Elden ring מהווה נקודת כניסה מצוינת לז'אנר מאתגר אך עדיין שומר על רמת קושי מספקת לשחקנים מנוסים. עם עולם פתוח נפלא בניחוחות של Breath of the Wild, מערכת קרב מוכרת אך משודרגת ואפילו סוס לרכב עליו, אלדן רינג הוא כנראה הטופ של סדרת הסולז, ומשחק הסולזבורן המדובר ביותר בהיסטוריה.


אולי זה העולם הפתוח, אולי זה ג'ורג' ר.ר. מרטין שהשתתף בכתיבת המשחק, ואולי זה פשוט שיווק טוב. אבל האם Elden Ring זה המשחק הכי טוב של FromSoftware? כמו במבנה המשחק עצמו, גם ההחלטה הזו תלויה בשחקן.

עולם חדש ומלא סכנות נהדרות

אחרי Sekiro הנהדר מ-2019 (או הרימייק של Demon Souls בהשקה של הפלייסטיישן 5), FromSoftware חוזרים אלינו עם משחק שהציפיות אליו היו בשמיים. זו כנראה הפעם הראשונה שכל כך הרבה חברי צוות באתר שלנו משחקים באותו משחק בו זמנית, וכולם משחקים בדרכים שונות. למרבה הפלא, הרוב הם שחקנים חדשים לז'אנר, שאולי לא שיחקו בז'אנר בכלל, ואולי נגעו קצת באחד המשחקים הקודמים, לא הבינו איפה הכיף ונטשו אותם אחרי שעה-שעתיים.

משפט המפתח פה היה "משחקים בדרכים שונות", כי אלדן רינג הוא בדיוק כזה. כשתסיימו את הטוטוריאל תגיעו לעולם הפתוח, תדברו עם NPC טיפוסי של FromSoftware, שספק יגיד לכם מה לעשות, ספק ייצחק עליכם, וספק סתם ישאיר אתכם יותר מבולבלים. מנקודה זו, אתם כמעט לבד. אמנם יש סוג של הנחיה לאיזה כיוון צריך ללכת, אבל יש סיכוי לא רע שלא תשימו לב אליה, וזו כנראה האפשרות הטובה יותר.

Elden Ring review

אם במשחקים קודמים של FromSoftware הייתה סוג של יד מכוונת, הרי שבאלדן רינג המצב הפוך: הוא לא משחק לינארי, והוא לא רוצה שתשחקו אותו ככה. למעשה, אחד הדברים הראשונים שתראו אחרי הטוטוריאל יהיה בוס רכוב על סוס. אם תנסו להילחם בו הוא כנראה יביס אתכם בכמה מכות בודדות מבלי שתוכלו להתנגד כי… לכם אין סוס. בינתיים. הבוס הזה נמצא ממש מחוץ למקום שאליו המשחק מנחה אתכם להגיע, אבל הוא שם כדי ללמד אתכם מעט צניעות ואיך לבחור היטב את הקרבות ואת התזמון שלהם. לפעמים פשוט עדיף לסגת ולחזור אחרי שצברתם עוצמה וניסיון – זה בכל זאת RPG.

אם תתקדמו בצורה לינארית בסיפור ותרוצו מהר מדי מבלי לחקור, תזכו לחוויה הלא נעימה שהיא Margit, הבוס הראשון של אלדן רינג, שמקבל את התואר המושמץ "הבוס הראשון הקשה ביותר במשחק סולזבורן". הקרב המוקדם איתו הבהיר לי שאולי כדאי לי ללכת לנתיבים אחרים בעולם ולהתחזק מעט לפני שאני מראה לו מי הבוס.

הסיפור של אלדן רינג נכתב בעזרת ג'ורג' ר.ר. מרטין, כן, זה שמסרב לסיים את סדרת "שיר של אש ושל קרח" (אולי אתם מכירים את זה כ"משחקי הכס"). זה מסביר למה הסיפור נוכח הרבה יותר מבמשחקי סולז אחרים. אבל זהו עדיין משחק סולז, אז אל תצפו לשורות ארוכות של דיאלוגים או המון קטעים סינמטיים.

Elden Ring review

קטעים כאלה קיימים פה הרבה יותר מבמשחקים הקודמים, והם נהדרים, אבל כדי להבין את הסיפור במלואו תצטרכו לשוחח עם המון NPCs, לקרוא תיאורים של חפצים ופשוט להיות חלק מהעולם הנהדר ש-FromSoftware בנו פה.

אני על סוס

עולם המשחק עמוס בדברים לחקור; הוא מלא בדאנג'נים בהם תוכלו למצוא המון פריטים שיחזקו את הדמות שלכם משמעותית, וכולו פתוח עבורכם כבר מהרגע הראשון. המשחק מאוד מעודד אתכם לחפש ולטייל בכל פינה אפשרית; נשמע לכם מוכר? אז כן, זה ממש כמו BOTW.

אחד החידושים הגדולים שהמשחק מביא לשולחן הסולזבורן הוא האפשרות לרכב על סוס שתקבלו מאוד מוקדם במשחק, ומאפשר לכם לחצות את העולם במהירות, אך חשוב יותר – הוא מאפשר לכם להילחם על גבו, או במקרים נואשים (שיהיו לכם רבים מהם), לזמן אותו באמצע קרב כדי לברוח, כל עוד אתם בעולם הפתוח ולא באיזה צינוק.

Elden Ring review

הסוס שלכם, שקוראים לו Torrent אם תהיתם, הוא חלק מפתרונות הנגישות החדשים ש-FromSoftware הוסיפו למשחק כדי להתאים אותו לשחקנים חדשים לז'אנר. חידוש נוסף הוא האפשרות לעשות Fast Travel מכל מקום בעולם (שוב,חוץ מדאנג'נים) לכל Site of Grace (שהחליפו את ה-Bonfires).

גם את ה-Sites of Grace תמצאו פה בשפע ובצפיפות גבוהה יחסית למשחקי סולז אחרים. אולי הכי חשוב הוא מיקום נקודות ממש סמוך לבוסים כדי למנוע את התסכול הידוע של למות מולם רק כדי לרוץ דרך ארוכה מלאה באוייבים לפני שתוכלו לנסות שוב.

ישנן עוד התאמות למשחק שמראות ש-FromSoftware ממש ניסו להביא קהל חדש, כי מערכת הזימונים החדשה מאפשרת לשחקנים לזמן לקרב מגוון של רוחות שלכל אחת יכולות ייחודיות משלה. המשותף לכולן הוא שהן תוקפות את המטרות שלכם ומורידות ממכם לחץ.

אפשר לשחק על Easy Mode

המון שחקנים מתלוננים על כך שאין אפשרות לבחור רמת קושי במשחקי סולז, ואלדן רינג לא שונה מכך, אבל הוא כן מאפשר "לשחק על Easy", אם כי גם ה-easy של אלדן רינג יותר קשה מנורמל במשחקים אחרים.

Elden Ring review

יש דרכים רבות בהן תוכלו להקל על עצמכם, אם תרצו, כגון בניית דמות שמתמחה בקסם, שזה בילד חזק שתמיד היה נחשב ל-Easy mode של משחקי סולז. אפשרות נוספת היא פשוט ללכת לטייל בעולם ולעלות ברמות, למצוא ציוד חדש ולשפר אותו עד כדי כך שהבוסים לא יבינו מה מכה בהם. זה לא אומר שתהרגו אותם במכה, אבל זה משמעותית יכול להקל על החוויה.

באלדן רינג תהנו גם ממערכת קראפטינג חדשה לגמרי, שמאפשרת לשחקנים להכין חפצים בכל מקום על ידי איסוף חומרים מהעולם. באופן אישי, השתמשתי בה רק כדי להכין חצים במקום לקנות אותם, אבל זו לחלוטין תוספת מבורכת.

ככה לא תמותו (כל הזמן)

שחקני סולז מנוסים ישימו לב מיד שמערכת הקרב ומערכת עליית הרמות מוכרות, וכשאני אומר מוכרות אני מתכוון העתק-הדבק מדארק סולז עם מעט שידרוגים קטנים אך מאוד משמעותיים. עליית הרמות מתבצעת על ידי הריגת אוייבים, צבירת Runes (מה ששחקנים ותיקים מכירים כ-Souls) ושימוש בהן על מנת להעלות סטאטים שיחזקו את הדמות שלכם.

Elden Ring review

באופן אישי, אחרי מערכת הקרב הנהדרת של סקירו וזניחת מערכת הסטאטים, קיוויתי שאלדן רינג ילך כיוון דומה. זה אמנם לא קרה, ובעוד שזה לא פוגע במשחק בשום צורה, זה כן מרגיש לי כמו צעד אחורה במשחק שנחשב ושווק כטופ של הסדרה, ופספוס הזדמנות לחדש עוד קצת.

את מערכת ה-Weapon arts מהמשחקים הקודמים מחליפה מערכת ה-Ashes of War, שמקנה גמישות גדולה הרבה יותר. במערכת החדשה תאספו בעולם סקילים ייחודים שניתן להצמיד לנשקים מתאימים, ואפילו לשנות את סוג הנזק של כל נשק ונשק, אז אם בא לכם חרב ענקית שתעשה נזק קסום ולא פיזי, לכו על זה! מה שהכי טוב במערכת הזו זה שניתן לשנות את ה-Ashes שוב ושוב ללא הגבלה, כך שתמיד תוכלו לנסות סקילים חדשים ולראות מה הכי אהבתם ובמה הכי מתאים לכם להשתמש.

בנוסף, אלדן רינג מחזיר מכניקות קרב ותיקות ואהובות, ומוסיף אליהן מכניקות חדשות לגמרי. אם תשתמשו בשני נשקים מאותו סוג (שתי חרבות ישרות לדוגמה), זה יפעיל את ה-Power Stance האהוב מדארק סולז 2 אבל בגירסה משופרת, ויפתח לכם מתקפות חדשות ומיוחדות. לשחקנים הגנתיים יותר שמעדיפים להשתמש במגן, במידה ותחסמו מתקפה בתזמון הנכון, תפעילו Guard Counter שהיא מתקפה חזקה עם סיכוי להמם את האויב. סוג של Parry פשוט יותר לביצוע אם תרצו. כמובן שגם ה-Parry המוכר נמצא במשחק, אך הוא נחשב ל-Ashes of War ותצטרכו להטמיע את הסקיל הזה במגן שלכם.

Elden Ring review

המוות יפה לכם

כאמור, כל מקום אליו תפנו באלדן רינג נראה מדהים, מושקע, מוטרף ומטריד לעיתים, וזאת למרות שהמשחק רץ על מנוע מיושן. אם חיפשתם משחק שמציג גרפיקת Next-gen, אולי תתאכזבו לשמוע שהדשא של Horizon: Forbidden West שיצא מעט לפניו ירוק יותר, אך מצד שני, זה לא מה שהוא מחפש למכור.

למרות זאת, המשחק עדיין מראה את היצירתיות והעומק המחשבתי של המפתחתים. העולם מלא בפרטים רבים, יצורים שונים ומשונים שישתמשו במגוון רחב מאוד של שיטות להרוג אתכם והכל עטוף באווירה אינטנסיבית שמזהירה אתכם לא להוריד את המגננות שלכם אפילו לשנייה.

חווית הסאונד במשחק עשויה היטב, האפקטים הקוליים מרשימים והדיבוב נפלא. כמו כן, פס הקול של המשחק עושה את העבודה – הוא מכניס את השחקנים לאווירה של המקום אותו הם חוקרים, ובקרב נגד בוסים היא יקפיץ לכם את האדרנלין.

Elden Ring review

אלדן רינג הוא לא משחק לכל אחד, אבל הוא כן משחק הסולז הנגיש ביותר עד כה. גם אם לא התחברתם למשחקים קודמים בז'אנר, יתכן שתצליחו להתחבר לאלדן רינג. אולי זה בגלל העולם הפתוח, ואולי זה בגלל פתרונות הנגישות החדשים שעוזרים לכם להבין שמוות זו לא מילה גסה במשחק סולז, אלא חלק בלתי נפרד מהחוויה. כן, יהיו בוסים שיהרגו אתכם שוב ושוב, אבל הסיפוק בלצלוח אותם ואת שאר החלקים במשחק הוא משהו שפשוט אין בז'אנר אחר.

מפתחת: FromSoftware

מפיצה: Bandai Namco

תאריך יציאה: 25 בפברואר 2022

ז'אנר: אקשן תפקידים

זמין על: PC, PS5, PS4, XSX

בוקר על: PlayStation 5

עותק הביקורת של Elden Ring נקנה על ידי המבקר.