פלטפורמת הסטרימינג הענקית Twitch הוציאה עדכון רציני לכללי הקהילה בנושא עירום לבוש הולם של סטרימרים, והצגת תכנים מיניים. להלן תקציר חוקי הלבוש החדשים:

איסור על חשיפת אזורים מוצנעים אפילו חלקית, כולל ישבן, למעט מחשופים שאינם עמוקים יתר על המידה. הבגד יהיה אטום ולא יאפשר לראות קווי מתאר של אזור מוצנע.

שידור מחופים או פסטיבלים – מותר לשדר בבגדי ים אטומים כל עוד אין מיקוד של המצלמה באזורים המוצנעים, ואין חובה לכסות את כל הישבן.

ציורי גוף – מותר בתנאי שאזור החלציים מכוסה לחלוטין. אין צורך לכסות את החזה אך יש לכסות את אזור הפיטמות, למשל באמצעות מדבקות מיוחדות לכך.

הנקה בשידור – מותרת.

Amouranth
Amouranth, מליון וחצי עוקבים. בגד ים בבריכה או בחוף מותר עפ"י הכללים.

חוקים נוספים ראויים לציון – אמנים לא יכולים לשדר ציור עירום, אין לשדר עירום במשחקי וידאו אלא אם העירום הוא סצנה זניחה במשחק והמשחק עצמו לא עוסק במין ועירום, ואין לשבץ במדיה תמונות או סרטונים המציגים עירום ולא אושרו מראש ע"י Twitch.

שואלים את עצמכם למשל איך יתכן שמותר לסטרימרית לצייר על גופה כולל חזה חשוף כמעט לגמרי מול מאות או אלפי צופים? ובכן, ציורי גוף נחשבים לאמנות מקובלת. כל עוד לא נחצים הגבולות המוסכמים על הקהילה, לא מופר אף חוק, ונלקחת בחשבון העובדה שחלק מהצופים הוא קהל מתחת לגיל 18- ל-Twitch לא תהיה בעיה עם זה.

חשוב לציין שקטינים נחשפים לתכנים ב-Twitch. על-פי Influencer Marketing Hub הנתונים מצביעים על 15,000,000 משתמשים ב-Twitch מידי יום. ניתן להניח שמליוני משתמשים הינם קטינים מתחת לגיל 18. על-פי כללי Twitch השימוש והרישום לשרות מותרים מגיל 13, אך עד גיל 18 השימוש חייב להיעשות בפיקוח הורה או אפוטרופוס.

הכסף הגדול טמון ביכולת למשוך צופים

סטרימרים רבים משדרים לא רק בשביל הנאה אלא גם כמקור הכנסה. המשוואה הכללית: יותר צפיות = יותר כסף בדמות תרומות של הצופים או רישום שלהם כמנויים לערוץ.

לאילו סכומים אפשר להגיע באמצעות הפלטפורמה? העיתונאי Jim Wang השתמש בנתונים עדכניים מהאתר Twitch Tracker והעריך כי הסטרימרים המובילים מרוויחים 20-65 אלף דולר בחודש. עדיין לא נפלתם מהכיסא? אז הסכומים האלו לא כוללים תרומות, פרסומות וספונסרים. מה שלום הכיסא עכשיו?

DrDisrespect
שידור של DrDisrespect, אחד הסטרימרים הפופולאריים בהיסטוריה של Twitch עם 4.2 מליון עוקבים.

כאן נכנסות לתמונה בעיקר סטרימריות שגילו די מהר את אחד הקבועים הפיזיקליים בטבע – סקס אפיל מושך צפיות. אחד הערוצים הפופולארים באתר הוא ערוץ Just Chatting שבו סטרימרים משדרים את חיי היום יום שלהם. אם תדרגו את השידורים לפי מספר צופים תראו אחוז גבוה של סטרימריות במחשופים עמוקים ו/או בגדים צמודים בחלקים העליונים של הרשימה. אינני טוען שכל סטרימרית כזו תתלבש כך במתכוון לשם משיכת צופים, לכל אדם הזכות להתלבש איך שנוח לו, וחלק מהפעילויות המשודרות (כמו יוגה) דורשות גם ביגוד תואם. אך על-פי הקבוע הפיזיקלי זה בהחלט תורם למספר הצפיות.

לגיטימי, אך היו מקרים רבים של סטרימריות שאיתגרו את חוקי הקהילה ושיחקו על גבולות המותר והאסור, ואפילו ניפצו אותם באופן בוטה. גם גברים עשו זאת, אך בד"כ מדובר באופי מעשים שונה שאיננו קשור לאופן לבוש.

חציית גבולות בשידור חי

על אף ש-Twitch עדכנו מידי פעם את הכללים הנוגעים לעירום ותכנים מיניים, זה כמעט תמיד קרה באיחור, או כתגובה למקרה חמור או שערוריה. בעוד שהכללים הנוגעים לתכנים מסויימים היו ברורים, כללי הלבוש היו עמומים מידי ואיפשרו לסטרימרים מרווח לשחק איתם.

על הגבול

שידור בבגדים שקופים חלקית, בגדים שאינם מכסים איזורים מוצנעים באופן מלא (למשל חולצות שחושפות מה שידוע כ under-boob), בגדים צמודים מידי שמאפשרים לראות את קווי המתאר של איזורים מוצנעים, התכופפויות שחושפות יותר את המחשוף, תאונות מלתחה (חשיפה בשל כשל בבגד או תנועה שגויה של הסטרימרית), שיח על נושאים מיניים, הצגת אביזרי מין בשידור, ועוד ועוד.

בדרך כלל, Twitch מגיבים למקרים כאלו בהרחקה זמנית מהאתר.

מתוך הערוץ של Shadykayplays. ביגוד קצר וצמוד מותר

שבירה מוחלטת של הכללים

הצגת פורנוגרפיה בערוץ, שידור בעירום חלקי/מלא, ביצוע אקטים מיניים בשידור, שיח על נושאים לא חוקיים, ועוד. חלק מהמקרים הנ"ל לא קשורים לכסף אלא להגשמת פנטזיות, או סתם לשם השעשוע מצד אנשים שלא אכפת להם מהחוק. כאן Twitch מגיבים בהרחקה לצמיתות.

ראוי לציין במאמר מוסגר שקיימות תופעות לא חוקיות שאינן קשורות למין, ואחת המפורסמות והמקוממות שבהן נקראית Swatting: דיווח אנונימי לרשויות החוק על מקרה פלילי חמור המתרחש כביכול בדירתו של סטרימר מסויים. המטרה היא לצפות בשידור חי בפריצת הכוחות מיוחדים לביתו של הסטרימר ההמום בשידור חי, לעיני הצופים שלו. זו תופעה איומה ומסכנת חיים שקרתה מספר רב מידי של פעמים.

שערוריות בשידור חי

שחקנית משחק הקלפים הפופולארי Hearthstone, הידועה בכינוי Nova Patra, כיכבה בשתי שערוריות. בראשונה היא "שכחה" לכבות את השידור לאחר סשן של המשחק, והצופים שנותרו ראו אותה באקט מיני.

בשניה היא פתחה חפיסות משחק בשידור חי וחשפה את גופה בכל פעם שהופיע קלף נדיר. היא נחסמה לצמיתות לאחר מכן, אבל את הרווח שלה היא כנראה עשתה כמו סטרימריות אחרות באופן עקיף – פרסום שהביא קהל לערוצים אחרים בהם אפשרי לעשות כסף, כגון שירותי סטרימינג למבוגרים, Patreon ו-Snapchat שם הן משתפות תכנים נועזים תמורת תשלום.

Novapatra

בעוד ש-Twitch מגיבה כיום בחריפות למשתמשים סוררים המשדרים עירום ופורנוגרפיה, נראה שהאתגר לא פשוט כל כך כמו שאנו עושיים לחשוב.

האתגר של Twitch

ההצלחה האדירה של Twitch נובעת בין היתר מכך שהוא מגיש תכנים שונים לקהילת הגיימינג ולא רק שידורי משחקים. בין התכנים גם שידורי אירועים, טורנירים, מוזיקה ואמנות, ושידורים מתוך חיי היום יום של גיקים וגיימרים.

Twitch הוא שירות מסחרי לחלוטין, וחלק חשוב מהקהל שלו הוא גם בני נוער. השירות נדרש לאזן תכנים שמצד אחד ימשכו עניין של משתמשים בוגרים ויספקו להם סביבה לבטא את עצמם ולהרגיש בנוח עם עצמם, ומצד שני יאפשרו גם לקהל בגילאי 13-17 לחיות עם התכנים בשלום כדי לא לאבד את הנתח הכספי שנוכחותם תורמת.

משתמשי Twitch הם ברובם גברים, אך קצת פחות מחצי מתחת לגיל 18.

האם לדעתכם האיזון של Twitch מוצלח? האם לדעתכם התנאי המחייב קטינים להיות מלווים בהורה בזמן הצפיה פוטר את האתר מוסרית? בעיני אין ספק שהאתגר דינמי ומורכב, ושכל אדם ישפוט אותו לפי תפיסת העולם שלו בנושאי שמרנות, ליברליות, שיקולים כלכליים, משפטיים, וכו'.

מה שכן בתחום אחד אין ספק – והוא החשיבות של Twitch והתרומה שלו לקהילת ותעשיית הגיימינג. בואו לצפות בנו מציגים משחקים חדשים וישנים בערוץ של GamersPack. אנחנו לבושים לחלוטין. בדרך כלל.

תמונת הכותרת מתוך ערוץ ה-Twitch של JadetheJaguar.