זוכרים שלא מזמן סיפרנו לכם על שמועות לגבי מכשיר חדש של Valve? אז זהו, שאתמול, ה-15 ליולי 2021, Valve (החברה מאחורי חנות המשחקים Steam) הכריזה בטוויטר בתזמון מפתיע על ה-Steam Deck. מדובר על מחשב גיימינג קטן במיוחד, בסגנון הנינטנדו סוויץ', שמאפשר לשחק בכל ספריית ה-Steam שלכם, ואפילו יותר מזה, מהמיטה, השירותים או בזמן נסיעה, והכל במכשיר שניתן להחזיק בידיים.

Steam Deck with case
התמונה באדיבות Valve.

מכיוון שהזמן שלכם חשוב לי, אני אשתדל להתמקד בפרטים החשובים ביותר, לגעת בכמה נקודות מפתח ולשאול שאלות שעולות בעקבות ההכרזה הזו. אם בכל זאת חשקה נפשכם להיכנס לעומק, אתם מוזמנים לבדוק את העמוד הרשמי של המוצר.

חומרה

נתחיל מהחלק הכי מרשים – כוח העיבוד החישובי והגרפי. ה-APU הוא תוצר של שיתוף פעולה בין Valve ל-AMD, וכולל מעבד חישובי (CPU) בארכיטקטורת Zen 2 ומעבד גרפי (GPU) בארכיטקטורת RDNA 2. ה-CPU יגיע עם 4 ליבות ו-8 נימים שיעבדו בתדרים של 2.4-3.5GHz, בעוד שה-GPU יגיע עם 8 יחידות עיבוד (CUs) בתדרים של 1-1.6GHz.

המסך של ה-Steam Deck הוא מסך מגע בטכנולוגיית LCD ובגודל 7 אינץ', רזולוציה של 1280×800 פיקסלים (יחס של 16:10), בהירות של 400 ניטים וקצב רענון של 60Hz. יחד עם 16 ג'יגה זכרון LPDDR5, אנו צפויים לקבל מכונה חזקה במיוחד, לפחות יחסית לגודל שלה.

Touch Screen on Sאeam Deck
מסך מגע, בקר משחק, הכל במכשיר אחד. התמונה באדיבות Valve.

המכשיר יגיע עם שלוש אופציות אחסון – 64 ג'יגה של זכרון eMMC (האפשרות האיטית מבין השלוש), 256 ג'יגה של זכרון NVMe ו-512 ג'יגה של זכרון NVMe מהיר במיוחד (האפשרות המהירה מבין השלוש). בנוסף, ניתן יהיה להרחיב את הזכרון באמצעות קורא כרטיסי microSD מהיר המובנה במכשיר. לדברי Valve, לסוג הזכרון לא תהיה השפעה על חוויות המשחק מבחינת פריימים לשנייה ואיכות גרפית.

מבחינת חיי סוללה, המכשיר יגיע עם סוללת 40 וואט-שעה, שתספיק לשעתיים עד שמונה שעות שימוש, כתלות בהגדרות ובמשחקים שישוחקו. בנימה אישית, נראה שהרזולוציה שמתאימה בסך הכל לגודל המסך ולמרחק שלו מהעיניים, כמו גם היעילות של ה-APU (צריכה של 4-15 וואט בלבד), עוזרים מאוד בשמירה על חיי הסוללה.

ה-Steam Deck יגיע עם יכולות שליטה של בקר לכל דבר, אבל לא רק. בנוסף לאפשרויות השליטה הרגילות של בקרים שאנו רגילים אליהם, אנו צפויים לקבל גם משטחי מגע נוחים לגישה (לדברי Valve) שיכולים לשמש במשחקים הדורשים שימוש בעכבר. בנוסף, המכשיר מגיע עם גירוסקופ מובנה שיעזור לסובב את המסך, כמו גם כפתורים מתחת למכשיר, ב-grip. כל זה צפוי להיות מתורגם לחווית משחק מלאה לחובבי כל הז'אנרים.

Steam Deck Docked
ניתן לשחק גם על הטלוויזיה בסלון. התמונה באדיבות Valve.

זאת ועוד, ניתן יהיה לחבר את המכשיר לכל מסך, בין אם מחשב או טלוויזיה, לקבלת חווית גיימינג מלאה באמצעות חיבורי HDMI, Display Port ו-USB C שיתחבר לתחנת עגינה ייעודית, שתימכר בנפרד. חשוב לציין שזו אופציה חשובה מאוד, במיוחד לאור המשקל של ה-Steam Deck (669 גרם) יחסית לסוויץ' מדגם OLED (422 גרם) ולדגם הרגיל (399 גרם).

תוכנה

ה-Steam Deck יגיע, איך לא, עם SteamOS מותאמת במיוחד לצרכי הפלטפורמה, ועם Proton, תכנה המהווה שכבת תאימות המאפשרת לשחק בכל משחקי Steam ללא צורך מהמפתחים שלהם לעשות להם פורט ל-SteamOS. כל מה שאתם צריכים לעשות זה להתחבר לחשבון ה-Steam שלכם, וכל המשחקים שכבר נמצאים בספרייה שלכם יהיו זמינים להורדה גם במכשיר הנוכחי.

במידה ואתם רוצים משחקים ממקורות אחרים, נראה שגם פה Valve מצאו דרך לספק את הצרכים שלכם. ה-Steam Deck הוא מכשיר מבוסס לינוקס, ואם אתם מרגישים עם זה בנוח, יש לכם אפשרות לצאת לשולחן העבודה ולעבוד עם המחשב כמו כל מחשב לינוקס אחר.

Steam Cross Platform
רק להתחבר למשתמש ה-Steam ולהתחיל לשחק. התמונה באדיבות Valve.

בפועל, זה אומר שכל מה שתוכלו להתקין על לינוקס (חנויות משחקים אחרות, משחקים בודדים וכו') – יש סיכוי סביר מאוד שזה יעבוד חלק בדיוק כמו עם מחשב רגיל (עד כדי לינוקס), ולמען האמת המחשבה הזאת קוסמת לי מאוד.

מחירים

ראשית, חשוב לי לציין שמכיוון שזו חדשה טרייה במיוחד שבאה בהפתעה, אין לנו עדיין מידע על זמינות ומחירים של ה-Steam Deck בישראל. עם זאת, אם יש לכם את האפשרות – ניתן לקנות את המכשירים בהזמנה מוקדמת  אונליין החל מהיום, כאשר המשלוחים יתחילו לצאת בדצמבר 2021, לקראת הכריסמס (וחנוכה), כמובן.

המחירים באתר האמריקאי:
גרסת 64 ג'יגה – 399$. תגיע עם מארז נשיאה.
גרסת 256 ג'יגה – 529$. תגיע עם מארז נשיאה, ו-bundle לפרופיל משתמש ה-Steam שלכם (רק כדי להבהיר, לא מדובר ב-bundle של משחקים,אלא כזה שמאפשר התאמה אישית ייחודית לפרופיל המשתמש ב-Steam).
גרסת 512 ג'יגה – 649$. תגיע עם מארז נשיאה איכותי יותר, אותו bundle לפרופיל משתמש ה-Steam כמו קודם, מסך שעבר טיפול מיוחד למניעת החזרים והשתקפויות ועיצוב ייחודי של המקלדת במסך המגע.

External Controller for Steam Deck
ניתן לחבר מגוון בקרים, מקלדות ועוד. התמונה באדיבות Valve.

Steam Deck – מה צופן העתיד?

על פניו, מדובר במוצר מרשים מאוד, שהייתי שמח לשים עליו את הידיים ולבחון את היכולות האמיתיות שלו. בשבילי, היופי במערכת כזו הוא היכולת להוות מכונה היברידית, שניתן לשחק בה בכל מצב. בהתאם לכך, אני מבין שמשחקים ברזולוציה של המסך המובנה ב-Steam Deck זה דבר אחד, בעוד שלשחק על טלוויזיה 4K, או אפילו מסך גיימינג של 1440p, זה כבר סיפור אחר לגמריי שבעיני יכול להוות חולשה עיקרית של המכשיר.

בנוסף, נראה שמשטחי המגע נולדו מחדש מאפר ה-Steam Controller כמו ציפור הפיניקס, אבל לדעתי גם כאן הם מהווים סיכון. מצד אחד, הם מאפשרים משחק מהנה הרבה יותר במשחקים הדורשים גלילת עכבר (כמו למשל משחקי תפקידים איזומטריים). מצד שני, הם הזיזו את כל שאר הכפתורים והסטיקים למעלה והצידה, ככה שעכשיו המנח של הסטיקים גבוה מהרגיל, ואזור האחיזה (הגריפ) רחב מהרגיל.

הרוחב הזה, למרות הקימורים המרשימים והעיצוב הארגונומי (למראה), יכול להתברר כלא נוח במיוחד, במיוחד עבור אנשים עם כפות ידיים קטנות יותר. זה קריטי במיוחד לאור המשקל הגבוה – כמעט 700 גרם, שעלול לגרום לידיים להתעייף מהר יותר בעת משחק אינטנסיבי.

Steam on a handheld device
התמונה באדיבות Valve.

בסופו של יום, אני באמת מאמין שיש למה לצפות. נראה ש-Valve מוכרים את ה-Steam Deck, במיוחד בגרסת הבסיס, כמעט ללא רווח ואולי אפילו בהפסד. זה אומר שהם מאמינים שהנגשת חנות המשחקים שלהם ליותר אנשים תביא להם יותר כסף מאשר הרווחים על מכירת חומרה במחירים מופקעים. זה רק אומר דבר אחד – הם מאמינים לחלוטין בכך שהמוצר הזה יהיה להיט, ואם Valve יודעים לעשות משהו טוב ממש, זה להרוויח כסף. לא הייתי מהמר נגדם. בינתיים.