עכבר הגיימינג האלחוטי ROG Chakram של Asus קיים בשוק כבר מספר חודשים, אבל עדיין מציע פיצ'רים שקשה למצוא אצל המתחרים. הוא עולה לא מעט, אך נותן תמורה לאלו שצריכים את התכונות שלו.


פשוט תתחברו אליו

כשחקן משחקי יריות תחרותיים העכבר תמיד היה חלק משמעותי בעמדת הגיימינג שלי, וה-G502 של לוג'יטק על גרסאותיו השונות מילא את התפקיד נאמנה מתחת לכף ידי במשך חמש שנים. לפני מספר שבועות החלטתי סוף-סוף לתת הזדמנות לעכבר חדש, ומחקר קצר הפגיש אותי עם עכבר הדגל של סדרת הגיימינג ROG של ASUS, ה-Chakram.

את העכבר החלטתי לנסות עם משטח ה-ROG Baltius Qi, ואחרי שבועיים איתם התיישבתי לכתוב לכם עליהם. במהלך הכתיבה נתקלתי בבעיה מאוד נדירה שלא יכלתי לצפות מראש ושמנעה ממני להמשיך עם העכבר, אך לא אמורה להפריע כמעט לאף אחד אחר, ולצערי זה קרה אחרי שכבר הספקתי להתאהב בו.

ג'ויסטיק אנלוגי/דיגיטלי קופמקטי לאגודל

עכבר ה-ROG Chakram עמוס בתכונות ואפשרויות התאמה שונות, והוא חלומו של כל מי שאוהב לבצע התאמות אישיות לציוד שלו (זוט עני!). לעכבר קיימים שלושה מצבי עבודה שניתנים להחלפה על ידי מתג בתחתית העכבר, אחד חוטי ושניים אלחוטיים. המצב החוטי הוא דרך כבל USB רגיל שגם מטעין את העכבר. בעלי חיבור USB 3.0 ייהנו ממהירות טעינה גבוהה במיוחד – 15 דקות הטענה יספיקו ל-12 שעות משחק. את העכבר ניתן להטעין גם באופן אלחוטי באמצעות משטחי הטענה עם טכנולוגית Qi.

כאמור, לעכבר שני מצבים אלחוטיים המשתמשים, כל אחד בעזרת טכנולוגיה שונה. המצב האלחוטי הראשון הוא RF 2.4GHz, המתקיים דרך משדר קטן שמתחבר לשקע USB במחשב ובעל מהירות תגובה של אלפית השנייה. המצב האלחוטי השני הוא Bluetooth LE המשתמש בקישוריות בלוטות' הניתנת לזיהוי על ידי מכשירים תומכים, כגון מחשבים ניידים.

העכבר מתאים לכפות ידיים בינוניות וגדולות, ונוח בעיקר ל-Palm Grip ו Fingertip Grip. משקלו 121 גרם, מה שמציב אותו היכן שהוא מעל ממוצע המשקל של עכברי גיימינג נפוצים. הוא לא כבד כמו אחרים, אבל לא מומלץ למי שאוהב להרים את העכבר בתדירות גבוהה מהמשטח. לי הוא הרגיש נוח מאוד מהרגע הראשון, אם כי אילץ אותי להתרגל לתנוחת יד קצת שונה בגלל שהוא רחב יותר מה-G502.

עכבר עם… ג'ויסטיק?

העכבר מצוייד בג'ויסטיק המיועד לאגודל ומגיע עם מצב אנלוגי שמאפשר לו לתפקד כמו סטיק רגיל של בקר Xbox, ומצב דיגיטלי שהופך אותו לכפתור ארבע כיווני – ובאופן מעשי נותן למשתמש ארבעה כפתורים נוספים בשליטת האגודל, בנוסף לשני כפתורי הצד הסטנדרטיים. עם המצב האנלוגי ניתן להגדיר את העכבר ב-Steam כבקר Xbox. החיסרון הגדול של הסטיק הוא במרחקו מהאגודל; הוא דורש לשנות קצת את תנוחת היד הרגילה על העכבר אם משתמשים בו, בעיקר במצב האנלוגי.

ROG Chakram
שלושה איזורי תאורת RGB נפרדים

השיקול שלי בלנסות את הסטיק הגיע בעקבות הבנה שאפשר לנצל את האגודל להרבה יותר פונקציות. נוירולוגית, לאגודל מוקצה יותר שטח במוח מאשר לשאר האצבעות ואנחנו כמעט ולא משתמשים בו בעבודה מול מחשב, בהשוואה לאצבע ולאמה. התנסות עבר עם עכברים מרובי כפתורים לאגודל כגון ה-Corsair Scimitar איכזבה אותי בגלל שהעובי הנדרש מעכבר כזה דורש אחיזה שהיתה נוחה אמנם במשחקים איטיים, אך לא במשחקי יריות מהירים.

הסטיק של ה-ROG Chakram, מצד שני, נראה לי כמו הברקה קומפקטית שתאפשר לי להוסיף לאגודל פעולות נוספות במשחקי יריות מעבר לזריקת רימון ושינוי מצב ירי באמצעות כפתורי הצד, כגון הפעלת מצב ירי משני, הדלקת פנס, הצגת מפה, וכדומה.

הכל מואר

העכבר מגיע עם שני סוגי לחצני Omron איכותיים להחלפה, זוג לאוהבי לחיצות קצרות וקלילות, וזוג לאוהבי לחיצות עמוקות יותר, וניתן גם להתאים לחצן שונה לכל אצבע. את הסטיק ניתן להחליף בסטיק ארוך יותר או בפלסטיק עגול שמבטל את הסטיק לחלוטין. גם את הלוגו המואר בגב העכבר ניתן להחליף ובמארז מצורף לוח עגול עליו אפשר לצייר או להדביק סטיקר, והוא יאיר מתחת לגב העכבר השקוף. כל הפעולות הנ"ל מתבצעות בקלות בזכות חיבורים מגנטיים שמחזיקים את גב העכבר והלחצנים, פשוט להסיר ולהניח.

ROG Chakram
התאמה אישית בקלות

החיישן האופטי מגיע לרזולוציה גבוהה של 16,000dpi ובעל מהירות תגובה ותאוצה טובים, שיחד עם תחתיות הסיליקון של העכבר מעניקים תחושה של תנועה קלילה ומדויקת מאוד. כל הכפתורים כולל הגלגלת מעניקים תחושה של איכות ולא מרגישים 'זולים'. הסוללה מספיקה לעד 79 שעות משחק במצב אלחוטי, אם משתמשים בעכבר ללא RGB. העכבר גם מכבה את עצמו לאחר מספר דקות ללא שימוש.

רמת ה-dpi ניתנת לשינוי גם באמצעות תוכנה וגם ישירות דרך העכבר. באופן מפתיע, לחצן ה-dpi נמצא בתחתית העכבר, ליד החיישן עצמו. מה נסגר Asus? הבחירה העיצובית הזו בהחלט לא מתאימה למי שנוהג לשנות את רמת הרגישות תוך כדי אקשן. למזלי זה לא משהו שקריטי לי, ולמעשה גם לרוב הגיימרים. אם זה כן קריטי לכם, אגב, תוכלו להגדיר בתוכנה את אחד הכפתורים בעכבר או בסטיק ככפתור dpi חלופי.

היות ואני אדם בוגר ומקצועי ו-RGB זה דבר מיותר לחלוטין, עליי להתעלם ממנו. אם רק הייתי יכול. מה אני אשם שזה פשוט נראה טוב ומשתלב נהדר עם העמדה שלי? תאורת העכבר מגיעה עם כל הצבעים, עם דפוסי תאורה שונים, שלושה איזורי תאורה נפרדים, ועוצמת תאורה מרשימה.

rog chakram

על הכפתורים והתאורה של העכבר תוכלו לשלוט בעזרת תוכנת Armoury II של Asus, שמציעה המון תכונות נוספות והתאמה אישית, וגם מאפשרת לסנכרן בין תאורת המוצרים השונים (כולל המשטח). בין היתר התוכנה מאפשרת להחליף מצבי סטיק (אנלוגי/דיגיטלי), הגדרת כפתורי מאקרו, שינוי Polling rate, ושליטה בצריכת החשמל של העכבר.

מה אני חושב לאחר שבועיים של שימוש?

מעולם לא חויתי רגישות ודיוק כאלו בשימוש בעכבר. על אף שהשתמשתי באותה רמת dpi שבה השתמשתי בעכבר הקודם, השילוב של העכבר ומשטח ה-ROG Balteus Qi מעניקים לי תנועה חלקה, עם פחות התנגדות השוואה למשטחי בד שהשתמשתי בהם. בשל כך הייתי צריך להתרגל ולעדן את תנועת היד בשביל לא לבצע 'תנועות יתר'. להפתעתי לקח לי זמן מועט מאוד להגיע לרמת הביצועים הרגילה שלי במשחקי יריות. העכבר נוח ליד שלי ונדרשו לי כיומיים בלבד להתרגל לשינוי באחיזה ולהושיט את האגודל לסטיק ללחיצות קצרות עליו.

המחיר של ה-ROG Chakram נע בסביבות 150$. על הטופ צריך לשלם, ולכן אני יכול להמליץ עליו רק למי שבאמת צריך את רוב התכונות של העכבר, ובעיקר את הג'ויסטיק ואת אפשרות הטעינה האלחוטית. מי שלא נחוצות לו רוב התכונות יוכל להסתפק בעכברים נהדרים במחירים נמוכים יותר.

לצערי הרב נתקלתי בבעיה מאוד ספציפית ש-99.9% מהמשתמשים לא יתקלו בה. Win10 מזהה את הסטיק כארבעה בקרים נפרדים במערכת. מכיוון שכבר יש לי ארבעה מכשירים המזוהים כבקרים (ציוד טיסה המשמש אותי במשחק Star Citizen), זה יצר לי חוסר יציבות במשחק, כי המשחק תומך בעד ארבעה בקרים ונאלץ להתמודד עכשיו עם שמונה. מכיוון שזה המשחק העיקרי שלי, אין לי ברירה אלא להמתין לעכבר אחר ברמה גבוהה שגם הוא יהיה עם טעינת Qi.

בשורה התחתונה, ROG Chakram אמור היה להיות מושלם עבורי; זה עכבר הגיימינג האלחוטי הראשון שלי והגמילה מהחוט כיפית ממש. הסטיק שמעניק לי ארבעה כפתורים נוספים בנוסף לשניים הנפוצים של האגודל יחד עם הנוחות הרבה שלו והיתרון של משטח ההטענה (שמאפשר לי להחליף בין העכבר לסמארטפון שלי) הפכו את חיי לקלים יותר. אם השולחן שלכם לא מפוצץ בציוד של סימולטורי טיסה, ואתם רוצים עכבר איכותי עם מגוון תכונות חדשניות, תשמחו לדעת שתוכלו לרכוש אותו ב-KSP.