היום באופן רשמי אינטל השיקה את דור 12 של מעבדי ה-Core שלה, שמוכרים יותר כמעבדי Alder Lake. מדובר בפיתוח שאפתני בן שלוש שנים שעליו עבדו כ-1000 מהנדסים ישראלים, פיתוח כחול-לבן שייתן את אותותיו בכל העולם.

Alder Lake

דור רודף דור, דור מביס דור

המעבדים מיועדים למחשבים מבוססי Windows, Linux ו-Chrome OS, כלומר שהם עתידים להמצא בתוך מיליארדי מחשבים ברחבי העולם, ועל פניו לחולל מהפכה בענף המחשבים ובשוק הגיימינג בפרט. על פי אינטל, המעבדים הללו מנצחים בפער משמעותי בשורה של משחקי מחשב את מעבד הדגל של AMD ה-AMD 5950X.

דור 12 של סדרת Core של אינטל מורכב מ-60 סוגי מעבדים שישולבו במאות דגמי מחשבים, ניידים ונייחים כאחד. מחירי המעבדים נעים בין 264-589 דולר עבור מעבדי Core i5, Core i7 ו-Core i9. אם תהיתם, מדובר גם בשיפור ביחס למעבדים הקודמים, שכן מעבדים אלו עוקפים גם את מעבדי ה-Rocket Lake ב-20%. אם אתם זוכרים, ההשקה של דור 11 הייתה במרץ האחרון, כלומר שיפור משמעותי בכחצי שנה בלבד.

גולת הכותרת של המעבדים החדשים הוא ה-Core i9-12900K, מעבד עוצמתי שמגיע למהירות מרבית של עד 5.2GHz, בעל 16 ליבות ו-24 נימי עבודה, שלא לדבר על כך שהוא מצויד בבקר Intel Killer Wi-Fi 6E. שדרוגים אלו יחד עם תכונות אחרות מובילים לכך שזמני ההמתנה של המשתמשים יתקצרו משמעותית, בין אם הם משחקים, עורכים תמונות או סרטים או סתם משתמשים בהמון יישומים במקביל. מדובר בשיפור ביצועים העומד על עשרות אחוזים ביחס לדור הקיים.

Alder Lake

ארכיטקטורה מתקדמת

אז אחרי שערכנו היכרות קטנה עם הדור החדש, בואו נבין מדוע ישנה קפיצה משמעותית בביצועים. מעבדי ה-Alder Lake מציגים ארכיטקטורת ליבות חדשה שמחלקת את הליבות לשתי קטגוריות – ליבות יעילות (efficient cores) וליבות ביצועים (performance cores).

הליבות היעילות הן ליבות קטנות שמספקות ביצועים טובים יותר ב-40% עם אותה צריכת חשמל (בהשוואה למעבדי Skylake), ותפקידן הוא "לתפוס פיקוד" על מטלות רקע במחשב. ליבות הביצועים, מצד שני, הן ליבות גדולות יותר שתפקידן לנצח על הביצועים הכבדים יותר, כמו משחקים ותוכנות עריכה. כיוון ששני סוגי הליבות עובדים באופן היברידי וחולקות בעומס, המשתמש נהנה מביצועים מהירים וטובים יותר.

"אנלוגיה טובה להבנת השימוש של אינטל במונח "היברידי" היא לחשוב על מכוניות היברידיות רגילות שהתמקדו בהוצאת מירב הקילומטרים ממיכל הדלק, לעומת מכוניות מרוץ פורמולה 1 המשתמשות בטכנולוגיה היברידית להשגת ביצועים מרביים באמצעות מנועים חזקים יותר וכוח חשמלי שיאפשר להן להאיץ מהר ביציאה מפניות" מסביר אריק גיחון, ארכיטקט SoC של Alder Lake באינטל ישראל. "כלומר, מעבדי Core מהדור ה-12 הם ההיברידית בביצועים גבוהים שבנינו למחשוב".

Alder Lake

כדי להכות בפטיש, גיחון מסביר גם על טכנולוגיית Intel Thread Director החדשה (שנמצאת תחת כנפיו) שתפקידה להנחות את מערכת ההפעלה להפעיל את הליבה הנכונה במעבד, ברגע הנכון. "מערכת ההפעלה מתקשרת ישירות עם המעבד, ויודעת להריץ את האפליקציות על הליבות הנכונות לפי המלצות המעבד בזמן ריצה".

מעבדי אלדר לייק יגיעו עם סדרה 600 של ערכת השבבים (Chipset) ועוד עשרות פיתוחים חדשים. ראשית, המעבדים יתמכו בזיכרון DDR5 החדש (עד 4,800MHz), לצד תמיכה ב-DDR4 המוכר והאהוב (עד 3,200MHz). כמו כן, חיבור USB 3.2 Gen 2×2 משולב יספק רוחב פס שגדול עד פי שתיים ביחס לתקן הקודם. בנוסף, המעבדים יכילו גם עד 16 ערוצי PCIe 5.0 וכן ערוצי Intel Thunderbolt 4 מהירים, ואקסלרטור להבנת שפה מדור חדש.

כרגע המעבדים החדשים יגיעו למחשבים נייחים, ובתחילת שנת 2022 יתחילו לזרום גם לכיוון המחשבים הניידים. נראה שיש הרבה למה לצפות מדור 12, ואולי זה רק מתאים שהמספר הזה מציין את מספר שבטי ישראל.

קרדיט לתמונה ראשית: אוהד פאליק