חברת Microsoft סוגרת את שירות השידור שלה, Mixer, ופותחת ביחסים עם Facebook Gaming בהודעה מפתיעה ששיחררה בבלוג של Xbox. לפי ההודעה, בעוד חודש מפרסומה, קרי ה-22 ליולי, היא תחשיך את האתר לטובת Facebook.

המספרים של שוק הסטרימינג

שוק הסטרימינג, או שידורים של משחקי וידאו בשידור חי, חווה גידול משמעותי בשנים האחרונות ובתקופת הקורונה בפרט. המוביל הבלתי מעורער בקטגוריה הוא Twitch הנמצא בבעלות Amazon. במקום השני אך הרחק מאחור עומדים YouTube ו- Facebook, כאשר האחרון מצמצם פערים בקצב יפה. Mixer, על פי הנתונים, נמצא אי-שם במקום האחרון.

Streaming growth mixer
קרדיט: StreamElements

לפי דוח של חברת StreamElements כמות הצפיות בסטרימינג של משחקים עלתה בכ- 100% מאפריל 2019 ובכ- 45% ממרץ 2020, והגיעה קרוב לארבע מיליארד שעות צפיה במשחקי מחשב. Twitch, שנמכרה ל-Amazon ב- 2014 תמורת מיליארד דולר במזומן מוערכת כיום בכארבעה מיליארד דולרים, עם הכנסות מוערכות של למעלה ממיליארד דולר בשנת 2020 וצפי להכנסות של מיליארד וחצי דולר ב 2023.

שוק הסטרימינג למשחקים מוערך בלמעלה מחמישה מיליארד דולרים בשנת 2019; בעוד שהספורט המסורתי לא זוכה לעדנה השנה, תחרויות Esports של משחקים בין שחקנים ברשת זוכות לפופולריות רבה ולפרסים של עשרות מיליוני דולרים. כוכבי הסטרימינג כמו Ninja, מגיעים להכנסות אדירות של חצי מיליון דולר בחודש רק משידורים חיים של משחקים וסרטים ב- YouTube ומבלי לספור חסויות כמו סמסונג, רד בול, ואדידס. באוגוסט 2019 עבר Ninja למתחרה החדשה Mixer מבית Microsoft במחיר של שלושים מיליון דולר.

Microsoft ו- Facebook מגלות את הסטרימינג

ההצלחה המסחררת של Twitch והפריצה החזקה של YouTube בשידור חי של משחקים קרצו לחברת Microsoft שרצתה נתח מההצלחה. חטיבת המשחקים של Microsoft שהוקמה אי אז בשנת 1981 זוכה כיום לרווחים גדולים, למשל כ-11.4 מליארד דולר בשנת 2019 – 10% יותר משנת 2018 וזאת בעיקר הודות לשירותי ענן ושירותי מנויים למשחקים.

החזון של החטיבה הוא ליצור שירות משחקיות בענן שאמור לייתר את הצורך במחשב ולאפשר לאנשים בכל העולם לשחק במשחקי וידאו בכל מקום. היעד של החברה הוא שני מיליארד משתמשים והעבודה עליו החלה עוד ב- 2015. אציין כי פרויקט של משחקים בענן אינו חדש והוא קיים אצל Google ו-Amazon, כמו גם חברות רבות נוספות כגון EA, ו- Nvidia.

בחטיבה הבינו שכדי למשוך עוד שחקנים לפלטפורמה עליהם ליצור אתר תוכן בעל ממשק ידידותי הן ל-Windows והן ל-Xbox ושדרכו יוכלו לחשוף קהלים רבים לפלטפורמות המשחק שלהם. כך הם יצרו את Mixer, פלטפורמת סטרימינג שהייתה אמורה להתחרות באתרי הסטרימינג השונים, כולל YouTube. שזוכה לפופולריות גדולה בקרב שחקנים בנייד.

אולם, למרות הסכומים האדירים שהושקעו בפרויקט, הוא פשוט לא הצליח לפרוש כנפיים ולהמריא. לאור זאת, זה אולי כבר לא כל-כך מפתיע שאתמול הודיעה החברה על חבירה ל-Facebook וסגירת האתר לגמרי, שנה אחרי שנפתח השירות בקול תרועה רמה.

חברת Facebook מבינה אף היא את הפוטנציאל של שידורים חיים למשחקים והקימה את Facebook Gaming שמתחרה בעיקר בתחום המובייל. הבעיה בתחום הזה שהוא סובל מזמני שידור קצרים יותר משידורי משחקים למחשב ולקונסולות.

Facebook גם שכרה סטרימרים מפורסמים כדי להעלות את שעות הצפייה של אנשים בשידורים שלה, דבר שאכן עבד. ב- 2019 Facebook חוותה עליה של 210% בצפייה לעומת 2018, זאת יחד עם עליה של 78% בכמות הצופים. החיבור של שתי חברות הענק האלה צפוי לענות לכל אחת מהן על הבעיות שיש להן כיום.

Mixer ו- Facebook, למה ולאן?

אם נצלול לעומק, נבין יותר טוב למה החיבור הזה הגיוני. מצד אחד Facebook נהנית ממאגר אדיר של 2.7 מיליארד משתמשים ויכולת פילוח מהטובות בעולם אם לא הטובה ביותר. מצד שני, היא מתחילה לסבול מנטישה של דור Z שעובר לרשתות כמו Instagram וטיק-טוק (נכון, Instagram שייכת ל-Facebook, אך הם לא רוצים איבוד לקוחות לאחת על חשבון השנייה).

בעוד שוק הגיימינג תופס נפח ועימו שוק המובייל שמתעתד להיות השוק הגדול ביותר למשחקים, רוב שעות השידור עדיין הולכות למשחקי מחשב וקונסולות, ובעיקר ענף ה-Esport התחרותי שמצריך ציוד קצה יקר ומדויק. כפי שראינו, Facebook לבדה לא באמת יכולה להתחרות ב- Twitch כיום והיא אף מפגרת מאחורי YouTube שחזקה מאוד בתחום המובייל.

Microsoft, מצידה, צריכה מאגר משתמשים. שירותי המשחקים בענן הם התפיסה שלה לעתיד עולם הגיימינג והבאת הגיימינג ליותר אנשים. ללא מאגר אדיר של משתמשים שיכירו את שירותי המנוי שלה ויהוו את עיקר הצמיחה בחטיבת הגיימינג, הם ינחלו כישלון.

היתרון של Microsoft הוא טכנולוגיית ההזרמה המהירה והחלקה שלה, אותה היא תוכל לשלב בתוך שירותי הסטרימינג. זה ממש win-win, כי Facebook תוכל לקבל גישה למאגר משחקים וטכנולוגיית משחקים ארוכה שתחזיר משתמשים אל חיק הרשת החברתית.

קרדיט: NewZoo

זוהי רק ההתחלה

הסטטיסטיקה נספרת על 70% מדור המילניום שמשחקים משחקים וצופים בשירותי לייב-סטרימינג של משחקים, והנתח של דור ה-Z כנראה גדול אף יותר. עולם שידורי המשחקים נמצא רק בתחילת דרכו וכבר מייצר מולטי-מיליונרים חדשים וקובע סדר יום חדש בתרבות הבידור:

שוק ה- eSports כבר עומד על מיליארד דולר בהכנסות וגדל כל שנה ועולם הסטרימינג מהווה חלק בלתי נפרד מהמערכת הגדולה שכוללת מאבק בין חנויות, שירותי משחק בענן, ושירותי מנוי. השחקנים הגדולים ביותר בעולם נלחמים על השוק הזה באגרופים שלופים בעוד ברמה התאגידית Facebook, Microsoft, Google ו- Amazon מנהלות מאבק עיקש על כיסם של הצרכנים באחד הקרבות המעניינים בתעשייה.

אם הכתבה עשתה לכם חשק להתחיל לצפות בסטרימרים או שאתם פשוט רוצים לדעת על מה כל ההמולה, אתם מוזמנים לבוא לצפות בערוץ ה- Twitch שלנו ולהתרשם מהשדרנים המוכשרים שלנו.