Baldur's Gate 3 הוא הפרק הבא בסדרה הנוסטלגית הקלאסית, אחת החשובות בהיסטוריית משחקי התפקידים למחשב. היא נכתבה על עולם המערכה "ממלכות נשכחות" (Forgotten Realms) שמוכרת לרוב למי שגדל בעיקר בשנות ה-80 וה-90 ושיחק במשחק החברתי-שולחני Dungeons & Dragons – מבוכים ודרקונים, או קרא אחד מהרבה מאוד ספרי פנטזיה שנכתבו על עולם המערכה הפופולארי.

רקע בקצרה

סדרת Baldur's Gate התאפיינה בכניסה לנעליה של דמות שיוצאת למסע אפי בעולם פנטזיה עמוק ועשיר בפרטים, ובמהלך המסע מצטרפים אליה דמויות נוספות. הדמות אותה אנחנו משחקים מתגלה כאחת מצאצאיו של בעל (Bhaal), אל הרצח שנהרג. בעל, שחזה מראש את מותו, הכניס להריון נשים רבות כחלק מתוכנית נואשת להחיות את עצמו בעתיד.

רוב העלילה מתרחשת בעיר Baldur's Gate וסביבותיה. זו עיר-מדינה מרכזית ששוכנת בחוף החרבות ומהווה מרכז מסחר חשוב מאוד, וככזו, תמיד משכה אליה מאבקי כוחות מצד גורמים שונים. בעיר מושלת מועצת הארבעה המורכבת מארבעה דוכסים המחזיקים בכח רב.

עוד לא ידוע לנו הרבה על עלילת Baldur's Gate 3, אך סיפור הרקע העיקרי שפורסם הוא שנחטף בתחילת המשחק על-ידי אילית'ידים (Ildiths), גזע חוצני מרושע ששותל במוחנו טפיל. במשחק נצטרך לבחור בין אם להתנגד לשחיתות ולפיתוי הכח, או להיכנע להם ולפנות לכיוון של רשע מוחלט.

המשחק הראשון פותח בשנת 1998 על ידי BioWare, אותה אתם מכירים מהסדרות המצליחות Mass Effect ו-Dragon Age. המשחק קצר הצלחה מסחררת ונחטף מהחנויות בקצב שהפתיע אפילו את המפתחים והביא להם פרסום וכסף רב. ההצלחה הביאה איתה הרחבות, ובשנת 2000 הגיע המשחק השני בסדרה, Baldur's Gate: Shadows of Amn, שגם הוא כבש את השוק והכניס מליונים למפתחים. מאוחר יותר המשחקים זכו לחידושים תחת השם Enhanced Editions שהתאימו את המשחקים למחשבים מודרניים.

קסמה של הסדרה טמון בשלל גורמים, ובעיני המרכזיים ביניהם הם ההצמדות של המשחק לחוקי המשחק השולחני, הסיפור המסקרן, האווירה, מערכת יצירת הדמות הנרחבת, והדמויות המעולות שמצטרפות לשחקן. אין שחקן שלא זוכר את ג'הירה הדרואידית, או מינסק הסייר האמיץ אך רפה השכל שנהג לדבר לאוגר החמוד שלו וניסה לשכנע את כל מי שרק הסכים להקשיב שזה אוגר חלל רב עוצמה.

למה חיכינו 20 שנה למשחק ההמשך?

Wizards of the Coast, מחזיקת הזכויות למותג Dungeons & Dragons, סרבה במהלך השנים לחברות שונות שביקשו להשתמש בהן לפיתוח הפרק השלישי, עד 2017 שאז הגיעה Larian Studios.

החברה הבלגית התפרסמה בשנת 2002 כשהוציאה את המשחק Divine Divinity, משחק תפקידים איזומטרי נהדר שההצלחה שלו הולידה משחקי המשך לאורך השנים, כולל את Divinity: Original Sin ו-Divinity: Original Sin 2 המודרניים. למעשה, Wizards of the Coast דחתה הצעה מהם כבר ב-2014, אך לאחר ש-Larian Studios הוכיחה את עצמה ביצירה ובמכירות של סדרת Divinity המודרנית, Wizards of the Coast שוכנעה לתת למפתחת את המפתחות.

ב-2019 Larian Studios שחררה את הטיזר הראשון, שלמרבה החדווה הציג את הזוועות שמחכות לנו במשחק.

שובם של האילית'ידים

בסרטון הפתיחה של Baldur's gate 3 אנחנו רואים את הדמות שאנחנו משחקים נחטפת לצד אזרחים נוספים לספינה של גזע שמראהו מזכיר תמנונים.

ה-Ilithids, הידועים גם בכינוי Mind Flayers, הם גזע מסתורי, עתיק ומרושע שרואה את עצמו כשליט הטבעי של כל מישורי הקיום ביקום "ממלכות נשכחות". הם נעזרים בכוחות פסיונים (Psionic), להבדיל מכוחות ארקיינים (Arcane), של מכשפים או כוחות אלוהיים (Divine) של כוהני האלים. בעזרת כוחות אלו, הם שולטים במוחות של גזעים תבוניים אחרים, משעבדים אותם, ואף אוכלים את מוחותיהם ומשתמשים בגופם ליצירת אילית'ידים חדשים. כפי שאנחנו רואים בטריילר, הם מחדירים לראשם של הקורבנות טפיל שזולל את דרכו באיטיות למוחם ומחולל שינויים פיזיים בגופם.

מושבות האילית'ידים נשלטות על ידי Elder Brain, יצור דמוי מח ענק ששוכן בתוך נוזלי מוח בלב המושבה ומוזן במוחות של אילית'ידים שמתו. בשונה מקרנג, האוייב המושבע של צבי הנינג'ה, למוח הזה יש כוחות פסיונים אדירים.

baldurs gate 3 ilthid

ב-Baldur's Gate 2 פגשנו את האילית'ידים ונכלאנו על-ידם כשירדנו למעבה האדמה, ה-Underdark. אלו הן מחילות תת קרקעיות עמוקות וענקיות שמשמשות בית לגזעים אקזוטיים כמו האלפים האפלים (Drow) והגמדים האפלים (Deurgar). האילדית'ים ניסו כמובן לסעוד את ליבם במוחות החבורה שלנו, ונאלצנו לתכנן בריחה נועזת מהמושבה שלהם. אני באמת לא בטוח עד כמה המוח של מינסק היה מזין אותם…

המרדף של הגית'יאנקים

הגית'יאנקים (Githyanki) קרויים על שמה של גית' (Gith), המנהיגה שחילצה אותם משנים ארוכות של שיעבוד תחת האילית'ידים, ועד ליום הזה הם שרויים במאבק תמידי בהם. הגית'יאנקים הם גזע לוחמים יהיר ואגרסיבי שניחן בכוחות פסיונים וטלקינטים בסיסיים.

בטריילר אנחנו רואים לוחמת גית'יאנקית שנפלה בשבי של האילית'ידים, ובעקבותיה דולקים גית'יאנקים על דרקונים, כנראה בנסיון להצילה. זה לקוח הישר מהמיתולוגיה של ממלכות נשכחות: הגית'יאנקים כרתו ברית עם האלה הדרקונית Tiamath, שנתנה להם רשות להשתמש בגזע הדרקונים האדומים שלה.

baldurs gate 3 githyanki

אי אפשר שלא להתרגש מבואו של Baldur's Gate 3. עם זאת, על אף שאין לי ספק שגיימרים רבים יתאהבו בו, לי וכנראה גם לרבים ממעריצי הסדרה יש מספר חששות. על חששות אלו, ועל סרטון המשחקיות ששודר בתערוכת PAX East 2020 תקראו בכתבת המשך.

ל-Baldur's Gate 3 אין עדיין תאריך יציאה וההערכות מדברות על 2021. עם זאת, הוכרז כי המשחק יצא כ-Early Access עם תוכן מוגבל עוד השנה. הוא מתוכנן לצאת ל-PC אך יתכן שעוד נשמע גם על גרסה לקונסולות בהמשך.