Sifu מספק את אחת מחוויות האקשן הכי מספקות של השנים האחרונות. הוא מלא באקשן קשוח עם זרימה מעולה בין הקרבות ושליטה מדויקת ואלגנטית. המשחק לא קל, ואינו מתאים לכולם; מערכת הקרב שלו אמנם די פשוטה אבל כדי שתהפכו למכונת קונג-פו קטלנית שמנטרלת אויבים בצורה חלקה תצטרכו להשקיע מאמץ.


גיבור צעיר, אבל לא לאורך זמן

סיפו נפתח בסצינת פלאשבק מצידה של דמות אלמונית שבמהרה מתגלה כהרשע בסיפור שלנו. הגיבור, או הגיבורה, שלנו שורדים את המפגש עם אותו רשע בזכות מדליון קסום שמחזיר אותם לחיים. בשלב זה, הגיבור (ואנחנו) נשבעים לנקום בחבורה שהרסה לנו את הילדות.

מדובר בסיפור נקמה סטנדרטי למדי שמתרחש לאורכו של יום בהיר אחד כשגיבורנו מגיע לגיל 20 ומחליט שהגיע הזמן לנקמה המתוקה שלו. אין רגעים מרגשים או מעניינים באמת לאורך מסע הנקמה, אבל זה מעניק מסגרת סיפורית מתאימה למסע שלנו ולמשחקיות שמלווה אותו.

אין זמן למות, אבל תמיד חוזרים לחיים

הרבה ממי שנחשף לסרטוני המשחקיות הראשונים של המשחק היה בטוח שמדובר במשחק מז׳אנר הרוגלייק עם אלמנטים של חזרה על אותן סביבות שוב ושוב עם רנדומיזציה. אבל מסתבר שהמשחק לינארי לחלוטין עם סביבות ואוייבים קבועים שאינם משתנים לא בהרכב ולא במיקומים שלהם.

בכל פעם שנובס, נזדקן בהתאם למספר הפעמים שמתנו לפני כן. המד מתחיל מ-0, ועם כל תבוסה מתווספת אליו שנה, והכמות הזו תתווסף לגיל שלנו כשנחזור לעמוד על הרגליים. כמו כן, עם כל 10 שנים שמתווספות לגיל, מד החיים מתקצר במעט, אולם הדמות גם עושה יותר נזק מכיוון שעם הגיל מגיעה המיומנות, וכאבי מפרקים.

בין שלב לשלב אנו חוזרים אל הבסיס הסודי שלנו ששם אפשר לשפר יכולות, להתאמן במכות על בובת עץ או סתם לשאוב קצת אווירה. בנוסף, שווה לחזור לשלבים קודמים אחרי שהשלמתם אותם בשביל לקצר את מד הגיל שלכם כדי שתתחילו את השלב הבא בגיל צעיר יותר ולשפר את הסיכויים להשלים שלבים עתידיים.

מערכת ההזדקנות היא מערכת בה לא נתקלנו בעבר, והחידוש שהיא מביאה ממש מרענן. המשמעות של הגיל, אם היא מתבטאת במיומנות, בעוצמה או בעובדה שככל שמזדקנים מד החיים מתקצר מעידה על מחשבה יפה וקו לוגי חזק של המפתחים. עם זאת, אני לא בטוח שהמשחק היה שונה מהותית ללא מערכת זו, אך היא בהחלט משתלבת בו בחן. באופן אישי, הייתי סקרן לראות כיצד אפשר לפתח בעתיד את המערכת הזאת ולהוסיף לה עוד מורכבות.

זה לא הגיל, זה הקומבו שפותחים

לסיפו יש מערכת קרב ייחודית ששואבת השראה ממשחקים אחרים שיוצרים שילוב שעוד לא ראינו עדיין. בבסיסה אפשר להתבלבל שיש לנו כאן עוד משחק שעושה שימוש במערכת קאונטרים בדומה לסדרת באטמן ארקהם או משחק עם מערכת קרבות ששמה דגש על הדיפות -(parry)- בדומה למערכת הקרבות ב-Sekiro.

אבל Sifu מורכב יותר מאלה. האוייבים שמפוזרים לאורך השלבים חכמים ומסתגלים לקומבואים של השחקן, ולא מחכים לתורם כדי להוריד לו זפטה או נבוט. בנוסף, המפתחים לא באו לעשות לנו חיים קלים – אין אינדיקטור מובהק מתי השחקן צריך להדוף מתקפה, בשונה מסדרת ארקהם. כאן חייבים ללמוד את שרשראות הקומבואים של האוייבים ולחזות מתי מגיע הרגע להגן, מתי להדוף ומתי צריך להתחמק באופן מדויק מהמכה.

חשוב לציין שאפשר לסיים את המשחק מאוד מהר, בתוך מספר בודד של שעות ברגע שיודעים איך כל שלב בנוי ואיך לצאת מכל היתקלות. אבל פה בדיוק קבור המאסטר – יקחו לכם שעות רבות של שקידה והשקעה בכל שלב כדי לפתח את המיומנות הזו. אל תתייאשו מרמת התמותה הגבוהה שלכם בהתחלה, זה חלק חשוב כדי שתבינו איך כל שלב בנוי, מי האוייבים ומה השיטה הכי יעילה להפטר מהם. 

השיטה היעילה תלויה, כמובן, בקומבואים אותם תוכלו לרכוש במסך המוות שככל הנראה תראו באופן תדיר. או לחלופין, לפתוח אותם באמצעות בפסלונים קטנים שפזורים לאורך השלבים. בעזרת הפסלונים המדוברים אפשר גם לשפר את הדמות ואת הבונוסים שלה בריצה הנוכחית, עם מד החיים שמתמלא כשמביסים אוייב, מד סיבולת ארוך יותר, שדרוג הנזק בלחימה עם נשק ועוד.

הקומבואים והמתקפות השונות שפותחים לאורך המשחק לא נמצאים שם בשביל קישוט – הם נועדו לתת מענה לסיטואציות שונות ולתת לשחקן כלים מגוונים. לאורך המשחק נפגוש הרבה אוייבים בבת אחת ובסביבות מאוד צפופות, והרבה מהמתקפות שנפתח יתנו לנו מגוון אפשרויות להחלץ מהם.

עם זאת, יש למשחק קצת פגמים בתחום המשחקיות שפוגעים בחוויה. לדוגמה, איך לא, המצלמה הדינאמית, שלא תמיד מצליחה לעמוד בקצב. כשאתם מוקפים אוייבים מכל עבר, יכול להיות שלא תראו את האוייב שבדיוק בא להוריד לכם לאטמה לפרצוף.

מראה חלקלק וסאונד נהדר

Sifu נראה נהדר ועושה את העבודה שהוא מתכוון לעשות בצורה מעולה. הדמויות נראות מאוד מסוגננות עם מראה ייחודי, מעין שילוב של סל-שיידינג ביחד עם מראה חלק של פלסטלינה וטקסטורה מעניינת. הדמויות מובחנות בקלות מהסביבה, כל תנועה שלהן ברורה וניתן להבחין בשוני בין כל דמות ודמות.

פס הקול של המשחק גם כן עשוי נפלא. הוא בבירור שואב השראה מסרטי קונג-פו ישנים ובמקביל מכיל פן טכנו-אלקטרוני מגניב מאוד. כשצריך, יש דגש על כלי מיתר מסורתיים עם אווירה איטית ומחושבת וברגע המתאים נכנסת לפעולה המוזיקה האלקטרונית שמעניקה אווירה אפלה יותר. כל מימד הסאונד במשחק מדויק מאוד, אולם זה לא אחד מאותם פסי הקול שהייתי שם סתם כדי לשמוע ולהנות.

Sifu הוא משחק אקשן שלא מפחד להיות קשה, עם מערכת משחקיות מיוחדת שדורשת הרבה השקעה. המשחק יצ׳פר אתכם בהתאם אם תשקיעו בו שעות ותהפכו למאסטרים של כל שלב, וגם אם לא תשקיעו בו כזאת כמות של זמן וכוח ופשוט תסיימו אותו כשאתם נראים כמו מאסטר רושי.

אז מה אתם אומרים, תחליטו לצאת למסע הנקמה המאתגר של סיפו? כמובן שנשמח לשמוע מכם מה אתם חושבים על הביקורת שלנו, או על המשחק ברשתות החברתיות!

מפתחת: Sloclap

מפיצה: Sloclap, Microïds

תאריך יציאה: 08 בפברואר 2022

ז'אנר: פעולה, מכות

זמין על: PS5, PS4, PC

בוקר על: PC

עותק הביקורת של Sifu סופק על ידי המפתחת