חברת אינטל השיקה היום את סדרת המעבדים החדשה שלה בסדרת Intel Core למחשבים שולחניים (PC), ה-11 במספר, תחת שם הקוד Rocket Lake S, ומבטיחה שיפור משמעותי על פני הדור הקודם, הן ביכולות של המעבד עצמו (ה-CPU), הן ביכולות הכרטיס הגרפי המובנה (בין אם ה-UHD או ה-Iris Xe), והן בתחומי הבינה המלאכותית (AI) והלמידה העמוקה (Deep Learning).

שדרוגים רבותי, שדרוגים!

עם צאת הדור החדש, Intel מבטיחה שיפור של עד 19% בכמות ההוראות בכל מחזור (IPC), מה שיאפשר למעבד לבצע יותר פעולות בכל מחזור (דוגמה מופשטת – מעבד בתדר 4GHz מבצע 4 מיליארד פעימות/הוראות בכל שנייה), מה שמגדיל את היעילות של המעבד, ומאפשר ביצועים טובים יותר ביחס לדור הקודם.

לרוב הכמעט מוחלט של הגיימרים שיפור של עד 50% ביכולות הגרפיות של הכרטיסים הגרפיים המובנים במעבדים הללו הוא חסר משמעות, אבל לרוב משתמשי הלפטופים וה-HTPC (או מחשבי NUC) ירגישו היטב את ההבדל עם הכרטיסים המובנים החדשים. לא שזה יאפשר להם להריץ Crysis, אבל בהחלט במשחקים הבסיסיים אותם ניתן להריץ יורגש שינוי משמעותי לטובה.

בנוסף על השדרוגים ברמת החומרה, מעבדי Rocket Lake S יכללו לראשונה אצל Intel, תמיכה בתקן PCIe 4.0 החדש, עם עד 20 נתיבים כאלו עבור כרטיסי המסך והתקני אחסון SSD מהירים מהדור החדש. בנוסף על כך, המעבדים החדשים יתמכו בזיכרון RAM בתדרים של עד 3200MHz (ללא אוברקלוק). המעבדים החדשים יכללו תמיכה גם במדיה באיכות גבוהה יותר, בפורמט 10bit AV1 ו-12bit HEVC, ואף דחיסה של E2E.

כחלק מהרצון שלה להראות את השיפור שמציגים מעבדי Rocket Lake S, כללה Intel בהכרזה שלוש השוואות מעניינות במיוחד. הראשונה היא בין מעבד i9 מהדור החדש (11th Gen) לבין הדור הקודם (10th Gen), השנייה היא בין מעבד i9 מהדור החדש (ה-I9-11900K) לבין ה-5900X של AMD, וההשווה השלישית הציגה השוואה בין הדור העשירי, לדור ה-11, של מעבד המיינסטרים החדש של Intel, ה-i5-11600K, אל מול קודמו המיינסטרימי הנוכחי, ה-i5-10600K.

כפי שניתן לראות מההשוואות אותן פרסמה Intel, השיפור הבין דורי המוצג פה הוא אכן משמעותי, ומגיע לממוצע של כ-10% תוספת ביצועים עבור מעבדי הדור ה-11 החדש על פני הדור הקודם. בנוסף, אינטל מבטיחה שיפור משמעותי בפרודקטיביות של המעבדים החדשים אל מול מעבדי הדור הקודם, ומעבדי Ryzen 5000, בתוכנות כמו פוטושופ, לייטרופ, וישומי עריכת וידאו ותמונות נוספים.

גשם של דגמים

כחלק מהרצון של Intel לפנות לכל חתכי הצרכנים, ההשקה כוללת לא פחות מ-19 דגמי Rocket Lake S חדשים, החל מה-i5 המיינסטרימי, דרך ה-i7 המיועד לחובבי חומרה וגיימרים כבדים, ועד ה-i9 המיועד למשוגעים לדבר (וכמובן – לאנשי עבודה).

בנוסף למעבדי Rocket Lake S (הדור ה-11), החבר'ה ב-Intel גם מרעננים דגמי i3 ו-Pentium Gold מהדור העשירי עם לא פחות מ-11 דגמים מרועננים שמכוונים לשוק המחשבים הבסיסיים ומחשבי המשרדים למיניהם, שלא דורשים כח עיבוד רב או מעבד עוצמתי במיוחד.

כפי שניתן לראות מהטבלאות, גם בדור החדש כל המעבדים יגיעו בגרסה רגילה, גרסה ללא כרטיס מסך מובנה (מסומנים עם סיומת F) שאמורות להוזיל את עלות המעבד לגיימרים שלא צריכים כרטיס מובנה, גרסאות ללא נעילת מכפלת תדרים (מסומנים עם סיומת K) המיועדים לאוברקלוקרים, וגרסאות "מוחלשות" של המעבדים (מסומנים עם סיומת T) המגיעים עם מעטפת תרמית (TDP) נמוכה יותר.

למי שפספס – ברוך הבא למשפחה Z590

למרות שכבר נתקלנו בלוחות Z590 ברחבי האינטרנט, אינטל הציגה לראשונה באופן רשמי את צ'יפסט ה-Z590 החדש שלה, ופירטה את הטכנולוגיות החדשות שיכללו בו. בצד החיובי – Wi-Fi 6E. בצד השלילי – אין נתיבי PCIe 4.0 משל עצמו, אלא רק תמיכה באלו של המעבד.

הצ'יפסט החדש כולל תמיכה בתקן USB 3.2 Gen 2×2 החדיש המאפשר תעבורה של עד 20Gbps, יוסיף עוד 24 נתיבי PCIe 3.0, ויכלול רכיבי רשת מתקדמים (לא רק ה-Z590, אלא גם H570 ו-B560).

Rocket Lake S אל מול AMD, מי ינצח?

ללא ספק כל הכרזה של חברת אינטל על סדרת Rocket Lake S החדשה היא אירוע מעניין במיוחד, אך אני חייב לציין שאנחנו נשארים עם טעם רע בפה לאחר ההכרזה האחרונה.

נכון, אנחנו רואים פה שדרוג דיי מהותי אל מול הדור הקודם, ואף נראה שאינטל כן מצליח לתת פייט ל-AMD (לפחות ע"פ הנתונים שלה), אבל אנחנו לא רואים כאן שום דבר מהפכני, במיוחד כשמסתכלים על הצ'יפסט המתקדם החדש של אינטל, ה-Z590, שעדיין לא כולל נתיבי PCIe 4.0 משל עצמו, שכבר ניתן למצוא בכל צ'יפסט חדש של AMD בשנה פלוס האחרונות.

יחד עם זאת, לחובבי Intel מביננו ההכרזה היא כמובן יריית הפתיחה במרוץ להשגת השבב החדש (כבר החלטתם איזה אתם רוצים?), בתקווה שעבור אינטל היצור יהיה רציף יותר מ-AMD, ולא נראה גם בהשקה הזאת את בעיות האפקה שראינו, ועודינו רואים, עם ליין ה-Ryzen 5000.