בסופו של יום, Age Of Empires IV מספק את הסחורה. מדובר על משחק RTS מהיר ומלהיב, שיאתגר גם את טובי שחקני ה-RTS מצד אחד, ועל שיעורי היסטוריה קצרים ומעניינים מצד שני, וכל זאת עם תוספת של זריקת נוסטלגיה קטנה לילדי שנות ה-90.


אי שם בשנת 1997, חברת מיקרוסופט שחררה לאוויר העולם את Age Of Empires הראשון, משחק RTS (אסטרטגיה בזמן אמת) שמאפשר לשחקן לשלוט בתרבות עתיקה ולהילחם בתרבויות אחרות בשליטה על המפה. למרות התחלה מעט צולעת, שנתיים אח"כ שוחרר לאוויר העולם Age Of Empires II שהפך כמעט באופן מיידי ללהיט שכבש את העולם, ומילא את הילדות של כל ילידי שנות ה-90 בהרבה שעות של הנאה.

למעשה, Age Of Empires II הצליח כל כך, עד שב-2013 שחררה מייקרוסופט מהדורה מעודכנת שלו עם טקסטורות HD, וב-2019 אף שוחררה גרסת Remaster שלו (Definitive Edition). בשל הצלחת המשחק, וכנראה בשל הכישלון היחסי של Age Of Empires III, פנו במייקרוסופט בחזרה לכיוון אותה נוסחה אהובה שהצליחה בעבר – שילוב של פשטות במשחקיות, עם עומק בתוכן.

אותו שילוב הוא מה שעומד בבסיס המשחק החדש, וכך מייקרוסופט (הפעם עם Relic) משחררת ב-2021 את Age Of Empires IV.

ארבעה קמפיינים שונים שיכינו אתכם לבגרות בהיסטוריה

המשחק החדש מגיע עם לא פחות מ-4 קמפיינים שונים שתוכלו לבחור לשחק בהם. בין אם תבחרו לשחק בתור הנורמאנים בכיבוש אנגליה, בין אם במלחמת מאה השנים בין צרפת לאנגליה, בין אם בתור האימפריה המונגולית המתרחבת ובין אם בתהליך ההתפשטות של הדוכסות הגדולה של מוסקבה.

בכל אחד מהקמפיינים אתם תקבלו מספר משימות שונות, המקושרות היסטורית לאירועים היסטוריים שהתרחשו. כך שלא רק שאנחנו מבצעים משימות ומשחקים במשחק, בפועל אנחנו זוכים לשחזר קרבות היסטוריים (כמו לדוגמה קרב הייסטינגס) ולקבל סקירה היסטורית עליהם בסרטוני המעבר המושקעים שתוכלו לראות בתחילת כל משימה.

Age of Emprise 4

מלבד כך, גם כחלק מהמשחקיות נוכל לראות את המחקר ההיסטורי שעשו ב-relic ומייקרוסופט לקראת השקת המשחק, שכלל התעמקות בהיסטוריה ושיטות הלחימה של כלל התרבויות שקיימות במשחק, כך שההטמעה של כל תרבות שכזו במשחק תהיה מוצלחת יותר ותאלץ אותנו כשחקנים להתאים את שיטת הלחימה בהתאם לתרבות אותה אנחנו משחקים, ובהתאם לתרבות שמולה אנו נלחמים.

אותה משחקיות אהובה – רק עם יותר עומק

מבחינת המשחקיות עצמה, לכל המבוגרים ביננו שאהבו את Age Of Empires II – צפויה לכם הפתעה. בעוד שמשחקי RTS רבים לאחרונה פנו לכיוון של משחקיות מורכבת ומסובכת, עם Age Of Empires IV החליטו במייקרוסופט להחזיר את הגלגל אחורה, ולאפשר לנו להנות ממשחק עם עומקים אסטרטגיים, אבל בלי משחקיות סבוכה שתכביד על השחקן ותפגע בשטף המשחק.

בהמשך לקודמיו, Age Of Empires IV משתמש באותה פריסת מסך וכמעט אותם כפתורים, רק עם תוספת מבורכת של שליטה קלה יותר, הן בבחירת יחידות, הן בהקצאת משימה והן בהתנהלות השוטפת של אותן יחידות (או – רמת תוקפנות ורדיפה אחרי האויב). החבר'ה במיקרוסופט באמת הצליחו לקחת את כל אלמנט השליטה רמה אחת קדימה ביכולת, וזאת מבלי להעלות את רמת הסיבוכיות שנדרשת מאיתנו כשחקנים. הכל קל, מהיר ופשוט.

המשחק עדיין בנוי בצורה של "עידנים", כשלכל עידן יש את המבנים, היחידות והיכולות הטכנולוגיות שלו, כשמעבר בין מבנים דורש בנייה של מבנה מיוחד כשלכל תרבות יש את המבנים שלה, עם בונוס יחודי לכל מבנה. המשחק דורש מכם בעצם לאזן בין פיתוח הכלכלה שלכם (ע"י יצירת פועלים ומבני "תעשייה" – מחצבה, תחנת קמח, מנסרה) לבין פיתוח הצבא שלכם (בניית יחידות, פיתוחים טכנולוגיים ובניית הגנות), כך שאין באמת אפשרות להתמקד רק באספקט הכלכלים או הצבאי של המשחק – הם משלימים אחד את השני, ושניהם נדרשים בכדי לנצח.

אבל שהמשחקיות הפשוטה לא תעבוד עליכם. Age Of Empires IV הוא משחק עם עומק רציני בכל התחומים שבו. מעבר לקמפיינים שעליהם כבר דיברנו, לכל יחידה יש יתרונות טקטיים על פני יחידות אחרות כפי שהייתם יכולים לצפות בעולם האמיתי, ולא כל יחידה תהיה טובה אל מול כל יחידה. לדוגמה – יחידת spearman תהיה מעולה כנגד פרשים, אך חלשה כנגד קשתים, בעוד שאותם קשתים יהיו חלשים כנגד הסתערות פרשים. בדיוק כמו בלחימה בעולם העתיק.

בפן האסטרטגי Age Of Empires IV משמר את הנוסחה של קודמיו, ומאפשר לשחקן לפנות לכיוון משחק התקפי ולנצח בצורה זו, אך הוא גם מאפשר לשחקן להתבצר בתוך עצמו ולנצח בעזרת מגננה מתוכננת היטב. בעוד שהפן ההתקפי הוא ברור יותר ופשוט יותר – תבנה צבא, תמצא את האויב ותשמיד אותו. הפן ההגנתי, שאני אישית יותר מתחבר אליו, הוא טיפה יותר מסובך.

Age of Empires 4

בכדי לנצח במשחק, שחקן הגנתי יצטרך לבנות Wonder, מבנה ענק שמציין את פסגת ההישגים של התרבות בה הוא משחק, ולאחר מכן להגן עליו במשך כ-15 דקות. כמובן שזה לא כל כך פשוט, כיוון שברגע שאתה בונה את המבנה, כל שאר השחקנים במשחק מקבלים הודעה על כך ועל מיקום המבנה, ויעשו כל שביכולתם בכדי להשמידו (ואתכם על הדרך). ולכן, שחקן הגנתי יאלץ כנראה להתמודד אל מול כמה צבאות במקביל – מאתגר, אך אפשרי.

האויב הוא ממש לא פראייר

בניגוד למשחקים הקודמים בסדרה, Age Of Empires IV מספק לאויביים מערכת AI לא רעה בכלל. אם פעם התרגלנו לכך שהאויב תוקף בצורה ישירה וחזיתית – לא עוד. האויב מבין היכן ממוקמת ההגנה שלך, ויתקוף באמצעות הכלים הנכונים, מהמרחק הנכון, ולאחר מכן ידע להחליף ליחידות אחרות בכדי להמשיך את ההתקפה פנימה.

בעוד ששחקנים "רגילים" יהנו לשחק אל מול רמת ה-AI הבסיסית, שתאפשר לכם להתפתח ולהגן על עצמכם בצורה דיי נוחה, ברגע שפונים אל רמות הקושי הגבוהות ה-AI הופך לאויב חסר רחמים, שיתקוף ויכה בכם בכל רגע שהוא יכול, ולא יתן לכם רגע של מנוחה בכדי לשפר את ההגנות שלכם או לפתח את הישוב שלכם – ראו הוזהרתם!

Age of Empires 4

מבחינת כמות השחקנים, זה כמובן תלוי גודל מפה, אך המקסימום הוא 8 שחקנים, כשניתן לשלב בין שחקנים אנושיים לבין AI כפי רצונכם, כך שאם תרצו לשחק כמה חברים ביחד אל מול ה-AI ברמת הקושי הגבוהה ביותר ולחוות ביחד איך הרגיש קספרוב כששיחק נגד "כחול עמוק".

חיי הפועלים מקרוב וברור

אחד הפרמטרים המתקדמים במשחק, על אף שהוא אינו עניין של משחקיות טהורה, הוא נושא הגרפיקה. בעוד שאין לכם מה לצפות פה לגרפיקה בסגנון משחקי FPS חדישים, הגרפיקה ב-Age Of Empires IV בהחלט מרשימה, עם יכולת זום גבוהה שתאפשר לכם לראות את כל טקסטורות העצים, שדות, פועלים והמבנים השונים במשחק.

מלבד החזות עצמה, התנועות הגרפיות של היחידות השונות ושל הסביבה (דגים, עצים) נראות חלקות ויפות, ואפילו תוכלו לראות תנועות מיוחדות לכל יחידה בהתאם לאופי הקרב שלה, כך לדוגמה יחידת פרשים תאיץ בהסתערות, ויחידת נושאי חנית יורידו את החניתות כלפי האויב.

Age of Empires 4

מהיר, מהנה ומציע משהו לכולם

מה שיפה ב-Age Of Empires IV, זה שכל אחד יכול למצוא משהו לאהוב בו. בין אם זה הדור הישן יותר של ילידי שנות ה-80 וה-90 שיתחברו למשחקיות דומת Age Of Empires II, ובין אם גיימרים חדשים יותר, שיכולים לחוות משחק RTS מהיר ומעניין, שיאפשר להם לבחור בטקטיקה שונה כל פעם, וידרוש מהם להתאים את עצמם כל משחק מחדש.

מעבר לחווית הנוסטלגיה שמציע Age Of Empires IV, מדובר במשחק מהיר וקצבי, שברמות הקושי הגבוהות יאתגר גם את שחקני ה-RTS המנוסים שביניכם, אך יאפשר לכם למצוא את הדרך היחודית שלכם לניצחון (או ההפסד).

מפתחת:  Relic Entertainment

מפיצה: Xbox Game Studios

תאריך יציאה: 28 באוקטובר 2021

ז'אנר: אסטרטגיה

זמין על: PC

בוקר על: PC

עותק הביקורת של Age of Empires IV סופק על ידי בנדא מגנטיק.