חברת ASUS מציגה את סדרת לוחות האם שלה בשבב ה-Z490 עם טווח רחב של דגמים עם שיפורים ותכונות שנועדו להשגת מהירויות שעון גבוהות ולהתאים למגוון צרכים. בראש לוחות האם החדשים עומדים ה-ASUS ROG Z490, שמשתייכים למותג העל של החברה – Republic of Gamers.

הסדרה החדשה של לוחות האם נועדה להפיק את המירב מהדור ה-10 והחדש של המעבדים שמתגלגל לשוק בימים אלו. דווקא חברת GIGABYTE הייתה זו שאישרה שה-Socket הנוכחי של דור 10 תואם לזה של דור 11, ה-Rocket Lake-S. בנוסף, ה-Socket החדש העונה לשם LGA 1200, שונה מהקודם לו, ולכן אין כל תאימות בין המעבדים ללוחות האם הישנים והפוך – לוחות אלו לא יתמכו במעבדים ישנים.

הסדרה החדשה של לוחות האם נועדה להפיק את המירב מהדור ה-10 והחדש של מעבדי Intel.

לאחר ש-AMD הרשימה עם סדרת מעבדי ה-Ryzen 3000 והגדילה משמעותית את נתח השוק שלה, כעת Intel מנסה לשכנע גיימרים וצרכנים 'כבדים' להעיף מבט בסדרת המעבדים וב-Chipset החדש מסדרת Z490.

הצ'יפסט הוא מין 'מערכת עצבים' האחראית להעברת אותות חשמליים בין כל הרכיבים במחשב (מעבד, כרטיס מסך, זיכרון, התקני אחסון, כרטיס קול, וכו'). צ'יפסט איכותי ידאג להרמוניה טובה יותר בין הרכיבים, יאפשר שימוש ברכיבים מטכנולוגיה מתקדמת יותר במחשב, יאפשר להפיק ביצועים גבוהים יותר מביצועי הבסיס הרשמיים של חלק מהרכיבים במחשב, ועוד.

ישנו מגוון גדול מאוד של דגמי צ'יפסט. Intel Z490 מכוון ישירות לטופ של הביצועים ומתחרה ישיר ב- AMD X570, הצ'יפסט החזק ביותר של AMD. אינטל עושה את זה בין היתר עם תושבת מעבד חדשה המתאימה לדור החדש של המעבדים, חיזוק לזכרון ולתקשורת (כולל ל-WiFi), שימוש בבינה מלאכותית, ועוד.

באופן מפתיע כמו שציין אלון לייבוביץ בכתבה שלו על ה-Gigabyte Z490 AORUS MASTER, אחת המתחרות העיקריות של ASUS ROG, הצי'פסט החדש של אינטל לא כולל תמיכה בתקן PCIe 4.0 שכן קיים בצ'יפסט AMD X570, עובדה שלא קריטית במיוחד בהווה לרוב הצרכנים.

ועדיין – תמנע מהם להשתמש בכונני איחסון מתקדמים המנצלים את התקן, ובעתיד יתכן שגם תמנע מהם למקסם ביצועי כרטיסי מסך עתידיים שיאמצו תקן זה.

אם לא קראתם את הכתבה של אלון, היא מומלצת עבורכם גם בשביל ללמוד יותר לעומק על רכיבי לוחות האם.

המאפיינים הבולטים בסדרת ASUS ROG Z490

ASUS מציגה את סדרת לוחות האם שלה ומתגאה בעיקר בתכונות הבאות:

  • אספקת חשמל איכותית – פעילות המעבד תלויה במידה רבה ביציבות ודיוק אספקת החשמל אליו, וביכולת לעמוד בעומס שהמחשב דורש. לסדרה רכיבי VRM מחוזקים המספקים עוצמה מהימנה ומדוייקת לצד רכיבים איכותיים נוספים.
  • קישוריות מקיפה – יציאות USB 3.2 מדור 2, יציאות USB 3.2 מדור 2 מסוג Type-C®, יציאת Ethernet של 10/5/2.5 Gb וקישוריות Intel WiFi 6.
  • תכונות AI – בינה מלאכותית שמטפלת באוברקלוקינג, קירור ואופטימיזציה של תעבורת רשת, עושה את העבודה קלה יותר בתחומים אלו הן למקצוענים והן למתחילים.
  • ASUS OptiMem II\III – פריסת מסלולי זיכרון מתקדמת משפרת את ביצועי זכרון ה-RAM, כאשר OptiMem III מותאם במיוחד למהירות RAM גבוהה של 3600MHz ומעלה.
לוחות האם החדשים עם שבב ה-z490 תומכים בקישוריות של Wi-Fi 6.

הסדרה מחולקת לתת-סדרות שמתאימות לקהל שונה: סדרת ה-PRIME למשתמשים כלליים, סדרת ה-PROART למשתמשים מקצועיים, ושלוש סדרות המיועדות לגיימרים עליהן נרחיב כאן – סדרת TUF Gaming תחת המותג הכללי, וסדרת הStrix וה-Maximus תחת מותג העל ROG.

ASUS ROG Z490 MAXIMUS

סדרת הדגל במותג העל, ללא ספק העוצמתית והבולטת, כוללת 4 לוחות ומיועדת בעיקר למשתמשים הבונים מחשב גיימינג מתקדם. מדובר לרוב בבנייה עם מעבד מתקדם, מספר כרטיסים גרפיים, אחסון מהיר וקירור מים בהתאמה אישית – Custom Loop.

הלוחות מצויידים בטכנולוגיית OptiMem III המספקת גישה למהירות RAM של 4800 MHz ומעלה, מה שמאפשר להגיע לגבולות העליונים באוברקלוקינג. בלוחות קיים מעקב זרימה וטמפרטורה מובנה למערכות קירור מים בהתאמה אישית, והם כוללים את טכנולוגיית הבינה המלאכותית שהזכרנו קודם לכן.

ASUS ROG Z490

לוחות אלו מצויידים במספר הרב ביותר של כניסות USB ותושבות M.2, וכולם תומכים בקישוריות WiFi 6. לתת-הסדרה אמור להצטרף בעתיד דגם נוסף, מתקדם אפילו יותר מהנוכחיים. המחירים נעים בטווח 399$-750$, לא כולל הדגם העתידי.

משוגעים שאוהבים לבנות מערכות קיצוניות? הסדרה הזו מיועדת לכם.

ASUS ROG Z490 STRIX

סדרה זו כוללת 7 דגמים, 4 מהם למארזי ATX סטנדרטיים, ומיועדת לגיימרים 'מתקדמים', כאלו שאוהבים סטייל עיצובי וכלים לאוברקלוקינג מבלי לאתגר את קצה היכולת של המחשב.

ASUS ROG Z490

כל לוחות בסדרה כוללים את טכנולוגית הבינה המלאכותית ובעלי 3 תושבות PCIe 3.0. המבחר של הסדרה מאפשר למשתמש לבחור את הלוח המתאים ביותר לצרכיו בתקציב חסכוני יותר אל מול זה הנדרש ברכישת לוח אם מסדרת MAXIMUS.

מחירי לוחות האם מסדרת ROG Strix שפורסמו עד כה נעים בין 269$-399$. לגיימרים כבדים שאוהבים לתכנן את המחשב שלהם בעצמם ו/או לעשות לו אוברקלוקינג מומלץ לבחון את תת-הסדרה הזו.

TUF GAMING

מדובר בסדרת הגיימינג של המותג הכללי ASUS. סדרה זו נחשבת חסכונית ומיועדת לגיימרים התקציביים.

ישנם הרבה מאפיינים זהים בינה לבין סדרת ה-ROG Strix, וההבדלים העיקריים הם חסרונה של טכנולוגיית הבינה המלאכותית ופחות תושבות PCIe 3.0.

סדרה זו כוללת שני לוחות ATX, אחד מהם מצוייד בקישורית WiFi 6 ורק מחירו פורסם עד כה והוא עומד על 200$.

לוחות האם של סדרת ה-TUF Gaming, מיועדות לתת מענה לגיימר התקציבי שמעוניין להצטייד במעבד דור 10 של Intel!

לוח אם זה מתאים למשתמשים שלא נוהגים להתעסק עם המחשב יותר מידי, אך לא רוצים לוותר על תכונות המותאמות לגיימינג ועל אפשרות לעשות אוברקלוקינג קל אם ירצו לעשות זאת בעתיד.

כל לוחות ASUS ROG Z490 מגיעים כמובן עם חיבור לתאורת RGB, וכולם למעט דגם PROART תומכים בתוכנת ה-Aura Sync המאפשרת לשלוט בצבעי התאורה של הרכיבים שלכם מתוצרת ASUS.

מגוון לוחות הסדרה מפורט בעמוד Z490 הרשמי של ASUS, שגם פרסמה עמוד הסבר מפורט המיועד לסייע בבחירת הדגם המתאים למשתמש, בהמשך לפרסום החברה מדריך שיסייע ללקוחות לרכוש את המסך המתאים להם.