בהודעה לקונית בבלוג החברה, Google Stadia הודיעה כי היא סוגרת את הסטודיו שהקימה בלוס אנג'לס ובמונטריאול לפיתוח משחקים עבור הפלטפורמה, ותתמקד בעבודה עם משחקים צד ג'.

בין כל המדיות שמאפשרות לשחק, כיום יש טכנולוגיה חדשה שמתחילה את צעדיה הראשונים לביסוס מעמדה כפלטפורמה לגיימינג. משחקים בענן, או Cloud Gaming, מהווה קפיצת מדרגה טכנולוגית מקונסולה או מחשב, ואפילו מובייל. הרעיון של Cloud Gaming הוא להפוך את המשחקים לשירות ענן במקום בשרת מקומי. 

כיום משחקים עוברים את כל העיבוד בתוך המחשב או הקונסולה כאשר מעבדים גרפיים (GPU) ומעבדים מרכזיים (CPU) מבצעים את החישובים הנדרשים ומחזירים פידבק לשחקן על המסך. מדובר על תעבורה מאוד מהירה, זמני עיבוד של מילי שניות בודדות, ותגובה מהירה לפעולות השחקן על הבקר או המקלדת. משחקיות בענן מעבירה את כל העיבוד לשרתים שיושבים במיקום גיאוגרפי מסוים ומנהלים את כל העיבוד עבור השחקן. השיטה הזו באה להוציא את הצורך ברכישת חומרה בידי צרכן הקצה ומשאירה לו את הגמישות לבחירת המדיה עליה ישחק. באופן אידיאלי, שחקן יוכל לשחק על כל מסך, בנייד, בטלוויזיה, בבית ובמלון בחו"ל. איפה שיש מסך ואינטרנט, ניתן יהיה לשחק.

וכך מתחילה מלחמה חדשה על טכנולוגיה שמתחילה את צעדיה הראשונים אך כבר גובה קורבנות מחברות הטכנולוגיה הגדולות בעולם במערכה שמרחשת מתחת לזרקורים, ומתחרה על הרבה כסף, והרבה כח. חברת המחקר NewZoo מעריכה כי שוק ה-Cloud Gaming צפוי להגיע לכמיליארד דולר השנה ולהמשיך ולצמוח משם. אבל מעבר להכנסות מדובר, ככל הנראה על העתיד של צריכת המדיה והאינטראקטיביות שנראה שתנצח את המסך הקטן והגדול גם יחד. שלוש ענקיות טכנולוגיה מתחרות מי תהיה הראשונה, מי תהיה הכי גדולה ומי תפתח פער על מתחרותיה בפלטפורמה החדשה הזו.

cloud gaming newzoo

Cloud Gaming הפלטפורמה של העתיד?

בצעד חריג, הודיעה Google Stadia כי היא סוגרת את הסטודיו שהקימה בלוס אנג'לס ובמונטריאול ותתמקד בעבודה עם משחקים צד ג'. למי שלא מכיר, שירות Google Stadia הוא שירות Cloud Gaming של חברת Google שנועד לספק את השירות הצומח ללקוחות החברה. ההשקה היתה לא מוצלחת בלשון המעטה אך מאז הם השתפרו מאוד ואפילו היו החברה היחידה שהצליחה לצלוח בשלום את השקת Cyberpunk 2077. החברה אינה סוגרת את שירותי ה-Cloud Gaming אלא רק את הסטודיו שהיה אמור לפתח משחקים בשבילה.

המהלך הזה לא היה צפוי אך הוא איננו מפתיע, רק בסוף השבוע דיווחה סוכנות הידיעות של Bloomberg על מעללי Amazon וניסיונותיה להקים אולפן משחקים. לפי הדיווחים, השקיעה Amazon למעלה מ-500 מיליון דולר באולפני המשחקים שלה שהניבו לנו עד עכשיו את Crucible שהושק בכישלון מפואר, חזר מייד לשולחן השרטוטים ונגנז אחר כבוד לא מזמן. המשחק השני של Amazon, משחק תפקידים מרובה משתתפים בשם New World, נמצא בפיתוח הרבה מעבר למתוכנן וממשיך לעבור שינויים מקצה לקצה. לפי הכתבה של Bloomberg, ההתנהלות באולפנים בזבזנית, מתנהלת ללא יד מכוונת, ותוך התעלמות מהצוות המוכשר שנשכר לעבוד שם, אם זה מזכיר לכם את Star Citizen אז אתם לא לבד, וזה נראה אפילו גרוע יותר. אם כן, מדוע Amazon מוציאה כל כך הרבה כסף על פיתוח משחקים? התשובה לכך היא שירות ה-Cloud Gaming שלהם, Amazon Luna שהושק לא מזמן.

שלושת המוסקטרים

ואם אתם חושבים שהסיפור הוא על המלחמה בין Google Stadia ל-Amazon Luna אז תרשו לי להציג את השחקן השלישי במערכה, Microsoft. חברת Microsoft כבר השיקה גם היא את Xcloud שמגיע כחלק משירות Xbox Game Pass. ולמרות שיש לחברה היסטוריה ענפה שמפתחת ומפיצה של משחקים חברת Microsoft עשתה את אחד המהלכים המדוברים של 2020 ורכשה את מפתחת המשחקים Zenimax בסכום מטורף של 7.5 מיליארד דולר. לשם השוואה, כל חטיבת הגיימינג של Microsoft הרוויחה 5 מיליארד דולר ברבעון האחרון של 2020, כלומר כל הכסף ממכירת מנויי Xbox Game Pass, וקונסולות של Xbox לא הספיקו כדי לכסות את הרכישה הענקית הזו שנחשבת לאחד האירועים הגדולים בתעשיה בשנת 2020.

אז מה עושה מנוע חיפוש, ענקית קעמונאות ותוכנת הפעלה למחשב בהשקעות אדירות בתעשיית הגיימינג? התשובה היא כמובן Cloud Gaming. לטובת מי שלא יודע, Amazon ו-Microsoft חייבות את עיקר הכנסותיהן לחוות השרתים שלהן, Amazon עם AWS ו-Microsoft עם Azure. מאחוריהן במקום השלישי נמצאת Google עם נתח קטן יחסית.

cyberpunk 2077

החברות הללו שולטות בתעשיה ביד רמה והיכולת שלהן להפנות משאבים ל-Cloud Gaming כבר קיימת, כל שנותר הוא לפתח את התשתית. כך עשו אותן חברות בשנתיים האחרונות ושירותי המשחקים בענן שלהן כבר צוברים תאוצה. ההצלחה שלהן תהפוך אותן לחברות מדיה וגיימינג שיכולות לשלוט בתעשיה. כדי לבסס את מעמדן ויכולתן, משקיעות החברות מאות מיליונים בפיתוחים, גם אם לא נראים רווחיים בהתחלה. 

רושם ראשוני

חברת Microsoft השיקה השנה את Microsoft Flight Simulator, סימולטור חדשני המדמה את כדור הארץ אחד לאחד באמצעות תוכנת AI שמנתחת מפות וממירה אותם לתלת מימד. הישג טכנולוגי מרשים בכל קנה מידה. כחובב סימולטורים אני חושב שזהו אחד המשחקים המרשימים שיצאו השנה ואף נתתי לו את פרס משחק השנה שלי ולו בגלל ההישג הטכנולוגי המרשים. ברור לכולנו כי קהילת טייסי הסימולטורים זו לא קהילה גדולה, ושלא בטוח שעלויות הפיתוח של המשחק הזה יכוסו אי פעם. ל-Microsoft זה לא משנה, המטרה של המשחק הזה היא הצגת יכולות טכנולוגיות, יעלה המחיר שיעלה. 

microsoft flight simulator 2020

אותו דבר עשתה Amazon עם המשחק New World שאמור להיות משחק MMORPG שיוכל להכיל עד 1,000 איש בשרת אחד. זוהי הדגמת יכולת מרשימה ביותר המתווספת למנוע Lumberyard שפיתחה על בסיס CRYENGINE. חברת Amazon מנסה להפוך את New World ל-Tech Demo אחד גדול.

בהודעה הרשמית של Google Stadia היא הודיעה כי היא תמשיך לעבוד עם מפתחים צד ג', אך לא מן הנמנע כי Google Stadia תחפש לרכוש סטודיו ולהעמיק את האחיזה שלה בפלטפורמה החדשה. שנת 2021 תהיה שנה מעניינת בכל הקשור ל-Cloud Gaming ויהיה מעניין לראות את ההתפתחות של המאבק הזה שהתחיל כבר בזירת ה-Streaming.