Ghost of Tsushima, ששוחרר במקור ב-2020 כאקסקלוסיבי ל-PlayStation, שבה את לבבות הקהל עם חזות עוצרת נשימה, נרטיב מרתק ומשחקיות סוחפת. כעת, בשנת 2024, שחקני המחשב שבינינו זוכים סוף סוף לחוות את האפוס הסמוראי של Ghost of Tsushima Director's Cut בכל הדרו עם גרפיקה משופרת, ביצועים חלקים ואפשרויות התאמה אישית רבות.

אי שם בארץ רחוקה

העלילה של Ghost of Tsushima Director's Cut מתרחשת בסוף המאה ה-13, ומציבה את השחקנים בנעליו של ג'ין סאקאי, לוחם סמוראי הנאבק לשחרר את מולדתו מפולשים מונגולים. הנרטיב של המשחק מנתב אותנו בחקירה נוגעת ללב של כבוד, הקרבה והקווים המטושטשים בין מסורת לנחיצות. כג'ין, השחקנים חייבים לנווט בעולם המורכב של האי צושימה, תוך איזון בין הקוד הנוקשה של הסמוראי לבין הצורך הנואש לאמץ טקטיקות נינג'ה מול אויב חסר רחמים.

הסיפור עשיר בשכבות, עם פיתוח דמויות עמוק ושפע של משימות צדדיות שמעשירות את העולם ואת תושביו. המסע של ג'ין הוא לא רק קרב פיזי אלא גם קרב אישי עמוק, כשהוא נאבק בזהותו ובציפיות של דודו, לורד שימורה. המשקל הרגשי של הנרטיב משלים אותנטיות היסטורית ותרבותית, השואבת את השחקנים לתוך היופי והאכזריות של יפן הפאודלית.

ואם מדברים על להישאב, העיצוב של העולם הפתוח של המשחק מעודד חקר, כאשר האי צושימה מחולק למספר אזורים, כל אחד מהם שוקק פעילויות וסודות. מחיתוך במבוק ומעיינות חמים ועד למקדשים ומקדשי שועלים, לא חסרות הסחות דעת שמעשירות את חוויית המשחק, רק תנו לי ללטף שועלים ולרדוף אחרי ציפורים כל היום.

במשחק קיימת מערכת ניווט רעיונית ויפהפיה בה משבי רוח מכוונים את השחקן כאשר בוחרים יעד. אם אתם חושבים שהרוחות נעלמות מהר מדי, תזכרו שתמיד תוכלו לזמן משב רוח מרענן שיכווין את ג'ין לאזור היעד כאילו היה פוקהונטס. מערכת הניווט המיוחדת מוסיפה לאווירה מצד אחד וגם פונקציונלית, שימושית וידידותית לשחקן.

בין כבוד והרצון לנצח

Ghost of Tsushima Director's Cut מציע תערובת של התגנבות, חקר ולחימה שמתאימה למגוון סגנונות משחק. מערכת הלחימה של המשחק היא המקום בו כל הדברים הללו באים לידיד ביטוי באופן החזק ביותר. בעת קרב תגלו שעליכם לשלב דיוק, תזמון ואסטרטגיה; השחקנים יכולים להילחם באויבים פנים אל פנים בדו-קרב סמוראים מסורתיים, באמצעות קטאנה ומכניקת הדיפה (Parry) שמחייבים מיומנות ותגובות מהירות. לחלופין, הם יכולים לאמץ את טקטיקות ה"רוח", תוך שימוש בהתגנבות, הסחת דעת והתנקשויות כדי לחסל אויבים מהצללים.

כדי לתמוך בקרב מגוון ומתגמל, מערכת ההתקדמות מאפשרת התאמה אישית של יכולותיו, נשקו ושריונו של ג'ין, ומבטיחה שהשחקנים יוכלו להתאים את גישתם בהתאם להעדפותיהם. המשחק מלמד את השחקן יכולות שמתאימות לכל סוג של אויב, ותצטרכו להחליף בין סגנונות העמידה שלכם, אפילו באמצע הקרב, כדי להילחם ביעילות. למרות שלמשחק יש אלמנטי RPG, הוא לא מאפשר פיזור מחודש של נקודות היכולת שקיבלתם, כלומר צריך לבחור בצורה מושכלת ולפי איך שנוח לכם לשחק. חשוב לציין שאם תתמידו, תוכלו לפתוח את כל היכולות ולכן זהו רק שיקול ראשוני.

עם כל מגוון היכולות, סגנונות הלחימה והכלים שברשותו של ג'ין, מערכת הלחימה היא נקודת שיא במשחק שכל הדברים בו בולטים לטובה. על המחשב האישי, חווית המשחק משתפרת עוד יותר בזכות השימוש במקלדת ועכבר, המעניקים שליטה מדויקת יותר על התנועה והלחימה. כמובן, המשחק תומך גם בבקרי משחק ואף בתכונות המיוחדות של שלט ה-Dual Sense של הפלייסטיישן 5 (כל עוד החיבור חוטי), כך שהשחקנים יכולים לבחור את שיטת הקלט המועדפת עליהם.

אישית, מצאתי את עצמי נאבק עם הבקר בעת כיוונון החץ וקשת שלי לראשי האויבים, למרות השימוש בנעילה האוטומטית, (שמשום מה העדיפה להינעל על הצוואר של האויבים ולא על ראשם). המעבר למקלדת ועכבר פתר בעיה זו ואפשר לי לשלוט בדיוק מרבי ולפגוע במטרות שלי בצורה מושלמת, סיבה מספיק טובה לפורט בפני עצמה!

לחתוך מונגולים מעולם לא נראה חי יותר

אחת התכונות הבולטות של Ghost of Tsushima Director's Cut היא ההצגה החזותית המרהיבה שלו. הבימוי האומנותי של המשחק הוא שיעור מופת בעיצוב אסתטי, הלוכד את היופי השקט של האי צושימה עם נופים שופעים, מזג אוויר דינמי וסביבות מפורטות בקפידה. על המחשב האישי, ויזואליות אלו מועצמות עוד יותר עם תמיכה ברזולוציות גבוהות, קצב פריימים גבוה יותר והגדרות גרפיות מתקדמות.

למרות שאינני נוטה להשתמש במצב צילום במשחקים, כאן מצאתי את עצמי מצלם הרבה תמונות. היופי המדהים של הנופים, האור הדינמי ושפע הפרטים הפכו את חווית המשחק לחגיגה ויזואלית. לעיתים פשוט לא יכולתי להתאפק מללכוד רגעים מדהימים ולקחת פסק זמן מהמשימות כדי ליהנות מהנופים עוצרי הנשימה של האי צושימה.

שחקנים עם מערכות מתקדמות יכולים ליהנות מהמשחק ברזולוציה 4K בקצב של 60 פריימים לשנייה או יותר, עם אפשרויות לניתוב קרניים (Ray Tracing) וטקסטורות משופרות. גרסת המחשב האישי כוללת גם תמיכה בצגים רחבים במיוחד, המספקים חוויה סוחפת יותר למי שיש לו צגים תואמים. מרחקי ההצגה המשופרים והצפיפות הגבוהה של הצמחייה תורמים לעולם מציאותי ומרתק יותר, מה שהופך את הנופים הפוטוגניים והמרהיבים לעוד יותר עוצרי נשימה.

לשקוע בין ציוצי ציפורים ורעש חרבות

העיצוב הקולי והמוזיקה של המשחק הם חלק בלתי נפרד מחווייתו הסוחפת. המשחק כולל פסקול אותנטי ומרגש שהולחן על ידי אילן אשקרי ושיגרו אומבאיאשי, המשלב כלי נגינה יפניים מסורתיים עם אלמנטים תזמורתיים. המוזיקה הזו משלימה באופן מושלם את הטון הרגשי של המשחק, משפרת גם את הרגעים השקטים של ההרהור וגם את קטעי הלחימה האינטנסיביים.

אפקטי הקול מרשימים לא פחות, עם תשומת לב מדוקדקת לפרטים. עימותי החרבות, לחישת הרוח בין העצים וקולות הסביבה הטבעיים כולם תורמים לאווירה העשירה של המשחק. הדיבוב, זמין גם באנגלית וגם ביפנית, הוא מצוין, ומוסיף עומק ודקויות לדמויות. האפשרות לשחק עם דיבוב יפני וכתוביות באנגלית מוסיפה שכבה נוספת של אותנטיות, שמושכת חובבי קולנוע סמוראי.

כמה טוב שחיכינו למחשב

גרסת המחשב האישי של Ghost of Tsushima Director's Cut כוללת מספר תכונות המותאמות לפלטפורמה. הגדרות גרפיות מתקדמות מאפשרות לשחקנים להתאים את האיכות הוויזואלית לפי יכולות המערכת שלהם. בנוסף, המשחק תומך במגוון יחסיי צדדים, כולל צגים רחבים במיוחד ביחס של 21:9, מה שמציע חוויה קולנועית יותר.

מבחינת ביצועים, המשחק פועל בצורה חלקה על מגוון תצורות חומרה. Nixxes, שהביאו בשנים האחרונות פורטים די מוצלחים (Ratchat & Clank Rift Apart, Horizon Forbidden West) איפטמו את המשחק כדי להבטיח יציבות ותגובתיות, גם על מערכות בינוניות. זמני הטעינה מתקצרים משמעותית בהשוואה לגרסת הקונסולה המקורית, בזכות מהירות הקריאה המהירה יותר של כונני SSD מודרניים. יש לציין שהמשחק רץ נהדר על הסטים דק, אז אם יש לכם את המכשיר, תוכלו לקחת אתכם חווית סמוראים משובחת לכל מקום.

אחד מההיבטים המרגשים ביותר עבור שחקני המחשב הוא הפוטנציאל למודים. אף על פי שהמשחק אינו תומך רשמית במודים בעת ההשקה, קהילת הגיימרים של המחשב ידועה ביצירת שינויים לא רשמיים שיכולים לשפר או לשנות את חוויית המשחק. מאופטימיזציות גרפיות ושיפורים באיכות החיים ועד תוכן חדש לחלוטין, הפוטנציאל למודים עבור משחק שכזה יכול להאריך את אורך חייו ואת חוויית המשחק.

עם זאת, המעבר למחשב אינו תמיד חלק ולעיתים נתקלים בבאגים. לדוגמה, מסך שחור בעת הפעלת המשחק (קיים פתרון – שינוי הגדרת התצוגה), וגם חוסר תגובה בזמן דו-קרב כאשר נדרש ללחוץ על כפתור מסוים והוא פשוט לא מגיב, מה שעלול לגרום למוות בלתי צפוי, אך הבאג הספציפי הזה היה גם בפלייסטיישן 5 ואינו מיוחד לפורט.

אפשר להנות גם מחוץ לטוקיו

הגעתו של Ghost of Tsushima Director's Cut למחשב האישי מסמלת ציון דרך משמעותי, והופכת את אחד מהכותרים הטובים ביותר של PlayStation לנגיש לקהל רחב יותר. הנרטיב המרתק, המשחקיות הסוחפת והויזואליות המדהימה של המשחק מתורגמים בצורה יפה לפלטפורמת המחשב, נהנים מביצועים משופרים ואפשרויות התאמה אישית רבות. ניכר שהפורט שומר על האיכות והליטוש של המקור, תוך מתן שיפורים ספציפיים למחשב שמרוממים את החוויה.

עבור אלו שהחמיצו את השחרור המקורי או פשוט רוצים לחזור לאי צושימה בפירוט רב יותר, Ghost of Tsushima Director's Cut במחשב האישי הוא משחק שחובה לשחק בו. הוא עומד כעדות למשיכה המתמשכת של סיפורי סמוראים ולעוצמת הסיפור האינטראקטיבי, ומציע מסע בלתי נשכח דרך אחת התקופות המרתקות והסוערות ביותר בהיסטוריה. בין אם אתם חובבי משחקי אקשן-הרפתקאות, חקר עולם פתוח או נרטיבים היסטוריים, המשחק מספק חוויה שמעשירה לא פחות ממה שהיא מסעירה.

מפתחת: Sucker Punch, Nixxes Software

מפיצה: PlayStation PC LLC

תאריך יציאה: 16 במאי 2024

ז'אנר: אקשן-הרפתקה

זמין על: PS5, PS4, PC

בוקר על: PC

עותק הביקורת של Ghost of Tsushima Director's Cut סופק על ידי ישפאר.