כפי שכל חובב חומרה יודע, אי שם בספטמבר 2022 חשפה חברת NVIDIA באירוע אינטרנטי את סדרת כרטיסי המסך (GPU's) הנוכחית, סדרת RTX 4000 המבוססת על ארכיטקטורת אדה לאבלייס (Ada Lovelace) בתהליך יצור של 5nm מבית TSMC. באירוע השיקה החברה 3 כרטיסי מסך, ה-RTX 4090 ו-2 גרסאות של RTX 4080 (עם 16 ו-12 גיגהבייט זיכרון).

מאז, ובעקבות זעם קהילת הגיימינג העולמית, גרסת ה-12GB של ה-RTX 4080 למעשה בוטלה. מאוחר יותר, כפי שרוב הקהילה ציפתה, קיבלנו את אותה גרסה עם השם החדש שלה – RTX 4070 Ti. וכמו שנהוג במעבר בין סדרות, זה שמדובר על כרטיס שהוא מוצג בתור הבינוני בסדרה שלו, זה לא אומר שום דבר על היכולות שלו, אבל את זה נשאיר להמשך הביקורת.

היום נבחן את ה-ASUS TUF RTX 4070 Ti OC Edition ונראה איך הוא ביחס למפלצת הביצועים שהיא ה-RTX 4080, לאלו מכם שמתכננים לשדרג לסדרה 4000, אבל לא הצליחו להחליט לאיזה כרטיס.

קצת פרטים – ASUS TUF RTX 4070 Ti OC Edition

כמו אחיו הגדול, גם ה-ASUS TUF RTX 4070 Ti מגיע עם ליבות RT מהדור השלישי שמספקות עד פי 2 ביצועים ב-Ray Tracing, ליבות טנזור מהדור הרביעי עם ביצועים של עד פי 4 עם DLSS 3.0 ביחס לקצב רינדור רגיל של תמונות, ולכל זה חיברו 12GB של זיכרון GDDR6X מהיר.

ה-ASUS TUF RTX 4070 Ti מגיע עם 7,680 ליבות CUDA, שהם מעבדי זרימה מהדור החדש בארכיטקטורת Ada Lovelace שמספקים עד פי 2 בביצועים ביחס לדור הקודם, וכל זאת תוך ניצול יעיל יותר של צריכת החשמל (יותר חשוב מבחינת שהחום שהכרטיס מייצר, ופחות מבחינת חשבון החשמל שלכם).

הכרטיס שאנחנו בוחנים היום הוא ה-ASUS TUF RTX 4070 Ti OC Edition, שמגיע עם מערכת קירור עצומה הכוללת שלושה מאווררים ושלדת מתכת שהיא מצד אחד מלאה, אך מצד שני כוללת אזורים רבים בהם האוויר יכול לחלוף ולשחלף את החום במהרה החוצה מהאזורים החמים, לאחר שהוסע אל סנפירי האלומיניום בעזרת לא פחות מ-6 צינורות מתכת להולכה מהירה של החום. חשוב לציין שלכרטיס יש backplate מתכתית מלאה כחלק מהמסגרת המתכתית, שביחד עם המסגרת כולה עובדת בכדי גם לקרר את כרטיס המסך, אך גם לשמור על היציבות המבנית שלו לאורך זמן.

כמו רוב הכרטיסים המשודרגים של דור RTX 4000, גם כאן מערכת הקירור של הכרטיס היא עצומה. היא תופסת לא פחות מ-3.5 סלוטים של PCI, כך שיש צורך להתחשב בגודל של הכרטיס כשבונים מערכת חדשה (ובמיוחד בשלב בחירת המארז). הכרטיס הוא באמת גדול במיוחד, באורך של כ-305 מ"מ, רוחב של כ-138 מ"מ ועומק של כ-65 מ"מ, בהחלט מדובר על כרטיס גדול במיוחד. לא ברמה של ה-ASUS ROG STRIX RTX 4080, אבל בהחלט גדול, במיוחד שמכניסים בחשבון את מיקום יציאת כבל החשמל שפונה לכיוון חלון המארז ודורש מקום נוסף לחיבור הכבל.

ה-ASUS TUF RTX 4070 Ti OC Edition מגיע עם BIOS כפול, שניתן לשנות בעזרת כפתור הביוס הפיזי על הכרטיס (כמובן לעשות זאת כשהמחשב כבוי). הבחירה היא בין מצב ביצועים, שמעלה את תדר העבודה של הכרטיס ל-2,760MHz, לבין מצב רגיל/שקט, ששם את תדר העבודה על 2,730MHz, אך מלבד כך גם משנה את פרופיל המאווררים של הכרטיס (כמובן שניתן גם לשלוט בפרופיל המאווררים באופן ידני בעזרת תוכנה).

הכרטיס מגיע עם חיבור החשמל החדש והמושמץ בעל 16 הפינים שלא תמצאו בכל ספקי ה-ATX הנפוצים בשוק, אך בשביל לפצות על כך תקבלו באריזה מתאם יעודי לשם כך, שמקבל 2 חיבורי 8pin מצד אחד, ומוציא את אותו 16pin ישר לכרטיס. המתאם מגיע עם שירוול עמיד ואיכותי, אך בעוד שהוא כן יחסית גמיש – הוא עדיין גורם לכך שנדרש יותר רוחב במארז שלכם מאשר ההרוחב של הכרטיס עצמו, כך שיש לשים לב לכך שהכל, כולל המתאם, נכנס לכם במארז (או מראש לקנות מתאם עם זווית של 90 מעלות מיצרן צד שלישי).

מבחינת עיצוב, אני חייב לומר שהגישה שבחרו בסדרת ה-TUF הרבה יותר מוצא חן בעיני מאשר סדרת ה-ROG STRIX. אז נכון, יש פה פחות RGB (בדמות לוגו TUF ופס LED קצר בקצה הימני של הכרטיס), אבל העיצוב נראה מאוד חזק ועמיד, וגורם לי להרגיש כאילו יש לי מפלצת מתכתית בלתי מנוצחת בתוך המארז.

מבחני הביצועים

לפני שניגש למבחנים עצמם, חשוב להדגיש שמדובר בכרטיס שמגיע עם OC ישירות מהמפעל, ולכן התוצאות לא יהיו זהות לכרטיסי ה-REF של NVIDIA.

כל המבחנים כוללים השוואה אל ה-ASUS ROG STRIX RTX 4080 שסיקרנו בעבר.

מערכת הבחינות כוללת:

  • מעבד Ryzen 3700X עם תדר בסיס של 3.6GHz
  • לוח אם AORUS Master X570
  • זיכרון G.Skill 32GB (2x16GB) DDR4 3200MHz TridentZ RGB
  • ספק כח Antec HCG 850W
  • אמצעי אחסון Samsung 970EVO 512GB m.2 SSD
  • קירור למעבד Corsair H115i Platinum 280mm
  • מערכת הפעלה Windows 11

Final Fantasy Benching Tool

המבחן הראשון שנערך השתמש בכלי ה-Benchmark של Final Fantasy, ברזולוציית 1080p על הגדרות גבוהות (High Quality), לאחר מכן הרצה עבור רזולוציית 1440p עם הגדרות גבוהות (High Quality), ולבסוף הרצה ברזולוציית 4K עם הגדרות גבוהות (High Quality) גם כן.

טוב, אז לא צריך להיות חכם גדול בשביל להבין שב-1080p לשניהם אין בעיה ומקבלים תוצאות גבוהות כמעט זהות, אך בעוד שב-2K ו-1080p ההבדל הוא "יחסית" קטן ואפילו ניתן לומר שדיי זניח, כשאנחנו מגיעים לאזור ה-4K, שהיא כנראה הרזולוציה שבה ישחקו רוב האנשים שמחפשים לקנות כרטיס מסך בסדר הגודל הזה, ניתן לראות יתרון ברור של ה-RTX 4080, עד כדי 30% יתרון בביצועים.

WoT enCore

המבחן השני שנערך השתמש בכלי הבדיקה enCore מבית Wargaming, המבוסס על המנוע הגרפי של World Of Tanks, והורץ ברזולוציות של 1080p, ביחד עם 2K ו-4K, עם ובלי Ray Tracing (מצוין כ-RT בגרף) עם הגדרות Ultra:

גם במבחן השני ניתן לראות שההפרשים ברזולוציה של 1080p הם זניחים לחלוטין. אך במבחן כאן כבר ניתן לראות הבדל גם ברמת הביצועים ברזולוציית 2K, שם ה-RTX 4080 מוביל בכ-22% על ה-RTX 4070Ti. כמובן שב-4K ההפרש נעשה גדול יותר ומגיע לאזור ה-35% הפרש בביצועים, אבל חשוב להבין שגם כשאנחנו אומרים שה-ASUS TUF RTX 4070 Ti OC Edition חלש ב-20-30 אחוזים ביחס ל-RTX 4080, זה עדיין אומר שהוא יתן לכם ביצועים באזורים של ה-RTX 3090 וה-RTX 3090 Ti.

מה שכמובן מעניין לראות, הוא שגם בדור ה-RTX 4000, כשאחנו מפעילים Ray Tracing במשחק התוצאה יורדת משמעותית, מה שבהחלט מעיד על העומס שמפעילים חישובי ה-Ray Tracing על הכרטיסים. יכולות העיבוד של הדור החדש של NVIDIA בהחלט מרשימות, והעומס של ה-Ray Tracing על הכרטיס הוא משמעותי, אך גם לאחר ההפחתה ברמת הביצועים – התוצאות עדיין מרשימות ביותר.

3DMark & Superposition

המבחן השלישי שהורץ מורכב מכמה מבחנים, כשכולם בוחנים את כלל היכולות של הכרטיסים תחת מאמץ רב, הן חישובי, הן גרפי, והן פיזיקלי.

בכל המבחנים הסינטטיים שהורצו – ה-ASUS ROG STRIX RTX 4080 כמובן שמקבל תוצאות גבוהות יותר מה-ASUS TUF RTX 4070 Ti OC Edition, החל מ-5% ו-9% ב-Fire Strike ו-Time Spy (בהתאמה) ועד של כ-33% ב-Fire Strike Ultra, ב-Port Royal וב-SuperPosition.

כן חשוב לציין שהתוצאות מאוד גבוהות לשני הכרטיסים. מבחני ה-Time Spy מבוססי DX12 וה-Fire Strike מבוססי DX11 מפעילים עומס רב על ה-GPU, אך כפי שניתן לראות מהמבחנים – העומס לא ממש מפריע לשני הכרטיסים. מבחן ה-Port Royal בוחן את יכולות ה-Ray Tracing של הכרטיסים, וגם כאן אנו רואים שהכרטיסים מתמודדים יחסית יפה עם העומס שטכנולוגיית ה-Ray Tracing מפעילה.

מבחן ה-Unigine Superposition שהורץ הן ברזולוציית FHD והן ב-2K, בוחן את יכולות החישוב של ה-GPU בכך שהוא מריץ חישובים פיזיקליים רבים בו-זמנית באופן מתמשך לכל אורך הבדיקה. גם כאן הארכיטקטורה החדשה של NVIDIA מראה שיפור משמעותי ביחס לדור הקודם.

מבחן ה-DLSS של 3DMark

המבחן הרביעי שהורץ הינו מבחן DLSS מבית 3DMark, שבוחן את יכולות הכרטיס עם DLSS פועל, ועם DLSS כבוי, כאשר ל-DLSS ישנן 2 אפשרויות פעולה, עבור מיקסום ביצועים, או איכות.

קודם כל נתחיל ונאמר – היכולות שמוצגות פה בין שימוש ואי-שימוש ב-DLSS הן משמעותיות. אנחנו רואים קפיצה של פי 2.5 בין ה-DLSS 3.0 כשהוא כבוי לבין מצב איכות, וקפיצה של פי 3.5 בין מצב כבוי לבין מצב ביצועים. בהחלט הבדל משמעותי שמראה את היכולת המדהימה של הכלי הזה מבית NVIDIA.

מבחינת הפרש הביצועים בין שני הכרטיסים, גם כאן אנחנו מדברים על הפרש של כ-32% בין התוצאות של שני הכרטיסים, שזה למעשה הנתון החוזר שאנחנו חווים עבור הכרטיס ברזולוציות של 4K, כך שאם תהיתם לעצמכם מה התוספת בביצועים שתקבלו, אז זה המספר.

בנצ'מארק משחקים

שלושת המשחקים עליהם הרצנו את הבדיקות היו Horizon Zero Dawn, ו-Wolfenstein: Youngblood, ו-Ghost Recon: Breakpoint ו-Far Cry 6. בכולם הורץ המבחן ברזולוציית FHD ו-2K ו-4K, על הגדרות Ultra מלאות.

אני ממליץ להתמקד בעמודות ה-AVG FPS כי הן הכי מייצגות את מה שתחוו כשתשחקו במשחקים, וכפי שניתן לראות מעמודות מהתוצאות שאנחנו מקבלים עם ה-ASUS TUF RTX 4070 Ti OC Edition, אם אתם מתכננים להשתמש בו ברזולוציה של 1080p אתם תעשו עוול לכרטיס. למעשה, אפילו ב-2K ברוב המשחקים שתפעילו הכרטיס יתן לכם תוצאות שיתנו לכם לשחק בצורה חלקה לחלוטין.

ב-4K לעומת זאת אנחנו כבר יורדים למספרים קצת יותר נורמטיבים, עדיין לא מספרים רעים, מספרים שתוכלו לשחק איתם בכיף בלי בעיה במרבית המשחקים הקיימים בשוק, ואל תשכחו שאנחנו מריצים פה את הבדיקות על ההגדרות הגבוהות ביותר בכל משחק, אז במקרה הכי גרוע, ב-4K תצטרכו להתפשר קצת.

אז למי מיועד ה-ASUS TUF RTX 4070 Ti OC Edition?

נתחיל מהשורה התחתונה של כל מבחני הביצועים – מדובר בכרטיס שהוא חזק בטירוף. אז נכון, הוא לא מצליח להשתוות ל-RTX 4080 ברזולוציית 4K (אבל היי! ב-1080p ו-2K כמעט לא תרגישו בהבדל בינם), אבל בסוף זה כמו להשוות אצן אולימפי "רגיל" ליוסיין בולט – הוא טוב, אבל אין פה באמת תחרות אמיתית בין השניים.

למרות שלא כללנו אותו בבדיקות, חשוב לציין שהתוצאות שה-ASUS TUF RTX 4070 Ti OC Edition מספק, כשמשווים אותו לסדרת ה-RTX 3000, הן נעות באזורים שבין ה-RTX 3090 לבין ה-RTX 3090 Ti. וחשוב להזכיר למי שהספיק לשכוח – מדובר בשני כרטיסי מסך מפלצתיים לחלוטין, לא פחות ולא יותר.

ולכן אנחנו מוצאים את עצמנו חוזרים על אותה שורה שאמרנו כשבחנו את ה-RTX 3090 בשנה שעברה, ואת ה-RTX 4080 לפני כמה חודשים: אם אין לכם מסך גיימינג 4K, או לכל הפחות מסך 2K עם קצב רענון מהיר – אין לכם שום צורך ב-ASUS TUF RTX 4070 Ti OC Edition. הכרטיס הזה מיועד לגיימינג ב-4K, או לכל הפחות ב-2K עם קצב רענון גבוה במיוחד.

אבל בסוף השאלה החשובה היא – מתי לבחור ב-RTX 4070 Ti, ומתי ללכת על ה-RTX 4080? ובכן, ראינו שאם אנחנו מדברים על 1080p או 2K אז אין באמת הבדל מהותי בין הכרטיסים, והוא מסתכם באחוזים בודדים בלבד. אבל, כשאנחנו מדברים על רזולוציות 4K, אנחנו מגיעים להפרשים ממוצעים של כ-30% תוספת ביצועים.

מה המסקנה פה? ובכן, אם אתם לא מכוונים ל-4K בהגדרות הכי גבוהות, או אם אתם מכוונים ל-2K ומטה, אז כנראה שה-ASUS TUF RTX 4070 Ti OC Edition הוא בחירה מעולה עם מחיר של 4,790 ש"ח בארץ, כך שחבל על כמה מאות השקלים הנוספים שנדרשים בשביל לקבל גרסה בסיסית של ה-RTX 4080 (או כ-1,500 ש"ח אם תרצו גרסאות בכירות יותר שלו). שתוכלו להשקיע בשאר הרכיבים במערכת שלכם.

כרטיס המסך ASUS TUF RTX 4070Ti OC Edition סופק על ידי נציגות ASUS בישראל.