בעידן שבו כל משחק AAA שני מנסה להיות אינסופי כדי שתמשיך לשחק בו (ורק בו) אנחנו כמעט תמיד נתקלים במערכת התקדמות לדמויות שלנו בצורה כזו או אחרת. בדרך כלל, המערכת הזו תלווה בגריינד בלתי פוסק ששוחק לא רק את האויבים שאתם מחסלים – אלא גם אתכם.

אז לאחרי שהתשישות תחלוף, אספנו לכם 10 משחקים (טוב, קצת יותר) שהדרך בה מתקדמים בהם היא לא בדיוק לפי הספר.

טריילר להרחבה הבאה ל-Elder Scrolls Online שתציג חידוש למערכות התקדמות של השחקן.

The Elder Scrolls V: Skyrim – ניסיון זה שם המשחק

The Elder Scrolls היא סדרת משחקים שלמה שמערכת התקדמות הדמות בה מושתתת על ניסיון – אם לא התנסית בזה אז אתה כנראה גם לא טוב בזה עדיין (שאף אחד לא יספר את זה לבוס שלי!). לכל סוג נשק, קסם ואפילו יכולת חברתיות (שכנוע, מיקוח, חוכמת רחוב) יש מד התקדמות משלו. השתמשת עכשיו בחרב ליד אחת בכדי להכות 50 אויבים? במכה ה-50 כבר תעשה יותר נזק מאשר בראשונה.

עם השנים, וככל שהסדרה התקדמה, המערכת הזו התחדשה ביחד עם כל כותר שנוסף. כיום ניתן לראות בשני המשחקים הפופולארים ביותר בסדרה, Skyrim ו-Elder Scrolls Online, שככל שהרמה של כל יכולת עולה, נפתחת לשחקן האופציה לרכוש סקילים בעץ התקדמות מסוים של אותה יכולת בלבד ובכך הוא מחזק אותה. מערכת זו משלבת את המערכת שהסדרה התהדרה בה לאורך השנים עם המערכות שמוכרות לכמעט כל שחקן RPG כיום, מה שהופך אותה לנגישה יותר לקהל הרחב ובתכלס, גם לסבתא שלי.

עצי הסקילים של שחקן נורמטיבי ב-Skyrim (אפשר לשחק בתור משהו שהוא לא קשת מתגנב??)

The Legend of Zelda: Breath of the Wild – איך לא לספר לשחקן שהוא מתקדם

אז מה מיוחד בעצם באיך שמתקדמים בכותר האחרון באחת מסדרות המשחקים המצליחות ביותר של נינטנדו? דבר ראשון ומאוד חשוב: במשחק הזה (כמו בכל סדרת זלדה) אין רמות. אז איך בכלל אנחנו מתקדמים לדבר שני?

אחת המערכות המרכזיות ב-Breath of the Wild היא מערכת הנשקים המתכלים. הנשק שלכם ישבר במהלך הקרב וכנראה תקבלו נשקים מהאויב שהרגע הרגתם, שיהרסו עד שתהרגו את האויב הבא וחוזר חלילה. אז איך בעצם מתקדמים עם מערכת כזו? מסתבר שיש מערכת נסתרת שלא נראית לשחקן!

על כל אויב (חוץ מהאויבים הבסיסיים ביותר) השחקן אוסף כמות מסוימת של נקודות נסיון שנצברת לה לאט לאט. ברגע שעוברים סף מסוים, יותר ויותר אויבים מופיעים בווריאציה החזקה יותר שלהם, מה שמראה לשחקן שהוא מתקדם הלאה ולא ממשיך להרוג את האויבים הבסיסיים ביותר ללא הפסקה.

בוקובלינים בצבעים שונים עם נשקים שונים משמעותית (אני אתן לכם לנחש מי החזק יותר).

והשחקן מה איתו? בכדי שהשחקן יוכל להתחזק גם הוא, המערכת הזו אוספת לה נקודות לפי קטלוג שקבוע מראש (שמתשנה לפי סוג וצבע האויב). ככל שמופיעות מפלצות חזקות יותר, יופיעו איתן גם נשקים חזקים יותר בשביל השחקן. בכך האשליה של התקדמות העולם והשחקן יחדיו נשמרת מבלי שתראו אפילו בר אחד מתמלא ומבלי שתרדפו אחרי מפלצות להרוג בכדי לעלות רמות.

Path of Exile – מרוב עצים לא רואים את היער

המשחק עם האמא של כל עצי הסקילים אי פעם. ב-Path of Exile בכלל לא מדובר על עץ סקילים אלא יותר על יער. אז מה הוא בכל זאת עושה ברשימה הזו? אז ככה: כל הסקילים שאפשר לפתוח על ידי עליית רמות הם פאסיבים בלבד. כלומר, אם לא בא לכם להשתמש רק במתקפה הרגילה של הנשק שאתם משתמשים בו אז תאלצו לחפש פתרון במקום אחר.

אז איך כן משיגים סקילים אקטיבים? gems ,gems, ועוד פעם gems. משיגים את אבני החן המדוברות על ידי התקדמות בקמפיין, הריגות בוסים או בעוד כמה דרכים שונות שמתגלות לשחקן ככל שהוא מתקדם. לכל אבן ישנה יכולת שונה בטווח שלם של יכולות, מכדור אש קטן עד לשיגור מאחורי האויב ועוד הרבה הרבה יכולות אחרות. ישנן גם אבנים שרק משפרות יכולות אחרות והן יכולות להפוך יכולת חלשה שהתחלת איתה את המשחק ליכולת שתשאר איתך גם במרתף האינסופי שמככב באנדגיים.

עץ הסקילים הזמינים לשחקן – לא מומלץ לנסות לספור, תאמינו לנו.

את אותן אבנים השחקן משבץ באופן חופשי על הציוד שלו לפי סוגי הסלוטים – סלוט אדום דורש אבן אדומה וכדומה. המערכת הזו נותנת רובד נוסף לשלל במשחק כי מעבר לסטאטים טובים השחקן גם יאחל לעצמו ציוד עם כמה שיותר סלוטים ושיהיו כמה שיותר מתאימים לסגנון המשחק שלו.

בגלל המגוון הכל כך רחב שהמערכת הזו מאפשרת, מצאתי את עצמי מחליף סגנונות מספר פעמים במהלך המשחק. אפשר להגיד שהיו לי את כל הסיבות להחליף: בין אם זה שכל הציוד והאבנים שהשגתי צעקו עליי להיות לוחם עם נשק לשתי ידיים, או שפשוט לא הייתה לי ברירה אלא להחליף לסגנון התנקשות מהירה עם שתי סכינים כי זה כל הציוד שהיה זמין לי.

לאנשים שחולים על ההתנסות התכופה בסגנונות שונים במשחקים, זו מערכת שהיא פשוט חלום! תחשבו על זה, אם אתם לא רוצים לפתוח דמות חדשה כדי לנסות להיות משהו חדש, פשוט תחליפו ציוד ואבנים ותראו אם זה שווה את המאמץ.

Persona 5 Royal – ביליתי עם מישהו חכם אז אני חכם יותר

ב-Persona 5 Royal יש מערכת רמות, יכולות חדשות, וגריינד של נקודות ניסיון. אז למה בכל זאת מגיע לאחד ממשחקי השנה שלנו ל-2020 להכנס לרשימה הזו?

persona 5 royal akechi
בילוי קלאסי עם אקצ'י.

אותה המערכת נהיית כמעט לא רלוונטית בשלב מאוד מוקדם במשחק (באופן יחסי ל-150 שעות שהמשחק ייקח לכם מהחיים) בגלל ריבוי המערכות שנפתחות בשצף כמעט בלתי פוסק עד לשליש השני של המשחק. אז אם סיכמנו שמערכת עליית רמות בכדי להתחזק ולהשתפר היא סטנדרטית ומשעממת, אז ל-Persona 5 Royal יש לא מעט דרכים אחרות להשאיר את השחקן דרוך וסקרן.

יסכימו אתי רבים שמערכת התקדמות האמיתית היא זו של איסוף/שילוב הפרסונות לדמות הראשית. כך אפשר להגיע לתוצאות שיכולות לשבור את המשחק יחסית בקלות. בגדול, המערכת הזו מעודדת את השחקן לא להפסיק להתנסות, ולשנות את סגנון המשחק שלו – במיוחד שמבינים שבכדי להוציא את המיטב ממנה חייבים לנצל את כל שאר המערכות שהמשחק זורק עלייך.

Persona 5 Royal מאפשר לכם לפתוח אופציות נוספות בקרבות ובחקר המבוכים בזכות פעולות שאתם עושה בחיי היום-יום של הדמויות. הלכתם לזרוק חיצים עם אחת הדמויות והצלחתם להוציא תוצאה טובה ביחד? מזל טוב, עכשיו הקשר בניכם מתהדק ושיתוף הפעולה שלכם גובר, מה שיוביל לבונוסים נוספים לרצף ההתקפות שלכם עם הדמות הזו. יש למערכות השונות כל כך הרבה השפעה אחת על השנייה שאפשר לכתוב על זה ביקורת שלמה ועדיין לא להצליח להכניס הכל. אז תאמינו לי, זו הדוגמה הפשוטה ביותר שהצלחתי למצוא.

persona 5 royal billiards
ג'וקר עושה דאווינים כדי שחברים שלו יחשבו שהוא כריזמטי מספיק כדי להוביל אותם.

Old School Runescape – כל כך גריינדי שלא תשימו לב

טוב אז אני יודע שהתחלנו את כל הסיפור הזה מכך שיש יותר מידי גריינד במשחקים היום, אבל חייבים לדבר על הפיל שבחדר. אם אתם רוצים משחק ששופט אתכם אך ורק על בסיס הניסיון שלכם בביצוע פעולה מסוימת אז אין מועמד ראוי יותר מ-Old School Runescape. כמובן שיש גם את Ultima Online אבל הוא לא פעיל באופן רשמי היום אז הוא די מחוץ למשוואה.

כמעט לכל פעולה במשחק יש מד סקיל שתואם לה. תהיה לכם רמה שונה לכרייה במכרות וירי בקשת אם עסקתם באחד יותר מהאחר. כביכול, גם אין קשר בין סקילים שונים (יש, אבל חכו רגע נו). קסם זה קסם, בישול זה בישול וכולי וכולי וכולי. כלומר אם עליתי רמות בבישול אין שום סיבה ששום דבר אחר ישתפר גם הוא.

הרפתקן ב-Old School Runescape מנסה באופן נואש לעלות רמות בדייג.

"אבל דר, איך אפשר להשתפר בנפחות אם לא כרינו את החומרים לפני כן?" הו! אז פה הקשר בניהם נכנס לתמונה. ניתן להגיד שהקשר בין סקילים אינו ישיר והוא מבוסס בעיקר על קירבה בעיסוק (יצירת רונות קרוב לקסם וקרבות פיזים קרובים לסיף). מאידך ישנם קווסטים במשחק שדרכם ניתן להשתפר ביכולות בקצב מהיר יותר מאשר ביצוע אותה הפעולה באופן מונוטוני לאורך זמן. בחלק מהקווסטים האלו תידרשו ברמות מסוימות של סקילים שלאו דווקא ישתפרו במהלך או בסוף המשימה. זה נועד כדי לדרבן את השחקן לגוון את סגנון המשחק שלו ולהתנסות בדברים אחרים, ואולי לפתוח לו דרך נוספת להנות ממה שיש למשחק להציע.

Dead Cells – להתחיל מחדש בלי לדשדש

כמו שהשם מרמז, Dead Cells זה משחק שאתם הולכים למות בו, והרבה. זהו משחק שהוא דוגמה קלאסית לשילוב הכל כך פופולארי של ז'אנר ה-Roguelike עם נגיעות של תת-ז'אנר Metroidvania.

המשחק אינו בנוי מהרפתקה אחת ארוכה שנמשכת על גבי שרשרת משימות או הסתובבות חופשית בעולם עם מלא משימות צד וכו'. במשחק כמו Dead Cells אתם תשחקו בשיטה שלימים נקראה 'ריצות'. כל ריצה היא כמו התחלה כמעט חדשה למשחק שגם זורקת קצת רנדומציה לאיך שהמפות מסודרות, והיא מתחילה אחרי כל מוות או הגעה לאחד מהסופים של המשחק. זו שיטה שמשאירה את השחקן על קצות האצבעות בכל ריצה ונותנת אפשרות למגוון בילדים שונים לפי מזל וניסיון קודם. אז איך בעצם מתקדמים במשחק שכל פעם מתחיל מההתחלה?

התחלה של ריצה של שחקן אחרי כמה מאות שעות של מוות בלתי פוסק.

במשחק ישנם 2 סוגים של מטבעות: אחד שרלוונטי בעיקר לריצה עצמה ואחד שנשאר ונאסף בין כל הריצות. בעזרת המטבע השני, אפשר לקנות שדרוגים ויכולות שנשארים איתכם בין הריצות ומאפשרים לכם להתקדם גם בלי רצף של ריצות עם RNG מוצלח. אבל זה לא נעצר שם. בעזרת המטבע הזה אפשר גם לפתוח נשקים חדשים שיכולים להופיע בריצות הבאות ובכך להמשיך ולגוון גם לאחר שדרגתם את הדמות עד הסוף.

מעבר לכך ישנם סקילים שנפתחים רק כאשר השחקן מגיע לאבן-דרך מסוימת בריצה, כמו לדוגמה היכולת לטפס על גפנים או היכולת להשתגר בין ארונות קבורה שפותחות אופציות נוספות להתקדמות. בכך Dead Cells פותח בפניכם מסלולי התקדמות שונים לאורך זמן, ולא תצטרכו להמשיך לעשות את אותם שלבים שוב ושוב ושוב.

Slay the Spire – קצת יותר מורכב מפוקר

כמו המשחק הקודם ברשימה, גם Slay the Spire הוא חלק מז'אנר Roguelike הפופולארי, אבל עם טוויסט משלו לנוסחה. במשחק תצאו להרפתקה קטנה במגדל גדול. במהלך הריצה תילחמו במפלצות בעזרת חפיסת קלפים שממנה תשלפו בכל תור. מהלך הקרב ייקבע לפי הקלף שתשלפו ואיך תשחקו אותו. כחלק מההתקדמות בכל ריצה תוכלו לאסוף קלפים חדשים, לשדרג את הישנים ואפילו לאסוף חפצים שישפיעו על איך שאתם משתמשים בקלפים שלכם.

Slay the Spire הוא ההוכחה שגם עם הטקטיקה הטובה ביותר, קצת מזל לא יזיק.

Slay the Spire מציע לשחקן מגוון יחסית קטן של דמויות לצאת איתן לכל ריצה, אבל כל דמות שונה מהותית מחברותיה – כל אחת לעבוד עם קלפים אחרים באופן שונה. כל דמות היא כמעט עולם בפני עצמה.

המשחק פחות או יותר השיק תת-ז'אנר משלו המשלב Roguelike עם Deck-Building. בז'אנר הזה תמצאו את Monster Train, Griftlands ועוד רבים אחרים, כאשר כל אחד מהם מנסה להביא משהו חדש למיקס המיוחד הזה.

Two Worlds 2 – קסם לסקרנים בלבד

Two Worlds 2 מתהדר באחת ממערכות הקסם הייחודיות ביותר לדורו. המערכת הזו כל כך מיוחדת, וכל כך חבל שהמשחק מכוון את השחקן לדמות שבכלל לא משתמשת בקסם.

תהליך הרכבת קסם ב- Two Worlds 2.

התכנון מאחורי המערכת הזו הוא לתת לשחקן את החופש ליצור לעצמו את סגנון הקסם שלו. כל קסם מורכב משילוב של שלושה קלפים: קלף אפקט (Effect), קלף נשיאה (Carrier) וקלף מודיפיקציה (Modifier). קלף האפקט הוא זה שקובע את סגנון הקסם (אש, מים, אוויר וכו'), קלף הנשיאה קובע את איך האפקט יוכוון (השפעה על אזור או ירי או בכלל חיזוק נשק) וקלף המודיפיקציה משנה את איך שהקסם פועל (נזק לאורך זמן, הגנה, ריקושטים, ועוד).

יש 15 סוגים של קלפי אפקט, 6 סוגי קלפי נשיאה ו-6 קלפי מודיפיקציה. זה אומר שיש 540 אפשרויות לקסמים שונים שהשחקן יכול ליצור בעצמו. וזה לא עוצר שם! אם תשמשו באותו קלף מספר פעמים על אותו הקסם, זה יחזק את אותו אספקט. לדוגמה, שני קלפים של נזק אזורי יגדילו את רדיוס ההשפעה של הקסם מ-4 מטרים ל-8.

בשלב יחסית מוקדם ב-Two Worlds 2, השחקן נשלח לחקור משהו בגילדת הקוסמים ושם הוא לומד את נבכי הקסמים שיש לעולם הזה (או לשניהם) להציע. המערכת המיוחדת הזו נותנת לשחקן את התחושה שהוא מתלמד אמיתי לקסמים ושתמיד יש דרך להשתפר. רק חבל שלהיות לוחם, קשת או מתנקש כל כך הרבה יותר פשוט, ורוב השחקנים בוחרים לוותר על קסם.

רוצים לנחש כמה קלפים צריך להשקיע בשביל קסם כזה?

Disco Elysium – תחקור אותי כמו אחת הנערות הצרפתיות שלך

נכון התגעגעתם למשחקי הרפתקה שלא סובבים סביב אקשן או פלטפורמות? אז Disco Elysium בא לתפור לכם את הפצע. תשחקו בתור חוקר משטרה שלא בדיוק מחובר למה שהוא עושה, בין אם זה כי הוא לא זוכר איך הוא הגיע לשם או שהוא פשוט עם האנגאובר מהגהינום.

הגעתם לעיר בכדי לפתור רצח, ובמהלך החקירה תתקלו בכל קשת הדמויות הקיימות ותצטרכו לנהל איתן שיח בדרך כזו או אחרת. אתם גם תפגשו במיליון ואחת פסיכו-דרמות שמפוזרות להן בחוסר אלגנטיות ויקדמו אתכם הלאה בחקירה או יעניקו לכם יותר נקודות ניסיון. בכאן נכנסת מערכת ההתקדמות של השחקן – באיך שתתפשו את העולם מסביבכם ואיך תבחרו להגיב לו.

הסקילים שיעזרו לכם לפתור את התעלומה (שהיא לא כמה שתיתם אתמול).

אתם מתחילים מדף נקי כמעט לחלוטין בזכות האמנזיה שהגיעה עם ההאנגובר הקטלני שלכם. עקב כך, אתם יכולים לבנות את הדמות שלכם כרצונכם. הדמות והעולם מסביבה ייבנו לפי בחירות הדיאלוגים שתעשו ולפי היכולות שתבחרו לשפר בדרך. תוכלו להשיג יכולות שיעזרו לכם להיות יותר מאיימים או כאלה שיגבירו את הסיבולת שלכם לדברים קשים לצפייה, ואפילו יכולות שיעזרו לכם למצוא רמזים כמו שבלש אמיתי אמור לעשות בחקירה. כל זה לצד הדיאלוג (לא, לא מונולוג) הפנימי של הדמות שלכם – אותו אפשר לפתח עם הזמן ולהגיע לתובנות ובונוסים שיעזרו לכם לאורך המסע.

שימו לב ש-Disco Elysium לא ממש מרחם על השחקן, ואם פשוט תלכו לכל מקום ותנצלו את כל אופציות הדיאלוג עם כל דמות קיימת, תגלו שיפסיקו להתייחס אליכם ברצינות ויכעסו עליכם שאתם מבזבזים להם את הזמן. זו לדעתי דרך מעולה להגביל את המערכת התקדמות של השחקן בכך שלא תוכלו פשוט לפתור הכל על ידי התרוצצות רנדומלית ובאמת תצטרכו לחקור ולקדם את הדמות שלכם בכדי להגיע אל האמת.

Tyranny – אם מערכת אחת לא הספיקה לכם

בעולם שבו הרוע כבר ניצח והוא לא הולך להפסיד בזמן הקרוב, אין ממש מקום ללצאת להרפתקה להציל את העולם. אז איך בכל זאת הופכים משחק תפקידים בעולם כזה למעניין?

ב-Tyranny אתם תשחקו חייל שנבחר על ידי השליט לשפוט ולבצע החלטות בשמו. כחלק מכך, תשחקו בתור דמות חזקה שהאופי שלה נקבע פחות או יותר לפי בחירות שתעשו בעת יצירת הדמות. אתם תסתובבו בעולם ותחליטו בשמו של השליט על גזר דין לפושעים, יחס לסוחרים מקומיים, ואפילו מי מצבאות השליט יקבל שליטה על אזור מסוים ולמה.

יצירת קסם לדמויות שלכם בעזרת הסמלים שתאספו בדרך.

כל זה לא קובע רק דברים שקשורים לעלילה, אלא גם כיצד הדמות שלכם תתפתח. בחירות שתעשו במהלך המשחק יעניקו לכם בונוסים ויכולות שחדשות. נאמר שתחליטו להרוס כפר, יכול להיות שתקבלו סקיל שתורם לכמה הזעם שלכם מחזק אתכם. בכך המשחק מחבר את החוויה של בחירות בעלילה לחוזק הדמות עצמה ולגורל העולם.

Tyranny גם מתהדר במערכת קסם שמוכרת לנו כבר מ-Two Worlds 2, רק קצת פשוטה יותר. את הקסמים והיכולות של הדמות בונים עם סמלים שונים שאוספים תוך כדי המשחק או דרך משימות מיוחדות, ובעזרתם קובעים את אופי הקסם ואת ההשפעה שלו.

וכמובן איך אפשר מבלי עץ יכולות שמחולק לרמות נפרדות כמו ב Skyrim או Old School Runescape. גם פה היעילות של כל יכולת נקבעת לפי הניסיון שלכם באותו התחום, אז אם אתם משתמשים הרבה בחרבות, תתחילו לעשות יותר נזק עם חרבות. אז אם נמאס לכם מפעולות מונוטוניות שמרגישות כאילו אתם בלופ שמוציא לכם את הרוח מהמפרשים, ומערכת אחת פשוט לא מספיקה לכם – Tyranny שם בכדי לספק את הסחורה.