לקחנו לבדיקה מחשב PBA המיועד לגיימרי מיינסטרים על בסיס מעבד Ryzen 7600 וכרטיס מסך TUF 6800XT, כדי לבדוק האם הנוחות של מחשבי PBA גם מתורגמת למחשב מוצלח, וגילינו שלמרות האהבה להרכבה מלאה בעצמך, יש המון יתרונות למחשב גיימינג מורכב

כמו שכבר ראינו בעבר, עולם הגיימינג מתחלק ל-2: אלו שבונים בעצמם את המחשב (בין אם בונים בעצמם פיזית, ובין אם בוחרים חלקים ונותנים למישהו אחר להרכיב), ואלו שקונים מחשבים שמגיעים עם מפרט בנוי מראש, כמו מחשבי ה-PBA של אסוס, או בשמם המלא – Powered By Asus (וזאת למרות שהרבה פעמים תתקלו במונח ASUS PBA, למרות שזה פעמיים אומר ASUS).

למעשה, מה שיש לנו פה זה מחשב שבו עיקר הרכיבים (לוח אם, כרטיס מסך, ספק כח, מארז, קירור) הם מבית ASUS, סביב מעבד Ryzen של AMD עם חיזוק של רכיבים ש-ASUS עצמה לא מייצרת, כמו זיכרון RAM מבית קינגסטון.

המפרט המלא של מחשב ה-PBA שאנחנו בחנו הוא:

  • מעבד AMD Ryzen 7600
  • לוח אם ASUS ROG Crosshair X670E Gene
  • כרטיס מסך ASUS TUF 6800XT
  • זיכרון 32GB DDR5 6800MHz
  • איחסון XPG Spectrix S40G 1TB
  • ספק כח ASUS ROG THOR 1000W
  • קירור נוזלי למעבד ASUS ROG
  • מארז ASUS Prime Case

העטיפה – ASUS Prime Case

לפני שנתחיל לחקור את הביצועים של מערכת ה-ASUS PBA שלנו, מעניין לשים דגש על המארז שבו המחשב הזה מגיע, ה-ASUS XXXXX. ממבט ראשון המארז נראה דיי סטנדרטי – קופסה שחורה מלבנית בלי אלמנטי RGB מיוחדים או צורות מיוחדות, אבל כשמסתכלים מקרוב מבינים שלמעשה כל המארז הוא למעשה כולו מארז MESH.

מה זה אומר? ובכן, היתרון ברור פה הוא זרימת אוויר – בשום צד של המארז אין הפרעה מוחלטת לתנועה האוויר, והאוויר החם שהמערכת מייצרת יכול לצאת בקלות מכל כיוון. בנוסף על כך, ניתן בקלות לראות את המערכת שיושבת בתוך המארז על כל אפקטי ה-RGB שלה, וזאת מבלי שימוש בחלון זכוכית שעשוי להתנפץ אם לא תזהרו לידו (ובנוסף – הפתיחה של הצדדים נעשית עם היד בקלות, היות והיא מוחזקת ע"י מגנטים חזקים, ולא ברגים).

החיסרון הצפוי למארז שכזה הוא כמובן נושא האבק. בחודש שהמחשב הזה נמצא אצלי לא הבחנתי בהצטברות אבק מיוחדת (או באופן כללי), אבל קשה לומר איך המארז הזה יתפקד לאורך זמן במניעת אבק. האם זה דרמטי? לא, אפשר לפתור את זה בקלות עם ספריי לחץ אוויר פעם בחצי שנה, והיתרונות של זרימת האוויר החופשית למערכת עשויים בהחלט להיות שווים את זה.

מלבד זרימת האוויר, מדובר במארז שהוא קומפקטי מבחינה חיצונית אבל עם מספיק מקום בפנים כמעט לכל מה שתרצו להכניס אליו – אולי פרט לכמה מכרטיסי המסך החדשים הגדולים ביותר כמו ה-ROG STRIX RTX 4090. תוסיפו לזה סידור כבלים יחסית נוח (אם כי לא נוח כמו מארזים מרווחים יותר), ומדובר במארז שהוא מאוד נוח למשתמש.

ביצועים – רגע האמת של המערכת

כמו שאנחנו תמיד אומרים על רכיבי חומרה – ללא ספק, המראה הוא אלמנט חשוב מאוד. וכמובן, שכל נושא ה-RGB ידוע בתור משפר ביצועים משמעותי (בצחוק, כן?), אבל בסוף השורה התחתונה נמדדת ב-FPS, וכל מה שמעניין אותנו בתור גיימרים הוא מה אנחנו יכולים לקבל מהמחשב הזה.

אז חשוב לציין, היתרון של מערכות PBA היא הגמישות שלהן. ניתן למעשה להרכיב מערכת מכל חלק של ASUS (וכמובן מעבדי אינטל/איי.אמ.די שתרצו) כך שתוכלו למעשה לקבל מערכת בכל סקאלת הביצועים, מהטופ שקיים בשוק, ועד למערכות גיימינג בסיסיות לילדים.

מערכת ה-PBA שאנחנו בוחנים היום מיועד לגיימר ממוצע, שמצד אחד לא מחפש את השפיץ של הקצה בביצועים, אבל כן רוצה לשחק במשחקים עדכניים בהגדרות גבוהות, ועדיין לקבל חווית משחק חלקה, גם אפילו ב-4K ברמה כזו או אחרת.

מבחנים סינטטיים ובאנצ'מארקים

במסגרת המבחנים הסינטטיים והבאנצ'מרקים, הרצנו על המחשב בחינות שמטרתן לאמץ את המחשב ע"י יצירת סצנות ספציפיות שהמערכת ככלל צריכה להתמודד איתן, ולאחר מכן המערכת מקבלת ציון כללי, ובחלק מהמבחנים גם מתקבלת חלוקת ציונים לכל רכיב בנפרד

כמובן ששוב אני מדגיש שאחד היתרונות של מחשבי PBA הוא נושא הגמישות שלהם, כך שאנחנו בתור לקוחות הקצה יכולים לבחור להכניס פנימה כל סוג של חומרה שנרצה, בהתאם לסוג הביצועים שנרצה לקבל. אנחנו בחרנו בחומרה שמייצגת מחשב מיינסטרים, ולא מחשב עם מפרט קצה, כדי להראות מה רוב הגיימרים יקבלו כשהם ירכשו מחשב במחיר "שפוי" יחסית.

כפי שאתם יכולים לראות בגראפים, למרות שלא מדובר במערכת High End, התוצאות בהחלט מרשימות לחיוב – ברוב המשחקים מתקבלות תוצאות יפות גם כשמדובר על רזולוציית 4K שהיא בהחלט לא פשוטה על ה-GPU וה-CPU, אבל חומרת הביניים שלנו עומדת באתגר בגבורה.

מי שמעוניין להתעמק בתוצאות, יכול להיכנס לאתר של כל אחת מהבדיקות, ולהשוות את של מערכת ה-PBA שאנחנו בחנו אל מול כל מחשב אחר שביצע את הבדיקות, ולבחור מפרט השוואתי ולראות איך הוא ביחס אליו.

מבחן השוואתי – UserBenchmark

המבחן הזה הוא מאוד פשוט. הוא מבצע סט פעולות אחיד על המחשב, ומשווה אותו לכל מחשב אחר שהריץ את אותו סט בחינות. לתוכנה זו מאות אלפי משתמשים שהזינו תוצאות, כך שהתוצאות פה, בצורה מסוימת, מייצגות את היכולות של המחשב שלכם ביחס למחשב הממוצע בשלוש קטגוריות שונות – תחנת עבודה, מחשב ביתי ומחשב גיימינג.

קודם כל, ניתן לראות דיי בברור שה-PBA שלנו הרבה יותר חזק מהמחשבים הממוצעים בקטגוריות הגיימינג ותחנות העבודה. כלומר פי 1.7 יותר חזק ממחשב גיימינג ממוצע, דיי נחמד. היתרון הקטן של 7% ביחס למחשבים פשוטים בסגנון מחשבים ביתיים נובע מכך שהמשימות שאותן הם מבצעים הן כל כך פשוטות, שאפילו מחשב בסיסי ביותר מבצע אותן במהירות גבוהה במיוחד, והבדלים שנמדדים במיקרו שניות כבר חסרי משמעות.

מבחני משחקים

מבחני משחקים זה בסוף קונספט מאוד פשוט – בתוך המשחק קיים מבחן ספציפי שבוחן את המערכת בהגדרות שזהות עבור כל מחשב שמריץ את הבדיקה (בניגוד למשחק חופשי, בהם משתנים שונים יכולים להשפיע על התוצאות בין כל הרצה ובין כל מערכת). בנוסף על כך, התוצאות מאוד אינטואטיביות כיוון שמדובר ב-FPS, או פריימים לשנייה, שזה למעשה מה שאנחנו כשחקנים חווים.

במדגם מייצג של 4 משחקים (ו-5 מבחנים), החל מ-Youngblood ו-GRB עם הגרפיקה הדורשנית שלהם, דרך HZD שמשלב גרפיקה מרשימה ודרישות פיזיקליות כבדות, ועד Far Cry 6 עם השילוב המלא והכבד שלו – ניתן לראות שב-2K המחשב מסתדר בקלות יחסית, ושאפילו ברזולוציה גדולה כמו 4K, התוצאות לא מאכזבות בכלל.

Powered By ASUS – יתרונות וחסרונות

כמו שאמרנו מוקדם יותר, היתרון הגדול של מחשבי PBA הוא הגמישות הטמונה בהם – יש גמישות ענקית בבחירת החלקים, כך שלמעשה אפשר לבחור כמעט בכל קומבינציה שתרצו, כל עוד כמובן מדובר בחלקים של ASUS (ולגיימרים בעיקר מסדרות TUF או ROG STRIX), כך שתוכלו לקבל מחשב שמתאים לרמת הביצועים ולמחיר שאתם רוצים.

מבחינת השילוב החומרתי שאנחנו לקחנו כאן, המבוסס על Ryzen 7600 ו-ASUS TUF 6800XT, מדובר על חלקים שהם יחסית תקציביים (לא זולים אבל לא יקרים במיוחד – מלבד לוח האם), ובהתאם לתוצאות שקיבלנו אפשר להבין שמחשב שכזה מריץ משחקים ברזולוציית 2K בלי בעיה, ואת רוב המשחקים גם יסתדר ב-4K עם Hz לא רע בכלל.

יתרון נוסף של מחשב PBA הוא שהוא מגיע בנוי ומורכב לחלוטין, עם סידור כבלים ברמה גבוהה, כך שאם אין לכם הבנה במה שאתם עושים, או שאתם סתם מתעצלים לבנות בעצמכם – זה פתרון טוב במיוחד. וכמובן שבניגוד למחשבים מורכבים (Pre-built) רבים שניתן למצוא בשוק עם חלקים שלא תמיד ידוע טיבם, פה אתם יודעים שתקבלו רכיבי חומרה איכותיים.

השאלה הפתוחה היחידה תמיד כששוקלים האם לקנות מחשב PBA הוא המחיר, ופה לצערי אין לנו איך לעזור לכם, היות וזה משתנה כל הזמן. ההמלצה היחידה שלנו היא תמיד לבדוק האם מה שאתם מקבלים בתוך מחשב ה-PBA הוא משתלם כספית, או האם אפשר לקבל תוצאה שווה ממחשב שתרכיבו לבד מחלקים של חברות אחרות. באופן מפתיע, לא מעט מהפעמים מחשבי ה-PBA הם אכן במחירים תחרותיים, כך שלא כדאי לפסול אותם מראש – ובהחלט שווים בדיקה.

מחשב ה-PBA בתצורה שנבדקה סופק ע"י נציגות ASUS בישראל