לפני מספר שבועות סיפרנו לכם על הכרזה בתזמון מפתיע של ה-Steam Deck, מחשב גיימינג בסגנון סוויץ' מבית Valve. באותה כתבה דיברנו על מפרט טכני ופיצ'רים שונים והעלינו שאלות לגבי העיצוב, הנוחות והביצועים. כעת, בוידאו חדש מבית Linus Tech Tips, נראה שאנחנו מקבלים תשובות לחלק מהשאלות זמן רב לפני שראשוני המכשירים מגיעים ללקוחות.

Steam Deck - Handheld Gaming PC
התמונה באדיבות Valve.

ליינוס, האיש מאחורי ערוץ היוטיוב (שנקרא על שמו), Linus Tech Tips, קיבל הזדמנות להיפגש עם נציגי Valve ולשחק ב-Steam Deck, על תצורותיו השונות. מכיוון שאין לנו גישה למכשיר נכון לעכשיו, נשאר לנו להסתמך על דיווחים כמו זה שלו, ולנסות לענות על השאלות שלנו דרכו.

נתחיל מהביצועים של המכשיר. בגדול – הם לא רעים בכלל, לפחות מקבוצת המדגם הקטנה שראינו. ב-Doom Eternal, נראה שכאשר שמים את ההגדרות על medium, מבטלים את ה-motion blur ומקבעים את הרזולוציה ל-1200×800 המובנית של המסך, ניתן לראות שקצב הפריימים לשנייה מגיע די בקלות ל-60 (שזו גם מגבלת המסך). לצערי, בעת חיבור למסך חיצוני לא זכינו לראות ביצועים כך שהשאלה בנושא עדיין פתוחה.

בנוסף, בדיקה שליינוס ערך עם CS:GO מראה זמני שיהוי (latency) מרשימים מאוד, כאשר מרגע לחיצת העכבר עד שהנשק במשחק יורה עוברות פחות מ-70 מילי-שניות, בממוצע. נראה שההשקעה בחומרה המתקדמת אכן השתלמה, כאשר ליינוס מציין במיוחד את הביצועים הגרפיים המרשימים של ארכיטקטורת RDNA 2 שמגיעה לראשונה על APU, ולדבריו השיפור מארכיטקטורת Vega ניכרת לעין.

Steam Deck Gaemplay
חווית משחק מרשימה. Steam Deck בפעולה. התמונה באדיבות Valve.

ואם כבר בגרפיקה עסקינן, נראה שהרזולוציה של המכשיר (שרבים ברשת ממהרים לבקר כנמוכה מדי) מספקת חווית משחק לא רעה בכלל, בהתחשב בגודל המסך. בשילוב הזכוכית שעברה תהליך תחריט (etching) מיוחד לפחתת החזרי אור (בגרסה היקרה ביותר), נראה שהחוויה הופכת למרשימה במיוחד. המקום היחיד בו המכשיר יכול היה להרוויח מעוד רזולוציה, לדברי ליינוס, הוא בצפייה בסרטים, סדרות וכו'.

מבחינת הגודל, נראה שלמרות שה-Steam Deck גדול משמעותית מהסוויץ', הארגונומיה של המכשיר מרשימה בזכות האחזיה הנוחה שהוא מאפשר. לדברי ליינוס, למרות שיש לו כפות ידיים קטנות מהממוצע, זה לא הפריע לו בכלל לשחק במכשיר, והמשקל של המכשיר לא הפריע לו גם כן. מבחינתי מדובר בתשובה לאחת השאלות העיקריות שהיו לי לגבי המכשיר, ואני שמח לקבל כל טיפת מידע והתרשמות בנושא.

כמו כן, נראה שהגודל של המכשיר עוזר בעוד כמה תחומים. דוגמה אחת היא בפיזור חום, כאשר גם לאחר משחק של רבע שעה לפחות במכשיר, הטמפרטורות באזורי האחיזה אינן עולות על 28 מעלות צלזיוס, הישג מרשים לכל הדיעות. דוגמה נוספת היא שבזכות הגודל, יש מקום לשים רמקולים גדולים ואיכותיים, כמו גם מיקרופונים, שפונים אל המשתמש ומספקים חווית סאונד טובה מאוד.

Steam Deck Touch Thumbstick
חיישני מגע גם בג'ויסטיק. התמונה באדיבות Valve.

שאלה נוספת שתהיתי לגביה, הייתה משטחי המגע. ליינוס היה מאוד נחמד כאשר הוא קרא להם "מאוד מעניינים למגע", ולמרות שבעיניו הם יותר מוצלחים מה-Steam Controller הידוע לשמצה, הנציגים של Valve הסכימו איתו ואמרו שהם עוד עובדים על זה, וישפרו אותם בדגמים הסופיים שישלחו למשתמשים.

עוד פיצ'ר מעניין הקשור לנושא הוא שהג'ויסטיקים משני הצדדים רגישים למגע גם כן. המשמעות היא שהמכשיר יודע לזהות מצבים בהם אתם משתמשים בשני הגוי'סטיקים, או בכל קומבינציה של גו'יסטיק עם משטח מגע. מאותו רגע, ניתן להזיז את המצלמה במשחקי יריות באמצעות חיישני הגירוסקופ המובנים על ידי הזזה של המכשיר. לדברי ליינוס, ככה ניתן לעשות כוונונים דקים ולהישאר על מטרה נעה במשחקי יריות.

בסופו של יום, מדובר במכשיר מרשים מאוד, והסיקור המוקדם של ליינוס היה משכנע לגבי היכולות של ה-Steam Deck. נראה שהשיפור לעומת המתחרה העיקרי, הסוויץ', הוא הרבה יותר מהיכולת לחבר אוזניות בלוטות' (טוב, זה מחשב לכל דבר, אחרי הכל), והלקוחות מצביעים עם הארנק. למעשה, המכשיר כה נחשק עד שנכון להיום, הזמנות חדשות שלו לא יגיעו לפני אמצע השנה הבאה. Valve יודעים להרוויח כסף כבר אמרנו?