עשרים שנים חלפו מאז שיצא Baldur’s Gate 2 והנה הגיע Baldur's Gate 3 מבית Larian Studios. המשחק יצא לגישה מוקדמת, והוא מציג מערכה המתרחשת כמאה שנים לאחר עלילות המשחק הקודם, לצד מכניקת תורות המבוססת על המהדורה החמישית של מבוכים ודרקונים. בגישה המוקדמת ניתן לשחק את המערכה הראשונה במשחק המלא, שאורכת כ-25 שעות. המשחק המלא ייצא כנראה בשנה הבאה.

למי שלא מכיר, Baldur’s Gate היא העיר הגדולה ביותר בחוף החרב ביבשת Faerun. זהו העולם הדימיוני של ממלכות נשכחות (Forgotten Realms) והבסיס הסיפורי למשחקי השולחן של מבוכים ודרקונים. יש לממלכות נשכחות אלים משלהם, שדים משלהם, גיבורים משלהם והיסטוריה עשירה שנמשכת עוד משנות השמונים. מישהו אמר פעם שלהסתובב ב-Baldur’s Gate זה כמו להסתובב בשדרת הכוכבים בהוליווד, יש שם כל כך הרבה גיבורים שקשה מאוד להתבלט.

אחרי עשרים שנה של Baldur's Gate

המשחק שלנו מתרחש בחוף החרב, כמאה שנים לאחר עלילות Baldur’s Gate הראשון והשני. הסיפור שלנו מתחיל בספינת של מצליף מח שמחדיר לנו תולעת שאמורה להפוך אותנו לשכמותו. לאחר סבב הרס ב-Baldur’s Gate, הוא מצליח לאסוף עוד אנשים אל הספינה במטרה להפוך אותם למצליפי מח כמוהו.

החגיגה נקטעת כש-Githyanki מגיעים רכובים על דרקונים אדומים ומנסים להרוס את הספינה על יושביה. המצליף מדלג למישור האסטרלי שהוא מעין עולם מעבר בין מימדים ושם מנהל קרב קצר עם הדרקונים עד שבורח שוב אל עבר מישור שנראה כמו אחד ממדורי הגיהנום.

אנחנו מתעוררים בספינה ההרוסה שנעה לה מוקפת שדונים, יצורים מוזרים, ואנשים שהיו כלואים עליה. כמו כל הרפתקה טובה של מבוכים ודרקונים, המשחק נסוב על הרבה סיפורים קטנים. הם יכולים להתקשר לעלילה הגדולה לפעמים, אבל לא תמיד. המטרה הראשית שלנו בשלב זה היא להוציא את התולעת שלנו מהמח לפני שנהפוך למצליפי מח. בדרך נפגוש חברים למסע שהיו איתנו על הספינה, כמו גם גיבורים מהעבר וההיסטוריה של ממלכות נשכחות. אני מסתכל עליך Volo.

המשחק עצמו בנוי על עבודה כצוות ונותן לכם להסתובב בצוות של ארבע דמויות. מי שמשחק בקמפיין לשחקן יחיד, יוכל לפגוש דמויות נוספות בסיפור שיצטרפו אליו למסע. הקבוצה מיועדת להכיל ארבעה דמויות שיפעלו במקביל, אך כמובן שניתן לפגוש יותר דמויות וניתן להחליף ביניהן במהלך המשחק. לכל דמות מקצוע שונה ויכולות שונות, ולכל אחת סיפור משלה ועומק. מעבר למכניקה עצמה, אפשר לשוחח עם הדמויות במהלך יום ההרפתקה או בלילה.

כשתחליטו לקחת יום מנוחה, תגיעו למחנה בלילה ושם ניתן לשוחח עם הדמויות ולגלות פרטים עליהן ועל העלילה. במחנה הלילה תוכלו להחליף בין הדמויות שתשמשו בהם במהלך היום, וגם תוכלו להיתקל בטיפוסים מעניינים שיבואו לבקר במחנה. Larian Studios סיפרו שבהמשך יהיה גם אפשר אפילו לעשות סקס.

המשחק עמוס בדיאלוגים, בחירות, והשפעה על תוצאות הדיאלוגים באמצעות כישורים חברתיים. יש הרבה אפשרויות להרבה היתקלויות שיכולות להשתנות לפי הבחירות שתעשו, ולפי ההצלחות שלכם במיומנות חברתית. יש הרבה דמויות בחלק הראשון, והשממה שבה אנו נמצאים שוקקת חיים: בני אדם, שדונים, גובלינים ואפילו ינשודוב (owlbear) אחד, כן יש דבר כזה, לא ברור למה. כל המפגשים במשחק מציעים הסתעפויות בעלילה ותוצאות שונות בהתאם לבחירות שתעשו.

לגלגל קוביות

שיטת המשחק של Baldur’s Gate 3 בנויה כולה על מבוכים ודרקונים מהדורה חמש. Larian Studios, שעשו כבר משחקי תפקידים מבוססי תורות, החליטו לשמור על הנוסחה המנצחת של Divinity Original Sin, ופשוט הכניסו פנימה את המכניקה של מבוכים ודרקונים והעולם של Baldur’s Gate. נקודת המבט היא איזומטרית וכל הפעולות מתבצעות באמצעות עכבר. הקלקה על נקודה מסוימת תביא את הדמות אליה והקלקה על חפץ או דמות יציע אפשרות אינטראקציה מתאימה.

כל הדמויות והגזעים נאמנים לחוקים של מו"ד חמש. בשלב הגישה המוקדמת יש כרגע 6 מקצועות לבחור מהם כשלכל מקצוע יש תת מקצוע שמגיע בדרגה מסוימת בהתאם למקצוע. יש גם שבעה גזעים לבחור מהם, שגם להם תתי גזעים בהתאמה. זהו היצע קטן יחסית ממה שיש למו"ד חמש להציע, אך הוא לא קטן ביחס לאפשרויות שניתן לבצע.

הליך בניית הדמות יכול להיות פשוט ויכול להיות מורכב בהתאם לרזולוציה שתבחרו לרדת אליה. ניתן לתת למחשב לסדר את הדמות לפי פרטים מומלצים, או לחילופים לעבור על כל תכונה ולחש ויכולת מיוחדת. הכל תלוי ברצון השחקן. מעבר לכך יש אפשרויות לא רעות לקסטומיזציה של הדמות שמתמקדות בעיקר בפנים, אני מנחש שעם הזמן זה יתרחב.

מבוכים ודרקונים בכלל, וממלכות נשכחות בפרט, ידועים ברמות הקסם הגבוהות שיש להם, וכמעט לכל מקצוע או גזע יש יכולות קסומות. החל מראיית לילה וכלה בזימון שדונים. היצע הלחשים והקסמים לא רע יחסית להתחלה, אך הוא איננו מכסה הרבה מהאפשרויות שיש. על המכניקה של דמויות, גזעים, ומקצועות אנסה להרחיב בהזדמנות אחרת.

אמנות המלחמה

הקרבות ב-Baldur's Gate 3 מתקיימים, כאמור, בתורות. כמי שלא אוהב משחקים בתורות, אני חייב להודות שזה עובד כאן לא רע בכלל. הקרבות זורמים חלק יחסית, ונותנים לכם את הזמן ללמוד את המכניקה של כל המקצועות, שהיא לא פשוטה בכלל.

התורות בקרב מחולקים לתנועה, פעולה ופועלת בונוס. לכל דמות יכולות ייחודיות שהיא יכולה להפעיל בהתאם. מבוכים ודרקונים משתמשים בשיטה האימפריאלית, כך שתנועה בסיבוב היא 30 רגל. מנגד Baldur’s Gate 3 משתמשים, ובצדק, בשיטה המטרית. ולכן ההמרה יצרה דברים מוזרים קצת כמו 9 מטר תנועה בסיבוב או 18 מטר טווח של קסם.

ההתקפות והקסמים עובדים בשיטת Roll 20 הידועה של מבוכים ודרקונים מה שאומר שעל כל התקפה, יש לגלגל קובייה בת 20 פיאות ולהגיע לרף מסוים כדי שתהיה פגיעה. לכל נשק או קסם קובית נזק מתאימה, ועליה תוספים בגין תכונות של הדמות והמקצוע. למזלכם המחשב חוסך לכם את כל ההתעסקות הזו, ואתם תראו פשוט את האחוזים לפגיעה, אם פגעת או החטאתם, וכמה נזק עשיתם. זה עובד די נח בעוד שהמחשב יודע לעשות חישובים מסובכים אף יותר כמו התקפה ממחבוא, יתרון לגובה ועוד הרבה פרמטרים שהופכים את הקרב להרבה יותר טקטי בשילוב התנועה בתורות.

הקרבות של Baldur’s Gate 3 לא קלים בכלל, וניסיון ללכת ראש בראש כנגד היריבים יסתיים לרוב בהרוג אחד לפחות, ובזבוז יקר של משאבים. הגישה הטקטית היא מחויבת המציאות כאן. לשם כך מערכת הקרב מאפשרת לשלוט על כל דמות בנפרד וביחד, ולנהל את הקרב בזהירות תוך שמירה על יתרון. שיתוף פעולה הוא חשוב מאין כמוהו, והמושג Support מקבל כאן משנה תוקף. זה מה שהופך את המשחק לאפילו יותר מעניין כשמשחקים אותו עם חברים.

מצב ריבוי המשתתפים נותן לכם להחליף את כל ארבעת הדמויות בדמויות של חברים שלכם כדי לשחק ביחד. אני לא יכול להמליץ לכם מספיק על ריבוי משתתפים. זו באמת אחת החוויות המעניינות ביותר שעשיתי במשחקים מרובי משתתפים. כל אחד חייב למצוא לפחות עוד חבר אחד כדי לשחק איתו את המשחק הזה.

המכניקה של מבוכים ודרקונים חמש לא משמשת רק לקרב, אלא גם לחלקים נוספים בעולם עצמו. ניתן לדבר עם חיות, לשכנע אנשים לפעולות, לחפש מלכודות ודלתות נסתרות, לחקור סימנים קסומים, ולחפש רמזים בדתות נשכחות. כל אלו מיומנויות שקיימות אצל הדמויות וניתן להשתמש בהם במהלך המשחק, בין אם באופן אקטיבי, ובין אם המחשב יבצע את הבדיקות באופן פסיבי. גם כאן דירוג הקושי ייקבע על ידי המחשב והוא יבצע בשבילכם את הבדיקה לראות האם עברתם את הבדיקה.

התנועה עצמה בזמן הקרב ומחוצה לה תשתנה בהתאם לתוואי הקרקע, וניתן לקפוץ בנקודות מסוימות. זה מאפשר לכם לחוות את הנופים המרשימים של חוף החרב מזוויות שונות ומענינות. עדיין יש גליצ'ים פה ושם, אבל כמות התיקונים שלהם מרשימה. בשבוע הראשון נשלחו שלושה עדכונים.

בשלב הגישה המוקדמת, Baldur’s Gate 3 מציע יחסית לא מעט גזעים ומקצועות והרבה שעות של משחק. המשחק עוד לא מושלם, והתוכן עדיין חסר, בעיקר בגזרת המקצועות.

כרגע הדמויות מוגבלות לדרגה 4 מתוך 20 שקיימות במו"ד חמש, ועדיין לא ברור כמה יהיו במשחק. אבל בהינתן כל זאת, מדובר במשחק מעניין מאוד עם פוטנציאל אדיר לכשייצא.

המשחק זמין כרגע אך ורק למחשב. הוא עתיד לצאת במלואו בהמשך, שכרגע ניתן לשער שזה יהיה במהלך השנה הבאה.