המשחק No Rest for the Wicked הוא השלב הבא של Moon Studios, המפתחים של סדרת Ori. הוא שינוי כיוון רציני מהמשחקים הקודמים שלהם, ולפעמים זה פשוט ניכר מדי.


הערה: הסקירה מתייחסת לגירסת ה-Early Access של No Rest for the Wicked. המשחק מקבל עדכונים לעיתים קרובות מאוד, ויתכן שחלק מהדברים הכתובים פה ישתנו במהלך הפיתוח.

קדימה ואחורה

No Rest for the Wicked הוא משחק Action RPG איזומטרי שכולל אלמנטים של הישרדות וסולזלייק. מדובר על משחק אפל עם מערכת קרב מאתגרת, איסוף משאבים ומצלמה עילית, בפשטות. את המשחק תתחילו בסצינת אקשן שתשמש גם כמעין שלב הדרכה שבו תלמדו את הבסיס של המשחק – קרב ואיסוף משאבים בעולם. העולם עצמו מחולק לאיזורים קטנים שבהם תוכלו להסתובב בחופשיות; בזמן שתחקרו את העולם תשתמשו בכלים כמו את חפירה או גרזן כדי לחטוב עצים, לכרות, לדוג, לאסוף מזון וכו', ממש כמו במשחקים כמו Palworld או Valheim.

הטוויסט הוא שלאחר שעובר מספיק זמן במשחק, איזורים שכבר חקרתם יופיעו במפה כמושחרים שוב, וזה אומר שהאויבים באיזור הזה התחדשו, והאויבים שהתחדשו הם לא בהכרח האויבים שהרגתם. התיבות שפתחתם גם הן יתחדשו ויכילו בתוכן שלל שונה. חשוב לציין שכל תיבה במשחק היא רנדומלית לחלוטין, ולכן מה שתמצאו בתיבה הוא כנראה לא מה שימצא שחקן אחר.

כל זה מרגיש כמו חידוש מרענן אבל הוא מוביל לאחת הבעיות שהכי הפריעו לי במשחק. הוא מתבסס המון, הרבה יותר מדי על חזרה לאזורים שכבר הייתם בהם. המשחק דורש מכם איסוף כמעט בלתי נגמר של משאבים, שגם הם מתחדשים כשעובר מספיק זמן במשחק. לדוגמה, כדי להתרפא תצטרכו לבשל אוכל, וכשהוא יגמר לכם תצטרכו לעצור מה שאתם עושים כדי ללכת לאסוף אוכל במקומות שכבר הייתם בהם. אם תרצו לשדרג נשקים או לבנות משהו, ניחשתם נכון, תצטרכו ללכת לאזורים שכבר הייתם בהם.

כבר הייתי פה פעם

זה נשמע פחות מעיק ממה שזה באמת, אך בפועל זו רק אחת מכמה דרכים שבהן המשחק אקטיבית לא מכבד את הזמן של השחקן. כשחקן, אני אוהב לקבוע את קצב ההתקדמות שלי במשחק, ו-No Rest for the Wicked לא ממש עוזר בכך. לדוגמה, כאשר בוס הורג אותי, הציוד שלי ישבר מעט, מה שיוביל לעצירת ההתקדמות בשלב מסויים על מנת לתקן אותו. זה כמובן עולה כסף, שעשוי להיגמר מה שיכריח אותי ללכת לצבור עוד. כמו כן, כל מזון שאשתמש בו לריפוי במהלך ניסיון על בוס, גם הוא יתבזבז, משמע אם אנסה להרוג בוס מספר פעמים, בהכרח אצטרך להפסיק אם יגמר לי האוכל.

לאן הדרך מובילה? למה שהזכרתי קודם – חזרה לאיזורים בהם כבר ביקרנו כדי לאסוף שוב ושוב את אותם משאבים. במשחקי סולז מודרניים, ה"עונש" היחיד על מוות הוא איבוד הנשמות שלך (סוג של Experience), ויש גם הזדמנות להחזיר אותם. למה? אולי כי מפתחים מודרניים מבינים שמוות במשחק הוא עונש מספק, ואין צורך להעניש מעבר, במיוחד במשחקי סולזלייק, שבו למות זה חלק מהעניין. לזכותם יאמר, מפתחי המשחק מודעים לבעייתיות ובאחד העדכונים הורידו את המהירות שבה ציוד נשבר, אבל אם כבר הבנתם שזה מעיק, למה להשאיר את זה בכלל?

להלחם מהנשמה

כל התקדמות שלא נעשה, מסתכמת בקרב, בסופו של דבר. מערכת הקרב של No Rest for the Wicked. בעוד היא נקודת החוזק של המשחק, היא רחוקה מלהיות מושלמת. המערכת תהיה מוכרת לחובבי משחקי סולזלייק; היא עובדת על Stamina, וכל פעולה שלכם תעלה לכם בכמות מסוימת שלה. הקרב מאוד איטי, אפילו יותר מבדארק סולז 3 או אלדן רינג. השחקן יכול לתקוף, להגן, להדוף להתחמק או להשתמש ביכולות מיוחדות כדי לנצח שלל אויבים ובוסים מגוונים.

למרות האיטיות שלה, היא מאוד מהנה ברגע שמתרגלים אליה. ה-Parry עובד בדומה למשחקי דארק סולז, מהלך של High-risk, High-reward שבמידה ותצליחו בו תקבלו מספר שניות שבהן היריב יהיה משותק, ותקבלו Focus שבו משתמשים למתקפות מיוחדות.

באופן אישי, הרגיש לי שיש מעט סטאמינה גם כשמעלים את הסטאט שלה בזמן עליית רמות, מה שמאט את הקרב עוד יותר מאחר ותצטרכו לנהל את הסטאמינה שלכם כל הזמן כדי לא להיתפס בלעדיה. בשונה ממשחקי סולז אחרים, כשתנוחו בנקודות הייעודיות שנקראות Whispers, זה לא ירפא אתכם והאויבים הרגילים שהרגתם לא יחזרו לחיים, ה-Whispers משמשות בעיקר ל-Fast Travel, אך נלחש על כך בהמשך.

רמות וחפצים

מערכת עליית הרמות תהיה מוכרת גם היא לשחקני RPG וסולזלייק בפרט. כשתאספו מספיק Experience (בעיקר מלהרוג דברים) תעלו רמה ותקבלו 3 נקודות שתוכלו למקם בסטאטים שונים. ניסיתי להתמקד על HP וסטאמינה אך מהר מאוד הבנתי שהתוספת שמקבלים מהן כמעט אפסית, והסטאט העיקרי הוא Equip Load, שמאפשר לכם ללבוש יותר גיר, יותר כבד, ולהישאר מתחת לדרישות המשקל שמאפשרות גילגול מהיר.

את הגיר במשחק תקבלו מאוייבים שהרגתם או מ-Crafting. לכל חתיכת גיר יש נדירות שונה שמשפיעה על כמות ואיכות היכולות הפסיביות שיש עליה. לדוגמה, להפחית את כל משקל הציוד שעליכם באחוז מסויים, להחזיר לכם חיים כשתעשו Parry וכו'. יש גם יכולות שליליות שיגרמו לכם לאבד ניסיון או כסף כשתמותו. אחרי מעל 10 שעות במשחק אני איכשהו עדיין עם אותה חרב שקיבלתי יחסית בהתחלה, פשוט כי לא מצאתי משהו אחר ברמה הזו שמתאים לבילד שלי. קיוויתי לנסות יותר נשקים מאחר וראיתי שיש הבדל בצורת ההתקפה גם באותה קבוצת נשקים (לדוגמה שתי Greatswords), אז לא ברור לי אם אין לי מזל, או שפשוט לא נופל מספיק גיר במשחק.

יש לציין שבתחילת המשחק לא תוכלו ללבוש אפילו סט שלם של ביגוד מבלי להגיע ל-Heavy, מה שיגרום לכם לגלגול הבושה, כלומר Fat rolling (התחמקות מאוד איטית). נכון לעכשיו אין דרך לעשות ריסט לנקודות שלכם (אך הוכרז שתהיה בקרוב), ואני מתכנן להתמקד ב-Equip load וב-STR הפעם.

ללכת לאיבוד

אם חשבתם שבניגוד ל-Dragon's Dogma 2 לפחות תהיה לכם מערכת ה-Fast Travel טובה, תיווכחו לגלות שב-No Rest for the Wicked המערכת מוגבלת בלי שום סיבה הגיונית לכך. המערכת עובדת בצורה כזו: מכל נקודת Whisper תוכלו להשתגר לעיר, ומהעיר תוכלו להשתגר לנקודת ה-Whisper האחרונה שהייתם בה. אם אני נמצא על נקודה שצמודה לבוס, ואני נאלץ לחזור לעיר כדי לאסוף אוכל כדי להכין ריפויים, אני לא יכול להשתמש באף נקודת Whisper אחרת, אלא אם ארצה להגיע ברגל לנקודה שקרובה לבוס. מערכות ה-Fast Travel במשחקי סולז השתפרו משמעותית עם השנים, וב-Elden Ring הנהדר יכולנו להשתגר מכל מקום לכל מקום, כך שאין לי הסבר להחלטה הזו.

כפי ששמתם לב, הכל משפיע על הכל פה, ממש אין מנוחה לרשעים. דבר נוסף שמושפע ומשפיע על הנזכר קודם הוא עניין איסוף המשאבים. אחד הדברים המרכזיים שתעשו במשחק הוא לנהל את המלאי שלכם, ויש מה לנהל. יש את המלאי שעליכם, וגם אינסוף התיבות שתשתמשו בהן כדי לאחסן כל מה שתרצו. ראשית, כמות הדברים שתוכלו לאסוף עליכם מאוד קטנה וכדי להגדיל אותה תצטרכו להרוס בוסים, שמפילים חפץ מיוחד שמאפשר לכם לבחור שדרוג, שאחד מהם מגדיל מעט חלק ספציפי של התיק שלכם.

אז במשחק שמעודד אותי לאסוף אינסוף משאבים מצד אחד, מגביל אותי בכמות המשאבים שאני יכול להחזיק עלי או לאגור בתיבות מצד שני, ומצד שלישי גם לא מאפשר לי יכולת תנועה יעילה על המפה, קצת קשה ליהנות. וזה עוד כשאני שם בצד את מערכת המשימות היומיות והשבועיות (שחוזרות על עצמן כל יום), ואם לא הבנתם את המסר – הן גורמות לך לחזור לאותם אזורים, שוב ושוב.

כל זה מרגיז במיוחד, בעיקר כי בשורה התחתונה No Rest for the Wicked יכול להיות משחק נהדר, אבל מרגיש שהמפתחת לא מכירה מספיק את הז'אנרים שהיא בחרה לשלב. הם מבקשים ממך דבר והיפוכו שוב ושוב, מה שגורם לחוויית משחק שנעה בין מהנה למעצבנת, אבל מעצבנת סתם כי מישהו החליט החלטות מוזרות.

בסך הכל, מדובר על משחק עם מערכת קרב מהנה, דיבוב מעולה ועולם מעניין, ארט ייחודי ומערכת אור וצל שגורמות לו להראות מסתורי ואפל. אם אתם סופר להוטים לנסות אותו, ואפילו לעזור לו להשתפר, יתכן שה-Early Access הוא בשבילכם. לכל השאר, אולי עדיף שתמתינו למוצר המוגמר, בשאיפה שעד אז הם יטפלו, לפחות באופן חלקי, בנקודות שציינתי. כפי שהזכרתי מקודם, הם קשובים לפידבקים מהקהל ברמה שהם מוציאים עדכון כל מספר ימים, כך שהכיוון בהחלט נראה חיובי.

מפתחת: Moon Studios

מפיצה: Private Divsion

תאריך יציאה: 18 באפריל 2024

ז'אנר: אקשן – תפקידים

זמין על: PC

בוקר על: PC

עותק הביקורת של No Rest for the Wicked סופק ע"י Private Divison