אחרי שחברת ASUS הציגה את לוחות האם מסדרת Z490 שלה אי שם במאי 2020, מה שכיום מרגיש כאילו היה כבר לפני עשור, הגיע לידנו אחד הלוחות היותר מיוחדים ומסקרנים מבין אלו ששוחררו, ה-ASUS ProArt Z490-CREATOR 10G.

למה מיוחד ומסקרן אתם שואלים? ובכן, הלוח כלל אינו מיועד לגיימרים, אלא מכוון לפלח השוק של יוצרי התוכן, בין אם עריכת וידאו, סאונד ותלת מימד במשרד, ובין אם לסטרימרים רציניים שמשדרים מהבית – ה-ASUS ProArt Z490-CREATOR 10G מכוון אליכם.

גולת הכותרת – קישוריות

הדגש הגדול ביותר ב-ASUS ProArt Z490-CREATOR 10G הוא נושא הקישוריות, כיוון שפלח השוק אליו מכוון הלוח נדרש לקישוריות ברמות הגבוהות ביותר, בין אם לטובת אביזרי קצה עם חיבור מהיר, בין אם לטובת ריבוי מסכים, ובין אם לטובת העברת קבצים מהירה הן בהעלאה והן בהורדה.

לשם התחלה, לוח האם הזה מגיע עם 2 כרטיסי רשת. הראשון, מובנה, כולל חיבור במהירות 2.5Gb עם שבב Intel I225-V מהיר פי 2.5 מכרטיסי הרשת ה-"רגילים" שאנחנו מוצאים ברוב המחשבים. בנוסף על כך, עם הלוח מגיע גם כרטיס רשת נוסף מבית ASUS, שמתחבר לחיבור ה-PCI-E בלוח האם, במהירות חסרת תקדים של עד 10Gb. כל כך מהיר עד שתדרשו לקנות כבל רשת לא סטנדרטי לשם כך – CAT6 או אפילו CAT7.

מבחינת חיבורי Thunderbolt 3, ניתן למצוא בלוח שניים בחיבור Type-C מהירים לכל אביזרי הקצה שחייבים חיבור נתונים מהיר, ועוד שני חיבורי DisplayPort to Thunderbolt עבור כל מכשירי התצוגה שלכם עם חיבור Thunderbolt.

כמובן שתוכלו למצוא גם חיבורי סאונד סטנדרטיים יחסית (5 יציאות + S/PDIF אופטי), חיבור HDMI 1.4b, עוד 4 חיבורי USB 3.2 מהדור השני ו-2 חיבורי USB 3.2 מהדור הראשון.

לא רק חיבורים – גם שרירים!

אז נכון, אמרנו שלא מדובר על לוח לגיימרים, אבל זה לא אומר ש-ASUS חסכו בלוח הזה מתחת למכסה המנוע. ה-ASUS ProArt Z490-CREATOR 10G כולל תמיכה במעבדי אינטל מהדור העשירי (סוקט LGA 1200), ביחד עם זכרונות RAM במהירויות של עד 4600MHz ושלושה חריצי PCI-E (שניים PCIE 3.0×8 לכרטיסי מסך, והשלישי PCIE 3.0×4 מכוון לכרטיס הרשת החיצוני) כך שבעצם אתם יכולים להריץ עם הלוח הזה מפלצת קטנה, שתמיר קבצי MKV ל-MP4 בלי בעיה.

אחד הדברים ש-ASUS כוללים כאן בשביל אופטימיזציה של המערכת, הוא אוברקלוקינג בסיוע AI. כלומר, לא מצפים מכם לבצע את ה-OC בעצמכם, אלא בינה מלאכתותית שתוכננה ע"י ASUS לנצל את הנתונים שהיא מקבלת מהמערכת (טמפרטורה, מהירות מאווררים, צריכת חשמל וכו') בכדי להעריך את מצב המחשב ולבצע אוברקלוק בסיסי בכדי ליעל את ביצועי המערכת.

אז נכון, לא תקבלו פה אוברקלוק שובר שיאים, אבל עם מערכת יצוב מתח של 12+2 כן תוכלו לקבל שיפור בביצועים של כמה אחוזים נוספים, בשביל לגלח עוד כמה דקות ברינדורים או בהמרת קבצים גדולים. ולשם בדיוק ה-ASUS ProArt Z490-CREATOR 10G מכוון – לתת את המעבר.

נאה, מדויק וחלקלק

מלבד כל הפיצ'רים שמגיעים עם ה-ASUS ProArt Z490-CREATOR 10G, אפשר לומר שהלוח גם פשוט נראה טוב. נכון, הוא לא מגיע עם תאורת RGB מרשימה כזו או אחרת, אבל הוא גם לא סתם עוד מלבן שחור כמו כולם, אלא ניתן לראות שהושקעה מחשבה כך שהלוח יהיה חלק מסביבת עבודה שבה האסטטיקה חשובה.

עם מחיר של 1,480 ש"ח, לא מדובר בלוח אם זול, אבל בהחלט מדובר פה על לוח שנותן תמורה יפה למחיר. לא, לא לגיימרים, אלא לפלח השוק שאליו הוא מכוון – סטרימרים, גרפיקאים, עורכי מדיה וצלמים. אלו ימצאו בו את אותם יתרונות קטנים שיחסכו להם זמן רב במהלך העבודה, וכידוע – זמן שווה כסף.