חברת ASUS משיקה 7 לוחות אם חדשים המבוססים על צ'יפסט B450 הותיק למעבדי AMD. הלוחות החדשים מגיעים מכל משפחות המותגים של ASUS, החל ממותג העלית Strix, דרך מותג הגיימינג TUF, ועד סדרת Prime המיינסטרימית.

למרות שצ'יפסט B450 נחשב לותיק במיוחד והוא איתנו עוד מחודש מרץ 2018, הוא עדיין אחד מערכות השבבים המבוקשות ביותר בבניית מחשבים מבוססי מעבדי AMD. הסיבה לכך נעוצה בעובדה שהוא אינו יקר במיוחד (כמו ערכות השבבים B550 ו-X570 החדשות יחסית), אך כן כולל יכולות טובות מאוד לגיימר הממוצע שאינו מתעסק ב-OverClock (המהרה) או זקוק לתקן PCI-E 4.0 החדש.

לפני שנבחן את הדגמים החדשים שהצטרפו לחגיגה, נציין כי בימים הקרובים AMD אמורה לחשוף את סדרת המעבדים החדשה שלה, סדרת ה-Zen 3.

מצד אחד, נכון לזמן כתיבת שורות אלו לא ברור לחלוטין האם כלל הלוחות החדשים יתמכו בדור המעבדים החדש שיוכרז, אך מצד שני חברת AMD הצהירה כי תאפשר תמיכה ב-Zen 3 גם ללוחות בעלי ערכות שבבים X470 ו-B450. הרשימה המדויקת טרם פורסמה.

משפחת ה-ASUS ROG Strix

למשפחת ה-Strix, השייכת למותג הגיימינג של חברת אסוס, ASUS ROG, מצטרף רק לוח אם אחד, והוא ה-ROG Strix B450-F Gaming II המשופר, המגיע עם מערך MOSFET של 8+4. השוני הויזואלי הברור בלוח-אם זה הוא שכלל רכיבי ה-VRM ממוקמים מתחת להיטסינק מסיבי להולכת החום שהם מייצרים.

הלוח תומך בנפח זיכרון RAM של עד 128GB בתדר מקסימלי של 4400MHz. כמו כן הוא כולל שני חיבורי M.2 לכונני SSD, כשאחד מהם מגיע עם היטסינק מובנה בלוח האם. בלוח ה-I/O האחורי תוכלו למצוא, בין היתר, שני חיבורי USB 3.2 מהדור השני והמהיר, חיבור Type C דור שני, ואת כל החיבורים הסטנדרטיים הקיימים בלוחות אם.

משפחת ASUS TUF

משפחת ה-TUF, משפחת מוצרי הגיימינג של ASUS, מקבלת חיזוק של לא פחות מ-4 לוחות אם חדשים. לוח ATX גדול אחד, ו-3 לוחות mATX, שכולם מקבלים את אותו העיצוב המוכר של סדרת TUF בצבעי הצהוב-שחור שלה.

לוח ה-ATX היחידי במשפחה זו הוא ה-TUF Gaming B450-Plus II, עם מערך MOSFET של 8+2 שמצוי גם הוא תחת היטסינק גדול בכדי לפזר את החום בצורה יעילה יותר. גם הלוח הזה (בדומה ללוח ה-Strix) תומך בנפח זיכרון RAM של עד 128GB בתדר מקסימלי של 4400MHz.

כמו כן הוא כולל שני חיבורי M.2 לכונני SSD – ללא היטסינק מובנה בלוח אם (הזדמנות טובה לרכוש את ה-WD_BLACK SN750). בלוח ה-I/O האחורי תוכלו למצוא, בין היתר, חיבור USB 3.2 מהדור השני והמהיר, ולידו חיבור Type C דור שני. עוד נמצא כמובן את כל החיבורים הסטנדרטיים הקיימים בלוחות אם, כולל חיבור DisplayPort ו-HDMI לאלו מכם שירכיבו עליו מעבד עם כרטיס מסך מובנה.

הלוח השני הוא ה-TUF Gaming B450M-Pro II, לוח mATX המיועד למחשבים קומפקטיים, והוא זהה ל-TUF Gaming B450-Plus II במרבית הבחינות. פרט לגודל, תקבלו פחות חיבורים למאווררים (שלושה לעומת 5 ב-ATX) ופחות חיבורי SATA (ארבעה פה לעומת 6 בלוח ATX).

הלוח השלישי הוא ה-TUF Gaming B450M-Plus II, שגם הוא לוח mATX למחשבים קומפקטיים. הלוח תומך בנפח זיכרון RAM של עד 128GB, בתדר מקסימלי של 4400MHz, וכולל חיבור M.2 בודד, ללא היטסינק מובנה עליו. בלוח ה-I/O האחורי תוכלו למצוא, בין היתר, חיבור USB 3.2 מהדור השני והמהיר, ולידו חיבור Type C (דור ראשון) וכמובן את כל החיבורים הסטנדרטיים הקיימים בלוחות אם.

הלוח האחרון במשפחת TUF הוא ה-TUF Gaming B450M-PRO S, שהוא גם כן לוח mATX. גם הלוח הזה (בדומה ללוח ה-Strix) תומך בנפח זיכרון RAM של עד 128GB, בתדר מקסימלי של 4400MHz, וכולל שני חיבורי M.2 לכונני SSD, כשאחד מהם מגיע עם היטסינק מובנה בלוח האם. בלוח ה-I/O האחורי תוכלו למצוא, בין היתר, חיבור USB 3.2 מהדור השני והמהיר, ולידו חיבור Type C (שגם הוא מהדור השני), חיבור רשת 2.5Gb מהיר, וכמובן את כל החיבורים הסטנדרטיים הקיימים בלוחות אם, כולל חיבורי DisplayPort ו-HDMI לאלו מכם שירכיבו עליו מעבד עם כרטיס מסך מובנה.

משפחת Prime

משפחת ה-Prime של ASUS היא משפחת המיינסטרים, ובעוד שהיא מיועדת גם לגיימרים, היא מיועדת לאלו שהם אינם בררנים במיוחד ודורשים יכולות מיוחדות מלוח האם שלהם. לא תמצאו פה היטסינקים גדולים ומסוגננים, מהסיבה הפשוטה שלוחות אלו לא מיועדים לרמות פליטת החום שדורשות מערך הסעת חום מסיבי שכזה.

הלוח הראשון שמצטרף למשפחה הוא ה-Prime B450M-A II, לוח mATX לבניות קומפקטיות. הלוח תומך בנפח זיכרון RAM של עד 128GB בתדר מקסימלי של 4400MHz, וכולל חיבור M.2 בודד (ועוד 6 חיבורי SATA) ללא היטסינק מובנה.

בלוח ה-I/O האחורי תוכלו למצוא, בין היתר, צמד חיבורי USB 3.2 מהדור השני והמהיר, ללא חיבור Type C, וכמובן את כל החיבורים הסטנדרטיים הקיימים בלוחות אם, וכן חיבורי תצוגה – HDMI, ואפילו VGA ו-DVI.

הלוח השני והאחרון הוא ה-Prime B450M-K II, לוח mATX בסיסי ביותר, הכולל את המינימום הדרוש למפרטים בתקציב נמוך, או מחשבי HTPC. הלוח תומך בנפח זיכרון RAM של עד 64GB בשני חריצים בלבד, בתדר מקסימלי של 4400MHz, וכולל חיבור M.2 בודד (ועוד 4 חיבורי SATA) ללא היטסינק מובנה. בלוח ה-I/O האחורי לא תמצאו חיבורי USB 3.2 מהדור השני המהיר או חיבורי Type C, אלא אך ורק את החיבורים הסטנדרטיים הקיימים בלוחות אם, וכן חיברי תצוגה – HDMI, ואפילו VGA ו-DVI.

ASUS B450 – אותה גברת בשינוי אדרת, והמחיר?

טכנולוגיה נוספת המשותפת לכלל הלוחות היא ה-BIOS FLASHBACK של ASUS, המאפשרת לבצע עדכון חומרה ל-BIOS של לוח האם, גם ללא מעבד על הלוח, כך שלא משנה איזו גרסת BIOS נדרשת לתמיכה במעבד שתרצו – אין לכם בעיה (למי שזוכר את סאגת ה-ZEN 2 על לוחות ה-B450).

כמובן, איך אפשר בלי קצת תאורת RGB – הלוחות שמאופיינים כלוחות גיימינג תומכים בחיבור החדש בתקן aRGB, כך שתוכלו לשלוט היישר מתוכנת הבקרה ASUS AURA SYNC בתאורת הלד שלכם ולדאוג לסנכרון מלא שלה.

כרגע עדיין לא ברור מתי הלוחות יהיו זמינים לרכישה בארץ ומה יהיה מחירם, אך ב-ASUS טוענים שהתמחור יהיה אטרקטיבי במיוחד ויאפשר לבוני מערכות גמישות רבה יותר בבניית מערכות מבוססות מעבדי AMD.

בניגוד לרוב הלוחות שצפויים לקבל תמחור תחרותי, אנחנו נהמר כי לוח ה-Strix החדש היחיד כאן, ה-ROG Strix B450-F Gaming II, צפוי לקבל תמחור שימקם אותו ברף העליון של לוחות B450. כלומר באותו המחיר ניתן לרכוש לוח אם בצ'יפסט B550 באיכות טובה(אך שאינו מוגדר כ"גיימינג"), כך שמעניין לראות מה התמחור הסופי אותו יתנו ב-ASUS ללוח זה ואנחנו מקווים כי נופתע לטובה.

נזכיר כי בקרוב יערכו ה-Prime Day באתרי האמזון השונים, וכמובן אירוע ה-Black Friday, ולפני שנתיים ה-ASUS ROG STRIX B450-F תומחר בצורה מאוד אגרסיבית בקומבו עם מעבד ה-2700X של AMD. שווה לעקוב אחרי החנות שלנו באמזון, ואחרי עמוד הפייסבוק שלנו GamersPack Israel, שם נפרסם בדבר המבצעים השונים.