אשר עשוי לגרום לרעש נוסף במערכת (למרות שכן תקבלו אחד כזה לשימושכם עם הלוח). לצד הקירור יי נוכל למצוא לא פחות מארבעה חיבורי M.2 (בתנאי שיש לכם מעבד דור 11, אחרת רק שלושה יהיו זמינים לכם).

כל אחת מאותם חיבורי M.2 מקבל גוף הקירור משלו בכדי לפזר את החום הרב שהרכיב מייצר. לרוב המשתמשים זה יתרון משמעותי, אך עשוי להיות בעייתי לאלו מכם אשר קנו SSD NVMe עם גוף קירור מובנה כמו ה-WD_BLACK SN750 המצוין (אך נזכיר באותה נשימה כי קיימת גרסה ללא גוף קירור מובנה).

כשנעלה לחלקו העליון של הלוח, ניתקל במערכת האספקה והיצוב החשמלית עבור המעבד, כשה-ASUS ROG Strix Z590-E Gaming WiFi כולל לא פחות מ-16 (14+2) שלבים מלאים אמיתיים עבור הליבה (המעבד, ה-CPU) המסוגלים לספק 70A כל אחד, ובסה"כ 1,120A, כשכל מטרת מערכת האספקה הזה הוא בעיקר לאפשר אוברקלוק עם יצור מופחת של חום, ע"י שימוש בקבלים איכותיים יותר.

מעל כל המערכת המטורפת הזאת יושב לו בלוק קירור ענק הכולל צינורות נחושת להולכת חום (Heatpipes) שבתורם נוגעים באופן ישירם ברכיבים הבעייתיים מבחינת חום, ומסיעים את החום אל מערך סנפירי האלומיניום המתקדם שמעליהם, בכדי שיפוזר אל האוויר הסובב את הלוח.

בנוסף למערכת הקירור המפלצתית שדיברנו עליה, הלוח עצמו בנוי מלא פחות מ-6 שכבות מחוברות, מה שמסייע להעביר את החום ברחבי הלוח ולפזרו על פני כל השטח באופן יעיל ומהיר יותר.

אין סוף פיצ'רים

בחלקו האחורי של הלוח, בפאנל ה-I/O (כניסות ויציאות), אנחנו נתקלים בכמות פשוט מדהימה של חיבורים:

  • שלושה חיבורי USB3.2 מהדור השני.
  • ארבעה חיבורי USB3.2 מהדור הראשון.
  • שני חיבורי USB2.0.
  • חיבור S/PDIF אופטי.
  • חמישה מחברי קול.
  • חיבור HDMI.
  • חיבור DisplayPort.
  • 2 נקודות חיבור לאנטנות WIFI (המסופקות עם הלוח).
  • זוג כפתורים מיוחדים לעדכון חומרה (BIOS FlashBack) וניקוי הגדרות (Clear CMOS).
  • חיבור USB Type C.
  • חיבור ETHERNET (פורט RJ-45) בתקן מהיר Intel I225-V 2.5GbE .

חיבורי הסאונד מוזנים ע"י שבב ALC4080 המתקדם של Realtek. אבל פה לא נגמר הסיפור. ASUS כללה בלוח גם מגבר סאונד Savitech SV3H712 AMP (מה שבעצם נותן בוסט לצליל שהמחשב מפיק) שישתלב מצוין עם אוזניות גיימינג טובות, אבל אולי לא יספיק לאודיופילים שביניכם.

גם מבחינת חיבורים אלחוטיים ה-ASUS ROG Strix Z590-E Gaming WiFi עמוס בכל טוב, עם תמיכה בתקן ה-Intel Wi-Fi 6E החדש בתדר 6GHz, בנוסף לתדרי ה-2.4GHz וה-5GHz הותיקים והמוכרים. כל זה בעזרת חיבור אנטנה חיצונית ומתקדמת מבית ASUS. בנוסף לכל ה-Wi-Fi הזה, הלוח כולל גם רכיב BT בתקן 5.2 החדש.

כמובן ש-ASUS לא יכולה להרשות לעצמה לשחרר לוח אם ממשפחת ROG Strix ללא רכיבי RGB. ולכן, כמיטב המסורת של לוחות הפרימיום האלו, גם ה-ASUS ROG Strix Z590-E Gaming WiFi לא לוקה בחסר, וכולל כמה אלמנטי RGB אשר ניתנים לתיכנות בעזרת תוכנת ה-Aura Sync של ASUS.

הכל כולל הכל

אז נכון, מצד אחד מדובר על שדרוג לצ'יפסט ה-Z490 הקודם, אך ה-Z590, ובמיוחד ה-ASUS ROG Strix Z590-E Gaming WiFi שבנוי עליו, מציעים המון פיצ'רים חדשים שבהחלט שווה לשדרג אליהם, החל מהטמעת תקן ה-PCIe 4.0, דרך אפשרות חיבור ארבעה כונני M.2 במקביל, ועד התמיכה בתקן ה-Wi-Fi 6E החדש.

בנוסף על כך, מערכת הקירור המסיבית, בצירוף עם מערכת ה-VRM המתקדמת של הלוח, תאפשר ביצוע Overclock רציני ביותר למערכת שתבנו עליו, ובצירוף עם מסך ה-Q-LED המציג שגיאות BOOT – ללא ספק הלוח הזה מיועד לאוברקלוקרים.

כמובן שעומס פיצ'רים שכזה מצביע גם על עלות גבוהה, ובהחלט מי שירצה את ה-ASUS ROG Strix Z590-E Gaming WiFi יצטרך להוציא לא מעט כסף, כ- 1,800 ש"ח בארץ.

לוח האם סופק לצורך הכתבה ע"י נציגות ASUS בישראל