למרות שהמשחק סובל משליטה מעט מסורבלת, זמני טעינה ארוכים וסיפור גיבורי על מאוד גנרי, Iron Man VR נותן חוויה חדשה לז'אנר משחקי גיבורי העל המוכר.


משחקים שבהם אנחנו נכנסים לחליפותיהם של גיבורי על שונים אינה חדשה בעולם משחקי המחשב. בשנה שעברה ראינו כבר את ספיידרמן מתנדנד ברחבי ניו יורק, ובעתיד מחכה לנו עוד משחק של הנוקמים שאמור לצאת בקרוב. כעת, במשחק Iron Man VR אנחנו נכנסים לחליפתו של הגיבור האהוב, Iron Man ומקבלים חוויה שונה. הייחוד הוא שבמשחק הזה אנחנו לא רק רואים את המתרחש ממבט על, אלא ממש שולטים בדמות ורואים את המתרחש מתוך עייניו של Iron Man, דבר שעובד מאוד טוב עם טכנולוגיית ה-VR.

גיבור על בדימוס

המשחק מגולל את סיפורו של טוני סטארק, הלוא הוא Iron Man שמחליט להפסיק להיות גיבור על ותולה את החליפה כדי להתמקד בחייו עם בת זוגו פפר פוטס (Pepper Potts). בתחילת המשחק הוא מחליט שהחברה שלו, "תעשיות סטארק", תפסיק לייצר נשקים מכל סוג. אך כמובן שזה לא מחזיק הרבה זמן.

במהלך טיסה שגרתית המטוס שלו מתפוצץ ו-Iron Man מנסה להציל את פפר מהמטוס המתרסק, תוך כדי שהוא נלחם בדרואידים שמנסים לפגוע בו. לאחר מכן מתברר שמאחורי המתקפה עומדת הנבלית Ghost שרוצה שהוא יתמודד עם ההשלכות בכך שמכר נשקים לתאגידי ענק שכוללות מוות של אלפי אזרחים תמימים.

אם הסיפור נשמע לכם מוכר, זה כי כנראה ראיתם אותו בקולנוע כחלק מהיקום של Marvel, או שקראתם אותו בקומיקס של Iron Man. ואכן, הסיפור הוא מאוד גנרי בז'אנר גיבורי העל, כזה ששמעתם וראיתם מאות פעמים; לא בהכרח ב-Marvel אלא בכל סיפור גיבורי על ממוצע.

עם זאת, הסיפור עדיין מעניין ואינו משעמם לשנייה. מבחינתי, כמעריצת Marvel, תמיד כיף לראות עוד סיפורים על הדמויות שאני אוהבת. בהיבט הזה המשחק עושה עבודה מאוד טובה: הדמויות מעניינות, והדיאלוגים לרוב קולעים לדברים שטוני סטארק הקולנועי היה אומר. יש גם הרבה אמירות עוקצניות ומצחיקות של טוני, מה שגרם לי להרגיש כאילו אני באמת הוא.

גם שאר הדמויות בנויות טוב, גם מבחינת מראה וגם מבחינת כתיבה. רק חבל שהשחקנים האיקוניים מהיקום הקולנועי של Marvel לא נמצאים פה לדבב את הדמויות. זה בהחלט היה יכול לשפר את המשחק, אך מצד שני הוא לא גורע ממנו והשחקנים עושים עבודה טובה. כמו כן, ישנו מגוון רחב של דמויות מוכרות מהעולם של Marvel כמו פפר, הבינה המלאכותית של טוני Friday, ואפילו ראש הצוות של הנוקמים, ניק פיורי. ישנם גם Easter Eggs נחמדים מהיקום של Marvel ששווה להתעכב עליהם ולא לקפוץ ישר למשימה הראשית.

לטוס בשמיים ולירות באויבים

המשחקיות של Iron Man VR יצירתית, אבל פשוטה יחסית למשחקי גיבורי על אחרים. על Iron Man אתם שולטים באמצעות כיוון החזקת שלטי ה-PS Move. כך למשל, אם תושיטו את ידיכם מאחורי הגוף תעופו קדימה. לעומת זאת, אם תושיטו את ידיכם מלפנים, תעצרו ותרחפו בשמיים.

התעופה היא חלק קריטי במשחק, אך היא מסורבלת בהתחלה, ולוקח זמן להבין כיצד לעוף כמו שצריך. אני מודה שבתחילת המשחק נתקעתי הרבה באבנים ובניינים כי לא הצלחתי לייצב את עצמי כמו שצריך. במשחק שמבוסס על תעופה ויריות באויבים מזדמנים, אין מקום לשליטה מסורבלת, אך לצערי זה מה שקורה במשחק עוד מתחילתו. צריך הרבה קואורדינציה כדי לייצב את עצמכם מצד אחד ומצד שני לטוס לאן שתרצו, ומרגיש שהיה כאן טיפה פספוס, למרות שזו הדרך שבה הייתי מצפה לשלוט על Iron Man במשחק מציאות מדומה.

לטובת המשחק אגיד שהשליטה בתעופה השתפרה לאחר אימון, והמשחק אכן נותן הזדמנויות להתאמן באמצעות מסלולי מכשולים מהנים שבהם תצטרכו לעבור בין מספר חישוקים בזמן מוגבל. אלה עוזרים להבין כיצד לשלוט ב-Iron Man , אך כאמור השליטה עדיין צריכה שיפור רציני כי היה לי קשה לשלוט בה, גם 3 שעות לתוך המשחק.

אך תעופה היא לא הדבר היחידי שניתן לעשות – כיאה לחליפה המשוכללת של טוני, יש לו ארסנל כלי נשק שמתחלקים לשניים: יריות לטווח קצר ולטווח ארוך. גם הם פועלים לפי הדרך בה אתם מחזיקים את הג'ויסטיקים. לדוגמא, אם תושיטו את כף היד קדימה תשתמשו ביריות קצרות שמתאימות כשאויבים נמצאים בטווח קרוב. אבל אם תושיטו אגרוף תוכלו להשתמש בטילים לטווח רחוק שעושים את העבודה. בנוסף, ישנה קרן לייזר חזקה שנטענת כל כמה דקות. כל המכניקה הזו גרמה לי ממש להרגיש שאני בשדה הקרב וצריכה להיות טקטית ולהחליט באיזה נשק להשתמש ומתי לברוח, והמשחק עושה את זה בצורה מצוינת.

המשחקיות מעט חוזרת על עצמה – יש אויבים שמנסים לפגוע ב-Iron Man ואתם צריכים לעצור אותם, כשאלה לעיתים דרואידים ולעיתים Ghost עצמה. המשחקיות משתנה מידי פעם, לפעמים צריך לחקור מקומות מסוימים, להגן על מקום מסוים, או לנטרל פצצות. המשחקיות פשוטה, והרפטטיביות שבה נובעים מהמגוון המועט של הנשקים, אבל השליטה בהם נותנת תחושה מספקת. אתם יכולים לעוף אל אויבים ולתת להם אגרוף חזק, או לירות עליהם טילים מיירטים, ולפגוע בדרואידים אחרים בו זמנית. בשבילי זה הרגיש מאוד אותנטי, שכן גם בסרטים לסטארק אין ארסנל נשקים רחב עד כדי כך, וכך נלחם Iron Man גם בסרטים.

אחרי כל משימה תקבלו ניקוד לפי המהירות בה סיימתם אותה וכמה פעמים פגעתם. הדירוג הוא לפי כוכבים מ-1 עד 5 ואני מודה שהיה מאוד קשה לעלות מעבר לשלושה כוכבים בגלל התעופה המעט מסורבלת. אם אכפת לכם מציונים, קחו זאת בחשבון. באמצעות הנקודות שתקבלו, אפשר לשפר את היכולות של Iron Man כמו להתחמק יותר בקלות או ליצור נשקים יותר חזקים. ברגע ששיפרתי חלקים מסוימים בחליפה, חלקים אחרים כבר איבדו מהרלוונטיות שלהם, והפסקתי לשפר אותם.

iron man vr punch

אפשר גם לשנות את צבע החליפה של Iron Man, אבל בתור מעריצה לא יכולתי שלא להצמד לצבעי החליפה הקלאסית בזהב ואדום. מה גם שאי אפשר ממש לראות את Iron Man תוך כדי משחק, כך שהחלפת הצבע היא עניין מעט מיותר וקוסמטי לחלוטין.

חופשיות היא שם המשחק

כשאתם לא נלחמים בפושעים, יש הרבה דברים מגניבים לעשות באחוזת סטארק כמו לשחק בכדור, להתאמן בתעופה, לקרוא מאמרים שמפוזרים באחוזה, ולהיכנס לכושר. מהבחינה הזו, אין ספק שהמפתחים עבדו קשה כדי שהמשחק ירגיש שיש לכם שליטה מלאה, ויכולת לעשות מה שתרצו ואת זה מאוד אהבתי. כמה פעמים אפילו נשארתי לזרוק כדורים לסל, כי זה היה כיף ולא רציתי להמשיך בעלילה.

גם במהלך המשימות, המשחק נותן חופשיות כמעט מלאה, ולא מונע משחקנים לעוף לאן שירצו (במסגרת השלב כמובן). כך שיש חופשיות מאוד מהנה לטוס בשמיים כ-Iron Man.

כיאה למשחקי VR הגרפיקה אינה החלק החשוב במשחק, והיא אכן נראית מעט מיושנת, בניגוד למשחקים אחרים שיצאו במהלך השנה. היא עדיין נראית טוב, לא משנה איפה תטיילו במשחק, בין אם זה כשאתם עפים גבוה בשמיים כשרק האויבים מפריעים לכם או מטיילים בעיר שנגחאי, באחוזת סטארק, או המטה של ה-Avengers. מגוון המקומות טוב ונותן הרגשה של חופשיות. התפאורה תמיד הרגישה רעננה והיה לי כיף לטוס ברחבי העולם של המשחק.

ממתינים בין זמני טעינה

בעיה עיקרית וגדולה שהייתה לי במשחק היא זמני הטעינה. יכול להיות שהבעיה היא ב-Playstation 4 הישן שלי, אבל זמני הטעינה במשחק חריגים, ולעיתים לקחו גם 5 דקות שלמות. בכל פעם שנהרגתי במשחק (וזה קרה לא מעט) או לפני קטעים בעילילה הייתי צריכה להמתין המון זמן. 

בטח תחשבו, אז מה? יש הרבה משחקים שצריכים להמתין בהם. אבל תיקחו בחשבון שהמשחק הוא בפלטפורמת VR, ולכן אין לכם הרבה מקום לתמרון. כלומר, אתם צריכה לעמוד באמצע החדר, כשאתם רואה חושך כמעט מוחלט חוץ מאחוזי הטעינה וטיפים מסוימים שאחרי כמה זמן חוזרים על עצמם. זה מאוד חבל, כי זה פוגע בזרימה של המשחק. מה גם שצריך לעמוד כל הזמן, כי המצלמה כנראה לא תקלוט אתכם כשאתם יושבים והמשחק יושהה. זה מזכיר לי את הימים החשוכים (Pun intended) שבהם היינו צריכים לחכות הרבה זמן, למשחקיות קצרה או סרטון עלילתי וזה מבאס.

בנוסף, במהלך המשחק הייתי צריכה לקחת כמה וכמה הפסקות די ארוכות, שכן התעופה והלחימה לעיתים גורמים לסחרחורת, כי יש הרבה פרטים שונים על המסך בו זמנית. לאדם שאינו רגיל לשחק ב-VR, כמוני, יכול להיות מעט קשה לתפקד.

אוהב אותך 3000

למרות שהוא אינו משחק מושלם, Iron Man VR עושה את העבודה ונותן הרגשה של גיבור על בתנועה. זה מעפיל על משחקיות (בעיקר תעופה) מסורבלת וסיפור גיבור על מאוד פשוט וגנרי שלא מחדש הרבה יותר מידי.

זהו לא משחק שבשבילו הייתי קונה PlayStation VR, אך אם כבר יש לכם את הערכה אני ממליצה לנסות. בסופו של דבר נהניתי מאוד להיכנס לחליפתו של טוני, גם אם היו זמני טעינה ארוכים ולעתים רבות נתקעתי בבניינים או נפלתי למים.

מפתחת: Camouflaj

מפיצה: Sony

תאריך יציאה: 3 ביולי, 2020

ז'אנר: אקשן

זמין על: (PSVR (Amazon, KSP

בוקר על: PSVR

עותק הביקורת של Iron Man VR סופק ע"י ישפאר.