שוק שירותי המנוי לגיימינג בשנים האחרונות לא רק חם, הוא ממש רותח. בשנים האחרונות אנו רואים פריחה של שירותי מנוי בתשלום (subscription) המאפשר גישה בלתי מוגבלת למשחקים תמורת מנוי חודשי, בדיוק כמו שירותי streaming לטלוויזיה. כיום יש היצע לא קטן הכולל את Xbox Game Pass, Humble Choice, EA Play, Uplay Plus ו-PS Now. אפילו חברת המשחקים Paradox עושה מחקר בנושא. התחום צובר פופולריות עם כניסת שירותי המשחק בענן שמהווים מוצר משלים לשירותי מנוי.

מחקר חדש של חברת הייעוץ הבינלאומית Simon Kucher & Partners מנבא עתיד מזהיר למודל המנויים של משחקים. המחקר שלהם נפרש על 13,000 משתתפים ב-17 מדינות שונות ונערך במהלך החודשים מאי ויוני של שנת 2020. חשוב לציין שאלו ימים של סגר עולמי או מעט אחרי, תלוי בכל מדינה, וזוהי אחת מהתקופות החזקות של תעשיית המשחקים.

לפי המחקר, כ-35% מהגיימרים מחזיקים בשירותי subscription, כשבארה"ב הם עומדים על 20%. במדינות כמו הודו ואינדונזיה השיעור עומד על 40%. זה נתון חשוב שמעיד על הפופולריות של המודל במדינות חלשות יותר כלכלית. מבין הגיימרים הכבדים (למעלה מ-20 שעות משחק בשבוע), שיעור המחזיקים במנוי כלשהו עומד על 61%, בעוד שגיימרים מזדמנים יותר (מתחת לחמש שעות משחק בשבוע) עומדים על 27%.

לפי תוצאות המחקר, גיימרים בעלי מודל מנויים מעבירים יותר זמן במשחקי מחשב. לטענת אותם גיימרים, רכישת המנוי היא זו שגורמת להם לשחק יותר, כשבארה"ב לבדה, חצי מבעלי המנויים העידו כי הם משחקים יותר בשל המנוי שרכשו. זה נתון מאוד מעניין וחשוב ואני אסביר למה. אחד המדדים החשובים ביותר למשחק הוא Engagement, כלומר מידת המעורבות של שחקנים במשחק. אם לפורטנייט יש 350 מיליון משתמשים, הנתון החשוב הוא כמה מהם פעילים וכמה שעות חודשיות הם משקיעים. שירותי subscription הופכים אנשים לפעילים יותר. זה מקל על חברות למכור להם מוצרים משלימים למשחקים הללו.

המחקר בדק את שיעור העניין של מנויים ביותר משירות אחד. התשובות מפתיעות, 71% מקרב מי שיש להם מנוי היו רוצים שני מנויים או יותר, 9% כבר מחזיקים בשני מנויים או יותר. זה נתון שמצביע על הפוטנציאל האדיר של השוק, בקרב מי שכבר מוכן לשלם על המנוי. בדיוק כמו שכיום אנשים עושים מנוי ל-Netflix ו-HULU ו-Amazon Prime, כך גם צפויים גיימרים לעשות מנויים לשירותי משחקים יותר מפעם אחת. זה אומר שהתחרות על כיסו של הצרכן רק מתחממת והפוטנציאל הכספי הוא אדיר. אם כך, מה חשוב לגיימרים בשירותי מנוי ואיך כדאי למשוך אותם?

התשובה לשאלה הזו משתנה בהתאם לקהל היעד. ראשית, כולם מסכימים שהדבר החשוב ביותר הוא היצע המשחקים. שירותי המנוי צריכים לכלול משחקים איכותיים וכותרים פופולריים. בקרב שחקנים מזדמנים (מתחת לחמש שעות שבועיות) ובינוניים (6-20 שעות שבועיות) עומד המחיר במקום השני ובמקום השלישי כמות המשחקים. בקרב שחקנים כבדים (21 שעות ומעלה) דווקא כמות המשחקים חשובה יותר ממחיר המנוי.

ואם במחיר עסקינן, החוקרים בדקו בקרב משתתפי המחקר הגרים בצפון אמריקה ובאירופה וגילו כי הם משלמים בין $10 ל-$40 בחודש בעבור השירותים, כשמשתמשים בינוניים וכבדים משלמים יותר, בין $20 ל-$40. לפי המחקר, אנשים מתחילים עם שירות מנוי אחד ולאחר מכן מתרחבים לשירותים נוספים. אנשים יהיו גם מוכנים לשלם יותר למנויי פרמיום המאפשרים גישה מוקדמת למשחקים, או תוספות למשחקים קיימים.

אנחנו יודעים שהיצע שירותי המנוי הולך ומשנה את פני התעשייה, רק לא מזמן דיווחה Microsoft על 15 מיליון מנויים לשירותי Xbox Game Pass. כעת לראשונה אנחנו מגלים את הרצון של השחקנים עצמם בשירותי מנוי והפוטנציאל הכלכלי הגדול שטמון בו. אני בטוח שנראה עוד ועוד שירותי מנוי ופחות רכישות של משחקים.