לוחות האם השייכים לערכת השביים Z690 צצו כמו פטריות לאחר הגשם מאז ההכרזה של אינטל על מעבדי דור 12 וערכות השבבים החדשות שלה אי שם באוקטובר 2021, והיום נוחת אצלנו ה-Gigabyte Z690 AERO G DDR5, לוח אם שהוא אולי לא מוצר גיימינג מוצהר, אבל זה לא עוצר אותו מלהיות אחד כזה.

מה זה אומר? ובכן, סדרת AERO של Gigabyte היא סדרה המיועדת ליוצרי תוכן – עורכי וידאו, מידולי תלת מימד, עריכת סאונד, צלמים, וכמובן סטרימרים מקצועיים. יחד עם זאת, הדרישות של משתמשי הקצה האומנותיים האלו, דורשים ביצועים חסרי פשרות בתחום העיבוד הן מהמעבד והן מכרטיס המסך, וכמובן דורשים נפחי איחסון גדולים ומהירים, בשילוב עם חיבוריות גבוהה – בדיוק מה שגיימרים אוהבים לקבל.

כך שבגדול, אולי ה-Gigabyte Z690 AERO G DDR5 לא מיועד לגיימרים, אבל בתכלס הוא לוח גיימינג רציני ביותר. הגרסה שאנחנו מדברים עליה היא כאמור הגרסה שתומכת ב-DDR5, אבל אפשר למצוא את אותו הלוח גם בגרסה עם DDR4 בלבד.

קדמה באמצעות טכנולוגיה

הדבר הראשון מבין החידושים ב-Gigabyte Z690 AERO G DDR5 הוא כמובן התושבת – LGA1700 החדשה, שתומכת במעבדי הדור ה-12 של אינטל בלבד. הדבר השני הוא כמובן התמיכה בתקן DDR5 החדש (ללא תמיכה ב-DDR4) במהירויות שנעות החל מ-4,000MHz, ועד 6,000MHz, עם 4 סלוטים שמאפשרים עד 128GB של RAM.

תוכלו למצוא בלוח גם תמיכה בתקן ה-PCIe 5.0 החדש. כן כן, עוד לא הספקנו להתחיל עם PCIe 4.0 והינה אנחנו קופצים מהר ל-5.0. מה זה נותן למשתמש הממוצע ו/או לגיימר הממוצע? התשובה היא פשוטה – כרגע כלום. כיום כרטיסי המסך לא מנצלים את מלוא הפס גם ב-PCIe 4.0, אבל עם ההתקדמות הטכנולוגית כיום, אי אפשר לדעת מה יהיה בדור הבא.

ה-Gigabyte Z690 AERO G DDR5 מגיע עם לא פחות מ-3 חריצי PCI Express, כשהעליון מבינם הוא בתקן PCIe 5.0 עם 16 ערוצים, ושני האחרים בתקן PCIe 3.0 עם 4 ערוצים כל אחד, מה שמאפשר לחבר בנוסף לכרטיס המסך גם 2 התקני איחסון מהירים בחיבור ה-PCIe.

בתחום ה-M.2, תוכלו למצוא לא פחות מ-4 חיבורים בלוח, אך עם חיבור PCIe 4.0 בלבד. לא שזה נורא, היות וזה תקן שנכנס רק עכשיו לשימוש רציני ועדיין לא קיימים דגמי SSD שמתאימים ל-PCIe 5.0. כל ארבעת החיבורים תומכים ב-PCIe 4.0 בלי יוצא מהכלל, מה שמאפשר חיבור של כמה אמצעי איחסון מהירים במיוחד – וליעל את העבודה.

בנוסף על כל החיבורים הנ"ל, ה-Gigabyte Z690 AERO G DDR5 כולל גם שישה חיבורי SATA ותיקים ואמינים, למי שצריך איחסון בשפע.

קישוריות היא לא מילה גסה

כמובן שמחשב שעובד מהר זה חשוב, אבל אם אין לך איך לייצא את הנתונים החוצה בצורה מהירה – אז בעצם לא עשית כלום, ולכן גם בתחום הקישוריות ה-Gigabyte Z690 AERO G DDR5 לא מאכזב (אבל גם לא מצטיין).

מבחינת חיבור קווי, תוכלו למצוא בלוח כניסת 2.5GbE בודדת, שהיא אומנם הרבה יותר מהירה מהרשת שזמינה לרובנו בבית, אך כיום כבר הפכה לסטנדרט בלוחות המיועדים ליוצרים, והיינו מצפים למצוא פה אפילו חיבור 10GbE (כמו בסדרת ProArt של ASUS לדוגמה), במיוחד כשמדובר על מחשב שצפוי לתעבורת נתונים כבדה.

מבחינת קישוריות אלחוטית, ה-Gigabyte Z690 AERO G DDR5 מגיע עם תמיכה בתקן BlueTooth 5.2 ותמיכה ברשתות בתקני WiFi ותיקים כמו a,b,g ו-n, ועדכניים יותר כמו ac ו-ax, ולכן כמובן תמיכה בעבודה בשני התדרים, גם 2.4GHz וגם 5GHz, וכל זה ע"י חיבור 2 אנטנות יעודיות בחלקו האחורי של הלוח (פאנל ה-I/O)

אותו פאנל I/O כולל, מלמעלה למטה: שני חיבורי USB 2.0, שתי כניסות/יציאות לאנטנות ה-WiFi, ארבעה חיבורי USB 3.2 דור ראשון, חיבורי תצוגה (HDMI ו-DisplayPort), שני חיבורי USB 3.2 דור שני (אדומים), חיבור USB 3.2 Type C דור שני, חיבור USB 3.2 Type C דור ראשון, חיבור RJ-45 (רשת, 2.5GbE), מחבר אופטי (S/PDIF) ושני חיבורי קול (אחד למיקרופון, אחד line out).

מרשים ומגוון

למרות שהלוח מיועד ליוצרים שכנראה לא מעניין אותם איך נראה הלוח, ואפילו רוב הסיכויים שהוא לא יראה אור יום בחייו, הלוח מעוצב בצורה נאה ביותר, עם אלמנטי פיזור חום כסופים ענקיים המכסים את רוב שטחי הלוח (ואת כל חיבורי ה-M.2), וקווים ארוכים ונקיים עם סלוגן גיגהבייט ו-AERO.

למעשה, נראה שהדברים היחידים שמפרידים בין ה-Gigabyte Z690 AERO G DDR5 לבין לוח גיימינג ממוצע הם היעדר ה-RGB והיעדר יכולות Overclock למיניהן. אך שזה לא יבלבל אתכם, מדובר על לוח שהוא גם בעל מראה מרשים ביותר, וגם עם יכולות פיזור חום גבוהות ביותר בזכות אלמנטי פיזור החום הענקיים שמובנים בו.

אבל למי שרוצה לשלב עבודה עם גיימינג, או לא מעניין אותו להתעסק ב-OverClock ולא מתרגש מ-RGB, ה-Gigabyte Z690 AERO G DDR5 הוא בהחלט אחת האופציות שצריכות להיכנס למכלול השיקולים, היות שהלוח באמת כולל בתוכו את כל מה שהגיימר הממוצע (ומעל לממוצע) מחפש מלוח האם שלו.

ובכלל, כשמשווים אותו ללוחות עלית, אז עם תג מחיר של כ-1,380 ש"ח, הוא הופך להיות מתחרה מאיים במיוחד.