חברת AMD מכריזה על סדרה חדשה של מעבדים למחשבים ניידים בשם V2000. זו הפעם הראשונה שבה חברת AMD מביאה את ארכיטקטורת Zen 2 ומעבדי ה-7nm למחשבים קטנים וניידים. אלו לא מעבדים היכולים להתחרות עם סדרת המעבדים למחשבים ניידים, אך הם מהווים זינוק אדיר מהסדרה הקודמת V1000 שיצאה לפני כמה שנים.

רק בחודש שעבר חשפה חברת AMD את סדרת Ryzen 5000 עם ארכיטקטורת ZEN 3 ביצור 7nm, כמו גם את סדרת כרטיסי המסך החדשה, ה-RX 6000, וקיבלה מחמאות מהמבקרים. ועכשיו, לאחר כמה שנים של חוסר פעילות בתחום, החליטה חברת AMD לנסות לנגוס עוד קצת בנתח של אינטל בתחום המעבדים ולהתחרות על המחשבים הקטנים.

מעבדי V2000 משמשים בעיקר למחשבים תעשיתיים כמו כספומטים, רכבים, מכשור רפואי, ומכונות תעשייתיות. בנוסף לכך, מעבדים אלה יכולים לשמש למחשבי MiniPC המשמשים כיום משרדים רבים ומציעים יכולות משופרות הן בעיבוד והן בביצועים גרפיים. 

הם לא לגיימינג, אבל זה לא אומר שהם חלשים

חברת AMD מציעה 4 דגמים בתוך הסדרה החדשה, כאשר שניים מהם, ה-V2748 וה-V2718 הם מעבדים מתומני ליבות עם 16 תהליכונים, ושני האחרים, ה-V2546 וה-V2516 הם מעבדים משושי ליבות, עם 8 תהליכונים. כל ארבעת המעבדים מגיעים עם כרטיס מסך מובנה, כאשר שני הדגמים הבכירים (ה-V2748 וה-V2718) יגיעו עם Radeon GPU עם 7 יחידות עיבוד, ושני הדגמים הבסיסיים (ה-V2546 וה-V2516) יגיעו עם Radeon GPU הכולל 6 יחידות עיבוד.

על פי AMD, הדור החדש מציג שיפורים של עשרות אחוזים מהדור הקודם, בנוסף לכך, V2000 מציע שיפורים באבטחה ומציע תכונות חדשות למניעת חדירה לזכרון המחשב. למי שרוצה יותר מזה, המעבד יתמוך ב-AMD Memory Guard, תוכנת האבטחה של AMD הכוללת Secure Boot ו-Secure Memory Encription. ולמי שתוהה מה זה אומר, אסביר בקצרה, שהתוכנה מסייעת למניעת פריצות למחשב.

על פניו נשמע כי מדובר בשוק נישתי ולא מעניין, אך AMD מכוונת גבוה למה שנקרא Internet of Things. כנראה שהתוכנית של AMD היא להכניסאת המעבדים הללו למכשירים חשמליים "פשוטים", ולהפוך אותם ל-"חכמים". בין אם מדובר בטלוויזיות, מקררים, רכבים חכמים ואוטונומיים.

כידוע אינטל מכוונת לרכבים חכמים על ידי קניית Mobileye, אך כנראה ש-AMD מנסה להתחרות בה על הבכורה בתחום, ומשחררת את הסדרה הזו, הכוללת מעבדים קטנים ופשוטים עם יכולות גבוהות שיכולים להתווסף למכשירים רבים. היכולת של המעבדים לעמוד בביצועים גרפים עם ה-GPU המובנה בהם, מאפשרת ליצור ממשק GUI נוח וקל לתפעול. 

Ryzen V2000

ככל שהעולם עובר להיות יותר ויותר ממוכן ומקוון, המשמעות של מחשבים כאלה הולכת וגדלה, בעיקר כיוון שהמחשבים הללו אינם בחירה של הקהל אלא של היצרנים. זה מאפשר ל-AMD להילחם באינטל על הנתח באמצעות מחיר נמוך שיקרוץ ליצרנים.

ראינו זאת עם הדור החדש של הקונסולות שמורכב כולו משבבים של AMD. הצרכן הסופי שמשחק בקונסולה לא יודע ולא אכפת לו איזה מעבד נמצר בתוכה, בניגוד למי שמרכיב מחשב בעצמו ושם דגש גדול יותר למותג של המעבד. בזירה הזו הצליחה AMD להביס את Nvidia והיא מנסה את מזלה גם בתחום המחשבים הקטנים.