Home PlayStation 4

מדריך להורה המבולבל – איזו קונסולה לקנות לילדים?

לא מעט אנשים מוצאים את עצמם תוהים איזו פלטפורמת משחקים עדיף לרכוש עבור הילדים האהובים עליהם, בין אם זה צאצא, אחיין או נכד. היות וטיפים לבניית מחשב כבר הכנו לכם, הפעם נתמקד בקונסולות. אם כן, איזו קונסולה לבחור? ננסה בכתבה זו לענות על כל השאלות הרלוונטיות בכדי לעשות את החיים שלכם נוחים, אך לא נבחר בשבילכם!

חשוב לציין שבמלחמת הקונסולות יש רק מנצח אחד – אנחנו, והסיבה היא פשוטה; המחיר שווה את התמורה, חד וחלק. העובדה שהיצרניות הגדולות יצאו מגדרן על מנת לשכנע אתכם לקנות דווקא את הקונסולה שלהן יכולה לגרום לכאב ראש גדול, אבל אנחנו פה כדי לעשות לכם סדר בסלט.

הדור הקודם עוד חי ובועט

אז נכון, כבר יצאו קונסולות הדור הבא וכולם חייבים להשיג אחת, גם אם זה אומר לפנות לספסרים ולשלם מחיר כפול משווי השוק שלה (גם אם הילד מתחנן אל תעשו את זה, המלאים יחזרו בסוף וזה יקל על הכיס שלכם). אבל האם באמת כל הלחץ הזה מוצדק? בהסתכלות על המפרטים הטכניים, כמובן, אין מה להשוות. קונסולות הדור הבא מביאות חווית משחק שקונסולות הדור הקודם לא מסוגלות להביא. אולם, היות ומדובר בילדים, אולי אין באמת משמעות לעוד 20 שניות של טעינת משחק או לעיבוד תמונה ללא טכנולוגיית ray tracing.

קונסולות הדור הקודם, הלא הן ה-Xbox one וה-PlayStation 4, היו עד לפני כמה חודשים בחוד החנית של הגיימינג, ובעצם אם סוקרים את מגוון המשחקים הקיים, רובם פעלו ועדיין פועלים על אותן קונסולות ותיקות ומבטיחות הנאה מרובה לזמן רב.

ל-PS4 יש שתי גרסאות שוק, גרסת הסלים (Slim) וגרסת הפרו (Pro) החזקה יותר. את מערכת הסלים ניתן לרכוש בחנויות במחירים שנעים סביב ה-1250 ש"ח והיא מגיעה עם דיסק קשיח 500GB (גרסה בעלת 1TB ניתן לרכוש בכ-1400 ש"ח), ואת גרסת הפרו ניתן להשיג בכ-1600 ש"ח והיא מגיעה עם דיסק קשיח 1TB. כאמור, אלו הם מחירים עבור מערכת חדשה, והיא תגיע לרוב ללא משחקים ועם שלט אחד. כמובן, תוכלו למצוא חנויות שימכרו באנדלים שיכללו משחקים ואבזרים נוספים.

כמו ה-Playstation 4, ל-Xbox One קיימות שתי גרסאות, גרסת ה-S אשר מתמודדת אל מול הסלים, וגרסת ה-X שמתמודדת מול הפרו, שתיהן מגיעות עם דיסק קשיח של 1TB. את ה-S ניתן לרכוש בסביבות ה-1100 ש"ח ואת ה-X ניתן להשיג בערך ב-1600 ש"ח. בנוסף לשתי אופציות אלו קיימת אפשרות שלישית, Xbox one S all digital שמגיעה ללא כונן דיסקים ועלותה החל מ-750 ש"ח אך באופן אישי לא הייתי ממליץ על כך, ותבינו מדוע אחרי שתקראו את הפסקה הבאה.

רכישת מכשירים ומשחקים בשוק יד שנייה איננה דבר חדש, במיוחד בפרק זמן זה, כשכולם רצים לחדש ומעוניינים להפטר מהקונסולות הישנות. ניתן למצוא מערכות עם שני שלטים ומשחקים במחירים מפתיעים (גם לטובה וגם לרעה, אבל מאלו שמפתיעים לרעה מומלץ להתעלם). אז אם יש לכם את הזמן לכתת את רגליכם בקבוצות המכירה השונות בפייסבוק או אתרי יד 2 למיניהם, תוכלו למצוא מציאות שוות. כמובן, אם רכשתם עותקים פיזיים למשחקים תוכלו למכור או להחליף אותם לאחר שהילדים ימצו את המשחק וירצו לעבור למשחק הבא.

חזק יותר, מהיר יותר, יקר יותר

מי שקריאה עד פה הספיקה לו ובחר באופציית הדור הקודם, מזל טוב ותתיישנו. כעת אפשר לדבר על קונסולות הדור הבא, ה-PlayStation 5 וה-Xbox Series S|X. אז לכל מי שבהה בקיר בחצי שנה האחרונה ולא מודע להתפתחויות בגזרת מלחמת הקונסולות, לכו לכיור ותשטפו פנים כי אתם כנראה עייפים מידי וכשתחזרו נעדכן אתכם.

לאחרונה הושקו קונסולות הדור הבא של Sony ו-Microsoft, ה-Playstation 5 וה-Xbox Series S|X בהתאמה. קונסולות אלו מייצגות קפיצת מדרגה טכנולוגית לעומת הדור הקודם ובעצם משאירות לו אבק מבחינת גרפיקה וביצועים.

ה-PlayStation 5 מגיעה בשתי גרסאות, ולשתיהן דיסק קשיח של 825GB. ההבדל ביניהן הוא שלאחת יש כונן דיסקים ועלותה היא כ-2500 ש"ח ולאחרת אין ועלותה כ-2000 ש"ח. בדומה להמלצה האישית שלי על הגרסה הדיגיטלית, גם כאן אני ממליץ ללכת על האופציה עם הכונן, אלא אם אתם לא בקטע של שוק יד שנייה. נכון לעכשיו ה-PS5 קצת כמו מגפיים ומכנסיים שתמיד קונים קומפלט – קשה מאוד להשיג אותה כעת.

playstation 5 price israel

בגזרת האקס בוקס יש דמיון להשקות עבר אך גם שוני. בעוד גם הפעם מייקרוסופט בחרה להשיק שני דגמים, S ו-X, כעת גרסת ה-S לא מתמודדת באופן ישיר אל מול ביצועים של ה-PlayStation 5 אלא פונה לפלח שוק שמעדיף ביצועים קצת פחות מרשימים מקונסולת הדגל אך במחיר יותר תקציבי.

ה-Xbox Series S מתומחר בכ-1350 ש"ח והמכשיר כולל דיסק קשיח של 512GB. את גרסת ה-Xbox series X ניתן לרכוש החל מ-2200 ש"ח ולה דיסק קשיח כפול מה-S. לשתי הקונסולות מהדור הבא קיימת אפשרות לתאימות לאחור, משמע ניתן לקנות משחקים יד שנייה ובכך לחסוך עלויות.

אם אתם מעוניינים בטוב ביותר עבור ילדיכם (או רוצים להשתמש בזה כתירוץ כדי לפנק את עצמכם), כל אחת מהקונסולות הללו תיתן לכם מענה. מדובר בקונסולות חזקות (טוב, אולי לא ה-Xbox Series S שקצת מפגרת מאחור בסדרה הזו) צעירות ורעננות שרק מחכות לכותרים נוספים שעושים את דרכם אליהן.

ניידות זה שם המשחק

בואו נעשה סיבוב במוחו של ילד קטן שרוצה לשחק. אם זה היה תלוי בו, הוא היה מעוניין לשחק כל היום, מה שלא תמיד עולה בקנה אחד עם סדרות שאולי הייתם רוצים לצפות בהן בזמן הפנוי שלכם. אתם חושבים מה שאנחנו חושבים? גם אנחנו! הגיע הזמן להוציא מהשק את הקונסולה הניידת.

מערכת ה-Switch של Nintendo, מערכת שכוונה כולה לפלח השוק שמעוניין להמשיך לשחק כמעט נון-סטופ, בין אם זה בערב בסלון, בלילה בחדר, ברכבת בדרך לעבודה או לבית הספר (יפנים אחרי הכל) או בבית הספר עצמו (בהפסקה, כמובן). קונסולה זו באה גם היא בשתי גרסאות ושתיהן באות עם נפח אחסון של 32GB שניתן להרחיב עד 2TB באמצעות כרטיס microSD (אל תתלהבו, אין עדיין כרטיס בנפח הזה).

הגרסה הסטנדרטית כוללת שני שלטים (ג'ויקונים) שמחוברים באופן פריק למסך מגע 6.2 אינץ' ועמדת עגינה שניתן לחבר לטלוויזיה ובכך בעצם לשחק על המסך הגדול, מחירה מתחיל ב-1350 ש"ח. זמן סוללה כאשר הקונסולה ניידת יכול להגיע משעתיים וחצי עד לתשע שעות וזה תלוי בדגם ובאופן השימוש. המלצת הצוות היא כמובן, ללכת על הדגם שנקרא V2 בלשון העם, וניתן לזהות אותו לפי הקופסה האדומה (לעומת האפורה של הדגם הקודם) או לפי המק"ט שלו, HAC001-01. לדגם זה חיי סוללה ארוכים יותר, וזה משמעותי בקונסולה ניידת.

Nintendo Switch Refresh

אם הגרסה הקודמת הייתה "ללכת עם ולהרגיש בלי" כיוון שהיא יכולה לתפקד גם כקונסולה נייחת וגם כניידת, גרסת ה-Lite של הסוויץ' היא לגמרי ניידת ויותר תקציבית – בערך 880 ש"ח. השלטים שלה מחוברים באופן קבוע למסך 5.5 אינץ' ולא ניתן לעגן אותה ולשחק על טלוויזיה, והסוללה יכולה להחזיק מעמד בין 3-7 שעות ללא טעינה, בהתאם לשימוש.

גם פה אחזור ואדגיש, מאחר ומערכות אלו לא חדשות בשוק באופן יחסי, קיים שוק חי ותוסס של יד שנייה, בין אם מדובר על המערכת עצמה או בין אם מדובר על משחקים. גם כאן ניתן למצוא מציאות במחירים לא פחות ממדהימים ושווים לכל כיס.

הכל בשביל הילדים

כעת, לאחר שכיסינו פחות או יותר את האופציות של הקונסולות, בואו נתייחס לשאר השיקולים בכדי לעזור לכם להתאים את המערכת עבור ילדיכם.

מחיר – אחרי הסקירה הארוכה שראיתם אתם ודאי תוהים מדוע חזרתי לעניין המחיר. ובכן, צריך להבין שההוצאות לא תמיד מסתכמות בקניית הקונסולה וצריכת החשמל שלה, אלא ככל הנראה יתווספו אליהן גם ציוד היקפי, משחקים ומנויים שונים.

לצורך משחק ברשת יהיה עליכם להוסיף מנוי חודשי לכל אחת מהקונסולות, או קניית מנוי רבעוני או שנתי שעלותו זולה משמעותית. נציג את מחיר המנוי הארוך ונציין כי ניתן להשיג אותו במחירים מוזלים יותר אם מחפשים באמאזון או ברחבי הרשת וגם שם ניתן בקלות לצמצם עלויות בחצי.

Xbox Live Gold הינו המנוי של Xbox המאפשר גישה למשחק ברשת ומעניק שניים עד ארבעה משחקים חינם כל חודש והנחות על רכישת משחקים בחנות האונליין, מחירו 25$ ל-3 חודשים. בנוסף לזאת ניתן לרכוש בנפרד מנוי הנקרא Game Pass והוא מאפשר גישה אל מעל 100 משחקים ואליו מתווספים כל פעם עוד ועוד משחקים ומחירו 10$ לחודש. שירות המשלב את שני המינויים הנ"ל נקרא Game Pass Ultimate ועלותו 15$ לחודש. כיום, וזו דעת רבים, ה-GamePass הוא המנוי המשתלם ביום בשוק, לאחרונה המחיר עודכן ונהייה נוח יותר לכל כיס.

PS Plus הינו שם המנוי של PlayStation והוא מעניק שני משחקים חינם כל חודש, הנחות בחנות האונליין, והאפשרות לשחק ברשת ומחירו 60$ לשנה.

ל-Nintendo Switch יש מנוי המאפשר משחק ברשת, שמירה בענן, והנחות על משחקים בחנות המקוונת ומחירו 20$ לשנה. בנוסף, הוא נותן גישה למשחקים נוסטלגיים של נינטנדו שהיו קיימים על ה-NES וה-SNES הוותיקות.

כפי שציינו, יש גם את עניין הציוד ההיקפי, הנפוץ בהם הוא שלט נוסף שכן הקונסולה עצמה מגיעה עם שלט אחד בלבד ולרוב זה לא מספיק (בין אם יש יותר משחקן אחד בבית או שלא רוצים לעשות הפסקה כל פעם שנגמרת הסוללה). במידה ותרצו להוסיף שלט תצטרכו לשלשל מכיסכם עוד כמה מאות שקלים. לדוגמא, שלט של Xbox Series S|X יעלה בערך 280 ש"ח, שלט של PlayStation 5 יעלה כ-420 ש"ח וזוג שלטים (או שלט פרו, רמז-רמז) נוסף ל-Switch יעלה כ-370 ש"ח.

ארגונומיה – בעוד השלטים של ה-PlayStation וה-Xbox מיועדים לקהל בעל ידיים טיפה יותר גדולות מאשר לילדים בני 7, ניתן להתרגל לשימוש בהם תוך פרק זמן קצר. מצד שני, השלטים של Switch לעומת זאת קטנים ואפילו לפעמים קטנים מידי עבור ידיים גדולות ומגושמות אך עבור ילדים יכולים להתאים בצורה מאוד טובה.

Satisfye ZenGrip Pro

מצד שני, השלטים של הסוויץ' אולי קטנים יותר אך לא מאוד נוחים, מה שעשוי לגרור הוצאה נוספת בדמות שלט הפרו שצויין לעיל או אפילו גריפ לסוויץ' דוגמת ה-Satisfye Zengrip Pro שהופך את השימוש בסוויץ' בצורה הניידת להרבה יותר נוחה.

שליטה בתוכן – יש לזכור כי התכנים הקיימים בכל הקונסולות לא מתאימים לכלל הגילאים וכאן האחריות היא שלכם ההורים להיות עם היד על הדופק. בקונסולות השונות יש אופציות של בקרת הורים שיעזרו לכם להגביל תכנים ואף זמני משחק מוגדרים.

כמו כן, לקונסולות השונות יש משחקים אקסקלוסיביים שניתן לשחק רק עליהן דוגמת God of War ל-PlayStation 4 ו-Hyrule Warriors: Age of Calamity לנינטנדו סוויץ'. אם הילדים רוצים לשחק במשחקים כגון אלו, אז התשובה מה לקנות כבר ברורה מאליה.

תנועה – רוב המשחקים, במיוחד אלו שמשחקים לבד גורמים לילד להיות כמו שק תפוחי אדמה עם אצבעות שזזות. אז לא צריך לדאוג כל כך, ניתן לקנות שלט נוסף כדי לשחק יחדיו וכך האינטראקציה החברתית גורמת להם לנוע, גם אם זה מעט.

לכל קונסולה קיים האיבזור שלה, ל-PlayStation קיימת ערכת מציאות מדומה, ל-Xbox היה את ה-Kinect (היום די נדיר למצוא את זה), ול-Switch יש משחקים מבוססי תנועה שמופעלים בעזרת הג'ויקונים. נינטנדו אף הגדילו לעשות והוציאו את ערכות ה-Labo, ערכות יצירה מקרטון שמאפשרות בחלקן משחק במציאות מדומה או יצירת אבזור כמו חכה או פסנתר ל-Switch. כמובן, בואו לא נשכח את המשחק הנהדר Ring Fit Adventure שיגרום לילדים להזיע ובתכלס, ממש הפתיע אותנו לטובה.

ring fit adventure

יכולת שיתוף – בעידן הרשתות החברתיות מאוד חשוב לילדים לשתף חוויות וניצחונות בין החברים כדי "להוכיח" שהם הצליחו.

הקונסולות השונות מאפשרות שיתוף צילומי מסך ברשתות חברתיות למיניהן, אך לאו דווקא תומכות באלו שהילדודס משתמשים בהן באופן יותר שוטף. לכן, לעיתים עולה צורך להעביר את הצילומים למקום אחר לפני השיתוף, וגם זה מתאפשר על ידי הקונסולות. אז נכון, בחלק מהקונסולות זה יותר פשוט ובחלקן זה יותר מסורבל. ב-Switch, למשל, תוכלו לשלוח תמונות וסרטונים שנשמרו אל הנייד ומשם באופן קל ניתן להעלות למדיה חברתית כזו או אחרת. החיסרון העיקרי הוא שמשך הסרטון המוקלט לא יעלה על 30 שניות נכון להיום.

מה-PlayStation ניתן למשוך תמונות וסרטונים באמצעות דיסק און קי ומשם תוכלו להעביר למחשב ומשם למדיה החברתית. עבור Xbox צריך דוקטורט כדי להעלות את הקבצים. טוב נו, צריך רק חשבון OneDrive שלשם ישלחו הקבצים ומשם הדרך אל המדיה החברתית היא בקליק.

לסיכום, לארוז לכם?

אם שרדתם עד פה, שאפו ענק, כנראה שגם לכם יש זמן פנוי שכדאי לנצל עם קונסולה או מחשב, אז תחשבו על זה. אבל נחזור לכתבה. אחרי הכל, נכנסתם לפה כדי לקבל תחושה מה יותר משתלם לכם עבור ילדיכם.

אז בקצרה, עליכם לשאול את עצמכם את השאלות הבאות:
1. דור קודם או דור נוכחי?
2. קונסולה נייחת או ניידת?
3. האם אתם חייבים חדש או שיד 2 גם מתקבל על הדעת?
4. האם תקנו אביזרים נלווים?
5. האם תאפשרו לילדכם לשחק ברשת או לא?

בשורה התחתונה, יש מגוון רחב של אפשרויות שיתאימו לכל כיס ולכל תכסיס, בקרוב אפילו תצא קונסולה שיכולה לחמם לכם עוף. אם אתם רוצים להיות תקציביים, אתם יכולים ללכת על יד שנייה או אפילו יד ראשונה בדור הישן. אם אתם רוצים את הטופ שבטופ, לכו לספסר ותקנו PS5 (לא, אל תעשו את זה, תחכו שיחזור למלאי).

KFConsole – מישהו אמר עוף?

כמובן שאם ילדיכם נעולים על מכשיר ספציפי, למשל כי הם רוצים משחקים מסוימים או שכל החברים משחקים בקונסולה מסויימת במשחקים שלא מאפשרים לשחק יחד בין קונסולות ממותגים שונים, אז ידידיי בזבזתם כאן את זמנכם ולא משנה כמה תתאמצו לשכנע אותם אחרת זה ככל הנראה לא יעזור.

במידה ויש לכם את חופש הבחירה, הכי משתלם יהיה לקנות את ה-Xbox Series S ולעשות מנוי Game Pass Ultimate. אם קראתם את המדריך ועדיין מלאים בשאלות, מוזמנים לפנות אלינו בעמוד הפייסבוק שלנו, GamersPack Israel או אפילו להתייעץ עם הקהילה הנהדרת שלנו בקבוצת הפייסבוק שלנו, The GamersPack.