Pikmin 4 מציע את אחד ממשחקי הפאזלים והרפתקאות הטובים ששחקתי בשנים האחרונות, עם עולם שדומה לכדור הארץ שלנו ומלא בפיקמינים קטנטנים חמודים ואוצ׳י אחד.


Pikmin 4 סיפק לי הפתעות ענק בכל פינה של המפות שאליהן הוא שלח אותי לחקור, בכל מכניקת חקר ופאזל ובמערות התחתיות המגוונות.

הרפתקן קטן בעולם ענק

Pikmin 4 מתחיל כשהוא שם אותנו בנעליו של קפטן אולימר (Olimar) שתקוע בעולם דמוי כדור הארץ ובתוך כמה דקות הופך לנו את הקערה על פיה. אנחנו ממשיכים ביצירת דמות אווטאר חדשה של הרפתקן מתחיל שצריך ביחד עם Oatchi (אוצ'י), שותפו דמוי-הכלב, להציל את הצוות שלו ועוד שלל דמויות נוספות מהכוכב המסתורי שאליו נקלעו.

כן-כן, קפטן אולימר כבר לא הדמות השחיקה הראשית במותג ובמקומו מככבת כאן דמות אוואטר משלנו. דמות ההרפתקן שלנו נשלחה ביחד עם צוות של אנשי חלל קטנים מהכוכב של אולימר להציל אותו, אבל כמובן שגם הם נוחתים נחיתת חירום וזקוקים להציל את עצמם קודם כל על ידי מציאת חפצים זוהרים ושווי ערך כדי למלא את מלאי הדלק שלהם. תוך כדי הם גם צריכים להציל שלל דמויות שנתקעו על הכוכב – חלק מהצוות שלנו או דמויות אחרות שנקלעו לכוכב.

Pikmin 4 New Type

כלב חלל חברו הטוב של המציל

נתחיל מהחידוש הכי גדול שהסדרה קיבלה אי פעם ככל הנראה (וכן, אני אומר את זה למרות שזה המשחק הראשון שאני משחק בסדרה). איך שההרפתקה שלנו מתחילה בכוכב המסתורי אנחנו מקבלים שותף צמוד דמוי כלב. אוצ'י, כלב החלל, הוא בן זוג נהדר וחיוני להרפתקה. קודם כל, כי הוא חמוד, עגלגל ופשוט נשמה טובה. אבל בנוסף לאלה, הוא גם תוספת נהדרת למשחקיות.

בהתחלה אוצ'י מעט מוגבל ביכולות שלו אבל מהר מאוד נפתחת האופציה לשדרג אותו עם מהלכים חדשים ושיפורים כמו היכולת לשחות, לרכב עליו, לקפוץ בעזרתו על מדרגות ועוד. הוא מספק בנוסף יכולת התקפית בעזרת נגיחות ומסוגל בעצמו לתקוף אוייבים.

Pikmin 4 Riding Oachi

את כל השידרוגים למיניהם תצברו במהלך המשחק; עם כל דמות שמצילים מקבלים עוד נקודות שדרוג שאיתן אפשר לשפר את היכולות של אוצ'י. לחלופין, תוכלו לפתוח יכולות חדשות לגמרי כמו היכולת לחדש את החיים לאורך זמן לאחר שהוא נפגע בקרב.

העולם כולו כגינה קטנה

לאחר שנוחתים את נחיתת החירום על הכוכב, הדמות שלנו ואוצ'י יוצאים לחקור אותו (ובתכל'ס, הוא נראה יותר כמו גינה ממוצעת בפרבר ללא שם) כדי למצוא שורדים, חברי צוות וגם אוצרות שאיתם חברי משלחת החילוץ יוכלו לתדלק את החללית ולעזוב.

בגדול, הלופ הבסיסי של המשחק פשוט למדי. אחרי מבול של תפריטים, שיחות והסברים מאוד מפורטים, אבל מוגזמים באותה מידה, משחררים אותנו לחקור את הסביבה הראשונה שבאמת נראית כמו גינה בחצר אבל כמובן נראית הרבה יותר גדולה מנקודת המבט של הדמויות.

בזמן שיוצאים לחקירה, כל גיחה תהיה מוגבלת בזמן שבו נוכל להסתובב, לחקור את השלבים למצוא חפצים עם נצנוצים שיספקו את הדלק שאנחנו צריכים כדי לאפשר לצוות החילוץ לעזוב. לאחר שתם הזמן, הדמות שלנו חוזרת לבסיס הראשי ששם אנחנו יכולים לשדרג את הדמות ואת היכולות של אוצ'י.

השלבים שאנחנו חוקרים מלאים בפאזלים סביבתיים, אוצרות חשובים, וגם באוייבים. פה באים לידי ביטוי הפיקמינים שעל שמם הסדרה נקראת. הפיקמינים הם יצורים קטנטנים עוד יותר שניתן לשלוט בהם בשביל לפתור כל מיני פאזלים, לטפל במכשולים ולנצח אוייבים בעזרת שימוש בכל מיני אסטרטגיות. לא תיארתי לעצמי שפיקמין, מותג משחקי הרפתקה וחקר חמוד של נינטנדו, יחביא בתוכו אלמנט אסטרטגי כל כך מפתיע ואינטואיטיבי.

אסטרטגיה ברמה גבוהה

אבל איך האסטרטגיה באה לידי ביטוי בפועל? ובכן, התשובה היא – החיים עצמם. כמו בחיים האמיתיים, ניהול הזמן וקבלת ההחלטות שלנו במשחק הם גורם קריטי. ראשית נקדים ונאמר שהפיקמנים ששולטים בהם מחולקים לסוגים שונים שלכל אחד יכולות שונות ומיוחדות; האדומים חסינים לאש, הצהובים חסינים לחשמל וניתן לזרוק לגובה ולכל צבע ממגוון הצבעים השונים יש את היכולות המיוחדות שלו. כמו כן, יש סוגים שחוזרים ממשחקים קודמים כמו הפיקמינים מאבן וכן סוגים חדשים כמו הפיקמין קרח שיכולים להקפיא גופי מים בשביל ללכת עליהם.

את הפיקמינים אפשר לשלוח לטפל בכל מיני משימות בזמן החקר, והחוכמה היא לנצל אותם בצורה חכמה ויעילה בזמן אמת כשהשעון כל הזמן סופר לאחור. כל שנייה אתם תחשבו לעצמכם איזה סוגי פיקמנים תשלחו לשבור מחסומים, לחפור בורות, או לסחוב משאות כבדים בשביל לנצל את הזמן חכם יותר ואת הפיקמינים שלכם שהם בעצם גם המשאב שלכם. אף פעם לא חשבתי שפיקמין יפתיע אותי בתור משחק אסטרטגיה בזמן אמת.

בנוסף לחקר של השלבים עצמם שמורכב ממציאת אוצרות, הבסת אוייבים ובניית כל מיני קיצורי דרך שפזורים בשלבים נמצא כל מיני מאורות שנצטרך לחקור. כל מאורה מכילה סדרה של שלבים קטנים יותר עם אוצרות ופאזלים קטנים אחרים שאת חלקם חייבים לסיים בשביל העלילה וההתקדמות. סוג נוסף של מאורות יכילו אתגרים ספציפיים שנצטרך להתמודד בהם כשחלקם נגד הזמן ונגד דמות מתחרה שנשלטת בידי המחשב. שם הצדדים האסטרטגיים של המשחק מתגלים בצורה הבולטת ביותר כשצריך להתחרות גם בזמן וגם באוייב על משאבים מוגבלים.

יפה ונוסטלגי

מבחינה גראפית המשחק נראה נהדר עם מודלים יפים מאוד וסביבות/שלבים מפורטים מאוד ומלאי חיות. אפשר ממש לדמיין איך אפשר לטייל בשלבים האלה ולהרגיש איך אפשר לחיות שם. אחד הדברים המגניבים זה האוצרות שמוצאים שהמפתחים השקיעו בהם בבירור שעות רבות של עבודה על פי רמת הפירוט שלהם וכמה הם נראים מציאותיים.

בגזרת הסאונד והאודיו המשחק מצטיין בהפקת צלילים מקסימים של הפיקמינים ושאר השלבים, הם מלאים בצלילי מים שמשפריצים, מפלצות קטנות שמשמיעות קולות שונים והכל מוסיף לאווירה של עולם חי שמסתתר לידנו. אני חייב להודות שהמוזיקה מקסימה אבל לא היה בה איזשהו טראק שסחף אותי או נעימה סופר מוצלחת שנחקקה לי במוח. טאץ' מוזיקלי נחמד זה הפיקמינים שלאורך כל המשחק יזמזמו לכם נעימות ממשחקים קודמים, זה נוסטלגי בצורה מוזרה גם אם לא שחקתם במשחקים הקודמים.

Pikmin 4 באמת הפתיע אותי ברמה שלא ציפיתי לה בשום צורה. אז נכון, הוא סובל לאורכו ובעיקר מאוד בהתחלה שלו מעומס מוגזם של טקסטים ומדריכים כתובים ומימבה של תפריטים. מצד שני, הוא לא רק מלא באופי, חיות ומגוון פאזלים עשיר עם חקירה משמעותית של הסביבות, הוא גם מכיל צד אסטרטגי כיפי בטירוף שרק הולך ומעמיק עם כל שלב והתקדמות שלכם במשחק ולא יפסיק לאתגר אתכם. לגמרי שווה את זה.

מפתחת: Nintendo

מפיצה: Nintendo

תאריך יציאה: 21 ביולי, 2023

ז'אנר: הרפתקה, אסטרטגיה, פעולה

זמין על: Nintendo Switch

בוקר על: Nintendo Switch

עותק הביקורת של Pikmin 4 סופק על ידי נינטנדו ישראל