כנס GDC 2019 מאחורינו ואיתו הרבה מידע חדש בנוגע ל-Stadia ולפלטפורמות הנוספות ש-Google מתכננת לתעשיית הגיימינג. במצגת שאורכה כשעה, הסבירו בכירים בחברה ומחברות שותפות לפרויקט Stadia כמו Ubisoft, Id Software ורבות אחרות על הפוטנציאל של Stadia ועל האופן בו הוא ישפיע על כל תעשיית הגיימינג, אבל יותר מהכול קיבלנו סוף סוף תשובות להשערות שלנו לגבי מה זה בדיוק Stadia.

תוכלו לראות את הסרטון בעצמכם בערוץ YouTube של Google, אבל למי שאין את הזמן ננסה לסכם לכם מה מחכה לנו עם יציאת Stadia בשנת 2019:

סוג חדש של פלטפורמה

העיקרון המנחה לאורך כל המצגת הוא Create, Scale, Connect. או במילים אחרות יצירת משחקים או תוכן בממדים הגדולים ביותר אותם Stadia תאפשר וחיבור עם צורכי התוכן, כל זה במקום אחד.

לפי הפרזנטציה Stadia תהיה פלטפורמה חדשה לגמרי, שבשונה מהקונסולות אליהן אנחנו רגילים כמו PC, PlayStation, Xbox ואחרות, המחשב שמייצר את אות הוידאו אותו תראו על המסך לא נמצא אצלכם בבית אלה משודר ישירות ממרכזי המידע של Google.

מנכ"ל Google, סונדאר פיצ'אי (Sundar Pichai), הסביר על הדרך אותה עברה החברה עד למצב בו היא מכריזה על הפלטפורמה החדשה שלהם ועל הטכנולוגיות שפותחו בחברה המאפשרות זאת. בנוסף, הוא הדגיש את הרעיון ש-Google ממשיכה בגישה הכללית שלה עם הפלטפורמות אותה היא מייצרת גם ב-Stadia במשפט "Building a game platform for everyone".

לצערנו לא נאמר לאורך המצגת האם השירות יהיה בתשלום לכל משחק, תשלום חודשי או בחינם, אבל אנחנו יכולים לקוות שמה שיפריד אותנו מפלטפורמה מהפכנית שכזאת לא יהיה חסם כלכלי. הוא אומנם לא הראה ידע נרחב על עולם הגיימינג אבל בשביל זה אנו עוברים לדובר הבא, פיל האריסון (Phil Harrison), סגן נשיא החברה ומוביל פרויקט Stadia.

משחקי טריפל איי מכל מקום

לדברי האריסון, המטרה העיקרית של Stadia תהיה לחבר בין עולם צופי תוכן הגיימינג לבין יוצרי התוכן. פרויקט הניסיון השאפתני באוקטובר של שנה שעברה, Project Stream, בו הם אפשרו לשחק ב-Assassins Creed Odyssey דרך דפדפן ה-Chrome (שהיה מוכר עד אז במשחק אחד של דינוזאור מקפץ כשאין לנו אינטנרנט) ב-1080p ו-60FPS.

בעקבות פידבק חיובי מהמשתתפים, ולאחר שיתוף פעולה מוצלח עם Ubisoft, נראה כי פלטפורמת Stadia תהיה השלב הבא ותאפשר גישה מידית למגוון משחקים בכל מסך התומך חיבור לרשת שיכללו מסכי טלוויזיה מחשבים נייחים, מחשבים ניידים, טאבלטים וטלפונים ניידים בעת השחרור. מיד לאחר מכן בתצוגה קצרה הוצגה הפלטפורמה בפעולה בכל המסכים שצוינו, עם השהיה מינימלית, ובאיכות המובטחת. כמו כן, הוצגה יכולת להמשיך בכל רגע ממסך אחר מהנקודה בה הפסקתם.

Stadia תתמוך בכל אמצעי שליטה המועבר באמצעות חיבור USB כמו מקלדת,עכבר ושלט, ומיד לאחר מכן מציגים את השלט הייעודי שלהם ה-Stadia controller.

בנוסף לכפתורים והסטיקים המוכרים, השלט מצוייד בכפתורים ייחודיים לפלטפומת Stadia. כפתורים אלה כוללים כפתור "לכידה" שמאפשר לשתף מידית את תוכן המשחק שלכם ב-YouTube וכפתור ה-" Google Assitant" שמאפשר גישה למיקרופון המותקן בשלט, ולבקש עזרה במשחק בזמן אמת ממערכות ייעודיות במשחקים השונים.

HD זו רק ההתחלה

הדובר הבא, Majd Bakar, מהנדס בכיר בפרויקט Stadia מציג לנו את היכולות הפוטנציאליות של הפלטפורמה שתאפשר שידור של משחקים למסך שלכם ברזולוציה של עד 4K, ב-60 FPS, HDR ו-Surround Sound ברגע שחרורה. בזכות יותר מ-7500 "צמתים" הפזורות ברכבי כל העולם ומחוברות ביניהן בסיבים אופטיים נוצרת רשת של מעבדים שתאפשר יכולות אלו, כאשר קרבה לאחת מהן תבטיח ביצועים טובים יותר כמובן. לטענתם, Google היא היחידה שמחזיקה ברשת מרשימה זאת כעת.

התכנית לעתיד היא אפילו יותר שאפתנית ותאפשר שידור של משחקים ברזולוציה של 8K, ב-120 FPS. התוכן אותו תוכלו לשתף במידית באמצעות השלט הייעודי יעלה ל-YouTube באיכות מרשימה של 4K ו-60 FPS ובכך ישמור על איכות התוכן גם לצופה.

בשיתוף פעולה עם AMD, נבנה שבב יעודי לפלטפורמת Stadia שיאפשר את יכולות העיבוד הנדרשות. כרטיס המסך הייעודי יאפשר 10.7 טרה-פלופס שלטענתם יותר חזק מהיכולות של ה- PS וה- Xbox יחדיו.

בנוסף על כך Stadia תהיה מבוססת Linux ו-Vulkan. מנועי המשחק אשר יתמכו ב- Stadia איתו יעבדו מפתחי התוכן יהיו Unreal Engine המוכר ו- Unity. מוצגת גם רשימת שותפים נוספים שיעבדו עם פרויקט Stadia הכוללת חברות מוכרות כמו Havok, Visual Studio, CryEngine ורבות אחרות.

Marty Stratton, עולה לאחר מכן למספר דקות להסביר לנו איך Id Software משתלבת בפרויקט Stadia ותאפשר לשחק ב-Doom Eternal (המשחק הבא בסדרה) בפלטפורמה העתידית באיכות הגבוהה לה אנחנו רגילים מהמשחקים שלהם ב-4K HDR ו-60FPS.

כשזה בענן הכל אפשרי

בהמשך המצגת Phil Harrison חוזר להציג לנו את היתרון שבשימוש מקבילי בכמה כרטיסי מסך בו זמנית ואת הרעיון לפיו הם עובדים על מנת למנוע את אחת הבעיות המוכרות של זמן תגובה גבוה בין פעולת השחקן לתגובה מצד השרת במשחקים רבי משתתפים. ב-Stadia לא תהיה את הבעיה בה קצב העברת הנתונים נקבע ע"פ המשתמש בעל היכולות המינימליות במשחק אלה כל שחקן משחק ישירות דרך מאגר המידע של Google, לא ברור עוד לגמרי איך זה יעבוד בפועל. תדמיינו עולם בו תוכלו לשחק משחק של 1000 איש ב-Battle Royal וללא האקרים או צ'יטרים בזכות אבטחת המידע של Google.

הכרזה חשובה נוספת היא ההכרזה על Cross-Platfrom play שתאפשר לשחקני Stadia לשחק ביחד ללא הבדלה מתוך איזה מכשיר הם משחקים, ואפילו לשתף שמירות ביניהן.

Erin Hoffman-John מציגה לנו את Stream connect שאמורה להחזיר לחיים את האפשרות לשחק במסך מפוצל גם במשחקים הדרשניים של ימיינו, במידה שנראית בלתי מוגבלת בזכות היכולות המתקדמות של Stadia. בהוכחת יכולת שפותחה ב-Google בשם Night Forest, ניתן לראות את היכולות המתאפשרות בזכות הטכנולוגיה החדשה להציג בזמן אמת מסך של מספר שחקנים נוספים בזמן אמת ופותחת בכך עולם שלם של אפשרויות.

לאחר מכן Luz Sancho, יושבת ראש חברת Tequila Works (שהביאו לנו משחקים כמו Rime) מציגה לנו את האפשרויות הניתנות למפתחי המשחקים העובדים עם Stadia בזכות ה-AI המתקדם של Google. ה-AI מאפשר בקלות רבה לשלב סגנון אומנותי מסוים בנראות של המשחק ולחסוך שעות ארוכות של עבודה סיזיפית של המפתחים. היכולת ניתנת בפלטפורמה הנקראת Style Transfer ML מאפשרת להשתמש בטכנולוגיה בזמן אמת ואפילו לשלב סגנונות ויזואליים ממשחקים אחרים כמו PacMan.

פלטפורמות נוספות שמוצגות הן ה-State Share שתאפשר לשתף ברשתות החברתיות את המצב בו אתם נמצאים במשחק במגוון פרמטרים ולתת למישהו אחר להתחרות או לנסות להמשיך מהנקודה ששיתפתם. כמו כן פלטפורמת ה-Crowd Play תאפשר למייצרי תוכן גיימינג לצרף את הצופים למשחק שלהם בזמן אמת, מה שיכול לשנות את האופן בו אנחנו צורכים תוכן זה בצורה משמעותית שהופכת את הצופה למשתתף פעיל. כל אותם האנשים שחושבים שיוכלו לשחק יותר טוב מיוצר התוכן יוכלו להראות זאת סוף סוף.

לכל אותם ההורים המודאגים, Stadia תאפשר "פיקוח הורים" מובנה שיעזור לכם לשלוט עם מי הילד שלכם משחק, במה הוא ישחק וכמה זמן.

המצגת נסגרת בהכרזה על פתיחת סטודיו משחקים חדש בשם Stadia Games and Entertainment אשר תוביל אותו Jade Raymond, אותה הזכרנו בכתבה הקודמת על Stadia. לא ברור איזה סוג משחקים החברה תפיק והאמירות על החברה היו מאוד כלליות, לכן כל מה שנותר לנו הוא לחכות ולראות.

הפלטפורמה אמורה להיות מושקת בשנת 2019 ב-ארה"ב, קנדה, בריטניה וברוב אירופה. לא ברור אם אנחנו בינתיים מחוץ לטווח ההשקה או לא. הובטחו אפשרויות רבות שלכאורה עלולות לשנות באופן משמעותי את פני תעשיית הגיימינג לנצח ולפתוח עולם חדש של אפשרויות בפני מפתחים משחקים, אך נצטרך לחכות לקיץ לתערוכה הבאה לראות פרטים נוספים.