רבים מאיתנו מבלים לא מעט שעות מול המסך במהלך היום יום – בין אם בעבודה או בלימודים, ולאחר מכן כאשר אנחנו חוזרים הביתה ובוחרים להעביר את הזמן הפנוי שלנו. חברת ASUS , יצרנית החומרה מטיוואן יחד עם מותג הגיימינג שלה ASUS ROG, השיקו את ASUS EYE CARE – תו תקן חדש פנימי המלווה במדריך קל שיעזור לכם להתאים את המסך עבורכם.

אור כחול ותסמונת ראיית מחשב

סביר להניח ששמעתם כבר על ההשפעות הלא בריאות של ה"אור כחול" – האור בטווח הנראה בעל אורך גל של 400−525 nm שנוצר כתוצאה מה-Ledים הכחולים שבמסכים בהם אנו משתמשים(ויש טוענים שגם כתוצאה מתאורת הניאון והפלורסנט).

השפעות אלו הן רבות ועל-פי מספר ארגוני בריאות בעולם יכולים להוביל לתופעות בריאותיות קשות החל מפגיעה קבועה בראיה, עקב חוסר היכולת של הקרנית והרשתית אינן יכולות לחסום או להחזיר אותו. בנוסף השפעות אלו יכולות גם לגרום להפרעות שינה ועוד. תוכלו לקרוא עוד על הנושא במאמר של מכון דוויסון.

הדבר הוביל לקביעת מונח חדש – תסמונת ראיית מחשב (CVS): מצב בו עקב חשיפה ממושכת למסכים נגרם מאמץ פיזי לעיניים, שמוביל בין היתר להתייבשות שכבת הדמעות המגנה על העין, דבר שבתחילה גורם לאי נוחות ובהמשך לנזק.

כמו כן, תופעות נוספות שיכולות להופיע עקב החשיפה הממושכת למסכים הן: עייפות, עיניים אדומות וצורבות, כאבי ראש ועוד ודרכי הטיפול הן מגוונות, ותוכלו לקרוא עליהן גם במאמר הבא על Computer Vision Syndrome באתר הרופאים של ישראל.

ASUS EYE CARE
התופעות שיכולות להיגרם עקב החשיפה הממושכת למסכים הן: יובש בעיניים, עייפות, עיניים אדומות וצורבות, כאבי ראש ועוד

חלק מדרכי ההתמודדות הן צמצום שעות החשיפה למסכים ומתן מנוחה לעיניים, אך כיום מספר רב של חברות טכנולוגיה שונות החלו לנקוט צעדים לשמירה על בריאות המשתמשים, בין אם ע"י הכנסת פילטרים שמרסנים את פליטת האור הכחול במסכי מחשב (דבר שהפך להיות סטנדרט במסכי גיימינג ובסמרטפונים), או ע"י הכנסת פיצ'רים של מצב חשוך(Dark Mode) למערכות ההפעלה והישומיים השונים.

חברת ASUS, אחת מיצרניות המסכים הגדולות (וגם המסכים הניידים) שכוללת תחתיה את המסכים של ASUS ROG, החלה אף היא לאגד את הנושא תחת תקן חדש בשם ASUS EYE CARE, כדי לאפשר לכם לבחור את המסך הנכון עבורכם.

ASUS EYE CARE – לדעת לבחור נכון

כדי לאפשר למשתמשיה ליהנות ממסכי המחשב מבלי לחשוש מנזקי המאמץ, החברה השיקה עמוד בעברית תחת תו התקן ASUS EYE CARE, שיעזור לכם לבחור את המסך שמתאים לשימושים שלכם.

במקביל, החברה מסמנת תחת ASUS EYE CARE את מסכיה הנתמכים על ידי 4 פיצ'רים מרכזיים: מסנן אור כחול, מניעת ריצודי המסך, מסך נוגד השתקפויות, ועיצוב ארגונומי הניתן להתאמה אישית.

Low Blue Light – פילטרים למניעת אור כחול

את פיצ'ר זה תוכלו למצוא תחת תפריט ה-On Screen Display, או OSD, של המסך הזה. תוכלו לבחור בין 4 רמות של ריסון אור כחול, בהתאם לסביבה בה אתם נמצאים ולפעילות לשמה אתם משתמשים במסך.

כבר ברמה 1 המסך ירסן 20% מהאור הכחול הנפלט, ומצב זה מיועד כאשר אתם רוצים לקבל תמונה ללא עיוותי צבעים וליהנות מחווית שימוש מיטבית, בדגש לעיצוב ויצירה. ברמה 2 המסך ירסן עד 30% מהאור הכחול, ומתאים לצפייה בסרטים ותמונות. ברמה 3 המיועדת לאלו שעובדים שעות רבות מול עבודה על מסמכים ורמה 4 כבר תרסן 70% מהאור הכחול הנפלט, והיא נועדה לאלו מכם שהמסך הוא מקור האור היחידי בחדר.

יש לציין, שהשימוש במסננים אלו דורש מעט התרגלות, וכמובן שבגלל הפחתת כמות האור הכחול מתקבלים עיוותי צבעים. אבל – העין לומדת להתרגל לכך מהר ואף לתקן את הפער באופן טבעי, ולאחר פרק זמן קצר של שימוש אתם תתרגלו לכך ולא תשימו לב להבדל.

המסכים המאפשרים תמיכה בפיצ'ר ומסומנים ע"י ASUS Low Blue Light, זכו לתו תקן של TÜV Rheinland, חברה בעלת שם עולמי המבצעת שירותי בדיקה ומתן סרטיפיקציות בתחומים שונים.

Flicker-Free – מניעת ריצודי מסך

בעוד שהאור הנפלט מהמסכים נראה לנו כקבוע, במציאות מאחורי המסך התאורה האחורית של פאנל ה-LED נדלקת ונכבת מספר מסחרר של פעמים בדקה. בעוד שאנו לא מבחינים בזאת באופן מודע, העין והמוח שלנו כן, דבר שמוביל להתעייפות, הפרעות שינה וכאבי ראש.

טכנולגיית ה-Flicker Free של אסוס, שזכתה גם היא לתו תקן של TÜV Rheinland, מבצעת התאמה דינמית של התאורה האחורית במסך, כדי להתאים אותה לתנאי הסביבה ולאפשר לכם חווית צפייה נוחה.

כפועל יוצא, אנו נתעייף פחות לאורך פרק הזמן בו אנו מבלים מול המסכים, ונוכל להנות הרבה יותר מחווית המשחק שלנו. אם אתם רוצים לבדוק את עוצמת הריצוד של המסך שלכם, אתם יכולים לעשות את הבדיקה הביתית הבאה יחד עם הסמרטפון שלכם:

ASUS EYE CARE FLICKER FREE

פאנל מונע השתקפות בדירוג A+

רובכם מכירים את התופעה וסביר להניח לכן מיקמתם את עמדת המחשב שלכם בחדר חשוך יחסית – אור שנכנס מבחוץ, או אפילו מתאורה ביתית/משרדית פוגע במסך וחוזר ישר על עיניכם.

התופעה מעצבנת במיוחד, ולא רק שהיא מונעת מכם להבחין באותו יריב שאורב לכם בחשכה, היא גם גורמת לאי נוחות רבה ובהמשך למאמץ מיותר של העיניים ולעייפות.

כדי לתת מענה לבעיה זו, ב-ASUS בחרו לצייד את המסכים בפאנל קדמי נוגד השתקפויות. הפאנל משתמש במשטח לא-חלק בגימור מאט(לא מבריק), כדי לפזר את אור מוחזר ולאפשר לכם ליהנות בצורה טובה יותר מהתכנים המוצגים לכם על המסך.

בין אם מדובר באור שמש או מקור אור משרדי, המסך יפחית את ההשתקפויות והברק המסנוורים אתכם, ותוכלו להנות מסביבה מוארת גם בזמן שימוש במחשב.

ארגונומיה וחווית משתמש

כבר נגענו בנושא שמירה על הגוף שלנו ועל חשיבות ההקפדה על התאמה אישית ואפשרויות תזוזה בבחירת כיסא המחשב שלנו, ונושא הארגונומיה וההתאמה האישית לכל משתמש חשובה גם כאשר אתם בוחרים מסך מחשב.

אי הקפדה על יציבה נכונה ומיקום הכיסא, העכבר והמקלדת בהתאם לגובה השולחן והגובה שלנו, וכמובן גובה מסך המחשב, יכולים יחדיו לגרום לנזקי בריאותיים, כמו תסמונת התעלה הקרפלית. מיקום המסך בצורה נכונה ואי התאמתו לגובה שלנו, יכולים לגרום לחוסר תחושה באצבעות, כאבי ראש וכאבים בעמוד השדרה, הצוואר והכתפיים.

ASUS EYE CARE - ארגונומיה

המסכים שמסומנים ע"י ASUS Eye Care מאפשרים לכם לכוונן אותם באופן מלא בגובה, זווית ההטיה האנכית, צידוד ועלרוד על מנת לאפשר לכם נוחות מירבית לאורך זמן, ובכך להימנע מאותה תחושת כאב ונוקשות בעורף הצוואר לאחר סשן ארוך ב-Call of Duty: Warzone.

כמובן, שמרבית מהמסכים מצויידים בהתקן אחורי בתקן VESA, שמאפשר לכם לרכוש להם בקלות זרוע מסך מתכווננת, שתוכל להגדיל את אפשרויות הכיוון וההתאמה של המסך אליכם, בין אם בחיבור לשולחן המחשב או לקיר עצמו.

בחירת המסך הנכון עם ASUS EYE CARE

קו המוצרים של ASUS בתחום המסכים הוא רחב מאוד, והשפע אפילו לעיתים מבלבל. נוסיף על כך את קו המוצרים של ASUS ROG, מותג הגיימינג של החברה, וקיבלנו ליין רחב עוד יותר, שלעיתים קשה לנו לבצע התאמה נכונה של המסך לצרכים שלנו.

פרמטרים שונים כמו זמן תגובה, תדר רענון, גודל המסך ועוד מקבלים סדרי עדיפויות שונים כאשר אנו רוצים לבחור מסך אחרי שאיפיינו את הצרכים שלנו, וכמובן במסגרת התקציב.

לשם כך ASUS ישראל השיקו בעברית את המדריך של ASUS Eye Care, בו אתם מסמנים את הצרכים שלכם והוא מסנן עבורכם את המסכים העונים לדרישות שלכם. לכם רק נשאר לבחור בהתאם לתקציב, ואתם על הדרך הנכונה.

ASUS EYE CARE
פרמטרים שונים כמו זמן תגובה, תדר רענון, גודל המסך ועוד מקבלים סדרי עדיפויות שונים כאשר אנו רוצים לבחור מסך אחרי שאיפיינו את הצרכים שלנו, וכמובן במסגרת התקציב.

זיכרו – שמירה על בריאותכם בעת שימוש ממושך באמצעי הגיימינג שלכם היא לא רק בחירת המוצרים הנכונים או הצטיידות בכיסא ארגונומי או משקפיים מסננות אור כחול!

השפעותיהן של תופעות רבות ניתנות לצמצום ואף ביטול על ידי קיום כללים פשוטים כמו ביצוע הפסקות של כ-10 דקות על כל שעת משחק/עבודה, ביצוע כושר(אפשר גם באמצעות גיימינג), ומתן מנוחה לעיניים ע"י צפייה אל עבר עצמים מרוחקים.

הכותב אינו רופא או יועץ ארגונומיה.

הכתבה ממומנת ע"י ASUS ישראל.