כאשר שני החברים Marcin Iwiński ו-Michał Kiciński התחילו למכור עותקים פרוצים של משחקים מערביים בפולין של אחרי מסך הברזל, הם לא האמינו שיגיע היום שבו יעקפו את אחת החברות שפרצו את המשחקים שלה, ויעפילו לשווי שוק של 8.01 מיליארד אירו עם החברה שלהם CD Projekt RED, בעוד שחברת Ubisoft צנחה לשווי של 7.8 מיליארד אירו.

עלייתה של CD Projekt RED

פולין של 1994 לא היתה גן עדן לגיימרים, המדינה שהתרוממה ממסך הברזל של ברית המועצות היתה מרוחקת מהמערב ותרבות המשחקים שפרחה שם היתה מרוחקת מעולם המשחקים המערבי. קיצ'ינסקי ואיווינסקי היו פורצים משחקי מחשב מערביים ומוכרים אותם לשחקנים פולניים. עם הזמן, כאשר החוקים המערביים חדרו למדינה הם החלו למכור לוקאליזציה של משחקים ולהתאים אותם לשפה ולשוק הפולני. המשחקים היו נמכרים בחנויות כל בו ונשלחים באמצעות מפיצים שהיו מעמיסים את תא המטען בדיסקים.

ההצלחה הכבירה הביאה אותם למסקנה שלא רק הם רוצים לשחק משחקים בפולנית, אלא שיש ביקוש אדיר למשחקים בפולנית בקרב הקהל הפולני. איווינסקי פיתח קשרים עם חברות משחקים רבות וביניהם Interplay ו-Bioware, אשר נתנו להם לעשות לוקאליזציה למשחק Baldur's Gate. "משחק רגיל בפולין היה מוכר 1000 או 2000 יחידות. ביום הראשון, מכרנו 18,000 יחידות של Baldur's Gate." מספר איווינסקי.

החברה מיד חתמה על שיתוף פעולה למשחק ההמשך אך חברת Interplay החלה לקרוס כלכלית והותירה אותם עם כל הקוד ובלי הכסף. אז החליטה החברה לפנות לסופר פולני מפורסם בשם Andrzej Sapkowski בניסיון להפוך את המשחק שבידיהם למשחק שיספר את הספרים המפורסמים שלו The Witcher. הבעיות החלו לצוץ כבר בבהתחלה כאשר הדמו לא היה מוצלח וקיבל ביקורות בינוניות, המפתח הראשי של המשחק עזב וכללי, הרעיון נזנח לתקופת מה.

בשנת 2003 הם החלו בעבודה מאומצת על המשחק, כאשר חברת Bioware נתנה להם רשיון לשימוש במנוע שלה. כמו הרבה משחקים טובים, כמות העובדים גדלה למאה במקום עשרים, והתקציב יצא מפרופורציות והגיע למאה מיליון זלוטי שזה היה הרבה מאוד כסף לאותה התקופה. ב-2007 יצא המשחק שבתרגום לאנגלית נקרא The Witcher וזכה לביקורות חיוביות.

לאור ההצלחה של המשחק, החברה התחילה מייד לעבוד על משחק המשך, The Witcher: Assassin of Kings, וכבר התחילה לבדוק מנוע חדש למשחק השלישי בסדרה. הניסיון להמיר את את המשחק הראשון לקונסולות נתקל בבעיות טכנולוגיות רבות וכמעט גרם לפשיטת רגל של החברה יחד עם המשבר של 2008. בעקבת זאת, החברה עצרה את הפיתוחים הנוספים והתמקדה בסדרת The Witcher. הכותר השני בסדרה יצא בשנת 2011 ומכר 1.7 מיליון עותקים וזכה לביקורות אוהדות.

בעקבות ההצלחה של המשחק השני החברה החליטה לכוון את המשחק השלישי למשחק תפקידים בעולם פתוח וניסיון לפריצת היכולות הגרפיות של המחשבים והקונסולות החדשות. המשחק לקח שלוש שנים וחצי של פיתוח ועלה 81 מיליוני דולרים, הוא יצא במאי 2015 לאחר כמה עיכובים וזכה לביקורות משבחות ולפרסים רבים. החברה הוציאה לאחר מכן שתי הרחבות שהצליחו גם כן. יחד עם השחרור של המשחק ל-Switch, וסדרת Netflix שוברת הקופות שבמקביל הקפיצה מחדש את המכירות לסדרה, חברת CD Projekt RED התמקמה יפה בטבלת האולפנים הגדולים בתעשייה.

Cyberpunk 2077 Pacifica

במקביל, החברה ששימשה כמפיצה הקימה בשנת 2008 אתר למכירת משחקים שנקרא Good old Games (או בקיצור, GOG), שמטרתו היתה לעזור לשחקנים למצוא משחקים ישנים. באופן אירוני, הראשונה לעלות על העגלה היתה חברת Ubisoft שניאותה למכור משחקים ישנים שלה באתר, לאחריה היה קל יותר ל-GOG לגייס חברות שימכרו משחקים ישנים בפלטפורמה. בשנת 2012 עשה האתר שינוי והחל למכור משחקים חדשים כמו גם ישנים ומיתג את עצמו מחדש. מאז האתר זוכה לפופולריות מסויימת, אם כי לא מתחרה בענקיות המסחר Epic Games ו-Steam.

מיד עם שיחרור המשחק The Witcher 3, שנחשב לאחד ממשחקי התפקידים פורצי הדרך לתקופתו, סיימה החברה לעבוד על ה-Pre-Production למשחק הדגל החדש שלה ,Cyberpunk 2077. אם אתם לא יודעים מה זה, הכנו כתבה שתספר לכם הכל על גלגול חייו של משחק.

על דוד וגוליית

המשחק הבא שלהם, המתרחש בעולם עתידני דיסוטופי ויהיה גם כן, משחק תפקידים לשחקן יחיד בעולם פתוח מקבל כבר עכשיו התלהבות גדולה מהציבור. כמה גדולה? עד שב-21 למאי, החברה הקטנה מפולין עקפה בשווי השוק שלה את חברת Ubisoft הענקית.

ל-Ubisoft מצידה עברה שנה לא כל כך מוצלחת, בלי השקות גדולות ומשחקים גדולים באופק היא היתה אולי מעדיפה לשכוח את השנה האחרונה.

אך המציאות הרבה יותר מורכבת, CD Projekt RED נהנתה השנה מרוח גבית של הסדרה ומהשקת המשחק ל-Switch, וזאת בהשוואה לשנה החלשה ביותר של Ubisoft מזה שנים. כלומר בשיא בגדול של הסטודיו הוא התקרב לשפל הגדול של Ubisoft.

חשוב לזכור ש-CD Projekt RED הכניסה 115מליון אירו ב 2019 כולה בעוד ש Ubisoft הכניסו 418 מליון אירו ברבעון הרביעי של 2019 לבדה. השנה תהיה שנה הרבה יותר טובה ל- Ubisoft. יחד עם ההכרזה המתוכננת של Assassin's Creed Valhalla, חברת CD Projekt RED לא ממש תתמודד מול הגודל של Ubisoft. אבל עצם ההשוואה היא נקודת ניצחון חזקה לסטודיו קטן שהוציא פחות מעשרה משחקים כל חייו.

Cyberpunk 2077 יושק השנה וימשיך לחזק את המותג, ואנחנו נמשיך להנות מתחרות בריאה בין חברות שמתמחות במשחקי שחקן יחיד שאנחנו כבר לא רואים הרבה כמו פעם.