בתחילת ספטמבר חשפה חברת NVIDIA באירוע אינטרנטי את סדרת כרטיסי המסך (GPU's) החדשה שלה, סדרת RTX 4000 המבוססת על ארכיטקטורת אדה לאבלייס (Ada Lovelace) בתהליך יצור של 5nm מבית TSMC. באירוע השיקה החברה 3 כרטיסי מסך, ה-RTX 4090 ו-2 גרסאות של RTX 4080 (עם 16 ו-12 גיגהבייט זיכרון).

מאז עברו הרבה מים בירדן, גרסת ה-12GB של ה-RTX 4080 בוטלה והוחלפה מאוחר יותר ב-RTX 4070Ti, ואנחנו שוב מצאנו את עצמנו עם 3 כרטיסים בסדרה, כשה-RTX 4080 הוא האמצעי מבינם, ומכוון לגיימרים שרוצים להריץ 4K עם קצב רענון מהיר גבוה כמו אחיו הגדול ה-RTX 4090, אך בניגוד אליו – במחיר מעט יותר שפוי.

היום נבחן את ה-ASUS ROG STRIX RTX 4080 ונראה איך הוא ביחס לענקי הדור הקודם ונבין איזו התקדמות עשתה NVIDIA ביחס לדור ה-RTX 3000 (שגם הוא לא פראייר בביצועים).

קצת פרטים – ASUS ROG STRIX RTX 4080

כרטיס ה-High End מהדור החדש, ה-RTX 4080, מגיע עם ליבות RT מהדור השלישי שמספקות עד פי 2 ביצועים ב-Ray Tracing, ליבות טנזור מהדור הרביעי עם ביצועים של עד פי 4 עם DLSS 3.0 ביחס לרינדור רגיל של תמונות, וכל זה ביחד עם 16GB של זיכרון GDDR6X מהיר.

ה-RTX 4080 מגיע עם לא פחות מ-9,728 ליבות CUDA, מעבדי זרימה מהדור החדש בארכיטקטורת Ada Lovelace שמאפשרות לכרטיס לתת עד פי 2 בביצועים ביחס לדור הקודם, וכל זאת תוך ניצול יעיל יותר של צריכת החשמל (יותר חשוב מבחינת שהחום שהכרטיס מייצר, ופחות מבחינת חשבון החשמל שלכם).

הכרטיס שאנחנו בוחנים פה הוא ה-ASUS ROG STRIX RTX 4080 שמגיע עם מערכת קירור עצומה הכוללת תא אידוי בעיצוב פטנטי חדש של ASUS, שאליו מתחברים לא פחות מ-6 צינורות מתכת שמטרתם להוביל את החום אל מערך סנפירי האלומיניום העצום של הכרטיס. אותו מערך אלומיניום מקורר ע"י 3 מאווררים, כשהאמצעי מביניהם מסתובב בכיוון ההופכי, מה שמונע יצירת מערבולות אוויר ופגיעה באיכות הקירור.

מערכת הקירור של הכרטיס היא עצומה. היא תופסת לא פחות מ-3.5 סלוטים של PCI, כך שיש צורך להתחשב בגודל של הכרטיס כשבונים מערכת חדשה (ובמיוחד בשלב בחירת המארז). הכרטיס הוא באמת גדול במיוחד, באורך של כ-358 מ"מ, רוחב של כ-150 מ"מ ועומק של כ-70 מ"מ, מדובר על כרטיס שיתפוס לכם חלק גדול מהמקום הפנוי במארז, וישפיע על סירקולציית האוויר בתוכו, במיוחד בהתחשב בעובדה שהרוחב של הכרטיס מגיע כמעט עד לקצה רוב המארזים, ולא מאפשר לאוויר לעבור שם בכלל.

ה-ASUS ROG STRIX RTX 4080 מגיע עם BIOS כפול, שניתן לשנות בעזרת כפתור הביוס הפיזי על הכרטיס (כמובן לעשות זאת כשהמחשב כבוי). הבחירה היא בין מצב ביצועים, שמעלה את תדר העבודה של הכרטיס ל-2,535MHz, לבין מצב רגיל/שקט, ששם את תדר העבודה על 2,505MHz. כמובן שניתן גם לשלוט בפרופיל המאווררים עבור כל מצב.

הכרטיס מגיע עם חיבור חשמל חדש של 16 פינים שלא תמצאו בכל ספקי ה-ATX הנפוצים בשוק, אך בשביל לפצות על כך תקבלו באריזה מתאם יעודי לשם כך, שמקבל 3 חיבורי 8pin מצד אחד, ומוציא את אותו 16pin ישר לכרטיס. המתאם מגיע עם שירוול עמיד ואיכותי, אך בעוד שהוא כן יחסית גמיש – הוא עדיין גורם לכך שנדרש יותר רוחב במארז שלכם מאשר ה-150 מ"מ של הכרטיס עצמו, כך שיש לשים לב לכך שהכל, כולל המתאם, נכנס לכם במארז (או מראש לקנות מתאם עם זווית של 90 מעלות מיצרן צד שלישי).

מעבר לעיצוב הנאה של הכרטיס, שמעוצב כך שלא משנה באיזו תצורה תמקמו אותו במחשב (ורטיקלי או רגיל) תקבלו מולכם זווית מושקעת ומעוצבת של הכרטיס אי אפשר להתעלם מתאורת ה-RGB של הכרטיס. ה-ASUS ROG STRIX RTX 4080 מגיע עם תאורת RGB בקצה הכרטיס שכוללת את הכיתוב Republic Of Gamers, וכן תאורה ריבועית העוטפת את קצה הכרטיס מכל הצדדים שלו. הניתנת לשליטה ע"י ה-AURA SYNC של ASUS.

מבחני הביצועים

לפני שניגש למבחנים עצמם, חשוב להדגיש שמדובר בכרטיס שמגיע עם OC ישירות מהמפעל, ולכן התוצאות לא יהיו זהות לכרטיסי ה-REF של NVIDIA.

בחלק מהמבחנים נכלול תוצאות של ה-ASUS TUF Gaming RTX 3090 בשביל לתת מושג מה ההפרש בין היכולות של שני הכרטיסים.

מערכת הבחינות כוללת:

  • מעבד Ryzen 3700X עם תדר בסיס של 3.6GHz
  • לוח אם AORUS Master X570
  • זיכרון G.Skill 32GB (2x16GB) DDR4 3200MHz TridentZ RGB
  • ספק כח Antec HCG 850W
  • אמצעי אחסון Samsung 970EVO 512GB m.2 SSD
  • קירור למעבד Corsair H115i Platinum 280mm
  • מערכת הפעלה Windows 11

Final Fantasy Benching Tool

המבחן הראשון שנערך השתמש בכלי ה-Benchmark של Final Fantasy, ברזולוציית 1080p על הגדרות גבוהות (High Quality), לאחר מכן הרצה עבור רזולוציית 1440p עם הגדרות גבוהות (High Quality), ולבסוף הרצה ברזולוציית 4K עם הגדרות גבוהות (High Quality) גם כן.

במבחן זה ניתן לראות שבשל העובדה שגם ה-RTX 3090 הוא כרטיס חזק מאוד, אז ב-1080p לשניהם אין בעיה ומקבלים תוצאות גבוהות כמעט זהות. אך כשאנחנו מתחילים לעלות ברזולוציה, ההבדל בעוצמה בין הכרטיסים מתגלה, וניתן לראות יתרון אדיר ל-ASUS ROG STRIX RTX 4080 ביחס למפלצת של הדור הקודם, שפתאום לא נראת כל כך חזקה.

בעוד שב-2K ההבדל הוא "יחסית" קטן ועומד על כ-10%, כשאנחנו מגיעים לאזור ה-4K, שהיא כנראה הרזולוציה שבה ישחק כל מי שרוכש RTX 4080, ניתן לראות כבר מעל ל-30% הפרש – כבר ממש לא קטן.

WoT enCore

המבחן השני שנערך השתמש בכלי הבדיקה enCore מבית Wargaming, המבוסס על המנוע הגרפי של World Of Tanks, והורץ ברזולוציות של 1080p, ביחד עם 2K ו-4K, עם ובלי Ray Tracing (מצוין כ-RT בגרף) עם הגדרות Ultra:

גם במבחן השני ניתן לראות שההפרשים ברזולוציה של 1080p הם יחסית קטנים, וככל שעולים ברזולוציה ה-ASUS ROG STRIX RTX 4080 מתעלה על ה-RTX 3090 בקלות יתרה ולמעשה – משאיר לו אבק. מדובר על הפרשים של עשרות אחוזים ב-2K וב-4K, מה שמראה את השיפור המשמעותי בביצועים בין הדורות.

מה שכן מעניין לראות, הוא שגם בדור ה-RTX 4000, כשאחנו מפעילים Ray Tracing במשחק התוצאה יורדת משמעותית, מה שבהחלט מעיד על העומס שמפעילים חישובי ה-Ray Tracing על הכרטיסים. יכולות העיבוד של הדור החדש של NVIDIA בהחלט מרשימות, והעומס של ה-Ray Tracing על הכרטיס הוא משמעותי, אך גם לאחר ההפחתה ברמת הביצועים – התוצאות עדיין מרשימות ביותר.

3DMark & Superposition

המבחן השלישי שהורץ מורכב מכמה מבחנים, כשכולם בוחנים את כלל היכולות של הכרטיסים תחת מאמץ רב, הן חישובי, הן גרפי, והן פיזיקלי.

בכל המבחנים הסינטטיים שהורצו – ה-ASUS ROG STRIX RTX 4080 עובר ללא מאמץ את ה-RTX 3090 (שלהזכירכם – עד לפני השקת דור RTX 4000 נחשב למפלצת ביצועים). גם פה אנחנו רואים הפרש דו ספרתי בשיפור בביצועים, כשבמבחנים הכבדים יותר ההפרש הוא גדול יותר, כיוון שבמבחנים ה-"קלילים" שני הכרטיסים מתמודדים בלי בעיה, אך כשמגיעים למבחנים הכבדים – היתרון בעוצמה הוא חד משמעית של ה-RTX 4080.

מבחני ה-Time Spy מבוססי DX12 וה-Fire Strike מבוססי DX11 מפעילים עומס רב על ה-GPU, אך כפי שניתן לראות מהמבחנים – העומס לא ממש מפריע לשני הכרטיסים.

מבחן ה-Port Royal בוחן את יכולות ה-Ray Tracing של הכרטיסים, וגם כאן אנו רואים שהכרטיסים מתמודדים יחסית יפה עם העומס שטכנולוגיית ה-Ray Tracing מפעילה, עם יתרון של כ-41% אחוזים לטובת ה-RTX 4080, מה שמראה את השיפור המשמעותי ביכולות של ליבות ה-RT מהדור החדש ביחס לדור הקודם.

מבחן ה-Unigine Superposition שהורץ הן ברזולוציית FHD והן ב-2K, בוחן את יכולות החישוב של ה-GPU בכך שהוא מריץ חישובים פיזיקליים רבים בו-זמנית באופן מתמשך לכל אורך הבדיקה. גם כאן הארכיטקטורה החדשה של NVIDIA מראה שיפור משמעותי ביחס לדור הקודם.

מבחן ה-DLSS של 3DMark

המבחן הרביעי שהורץ הינו מבחן DLSS מבית 3DMark, שבוחן את יכולות הכרטיס עם DLSS פועל, ועם DLSS כבוי, כאשר ל-DLSS ישנן 2 אפשרויות פעולה, עבור מיקסום ביצועים, או איכות.

קודם כל נתחיל ונאמר – היכולות שמוצגות פה בין שימוש ואי-שימוש ב-DLSS הן משמעותיות, ומדברות על תוספת FPS של כ-60% למצב האיכות, או באזור ה-100% במצב הביצועים. בהחלט הבדל משמעותי שמראה את היכולת המדהימה של הכלי הזה מבית NVIDIA. גם כאן ניתן לראות יתרון משמעותי ל-ASUS ROG STRIX RTX 4080 ביחס לדור הקודם, עם שיפור של כ-40% בבסיס וב-Quality, ושל כ-17% במצב ביצועים.

בנצ'מארק משחקים

שלושת המשחקים עליהם הרצנו את הבדיקות היו Horizon Zero Dawn, ו-Wolfenstein: Youngblood, ו-Ghost Recon: Breakpoint ו-Far Cry 6. בכולם הורץ המבחן ברזולוציית FHD ו-2K ו-4K, על הגדרות Ultra מלאות.

אני ממליץ להתמקד בעמודות ה-AVG FPS כי הן הכי מייצגות את מה שתחוו כשתשחקו במשחקים, וכפי שניתן לראות מעמודות אלו ה-ASUS ROG STRIX RTX 4080 לא ממש מתרגש גם ממשחקים כבדים כשהם על 1080p או 2K, וכמובן אין לו סיבה לעשות את זה, הוא הרי מיועד לרזולוציות של 4K, ואולי גם קצת 2K, אבל 1080p? מיותר לגמרי.

בסופו של דבר, ה-RTX 4080, כפי שניתן לראות, הוא לגמרי כרטיס לגיימרים שמחפשים להריץ משחקים ב-4K על הגדרות גבוהות מבלי לתהות כמה FPS הם יקבלו, אלא רוצים לקבל חוויית משחק חלקה מבלי להתאמץ – וה-RTX 4080 מספק בדיוק את זה.

חשוב לציין, ברוב המבחנים מה שהגביל אותנו בסוף מבחינת ה-FPS לא היה כרטיס המסך, אלא המעבד שכבר הפריע לכרטיס המסך לעשות את עבודתו, ובמיוחד ב-Far Cry 6, שבו המאמץ של כרטיס המסך אולי הורגש, אך לא שימש בתור הגורם המגביל בתוצאה – מבחינת הכרטיס, הוא יכול לתת לכם יותר מממוצע של 70 FPS.

ASUS ROG STRIX RTX 4080 – האם הוא בכלל בשבילכם?

כמובן שאין הפתעה בביצועים של ה-RTX 4080. מראש ידענו שאנחנו מקבלים כרטיס שלמרות שהוא לא הטופ של הסדרה, הוא בקלות עובר את המפלצות של הדור הקודם – ארכיטקטורת Ada Lovelace בהחלט מוכיחה את עצמה במבחנים ביחס לארכיטקטורת Ampere הקודמת (שלהזכירכם – גם היא הייתה שיפור משמעותי ביחס לקודמתה ה-Turing).

ולכן אנחנו מוצאים את עצמנו חוזרים על אותה שורה שאמרנו כשבחנו את ה-RTX 3090 בשנה שעברה: אם אין לכם מסך גיימינג 4K, או לכל הפחות מסך 2K עם קצב רענון מהיר – אין לכם שום צורך ב-RTX 4080. הכרטיס הזה מיועד לגיימינג ב-4K. לשם כך הוא קיים (למרות שאם תרצו אותו ל-2K עם Hz גבוה – גם בסדר).

לאלו מכם המשחקים ברזולוציית 2K ו-4K, הכרטיס הזה יאפשר לכם לעשות פחות או יותר כל מה שאתם רוצים, רוצים הגדרות גבוהות ו/או קצב רענון גבוה? קיבלתם. גם הדור הקודם איפשר ביצועים גבוהים, אבל עם כרטיס כמו ה-ASUS ROG STRIX RTX 4080 תוכלו לשחק על מסך 4K עם קצב רענון גבוה מבלי לחשוב פעמיים – הוא פשוט יכול לקחת את כל מה שתזרקו עליו, כל עוד תצוותו לו מעבד (ו-RAM) שיכול לעמוד בקצב שלו.

המחיר של ה-ASUS ROG STRIX RTX 4080 בארץ עומד על אזור ה-6,700 ש"ח (פחות או יותר), משמעותית נמוך יותר מהמחירים של המפלצות מהדור הקודם, אך עדיין גבוה יחסית לכרטיסי מסך, במיוחד בתהחשב בכך שבפחות ממחצית מהסכום תוכלו למצוא כרטיסי RTX 3080 או 6900XT מהדור הקודם, שאם אתם משחקים ב-2K או לא דחוף לכם 120Hz על 4K, אז תוכלו לחסוך ולבחור בהם.

כרטיס המסך ASUS ROG STRIX RTX 4080 סופק על ידי נציגות ASUS בישראל.