בשנים האחרונות, עם עלייתה לגדולה של ענקית השבבים, כולנו מכירים את מפלצות הביצועים לשוק הבייתי הגבוה מסדרת Threadripper של AMD, שהתפרסמו בשנים האחרונות בזכות כמות הליבות, הנימים ואיכות הביצועים שלהם. כעת, לפי שמועות שפורסמו לראשונה ב-MoePC, אנו צפויים לראות את סדרת ה-AMD Threadripper 5000 החדשה מוכרזת בחודש אוגוסט הקרוב.

AMD Threadripper 3000 Series
מעבד מסדרת Threadripper. התמונה באדיבות AMD.

סדרת AMD Threadripper 5000, מכונה כרגע בשמה הלא רשמי (בינתיים?) "שאגאל", על שם האומן היהודי המפורסם, מארק שאגאל, ותגיע, ככל הנראה, עם שינויים מועטים יחסית לסדרת 3000 שקדמה לה. ובכל זאת, יש כמה שינויים מעניינים מאוד שכדאי להזכיר, כמו גם חדשות טובות לגבי חלק מהדברים שלא ישתנו.

בגזרת השינויים, נראה שאנחנו נקבל מעבד עם ארכיטקטורה חדשה, כאשר ה-AMD Threadripper 5000 צפוי להגיע עם ארכיטקטורת Zen 3, לעומת Zen 2 בדור הקודם. מדובר בשדרוג משמעותי של כ-19% ב-IPC, או Instructions Per Clock – כמות ההוראות שהמעבד יכול לבצע בזמן מחזור ("שעון") אחד.

שינוי מעניין נוסף הוא שסדרת ה-5000 צפוייה להגיע, לפחות בחלק מהתצורות, עם 32 מגה בייט זכרון מטמון (cache) מסוג L3. מדובר בכמות כפולה יחסית לדור הקודם, שאמורה לשפר את יכולות התקשורת בין הליבות המרובות.

Threadripper Rumors
התמונה באדיבות AMD.

מבחינת דברים שלא השתנו – נתחיל מכמות הליבות והנימים. נראה שהמעבד שיוכרז באוגוסט צפוי להגיע עם 64 ליבות ו-128 נימים, בדיוק אותה כמות כמו בדור הקודם. כמובן שסדרת AMD Threadripper 5000 תכלול עוד מעבדים עם פחות ליבות, אבל נכון לרגע זה אין מידע על תאריך ההכרזה שלהם, ונראה כי כמות הליבות המקסימלית לא תעבור את המספרים שכבר הזכרנו.

מצד שני, אני מאוד מקווה שהשמועה לגבי תושבת המעבד (CPU Socket) תתברר כנכונה, מפני שנכון לעכשיו נראה שהסדרה הנוכחית של מעבדי Threadripper תשתמש באותה תושבת TRX40 כמו הדור הקודם. זה אומר שעדכון BIOS ללוח אם קיים יתמוך במעבדים החדשים.

בנימה אישית, ה-AMD Threadripper 5000 לא מרגש בשמועות שלו, ממבט ראשון. אבל אם להתעמק טיפה, נראה שיש פה חיית ביצועים משופרת למקצוענים הביתיים שתומכת אחורה בלוח אם שכבר קיים במחשב שלכם, מה שיכול לחסוך כסף ולייעל את העבודה שלכם.