Sea of Stars הוא משחק שרואים שבא מהלב, עם מלא רגש, ואהבה ברורה לז'אנר ולעמודי התווך שעליהם הוא עומד בהצלחה מרובה. עם מערכת קרב מצויינת ועולם יפהפה, הוא משחק תפקידים חובה שמהווה קלאסיקה חדשה בז'אנר.


אין הרבה משחקים מיוחדים כמו Sea of Stars. אני אחדד, כמעט ואין משחקים מיוחדים כמו Sea of Stars לא בסקטור ה-AAA ולא באינדי. יש לו גרפיקת פיקסל ארט יפהפיה, סיפור מרגש, ועולם שמעניין לחקור, יחד עם מערכת קרב שקורצת לקלאסיקות כמו Chrono Trigger.

להציל את העולם ואת החברים שבדרך

Sea of Stars מתחיל ושם אותנו ישר בנעליהם של Zale ו Valere זוג לוחמי Solstice. לוחמים ששואבים את כוחם הקסום מהשמש ומהירח כשבהתאם גם נעזרים בהם בשביל להילחם. ואליר וזייל יוצאים למסע להציל את העולם, שזה לא מפתיע בהתחשב בז'אנר המשחק, מקוסם רשע בשם ה-Fleshmancer שאיים בעבר על העולם ועלול לחזור ולהשמיד אותו שוב בכל רגע.

הסיפור הכללי של המשחק כנראה ישמע מאוד גנרי ופשוט בפתיחה שלו. וזה די ככה, אבל רק למראית עין. לאורך המשחק הגיבורים שלנו משתפים פעולה עם עוד דמויות מעניינות ושותפים לדרך ובעיקר עם Garl הטבח הלוחם ללא חת. יש כמובן עוד דמויות שמצטרפות בדרך שלכל אחת מהן אינטרסים, סיבות להצטרף וכמובן יכולות שיעזרו לנו מול אוייבים או מעבר.

הדמויות שמצטרפות לאורך המסע של ואליר וזייל מגיעות כולן עם מטען רגשי, היסטוריה ואופי שבאים לידי ביטוי בהמשך אם זה בהחלטות של הקבוצה, בטוויסטים מסויימים של העלילה ובאמת שיש כמה כאלה שישאירו אתכם בהלם קל כמה פעמים. עם זאת אני חייב לציין שעם כמה שהדמויות שמתלוות אלינו מעניינות ומספקות עוד בנייה לעולם המשחק, זייל וואליר מרגישים בהתחלה כמו זוג גיבורים סטנדרטיים ללא פיתוח דמות מספק. וזה נמשך ככה לפרק זמן מאוד משמעותי עד שבהמשך הם מקבלים בוסט למשמעות שלהם בתור Solstice Warriors.

קרבות בתורות או לא להיות

Sea of Stars בנוי סביב מערכת קרבות בתורות בהתאם להשפעות שעליו הוא מתבסס מהמשחקים הקלאסיים מהעבר. בזמן שחוקרים את המפות וסביבות המשחק המהממות בנראות שלהן, נתקל באוייבים שמסתובבים וכך מתחיל קרב. וכן, בדיוק כמו ב-Chrono Trigger המיתולוגי, אין אנימציה של מסך שחור לתוך סצינת קרב, המעבר לתוך "מצב קרב" חלק לגמרי.

בזמן קרבות יש לנו כמה וכמה אפשרויות. כמובן קודם כל יש לכל דמות את הנשק שלה עם סוג התקפה מתאים, סקילים מיוחדים עם תכונות מיוחדות ומתקפות קומבו שנטענות לאורך כל קרב. אפשר לחזק כל מכה רגילה, סקיל או מתקפת קומבו אם תלחצו על כפתור האישור בזמן המתאים, וכן גם בשביל להגן מפני מתקפות בשביל לצמצם את הנזק.

למערכת הקרב בתורות יש שני אספקטים שמוסיפים לעומק שלה וזה מכניקת הבוסט והמנעולים. מכניקת הבוסט היא יכולת לתת בוסט לסקילים או מקפות רגילות על ידי בוסט ממאנה שנופלת לרצפה אם נותנים מכה רגילה לאוייב. הבוסטים הללו מחזקים כל מתקפה, סקיל ומהלך קומבו כשמתקפה רגילה עם בוסט מקבלת גם תכונה קסומה בהתאם לדמות – שמש במקרה של זייל או ירח במקרה של ואליר.

מורכבות נוספת באה לידי ביטוי במכניקת המנעולים של האוייבים. בכל קרב חלק מהאוייבים יציגו מעליהם רשימה של אייקונים שצריך לשבור עם מהלכים מתאימים לפני התור שלהם. במקרה שכל המנעולים נשברים, האוייב לא יתקוף בתור שלו. מדובר במכניקה שמוסיפה עוד מורכבות לדינמיקה של הקרבות וגורמת לשחקן לחשוב מחדש על תיעדופים של המהלכים, סדר הדמויות והאוייבים בהתאם כל פעם מחדש.

עולם קסום וגם מקסים

מעבר למערכת הקרבות המגניבה Sea of Stars עשיר בתוכן ועיסוקים קטנים לאורך כל ההרפתקה. מהרגע שעוזבים את הכפר שבו הגיבורים מתחילים אנחנו זוכים לחקור הרים ירוקים, הרים מושלגים, מדבריות, סביבות טרופיות ועוד. כולן עשירות בצמחייה, תשומת לב לפרטים קטנים ודברים שאפשר למצוא כמו אוצרות, חפצים קסומים ומזון שאפשר לבשל בנקודות שמירה מתאימות. ליד רוב גדול של נקודות השמירה אפשר גם למצוא מדורה שבה אפשר לנוח ולדבר עם שותפינו למסע, לשמוע סיפור ולבשל.

עד עכשיו סיפרתי על סיפור המסגרת של העלילה ועל הקרבות, אבל יש במשחק עוד מה לעשות. כמו בכל משחק תפקידים ששואב השראה מאבותיו הרוחניים מיפן גם כאן יש יש מיני פעילויות שאפשר למצוא.

קודם כל יש את המיני משחק של הדייג. מדובר באחד משחקוני הדייג המוצלחים ביותר שבהם נתקלתי. כל סיבוב זריז, קליל, מספק וקל מאוד להבין ישר מה עשית לא בסדר כשלא נלכדו הדגים שרצית. שיפור איכות חיים נהדר במשחק בגזרת הדייג זה שלט קטן שנמצא ליד כל בריכת דגים, בשלט כתוב אילו דגים אפשר ללכוד. השלט מתמלא ברגע שלוכדים בפעם הראשונה דג מזן מסויים.

נוצץ כמו כוכבים

עולם המשחק ב-Sea of Stars הוא ללא הגזמה אחד היפים בז׳אנר משחקי התפקידים בתורות שיצא לי לחוות עד היום. ואם לדייק עוד יותר, זה משחק הפיקסל ארט היפה ביותר שחוויתי. אם אלה המפות המפורטות במיוחד, הספרייטים הגדולים ומלאי האופי, וכן גם עבודת ההצללה הנהדרת שמשולבת בצורה נהדרת בשלל האיזורים השונים. העולם מרגיש חי ועם עומק בזכות המפלסים השונים, וכתוצאה גם יש בו מעין מוחשיות שאין במשחקים אחרים שדומים לו.

עוד אופן שבו Sea of Stars מכבד את הענקים מהעבר שעליהם הוא עומד זה בפסקול הפנטסטי שלו. מדובר בפסקול נהדר עם מלא רפרנסים למשחקים מפעם, עם נעימות לכל עיר ועיר, מבוך ובוס.

רצועה אחת לדוגמא של עיר שעד עכשיו אני לא מצליח להוציא מהראש זוהי הרצועה של העיר Mirth. זו רצועה מוזיקלית עם סאונד מאוד חמים, ורבדים שונים – היא באמת תענוג לאוזניים בכל רגע נתון. עוד פרט קטן שמרים את הפסקול של המשחק כמה רמות למעלה זה העובדה ש-Yasunori Mitsuda האגדי (המלחין מאחורי סדרות Chrono ו-Xeno) תרם מספר רצועות נהדרות למשחק.

למשחק שתי נקודות חולשה שבדיעבד מחזקות אחת את השנייה. הראשונה היא שהמשחק לא כולל דיבוב בכלל, והשניה היא שהוא קצת ארוך מדי. בנפרד, הן לא נקודות קריטיות במיוחד אבל ביחד, החוסר בדיבוב נהיה משמעותי יותר כשמדובר במשחק שיקח לרוב השחקנים יותר מ-25 שעות לסיים.

Sea of Stars מדבר בשפה משלו לשחקנים שגדלו על משחקי עבר כמו משחקים מתקופת ה-SNES, משחקי תפקידים יפנים ישנים ומשחקי פיקסל ארט. יש בו דמויות שכתובות נהדר, ועלילה סוחפת שלוקחת אותן למסע במגוון סביבות משחק צבעוניות ומלאות חיות.

המשחקיות הנהדרת שלו חכמה, מאוזנת בקושי שלה ועם פסקול שרק מרים אותו לגבהי רגש שמגיעים פעם בתקופה בלבד.

מפתחת: Sabotage Studio

מפיצה: Sabotage Studio

תאריך יציאה: 29 באוגוסט, 2023

ז'אנר: הרפתקה, תפקידים, פעולה

זמין על: NSW, PS4, PS5, Xbox, PC

בוקר על: PC, Steam Deck

עותק הביקורת של Sea of Stars סופק על ידי המפיצה.