באופן לא מפתיע ה-i9-12900K הוא מעבד עוצמתי ומהיר שאוכל בלי מלח כל דבר שתחליטו לזרוק עליו, ומציג שיפור משמעותי ביחס לדור הקודם של אינטל, וגם בכירי הדגמים בדור הנוכחי של AMD כבר לא יושבים להם בנחת בראש טבלת הביצועים.

בחודש אוקטובר דאשתקד חשפה אינטל לעולם את הדור ה-12 של משפחות המעבדים השולחניים שלה, תחת שם הקוד Alder Lake, לאחר לא פחות מ-3 שנות פיתוח. המשפחה כוללת כ-60 דגמים שונים של מעבדים מסדרת i3 ועד סדרת i9, ולפי אינטל מציגה שיפור של כ-20% ביחס לדור 11 הידוע בכינויו Rocket Lake.

בתוך משפחת Alder Lake, המעבד הבכיר והמהיר ביותר הוא ה-i9-12900K שעליו נדבר היום, ונועד להתחרות ראש בראש, ולנצח, את מעבד הדגל הנוכחי של AMD, ה-Ryzen 5950X. למרות שהגישה שבה אנחנו בוחנים דברים היא תמיד מעיני הגיימר, ברמות הגבוהות ההבדלים ב-FPS בין המעבדים קטנים לכדי פריימים בודדים ועיקר הנטל הוא על כרטיס המסך. עיקר ההבדל יתבטא דווקא בתוכנות עריכת וידאו ותמונות העובדות עם קבצים גדולים ורינדורים כבדים במיוחד.

אז איך ה-i9-12900K עומד בכל העומס הזה? יצאנו לבדוק

i9-12900K – מי אתה ומה אתה?

ה-i9-12900K כפי ששמו מעיד עליו, הוא מעבד מהדור ה-12, וחלק מסדרת i9 (סדרת האקסטרים). ה-K בסוף שם הדגם מציין שהמעבד מגיע עם מכפלה פתוחה, מה שאומר שהוא דגם שמיועד לאנשים שרוצים לבצע המהרה (Overclock) של המעבד, בכך שיותר קל להעלות את תדר הפעולה שלו.

ה-i9-12900K מגיע עם מהירות שעון מקסימלית של 5.2GHz, ותדר בסיס של 3.2GHz. הדגם למעשה מורכב מלא פחות מ-16 ליבות פיזיות ו-24 נימי עבודה. אבל לא מדובר סתם ב-16 ליבות, אלא בשני סטים שונים של 8 ליבות. סט ראשון של ליבות ביצועים חזקות ומהירות, וסט שני של 8 ליבות חסכוניות ויעילות שמטרתן להריץ את כל מטלות הרקע של המחשב, ולפנות את ליבות הביצועים לעבודה העיקרית.

כמובן שאי אפשר לקבל מפלצת כזאת מבלי לתהות מה המעטפת התרמית וצריכת החשמל שלה (TDP), כך שה-i9-12900K מגיע עם צריכה בסיסית של 125W, ומקסימלית של 241W. לשם השוואה ה-Ryzen 5950X מגיע עם צריכה בסיסית של 105W, ו-TDP מקסימלי של 142W (מוגבל ע"י התושבת).

המשמעות של נתוני ה-TDP הגבוהים הוא שה-i9-12900K מייצר המון חום, בעיקר כשהוא במאמץ. לנושא החום כמובן שיש 2 משמעויות. הראשונה – נדרש קירור משמעותי למעבד בכדי לשמור עליו בטמפרטורות סבירות גם תחת מאמץ. השנייה – מערך ה-VRM של לוח האם צריך להיות ברמה גבוהה במיוחד, ועם מערכת קירור יעילה משלו.

עוצמה של קרנף ומהירות של צ'יטה

את ה-i9-12900K בחנו על מערכת PBA מבית ASUS. למי שלא מכיר, PBA אלו ראשי תיבות של Powered By Asus. כלומר – מערכת שבנויה ברוב על חלקים מבית חברת ASUS, עם השלמות של חברות אחרות לחלקי מפרט ש-ASUS לא מייצרת, כך שבסוף מתקבל מערכת שהיא eco-system מלאה, מתואמת, מסונכרנת ומוכנה לעבודה.

למעשה, במחשב ה-PBA שאנחנו השתמשנו בו כפלטפורמה, מלבד החלקים של ASUS, ניתן היה למצוא בו חלקים מבית מותג הגיימינג המצליח XPG, שמתמחה ביצור זכרונות RAM ו-SSD.

מפרט מערכת הבדיקות / מחשב ה-PBA:

  • מעבד Intel i9-12900K
  • לוח אם ROG Maximus Formula Z690
  • כרטיס מסך RTX 3080 Strix
  • זיכרון 2x16GB DDR5 XPG Lancer
  • ספק כח ROG Thor Platinum II 1000W
  • אמצעי אחסון XPG SX8200Pro 1TB
  • קירור מעבד ROG RYUJIN II 360
  • מארז TUF Gaming GT501

המעבד נבחן בשלל מבחנים סינטטיים, שבדקו את יכולותיו של המעבד. בעוד שמרבית התוצאות מתייחסות למעבד כמסגרת שלמה, ישנן בדיקות אשר בודקות יכולות של ליבה אחת בלבד (Single Core), מה שעדיין עשוי להיות רלוונטי כיום לרוב משחקי המחשב.

בכל המבחנים העמדנו את ה-i9-12900K מול המתחרה הנוכחי העיקרי שלו, ה-AMD Ryzen 5950X האימתני, ובכך התוצאות יאפשרו להבין את כוחם של שני המעבדים העוצמתיים האלו.

3DMark

סט המבחנים הראשון מבוסס על המבחנים של תוכנת 3DMark, המאפשרים מדידה של יכולותיו של המעבד בקטעי משחק מדומיינים ובהרצות פיזיקליות מרובות, ומאפשר הבנה דיי טובה לגבי יכולות המעבד בשלל תרחישים שונים/

ניתן לראות שבמרבית המבחנים ה-i9-12900K מוביל על ה-Ryzen 5950X בצורה דיי ברורה. כלומר, בהנחה ומדובר על מערכת זהה (בעיקר ה-GPU), במרבית המשחקים תוכלו לקבל תוצאות טובות יותר עם המעבד מבית אינטל, שמציג יכולות חישוב מוצלחות יותר בהדמיית המשחקים, כנראה בשל 8 ליבות הביצועים המהירות שלו.

GeekBench 5

המבחן של GeekBench בעצם מעמיד את המעבד בפני סימולציות ריאליות שמביאות למקסימום את הדרישות מהמעבד הן עבור הליבה הבודדת, והן עבור ריבוי הליבות.

כפי שניתן לראות, ה-i9-12900K מציג עדיפות של כ-15% בביצועי ליבה בודדת, מה שלא מפתיע היות וברוב ההיסטוריה ביצועי הליבה הבודדת של אינטל היו טובים יותר משל AMD, בעיקר בשל תדרי הליבה הגבוהים יותר.

מה שכן מפתיע, הוא שגם בביצועי ריבוי הליבות ה-i9-12900K גובר על ה-Ryzen 5950X בכ-10%, מה שנותן רוח גבית לאמירות הנשמעות מ-Intel על כך שהם חזרו למשחק – ובגדול.

SuperPI

אחד המבחנים הפשוטים והמשעשעים יותר ברפרטואר בחינות המעבדים הוא ה-SuperPI, אשר למעשה בוחן את הזמן שלוקח למעבד לחשב את ערכו של פאי, עד כמות אדירה של מספרים אחרי הנקודה. במקרים שבחנו אנו – עד מיליון ספרות אחרי הנקודה, ועד 32 מיליון ספרות אחרי הנקודה.

כפי שניתן לראות, מבחינת יכולות חישוב בסיסיות נטו, שני המעבדים מציגים יכולות דיי זהות, עד כדי הפרש של פחות משנייה בודדת בביצוע 32 מיליון פעולות חישוב (חילוק). מפתיע? לא. שני המעבדים הם בעלי ליבות חישוביות מהירות במיוחד. מדובר על כ-100 אלף פעולות חילוק כל שנייה. בהחלט מרשים.

CPU-Z

המבחן הבא שהורץ בוצע ע"י תוכנת CPU-Z, שמריץ מעין מבחן מאמץ על המעבד ובוחן את הזמן הנדרש לו בכדי לבצע את סט המשימות, הן עבור ליבה בודדת, והן עבור ריבוי ליבות.

גם במבחן זה ניתן לראות את היתרון המסורתי של אינטל במבחני הליבה הבודדת, עם יתרון משמעותי של כ-27% מעל המתחרה מבית AMD. מצד שני, במבחן זה חוזר ה-Ryzen 5950X להובלה במבחן ריבוי הליבות עם יתרון של כ-5%, שהוא אולי יתרון, אבל הוא בהחלט בתוך מרווח הטעות של הבחינה, ובהחלט לא מראה על יתרון ביצועים מהותי.

Blender

מבחן Blender למעשה מבצע רינדור של סיטואציות/סצנות שונות, ובודק כמה זמן לוקח למעבד לבצע את העבודה. תוצאות המבחן הן בשניות, וכמובן ככל שהתוצאה נמוכה יותר – המעבד מהיר יותר.

כפי שניתן לראות, בכל מבחני הרינדור התוצאה של ה-Ryzen 5950X נמוכה משל ה-i9-12900K, מה שבעצם אומר שהמעבד של הענקית האדומה הוא המהיר יותר מבין השניים. כך שאלו מכם שמחפשים מעבד לעבודות רינדור דו ותלת מימד – נראה ש-AMD עדיין מובילה.

PCMark 10

בחינת PCMark 10 למעשה בוחנת את המעבד ב-3 סיטואציות שונות, ונותנת למעבד ציון עבור אותו סוג סיטואציה שבה הוא נבחן, בכדי להעריך את יכולת המעבד. לכל סיטואציה (יצירת מדיה, עבודה משרדית פרודוקטיבית, עבודה בסיסית) יש סדרת מבחנים המאמצת את המעבד בצורה אחרת המתאימה לסיטואציה הנבחנת.

כפי שניתן לראות, ובהמשך לתוצאות מבחן ה-Blender, נראה שה-Ryzen 5950X מוביל בכל נושאי הרינדור ויצירת המדיה. אך מנגד, למשימות המתבססות על ליבה אחת (או אף צמד), נראה שה-i9-12900K מנצח ודיי בגדול, מה שיותר יקרוץ לגיימרים, שלא מחפשים ביצועים מרובי ליבות.

אז – מה זה בעצם אומר?

ובכן, נסכם את כל מה שראינו בשני חלקים שונים. נתייחס ל-i9-12900K בתור מעבד לגיימרים ובתור מעבד לעבודה (יוצרי תוכן, עורכי וידאו וכו'), ובחלק השני נתייחס להשוואה שלו אל מול ה-Ryzen 5950X באותם חתכים.

מבחינת היכולות של ה-i9-12900K אין כאן שום הפתעה. מדובר במעבד שהוא מפלצת. אם אתם גיימרים אז שיהיה לכם ברור שכל כרטיס מתחת ל-RTX 3080 או 6800XT יביא אתכם למצב שאתם לא מנצלים כהלכה את המעבד ובאותה נשימה – כל רזולוציה מתחת ל-4K (ואפילו 4K בעצמה) לא תפריע לכם, לפחות לא מצד המעבד.

אם אתם יוצרי תוכן (עורכי וידאו, סטרימרים, עורכי תמונות וממדלי תלת מימד) אז כנראה שהמעבד הזה יותר קורץ אליכם. הוא מהיר, רספונסיבי ויגרום לכם להתבאס שהפסקות הקפה שלכם התקצרו כי אתם רגילים לזמני עבודה ארוכים יותר.

בפן הגיימינג – באופן חד משמעי לא תרגישו הבדל אם תיקחו את ה-Ryzen 5950X או את ה-i9-12900K. ככה או ככה תקבלו מעבד שיאפשר לכם ביצועים מקסימליים בלי דאגות.
בפן יצירת התוכן – בעוד שה-Ryzen 5950X בהחלט מציג ביצועים טובים יותר, חשוב לציין שהוא גם יקר בכ-600 ש"ח (כ-25% יותר). כך שהוא אולי מציג ביצועים טיפה פחות טובים, הוא בהרבה יותר משתלם ביחס העלות/תועלת שלו.

ככה או ככה, אם החלטתם שאתם הולכים על ה-i9-12900K, והחלטתם שאתם משקיעים כ-2,649 ש"ח במעבד שלכם, חשוב מאוד לשים לב שאתם משדכים אותו ללוח אם שידע לעמוד בדרישות החשמל שלו (כמו ה-Gigabyte Z690 AERO G), ומצרפים אליו מערכת קירור שתדע לפזר את החום בצורה יעילה, שלא תגרום לירידת ביצועים.

ה-Intel i9-12900K ומערכת הבדיקות סופקה ע"י נציגות ASUS בארץ