Ratchet and Clank: Rift Apart סוף-סוף הגיע למחשב, ונותן לעוד אנשים את ההזדמנות ליהנות ממנו. עם סיפור כיפי ומלא בהומור, משחקיות נהדרת שפשוט זעקה שנים לעכבר ומקלדת וגרפיקה ממימד אחר, הפורט הזה הוא אחד המוצלחים, כל עוד הוא לא קורס.


ביקורת הוידאו שלנו לגרסת ה-PS5

ברוכים הבאים למחשב

Ratchet and Clank: Rift Apart הוא המשך של משחק ההרפתקה-יריות Ratchet and Clank שיצא ל-PlayStation 4, אי שם בשנת 2016, לאחר שהחברה עשתה ריבוט לסדרה הישנה, והמשחק הקודם זכה לתשבוחות רבות. הוא יצא לראשונה ב-2021 והיה אחד האקסקלוסיביים הראשונים של ה-PlayStation 5, וכבר אז זכה לתשבוחות רבות.

ובכן, אחרי שנים של אקסקלוסיביות, הצמד הנוסטלגי מגיע למחשב. ראטצ'ט (Ratchet) הוא לומבקס (Lombax), גזע חייזרי דמוי חתול אנושי שאוהב ומתמחה בלתקן גאדג'טים. ראטצ'ט שאף תמיד להיות ריינג'ר (אחד ממגיני היקום ממנו הוא מגיע) ובמשחק הקודם הוא גם מצליח להתקבל לאחר שהוא מציל את היקום. את זה הוא עשה יחד עם חברו קלאנק, רובוט שנועד להשמיד את היקום אך יצא "תקול" והצליח לברוח מהמפעל.

כמה שנים לאחר המשחק הקודם, ראטצ'ט וקלאנק מנסים להניע קדימה את המסע לחיפוש אחר הגזע הלומבקסי במימדים אחרים ברחבי היקום. לשם כך, קלאנק יצר את ה-"Dimentionator" שמסוגל ליצור קרעים בין מימדים. כמובן, הכל מתחרבש כשלזירה מגיע האויב המיתולוגי שלהם, ד"ר נפריוס, שמצליח ליצור מימד בו הוא השליט, הקיסר העליון, ובתהליך גם להפריד בין ראטצ'ט לקלאנק.

כאן נכנסת לתמונה הלומבקסית הראשית השנייה – ריביד (Rivid). כמו ראטצ'ט, גם היא הלומבקסית היחידה במימד שלה, אך היא חלק מהמחתרת שמנסה להביס את הקיסר נפריוס, ולא את נפריוס הכלומניק. לריביד יש אמנם יד רובוטית, אך אל תטעו – היא יודעת להשתמש בה ולמעשה חולקת עם ראטצ'ט את היכולות והנשקים, אבל על זה נרחיב בשלב מאוחר יותר.

סצנות הסיפור והעלילה של המשחק כתובה היטב, הסיפור של הדמות החדשה ריביד מרגש, וההתפתחות שלה במהלך המשחק מורגשת. עם נגיעות של הומור בקטעי המעבר או סתם בדיבורי הרקע, המסע המשותף של כל החבורה מהנה במיוחד, בעוד קו העלילה הפשוט אך הרב מימדי (הבנתם?) הופך הסיפור לסוחף ומספק.

יקום רב מימדי

בכל כוכב יהיו מספר דברים שאתם יכולים למצוא, החל מקריסטלים שיאפשרו לכם לשדרג נשקים ועד חלקי חליפה שיקנו לכם בונוסים שונים כאשר תלבשו אותם. לרוב תוכלו למצוא את החליפות הללו בעיקר בתוך "מימדי כיס", שהם פאזל פלטפורמינג שתצטרכו לפתור כדי לקבל את הפרס. החידות מגוונות ולא מסובכות מדי, והפרסים שתקבלו – שווים את ההשקעה.

כמו כן, לכל כוכב יש מפה ייחודית משלו, אבל הם כולם בנויים בצורת עולם פתוח, כך שאתם בהחלט יכולים לחזור לאיפה שהייתם לפני, ולעבור בין כוכבים במהלך המשחק. למה שתעשו זאת? ובכן, ראשית, ישנם אזורים בכוכבים מסויימים שאתם לא עוברים בהם בסיפור הראשי, אזורים ששווה לחקור. שנית, חלק מהאזורים חסומים במעבר הראשון שלכם בכוכב ונפתחים בהמשך.

כל זה לא יכל לעבוד ללא גיוון משמעותי בין העולמות, אך בהחלט ניכרת ההשקעה שנעשתה בעיצוב. הכל מערים רובוטיות ואפורות להחריד דרך ביצות וג'ונגלים מלאי צמחייה, הכל מעוצב ללא דופי ולעיתים אף באופן עוצר נשימה. אמנם מדובר בפלטפורמר שדורש לעיתים מהירות תגובה וריצות מהירות, אך קחו לכם מדי פעם איזו פאוזה קלה כדי סתם להסתכל מסביב, לפני שאתם יורים.

כל מה שמשחק צריך

כמשחק אקשן-יריות עם פלטפורמינג, אתם יכולים לצפות לזוז הרבה, לירות הרבה ולקפוץ הרבה ב-Ratchet and Clank: Rift Apart. המשחקיות עצמה כיפית מאוד ומרגישה מאוד חלקה וזורמת, והפורט למחשב פשוט הולם את המשחק כמו יד רובוטית לריביד.

היתרון שבשימוש בעכבר כדי לכוון להיכן לירות או לאן לקפוץ מקל משמעותית על המשחק. כיף להילחם באויבים השונים ולנסות עליהם תרגילים שונים כמו להפתיע אותם בעזרת Rift או להתחמק מהם באלגנטיות ומיד להכות בהם בעוצמה. כמובן שהבוסים הפזורים במשחק מהנים במיוחד. מצד אחד אני לא מצאתי אותם מאתגרים מאוד, אך הם מעוצבים היטב ומספקים חווית קרב ראויה לשמה.

כפי שצויין קודם, ראטצ'ט וריביד חולקים יכולות ונשקים – מצד אחד זה שומר על סגנון המשחק כאשר מחליפים בינה לבין ראטצ'ט, אך זה גם גורם לי לתהות למה לעשות את זה, מלבד האלמנט הסיפורי. במשחקים האחרונים של Devil May Cry, למשל, כאשר החלפנו בין נירו לדנטה או אפילו ל-V, גם סגנון המשחק השתנה לגמרי, מה ששמר על רעננות ועירנות לאורך המשחק.

תהיה הסיבה אשר תהיה, השניים יכולים להשתמש ברובים מגוונים, פצצות ואפילו פטריות שממש לא צריכות גשם כדי לירות על האויבים שלכם והפעם גם יותר קל לפגוע במטרה. כמו כן, יכולות התנועה החדשות במשחק גורמות למשחק להיות הרבה יותר זורם ומתאים לאווירה של המשחק, כמו הפאנטום דאש (Phantom Dash) שמאפשר לכם לעבור דרך קירות אנרגיה, לקפוץ למרחק והכי חשוב, להתחמק מאויבים.

לצערי, נכון לכתיבת שורות אלה הפורט למחשב לא מספיק יציב ולא הצלחתי ליהנות מהמשחק באופן רציף אלא רק במקוטע, לעיתים המשחק קרס לי כל עשר דקות. אמנם יש שמירה אוטומטית כמעט בכל צעד ושעל, אך זה עדיין מעצבן ומציק שצריך שוב ושוב לפתוח את המשחק מחדש. כשבדקתי בפורום של סטים מסתבר שאני לא היחיד עם הבעיה הזו, אך יש גם כאלו אצלם המשחק יציב. מצד שני, כששיחקתי על ה-Steam Deck המשחק עבד מצויין למשך שעות שלמות, אם כי היה לי קצת מאתגר להשתמש ב-Gyro שלו כדי לכוון והייתי מעדיף כבר שלט פשוט ללא ג'יירו כלל.

המשחק גם גדוש במיני-משחקים שונים. מיני משחק חמוד למשל מציג לנו את גליץ', (Glitch) יישות דיגיטלית חמודה שתעזור לכם לפרוץ למחשבים ולמגר משם וירוסים. זה נחמד לראות שגם דמות שמשמשת רק למיני-משחק עוברת התפתחות במהלך המשחק, ומחסרת ביטחון היא הופכת לאנטי-וירוס קטן אך עוצמתי.

מיני משחק מרכזי נוסף מתמקד בקלאנק שצריך לפתור חידות בעזרת כדורי יכולת שונים כדי לתקן את ה-Rifts שחוסמים לכם את הדרך. אלה שלבים קטנים וחמודים עם חידות נחמדות והם נותנים לכם הפסקה מהאקשן הבלתי פוסק כדי שתוכלו לתת לאצבעות לנוח ולהפעיל יותר את המוח. רוב החידות פשוטות למדי, אך אני בטוח שגם ותיקים יגרדו מדי פעם את הראש כדי להבין כיצד להביא לתיקון עולם.

גליץ' המקסימה

זה ממש לא כל מה שיש למשחק להציע. תוכלו למשל גם לאתגר ארנות מלאות באויבים כדי לזכות בפרסים או סתם כדי להתאמן עם הפיקסלייזר או כל נשק אחר שבא לכם לנסות מחוץ לשלבים הרגילים. אחרי שתסיימו את Ratchet and Clank: Rift Apart תוכלו גם לשחק ב-Challenge Mode שהוא בעצם סוג של New Game + שמאפשר לכם לשחק שוב במשחק אך עם כל הנשקים שרכשתם בריצה הקודמת שלכם. תוכלו גם לשפר את הנשקים לרמות גבוהות יותר, אם תרצו.

גלקסיה חיה ומרהיבה

הגרפיקה של השלבים מאוד יפה, וכפי שציינתי קודם, עיצוב השלבים נעשה באופן משגע. במהלך המשחק ישנם המון פרטים וחלקיקים באוויר, כמו הברגים שעפים אליכם מהארגזים או האויבים והזבובים שעפים מעליכם, או אפילו הפרווה של ראטצ'ט, ריביד ושאר היצורים הפרוותיים. מעבר לכך שהפרטים הקטנים נראים מושלם, כמות הפרטים הזו הייתה יכולה לגרום לגליץ' במשחק (כלומר, מעבר לדמות גליץ'), אך המשחק עדיין זורם באופן חלק, טוב, כשהוא לא קורס.

הדמויות השונות, לרבות האויבים השונים, מעוצבות בחן ובעידון גם אם הם דינוזאור ענק ומכוער שזורק עליכם סלעים. הבחירות העיצוביות הטובות והיישום הגרפי המוצלח של החבר'ה שם ב-Insomniac מודגש ב-Ratchet and Clank: Rift Apart, ללא צל של ספק, ואם כבר מדברים על צל – בפורט הזה תוכלו גם ליהנות מצללים ואור איכותיים בעזרת טכנולוגיית ה-Ray Tracing.

גם המוסיקה של המשחק פנטסטית. היא אפית, עתידנית ומעלה לעיתים רגשות מעורבים כאשר מאזינים לה. הדיבוב איכותי ומוצלח והאפקטים הקוליים שמאוד חשובים במשחקים מעין אלה עשויים ללא דופי.

אם חיפשתם משחק שתוכלו לשחק מספר פעמים ופשוט ליהנות ועוד לא עשיתם את זה בגרסת הפלייסטיישן 5, תשקלו בחיוב את Ratchet and Clank: Rift Apart. המשחק יפהפה, סוחף, מהנה ומתאים לשחקנים ותיקים ומתחילים כאחד. אני מאוד מקווה שיצא בקרוב איזה פאטצ'ט שיפסיק את הקריסה שלו אצל חלק מהמשתמשים.

מפתחת: Insomniac Games

מפיצה: Sony Interactive Entertainment

תאריך יציאה(פורט): 26 ביולי, 2023

ז'אנר: פלטפורמר, יריות גוף שלישי

זמין על: PS5, PC

בוקר על: PC

עותק הביקורת של Ratchet and Clank: Rift Apart סופק על ידי ישפאר.