ה-ASUS ROG STRIX ARION S500 הוא כונן גיבוי חיצוני מבוסס SSD NVMe מהיר, שמגיע בתוך מארז מתכתי יעיל ונאה, עם תאורת RGB מרשימה, אך בנפח של 500GB בלבד. עם תג מחיר גבוה יחסית, לא ברור מי הוא קהל היעד שלו.

הרעיון שעומד מאחורי כונני איחסון חיצוניים קטנים וניידים הוא כבר מזמן לא רעיון חדש, וכשלמרבית האנשים המתעסקים עם מחשב בעבודה יש לפחות איזה Disk On Key עליהם לכל צרה שלא תבוא, אלו מאיתנו שמעבירים קבצים גדולים במיוחד צריכים משהו שיאפשר העברה שהיא מהירה יותר ממה שיש ל-HDD הגדולים וה-DOK הקטנים להציע.

חברות החומרה כמובן לא היו עיוורות לדרישה הזאת, ונכנסו בשמחה עם סדרות רבות שנועדו למלא את החלל, כך בין היתר קיבלנו את ה-P50 של WD, או ה-T7 של סמסונג, ורבים אחרים כדוגמתם. ועכשיו הגיע גם זמנן של חברות הגיימינג להיכנס לתחום ולהכניס קצת חיים וצבע (תרתי משמע) לתחום, וכאן אנחנו פוגשים את ה-ASUS ROG STRIX ARION S500.

חשוב לציין שה-Arion S מגיע עם כונן SSD מובנה, בעוד סדרת ה-Arion Lite וה-Arion מגיעות ללא כונן פנימי, וניתן להכניס כל SSD שתרצו.

מנוע זה חשוב, אבל העיצוב חשוב יותר

בעצם, על מה אנחנו מדברים פה? ה-ASUS ROG STRIX Arion S500 הוא למעשה SSD שעטוף במעטפת מתכתית מעוצבת, שנועדה כמובן לשמור על הכונן, אך גם לאפשר לו לפעול ללא הפרעה ע"י פיזור יעיל ומהיר של החום שמצטבר בעת פעולה מתמשכת (כמו העתקות קבצים כבדים).

הדבר הכי חשוב עבור כונן נייד הוא כמובן הגודל שלו, וה-Arion S500 מגיע בגודל של כ-125 מ"מ על 48 מ"מ עם עובי של כ-1 ס"מ, וכל זה במשקל של כ-107 גרם – בהחלט אפשר לקרוא לזה קומפקטי. למעשה, אתם יכולים לשים אותו בכיס בלי בעיה, ורוב הסיכויים שאפילו לא תרגישו שהוא שם.

חשוב לציין שבעוד שהמעטפת סגורה לחלוטין, ה-Arion S500 אינו מגיע עם עמידה בתקן IP כזה או אחר, כך שלא מומלץ לנסות להיכנס איתו למים, או לזרוק אותו לתוך ערימות עפר רנדומליות.

גוף המעטפת עשוי כולו מסגסוגת אלומיניום, שמצד אחד מאפשרת שמירה על משקל נמוך, אבל מצד שני גם שומרת טוב מאוד על המטען הרגיש שנמצא בפנים. מעבר לשמירה פיזית על הכונן, המעטפת עצמה משמשת כמפזר חום גדול שמחובר באמצעות פד תרמי לכונן המצוי בתוכה, מה שמאפשר לכונן ה-SSD הפנימי לשמור על מהירויות גבוהות, מבלי להתפשר על הביצועים.

המארז הוא לא סתם מארז רגיל, אלא אלמנט עיצובי לכל דבר ועניין, עם עיצוב שמשתלב עם הרעיון העיצובי הכללי של סדרת ROG STRIX (מותג הגיימינג של ASUS), ותאורת RGB נאה שניתן לשלוט בה בעזרת תוכנת ה-ASUS AURA SYNC, בהחלט רואים את הטאצ' שפונה לגיימרים.

NVMe SSD – הלב הפועם של ה-Arion S500

בתוך כל המארז היפה הזה נמצא SSD בגודל של 500GB מבית חברת פייזון (Phison) שמאפשר מעבר נתונים של עד ל-1,050 מגהבייט לשנייה (מוצהר), ביחד עם זיכרון DRAM מובנה וזיכרון מטמון שמאפשרים למקסם את תעבורת הנתונים, ולהאריך את אורך חיי ה-SSD.

למארז עצמו יש יציאת USB Type C אחת בלבד בתקן USB 3.2 Gen 2×1, וכך בקופסה תקבלו גם כבל קצר של type C to type C, שיאפשר לכם לחבר את המארז למחשב/לפטופ שלכם.

מבחני ביצועים

מערכת הבחינות:

  • מעבד Ryzen 3700X עם תדר בסיס של 3.6GHz
  • לוח אם Gigabyte X570 AORUS Master
  • זיכרון G.Skill 32GB (2x16GB) DDR4 3200MHz TridentZ RGB
  • ספק כוח Antec High Current Gamer 850W
  • כרטיס מסך AORUS RTX 2080 Super
  • קירור למעבד Corsair H115i Platinum 280mm
  • מערכת הפעלה Windows 11

בהתאם לחיבורים הקיימים על לוח האם, היינו אמורים להגייע למהירות המוצהרת של הכונן שעומדת על 1,050MB/s. חרף בדיקות חוזרות ונשנות, לא הצלחנו להגיע לתוצאות המתכנסות להצהרת המהירות.

ATTO Disk Benchmark

את המבחן הראשון ביצענו עם התוכנה ATTO Disk Benchmark. מדובר בתוכנה הנפוצה ביותר לבאנצ'מארקים על ידי יצרנים. ATTO מבצעת את המבחנים בעזרת מידע דחיס, מה שמאפשר תוצאות גבוהות יותר במבחן.

ה-Arion S500 הגיע למהירויות כתיבה של 882MB/s ומהירויות קריאה של 952MB/s דרך חיבור ה-USB-C. נכון, ציפינו לקבל תוצאות הקרובות יותר להצהרה של ASUS, אך גם התוצאות האלו הן מרשימות במיוחד, ועוברות בהרבה כל מהירות שתוכלו לקבל ע"י HDD נייד, סטיק Disk On Key, או כונן SSD SATA3 נייד, והן בהחלט מאפשרות לכונן לבצע העברת קבצים מהירה – בלי בעיות.

CystalDiskMark 7

את המבחן השני ביצענו בתוכנת CrystalDiskMark. תוכנה בוחנת מהירויות קריאה וכתיבה, ומאפשרת להבין את מהירויות הכתיבה והקריאה האמיתיות של הכונן, מבלי להסתמך על הצהרת היצרן.

בבדיקה הזאת ה-Arion S500 קיבל תוצאות מעט נמוכות יותר, עם מהירויות קריאה של 820MB/s, ומהירות כתיבה של כ-860MB/s, שהן כאמור נמוכות בכ-200MB/s מהמהירויות המוצהרות, אך אי אפשר לומר שאלו מהירויות מאכזבות.

AS SSD Benchmark

התוכנה השלישית איתנו בחנו את הכונן היא AS SSD Benchmark, הבוחנת את ה-SSD במקרי קיצון בכתיבה וקריאה:

כמו במבחן הראשון, גם כאן ה-Arion S500 הגיע למהירויות כתיבה של כ-880MB/s ומהירויות קריאה של כ-950MB/s. הבדיקה פה היא למעשה בדיקה שבוחנת קריאה וכתיבה רציפים, שבהם הכונן עשוי להיתקל בעת העתקת קבצים גדולים במיוחד, כך שהיה חשוב לראות שגם במצב קיצון שכזה – אין נפילת ביצועים.

בבדיקה זאת ניתן היה להרגיש התחממות של מעטפת האלומיניום, אך כאמור – ללא השפעה על הביצועים.

AS SSD Benchmark – Copy Test

המבחן השלישי הורץ גם הוא בתוכנת ה-AS SSD Benchmark, אך בחן העתקת קבצים מעשית, ולא מבחן סינתטי:

היות ומדובר על מבחן מעשי של העברת קבצים "אמיתיים" אז תוצאות המבחן אמיתיות יותר, ומשקפות מעשית את ההתמודדות של הכונן עם קבצים גדולים, תוכנות ומשחקים. הכונן התקשה מעט יותר כדי להגיע למהירות שראינו בשאר המבחנים, אך עדיין הציג תוצאות מרשימות לכונן נייד, וכעדות לכך ניתן לראות את הזמנים הקצרים בהם לקח לו לבצע כל פעולה.

ללא ספק ה-Arion S500 הוא מוצר מעולה, אבל מי באמת צריך דבר כזה?

אז מה בעצם היה לנו פה? ה-Arion S500 הוא כונן מרשים בהחלט. אבל האם זה מספיק?

מבחינת מראה – אין על מה לדבר, הקו העיצובי של סדרת ROG בהחלט מורגש גם כאן, ביחד עם ה-RGB המוכר שבהחלט ימשוך כל גיימר.
מבחינת ביצועים – אולי לא הצלחנו להגיע לנתוני היצרן, אבל גם הנתונים אותם קיבלנו בבדיקות היו מרשימים במיוחד ויאפשרו לכל משתמש להעביר קבצים בזמנים קצרים במיוחד.

אבל מהצד השני, מדובר על כונן בנפח לא גדול במיוחד, בסה"כ 500GB, שמתומחר באזור ה-600 ש"ח, שבאותו אזור המחיר ניתן למצוא כונני SSD חיצוניים בנפח כפול של 1TB שיספקו את אותם קצבי העברת נתונים, אך ללא כל ה-show הנלווה למוצר מסדרת ROG STRIX.

למעשה, מדובר פה על תוספת מחיר של כ-150 ש"ח עבור, בגדול, מראה ו-RGB. האם זה שווה את זה? מבחינתי התשובה היא לא, אבל אם כל מ"מ בגודל הכונן הנייד שלכם חשוב לכם, וממש בא לכם להשוויץ ב-RGB שלו – אז ה-ASUS ROG STRIX Arion S500 הוא בהחלט כונן נהדר.

הכונן הנייד ASUS ROG STRIX ARION S500 סופק ע"י ASUS ישראל